انواع دستگیره در منزل چه کاربردی دارند؟

درب خانه اولین بخشی از ساختمان است که وظیفه‌ی حفظ امنیت ساختمان را بر عهده دارد. یکی از مهم‌ترین عناصر سازنده‌ی درب، دستگیره‌ است. دستگیره‌ درب نوعی از یراق‌ آلات درب است که نقش خیلی مهمی در زیبایی و امنیت درب ساختمان یا اتاق دارد. شاید این عنصر کوچک در نگاه اول بی‌اهمیت به نظر برسد؛ اما دقت کنید که دستگیره بخشی از درب است که در طول روز بارها و بارها مورد استفاده قرار می‌گیرد؛ پس بدیهی‌ست که برای جلوگیری از خراب‌شدن، جنس آن باید مرغوب باشد. هم چنین دستگیره در زیبا به نظر رسیدن درب ساختمان یا اتاق شما بسیار تاثیرگذار است؛ اما شاید مهم‌ترین وظیفه‌ی دستگیره، کمک به حفظ امنیت باشد؛ پس باید در انتخاب دستگیره‌ی مناسب برای درب ساختمان یا اتاق‌هایتان وقت بگذارید و هوشیار باشید. در این مقاله انواع دستگیره‌های درب را به همراه ویژگی‌های آن‌ها به شما مخاطبان گرامی معرفی می‌کنیم؛ پس اگر قصد تهیه‌ی دستگیره‌ درب را دارید، ادامه‌ی این مطلب را از دست ندهید.

سلب‌ مسئولیت: بخش تحریریه‌ی چیکاو در تهیه‌ این محتوای تبلیغاتی نقش نداشته و هیچگونه مسئولیتی در قبال صحت آن ندارد.

انواع دستگیره‌ درب از نظر ظاهری

طبقه‌بندی‌های مختلفی برای دسته‌بندی دستگیره‌های درب وجود دارد. یکی از این طبقه‌بندی‌ها، دسته‌بندی دستگیره‌ها بر اساس ظاهر است. اغلب دستگیره‌های موجود در بازار، بر اساس ظاهر به دو نوع پلاک و روزت تقسیم می‌شوند.

دستگیره‌ پلاک

دستگیره‌ پلاک نوعی از دستگیره درب است که‌ استفاده از آن به دلیل قیمت مناسب و تنوع بالایی که دارد بسیار متداول است. این دستگیره که دستگیره‌‌ای یک تکه‌است، دارای یک صفحه‌ی پلاک مانند است که هم جای دسته و هم جای قفل بر روی آن قرار گرفته‌است. امروزه کاربرد این دستگیره‌ها بیشتر برای درب‌های داخلی ساختمان است در حالی که در منازل قدیمی از آن‌ها به‌عنوان دستگیره‌ درب اصلی و ورودی ساختمان نیز استفاده می‌شد.

دستگیره رزت

دستگیره روزت یا رزت، دستگیره‌ای دو تکه‌ است که‌ استفاده از آن در منازل و ساختمان‌های تازه‌‌ساز بسیار متداول است. در این نوع از یراق، قسمت کلید‌خور و قسمت دستگیره‌ درب از یکدیگر مجزا هستند. این دستگیره‌ها که بیشتر برای درب‌های ورودی ساختمان استفاده می‌شوند، از تنوع و محبوبیت بالایی برخوردارند. هزینه‌ی خرید و نصب دستگیره‌های روزت از دستگیره‌های پلاک بیشتر است. البته این اختلاف قیمت با توجه به ویژگی‌ها و ظواهر بهتر دستگیره‌های روزت منطقی به نظر می‌رسد.

انواع دستگیره‌ درب بر اساس ساختار

دستگیره‌ها در مدل‌های مختلفی در بازار موجود هستند. در ادامه به معرفی محبوب‌ترین انواع مدل‌های دستگیره‌ درب می‌پردازیم.

دستگیره توپی

دستگیره‌ی توپی یکی از انواع دستگیره‌های درب است که بیشتر در قسمت خارجی درب‌های ورودی ساختمان‌ها کاربرد دارد. استفاده از این دستگیره به این صورت است که باز‌کردن درب تنها توسط کلید اتفاق می‌افتد و با این دستگیره تنها می‌شود در را هل بدهید. در نظر داشته‌باشید که دستگیره‌های توپی خود به انواع مختلفی هم‌چون زبانه‌دار سنتی و مدرن و دستگیره‌های توپی لبه‌دار تقسیم می‌شوند.

دستگیره اهرمی

استفاده از این نوع از دستگیره‌ها بسیار متداول بوده و به علت ویژگی‌هایی که دارند بسیار محبوب هستند. فرایند باز و بسته‌کردن درب با این دستگیره‌ها توسط یک اهرم انجام می‌شود. استفاده از این نوع از دستگیره‌ها بسیار آسان است؛ شاید به همین دلیل باشد که‌ استفاده از آن‌ها رایج‌تر از دستگیره‌های توپی و پیچی است.

انواع دستگیره درب بر اساس کاربرد

بسته به محل قرارگیری درب، نوع دستگیره‌ی آن نیز می‌تواند متفاوت باشد. مثلاً دستگیره‌ درب سرویس‌های بهداشتی با دستگیره‌ درب ورودی متفاوت است؛ زیرا کاربرد آن‌ها مانند یکدیگر نیست.

دستگیره درب ورودی

دستگیره‌ درب ورودی مهم‌ترین دستگیره‌ی موجود در کل ساختمان است؛ چرا که این دستگیره در امنیت درب و به تبع آن امنیت ساختمان بسیار اثرگذار است. این دستگیره‌ها باید از جنسی مقاوم ساخته شوند و هم‌چنین طوری باشند که امکان باز‌کردن آن‌ها بدون کلید فقط از داخل ساختمان امکان‌پذیر باشد. دستگیره‌های درب ورودی خود انواع مختلفی دارند. در ادامه به دو نوع از جدیدترین دستگیره‌های درب‌های ورودی اشاره می‌کنیم.

دستگیره ضد سرقت

دستگیره‌های ضد سرقت از نظر امنیتی نسبت به دستگیره‌های معمولی پیشرفته‌تر هستند. بازکردن این نوع از دستگیره‌ها برای سارقان بسیار سخت و غیرممکن است. این دستگیره‌ها باید کیفیت بالایی داشته‌باشند؛ وگرنه مطلوب و برحسب انتظار عمل نمی‌کنند. استفاده از این دستگیره‌ ضد سرقت با وجود پرهزینه‌تر بودن روزبه‌روز متداول‌تر می‌شود.

دستگیره ضد حریق

یکی دیگر از انواع کاربردی و پرطرفدار دستگیره‌های درب ورودی، دستگیره ضد حریق است. این نوع از دستگیره‌ها خطرات جانبی و احتمالی در زمان وقوع آتش‌سوزی را کاهش می‌دهند. به‌عنوان مثال این نوع از دستگیره‌ها در هنگام آتش‌سوزی کارایی خود را از دست نداده و همچنان درب را باز و بسته می‌کنند. البته این را در نظر داشته‌باشید که دستگیره‌ی ضد حریق نمی‌تواند از شعله‌ورشدن درب‌های چوبی جلوگیری کند چون یکی از ویژگی‌های چوب، به آسانی شعله‌ورشدن است؛ اما می‌تواند خطرات جانبی را کمتر کند.

دستگیره درب‌های داخلی

مسلماً دستگیره‌های مورد استفاده در درب‌‌های داخلی ساختمان با دستگیره‌های درب ورودی متفاوت هستند؛ زیرا عملکردهای متفاوتی بر عهده دارند. این دستگیره‌ها خود نیز براساس اتاقی که بر روی درب آن قرار دارند، به انواع مختلفی تقسیم می‌شوند.

دستگیره‌های درب اتاق خواب

این نوع از دستگیره‌ها که متداول‌ترین دستگیره‌های مورد استفاده در اتاق‌های داخلی خانه هستند، از تنوع بالایی در جنس و رنگ برخوردارند. این دستگیره‌ها در طول روز بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرند؛ پس باید با کیفیت باشند و سروصدای زیادی ایجاد نکنند. از این دستگیره‌ درب نه‌تنها در اتاق خواب، بلکه در اکثر اتاق‌های داخلی ساختمان استفاده می‌شود. این دستگیره‌ها می‌توانند توپی یا اهرمی باشند که نوع اهرمی آن‌ها متداول‌تر است.

دستگیره درب سرویس بهداشتی

یکی دیگر از دستگیره‌های مهم و کاربردی، دستگیره‌ درب سرویس بهداشتی است. این دستگیره‌ها ویژگی‌های خاصی دارند که آن‌ها را از انواع دیگر دستگیره متمایز می‌کند. مهم‌ترین ویژگی آن‌ها این است که باید از داخل دارای قفل بوده اما در قسمت خارجی قابلیت قفل‌شدن را نداشته‌باشند. جنس دستگیره‌های حمام و دستشویی نیز مهم است؛ چون این دستگیره‌ها همواره در مجاورت رطوبت هستند؛ پس باید ضد آب وضد زنگ باشند.

سخن پایانی

در این مقاله با یکدیگر مهم‌ترین انواع دستگیره‌های درب و ویژگی‌های آن‌ها را بررسی کردیم. یک نکته‌ی مهم دیگر که در تهیه‌ی دستگیره درب باید به آن توجه کنید فروشگاهی‌ست که محصول را از آنجا تهیه می‌کنید. در نظر داشته‌باشید که اگر قصد تهیه‌ی دستگیره‌ ی درب را دارید، حتما به یک فروشگاه معتبر مراجعه کنید. پیشنهاد ما فروشگاه آتی یراق “https://atiyaragh.com/” است که یک فروشگاه اینترنتی معتبر و تخصصی در زمینه‌ی انواع یراق آلات درب محسوب می‌شود. با تهیه‌ی دستگیره‌ درب و انواع یراق‌آلات دیگر از این فروشگاه، خیال خود را از بابت جنس و کیفیت و مرغوبیت محصول راحت می‌کنید.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.