انواع کمان تیر اندازی

تیر و کمان از جمله اختراعات بشر، برای مراقبت از جان و پرداختن به شکار بود. با بازگشت به زمان قدیم، بهره بردن از تیر و کمان، یکی از رایج‌ترین فعالیت‌های بشری بوده است. تیر و کمان، برای جنگاوری و شکار در زمان‌های گذشته، در بین افراد، طرفداران زیادی داشته است.

سلب‌ مسئولیت: بخش تحریریه‌ی چیکاو در تهیه‌ این محتوای تبلیغاتی نقش نداشته و هیچگونه مسئولیتی در قبال صحت آن ندارد.

حتی داستان سرایی‌هایی بی نظیری در رابطه با تیر و کمان و جنگاوری با این وسیله نقل شده است. این روز‌ها، به کار بردن تیر و کمان، برای فعالیت ورزشی و رقابتی، بیشترین کاربرد را دارد.

از جذاب‌ترین رشته‌های ورزشی در بین جوانان، تیراندازی با کمان است. افراد با توجه به شرایط سنی و جسمی خود، از ورزش تیر و کمان استفاده می‌کنند.

ورزش تیراندازی با کمان به آمادگی جسمی بالایی نیاز دارد و باعث ایجاد حس خوب می‌شود. نداشتن جسمی سالم و عدم آمادگی بدنی، قابلیت استفاده از تیر و کمان در افراد را کاهش می‌دهد.

دارا بودن انعطاف بدنی و تمرکز در افراد، دو عامل مهم برای استفاده از تیر و کمان است.

انواع تیر و کمان

تیر و کمان در ساخت خود، قابلیت تغییر زیادی دارد. به همین دلیل، با ایجاد تغییرات در ساختار تیر و کمان، انواع متفاوتی از تیر و کمان ساخته می‌شود.

از انواع تیر و کمان که در بازار فعلی پر فروش هستند، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. کمان ریکرو
  2. کمان کامپوند
  3. کراسبو

در ادامه هر یک از موارد فوق را بررسی خواهیم کرد.

1. کمان ریکِرو

از انواع کمان، به کمان ریکرو (Recurve) می‌توان اشاره کرد. از نظر ساختار، ساختار این کمان نزدیک به کمان‌های سنتی است و در چندین مدل چوبی، فلزی و کاپوزیتی در بازار وجود دارد که بهترین نوع آن کمان کامپوزیتی است چراکه از جنس کربن و فایبرگلاس ساخته شده و علاوه بر نشکستن بازوهای آن، بسیار با دوام است و میتوان بدون از بین رفتن کارایی اولیه، چندین هزار تیر با آن پرتاب کرد.

البته تغییرات زیادی برای افزایش قدرت این کمان انجام شده است که این نوع از کمان را نسبت به کمان‌های قدیمی، قدرتمند می‌سازد. برای افراد تازه کار و علاقمند به این رشته، کمان ریکرو مناسب می‌باشد. حتی برای رقابت‌های المپیکی ورزش تیر و کمان، از کمان ریکرو استفاده می‌شود.

2. کمان کامپوند

کمان کامپوند (Compound) در مقایسه با کمان ریکرو، دارای شباهت زیادی از نظر ساختاری است با این تفاوت که با استفاده از دو قرقره، چند زه بیشتر و نیروی اهرم به تیرانداز کمک می‌کند تا پس از یک فشار اولیه زیاد، برای نگه داشتن زه فشار خیلی کمتری را متحمل شود و بتواند به راحتی هدف گیری و تیر اندازی نماید.

قدرت، دقت و سرعت کمان کامپوند در مقایسه با ریکرو حدود دو الی سه برابر بالاتر می‌باشد.

از این کمان مانند کمان ریکرو، در ابتدا برای شکار استفاده می‌کردند. امروزه ورزشکاران برای مسابقات ورزشی در رشته کامپوند با فواصل طولانی، از این نوع کمان بهره می‌برند.

3. کراسبو

کراسبو (Crossbow) نوعی از کمان است که شبیه به تفنگ طراحی شده و برای تیراندازی و شلیک تیر یک ماشه دارد، بنابراین تیرانداز دیگر نیازی به نگه داشتن زه و متحمل شدن فشار ندارد. همچنین مدل‌های جدید کراسبو دیگر نیازی به فشار توسط تیرانداز برای کشیدن زه و جای گذاری تیر هم ندارند و توسط نیروی اهرم و وینچ بسیار راحت قابلیت مسلح شدن را دارند.

کراسبو بیشتر برای دفاع، شکار و یا تفریح مورد استفاده قرار می‌گیرد. البته از آنجایی که قدرت کراسبو حدود دو الی سه برابر کمان کامپوند است، نیاز به احتیاط بیشتر جهت جلوگیری از آسیب به تیرانداز و اطرافیان وجود خواهد داشت.

انواع تیر برای کمان

برای بهره بردن از کمان، باید گزینه دیگری به نام تیر در کنار آن قرار داشته باشد، انواع تیر برای کمان عبارت است از:

  1. تیر چوبی
  2. تیر آلومینیومی
  3. تیر فایبرگلاس
  4. تیر آلومینیوم کربنی

در ادامه هر یک از موارد فوق را توضیح خواهیم کرد.

1. تیر چوبی

تیر چوبی، از ابتدایی‌ترین نوع تیرها در زمان‌های گذشته بوده است. البته ساخت این نوع از تیر، با چوب طبیعی است. شیوه خاصی برای ساخت تیر چوبی وجود دارد که شامل دو حالت فشرده و سَبُک می‌باشد.

خاصیت این دو نوع تیر، میزان شکسته شدن آن است. تیر ساخته شده به روش فشرده، استحکام بالایی در برابر ضربه دارد. توانمندی بیشتری برای افزایش نفوذ در تیر چوبی فشرده نسبت به سَبُک وجود دارد. البته برای افرادی که به تازگی از تیر و کمان بهره می‌برند، به کار بردن تیر سَبُک بیشتر توصیه می‌شود.

2. تیر آلومینیومی

از بادوام‌ترین نوع تیر، تیر آلومینیومی است. تیر آلومینیومی، با اندازه گوناگون تولید می‌شود. از مزیت تیر آلومینیومی نسبت به دیگر تیر‌ها، عوض کردن قسمت نوک آن است.

امکان بروز انحنا در قسمت نوک تیر وجود دارد. از این نوع تیر در مدت زمان طولانی‌تری، می‌توان استفاده کرد.

3. تیر فایبرگلاس

تیر فایبرگلاس، نوع دیگری از تیر است که به سادگی می‌شکند. البته مقاومت این نوع تیر نسبت به تیر چوبی بیشتر است. برای هر نوع کمان با هر ساختار، از تیر فایبرگلاس استفاده می‌شود.

4. تیر آلومینیوم کربنی

تیر آلومینیوم کربنی، بیشتر برای کمانداران حرفه‌ای مناسب است. برای این نوع تیر، از کربن به عنوان روکش استفاده شده است. تیر آلومینیومی بیشتر در مسابقات کاربرد دارد.

نحوه تیراندازی با تیر و کمان

تیراندازی با کمان، یکی از سنتی‌ترین شکل ورزش در جهان است. تیراندازی برای افزایش میزان دقت و تمرکز و همین طور منعطف شدن بیشتر بدن، بسیار مفید است.

برای استفاده درست از تیر و کمان، ابتدا باید نحوه ایستادن درست و استانداردی داشت. ایستادن به شکل صحیح و استاندارد، برای فرایند تیراندازی به شدت مهم است. فاکتور دیگر مستقر شدن درست، در حین تیراندازی با کمان است.

برای این کار، باید شرایط بهره‌مندی از بازو در زمان رها کردن تیر را در نظر داشت. شکل دادن بهینه ساختار بدن از شانه، باید در یک راستا باشد.

کشیده شدن دست و نقطه موردنظر برای هدف، باید در یک مسیر باشند. در هر حال، دست به همراه شانه، باید در یک نقطه باشند.

تیراندازی استاندارد با گرفتن درست کمان در دست امکان‌پذیر است. برای انجام دادن تیراندازی استاندارد، ابتدا باید آن را به شکل صحیح در دست گرفت.

اولین و ابتدایی‌ترین مرحله، گرفتن تیر و کمان در دست است. با گرفتن اصولی تیر و کمان در دست، فرد تیرانداز، با اطمینان خاطر نسبت به تیراندازی خود با کمان اقدام می‌کند. البته با نگرفتن استاندارد کمان در دست، امکان بروز مشکل برای ناحیه کتف، شانه و عضلات پشت بدن فرد تیرانداز، وجود دارد. برای نگه داشتن درست کمان، ابتدا باید دست، دست کشش و آرنج در یک مسیر قرار بگیرند.

تنظیمات ایجاد شده برای زه، باید به درستی انجام شود. اصل استفاده از تیر و کمان نشانه‌گیری است، نشانه گیری، ملزم داشتن تمرکز کافی بر روی هدف موردنظر است.

برای نشانه‌گیری درست، ابتدا باید چشم از قدرت دید بالایی برخوردار باشد. البته بسته شدن یک چشم یا باز نگه داشتن هر دو چشم، بستگی به میزان مهارت کماندار دارد. بخشی که برای دید کمان وجود دارد، باید به شکل واضح بر روی هدف قرار گرفته باشد. در هنگام نشانه‌گیری باید زه کمان به صورتی که بتوان هدف را مشاهده کرد، در دست نگه داشته شود.

در حال حاضر گروه تولیدی باگرو با ارائه‌ی انواع تیر و کمان‌ در مدل‌های مختلف از معتبرترین فروشگاه‌ ها و برندهای تیر و کمان محسوب می‌شود، برای اطلاعات بیشتر و سفارش انواع تیر و کمان با شماره‌ 09193610435 تماس بگیرید.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.