بررسی قیمت، عملکرد و کاربرد چیلر صنعتی

 چیلر صنعتی چیست؟

سلب‌ مسئولیت: بخش تحریریه‌ی چیکاو در تهیه‌ این محتوای تبلیغاتی نقش نداشته و هیچگونه مسئولیتی در قبال صحت آن ندارد.

چیلر صنعتی (industrial chiller) به دستگاهی گفته می شود  بر اساس یک سیکل برودتی ( اعم از تراکمی یا جذبی) آب سرد (Chilled water) مورد نیاز  حوزه صنعت از جمله صنایع تولید لاستیک، قطعات خودرو، داروسازی و سایر صنایع را جهت خنک کاری دستگاه ها و محصولات تولیدی در تمام 365 روز سال تامین می کند.  نکته مهم در استفاده از چیلر های تراکمی صنعتی این است که، برای جلوگیری از یخ زدگی در داخل مدار باید از محلول ضد یخ در فصل زمستان استفاده شود. چیلر تراکمی صنعتی به اینصورت کار می کند که با استفاده از سیکل تبرید تراکمی، دمای سیال مورد نیاز دستگاه های صنعتی را گرفته و به هوای آزاد منتقل می کند، که این امر موجب خنک شدن سیال می شود.

عملکرد چیلر صنعتی چگونه است؟

چیلرهای صنعتی قابلیت کارکرد در تمام طول سال با دمای دلخواه و کنترل شده را دارد، زمانی که از چیلر صنعتی استفاده می شود کیفیت محصولات و قطعات نهایی به مراتب بالاتر می رود و مدت زمان فرایند به شدت کاهش پیدا می کند.

عملکر چیلرهای تراکمی صنعتی به این صورت است که، مبرد در داخل اواپراتور گرمای ناشی از فرایند و دستگاه ها را جذب کرده و به گاز گرم تبدیل می شود. این گاز گرم سپس به سمت کمپرسور حرکت کرده و فشار آن افزایش می یابد. ما باید این گاز گرم را سرد کنیم تا بتوانیم مجدد فرایند را تکرار کنیم. پس گاز مبرد پس از افزایش فشار به سمت کندانسور می رود و در کندانسور گرمای اضافی به هوای آزاد منتقل می شود و مبرد از حالت گاز گرم به مایع سرد تبدیل می شود. مبرد پس از عبور از کندانسور به سمت شیرانبساط می رود و فرایند انبساط صورت می پذیرد. پس از شیر انبساط مبرد سرد مجدد به داخل اواپراتور می رود تا آب گرم استفاده شده در دستگاه های صنعتی را خنک کند.

اجزای چیلرهای صنعتی 

در صنعت، از چیلرهای تراکمی بیشتر از چیلرهای جذبی استفاده می شود. چیلرهای تراکمی صنعتی از چهار جزء اصلی تشکیل شده اند: کمپرسور، کندانسور، اکسپنشن ولو (شیر انبساط) شیر انبساط و اواپراتو وعلاوه بر این از قطعات مختلف حفاظتی و کنترلی در ساخت چیلر صنعتی استفاده می‌شود.

چیلر صنعتی هواخنک یا چیلر صنعتی آب خنک؟

چیلرهای تراکمی با توجه به نوع کندانسور به دو دسته چیلرهای صنعتی تراکمی آب خنک و چیلرهای صنعتی تراکمی هواخنک دسته بندی می شوند. در چیلرهای صنعتی هواخنک کندانسور از لوله های مسی و فین های آلومینیومی تشکیل شده است و با استفاده از فن های آکسیال هوا از لابلای کویل کندانسوری عبور کرده و مبرد را خنک می کند. در چیلرهای تراکمی آب خنک داستان کمی متفاوت است، در این چیلرها از کندانسور های آب خنک استفاده می شود. کندانسورهای آب خنک از لوله و پوسته تشکیل شده اند و با اتصال به برج خنک کننده عملیات خنک کاری مبرد صورت می پذیرد. 

حال ببینیم کدام نوع چیلر مناسب تر است؟

چیلرهای هواخنک قابلیت کارکرد در آب و هوای مرطوب را دارد و به برج خنک کننده احتیاج ندارد، همین مزیت برای بسیاری از شهرها و مکان هایی که آب کافی در دسترس ندارند کافی است تا این نوع چیلر را انتخاب کنند. اما چیلرهای آب خنک راندمان بالاتری نسبت به چیلرهای هواخنک دارند و همین مزیت در ظرفیت های بالا باعث می شود در صورتی که قابلیت نصب این گونه چیلرها ممکن باشد از چیلرهای آب خنک استفاده شود.

محاسبه ظرفیت و انتخاب چیلر

برای انتخاب چیلر باید کمیت هایی مانند دمای آب سرد رفت، اختلاف دمای رفت و برگشت آب اواپراتور، دبی آب سرد به ازای هر تن تبرید، دمای آب رفت کندانسور، دبی آب برج خنک کننده برای چیلرهایی با کندانسور آبی و یا دمای هوای ورودی به کندانسور هوایی را در اختیار داشت.

بر اساس رابطه زیر می توان بار سرمایی را که چیلر باید جبران کند بر حسب Btu/h یا تن تبرید تعیین کرد:

 Btu/h  =US gpm × C × ∆T

 ∆T: اختلاف دمای آب رفت و برگشت بر حسب فارنهایت

C : گرمای ویژه سیال بر حسب Btu/lb℉ . به طور معمول سیال مورد استفاده آب است.

بنابراین می توان رابطه فوق را به صورت زیر نوشت: 

Btu/h  =US gpm × ∆T× 500 

کاربرد چیلر صنعتی

همانطور که در صدر مقاله هم ذکر شده ما از چیلرهای تراکمی صنعتی جهت خنک کاری تجهیزات و قالب های صنعتی استفاده می کنیم. ما در اینجا به برخی از صنایع که الزام به استفاده از صنایعی که بیشتر استفاد از چیلرهای صنعتی را دارند برشمرده ایم؛ صنایع دارویی و بهداشتی، دستگاه های تزریق پلاستیک، دستگاه های اکسترودر، صنایع پتروشیمی، دستگاه های تولید رنگ، تولید بطری پت و پلی اتیلن، فرآوری غذا و نوشیدنی ها، داروسازی، کاغذ و سیمان و غیره از جمله صنایعی هستند که از دستگاه چیلر صنعتی برای سرمایش و تولید برودت استفاده می کنند. 

عوامل تاثیر گذار بر قیمت چیلر صنعتی

قبل از پرداختن به بحث قیمت چیلر صنعتی باید بدانیم پارامترهایی همچون، نوع چیلر صنعتی (چیلر تراکمی آب خنک یا چیلر تراکمی هوا خنک)، میزان ظرفیت برودتی مورد نیاز ، اقلیم جغرافیای ، طول زمان کارکرد چیلر، دمای آب مورد نیاز ودر برخی مواقع شرایط ویژه پروژه بر قیمت چیلر صنعتی تاثیر گذار خواهند بود.  

استعلام قیمت و فروش چیلرهای صنعتی

زمانی که به چیلر صنعتی احتیاج پیدا می کنیم،  اقدام به پرس و جو و استعلام قیمت چیلر صنعتی می کنیم و با شرکت ها و قیمت های مختلفی روبرو می شویم. افراد در این مرحله به دنبال چیلری با کیفیت بالا و قیمت مناسب می باشند. باید بگویم که چیلرهای صنعتی بسیار حساس بوده و نباید با خرید اشتباه باعث از کار افتادن خطوط تولید در آینده شویم. گروه صنعتی تهویه کارمانیا دنا سازنده چیلرهای صنعتی می باشد که سابقه و رزومه ای خوب در این زمینه دارد و از مشتریان عزیز می خواهد که با بازدید از خطوط تولید چیلر صنعتی از کیفیت و اصل بودن قطعات اطمینان حاصل فرمایند و سپس تصمیم به خرید نمایند.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.