راهنمای خرید پرینتر سه بعدی: 5 سوال ضروری که باید از خود بپرسید

فرض کنید شما یک سازنده حرفه ای یا اپراتور یک کارگاه هستید و به خرید چاپگر سه بعدی علاقه شده اید و تصمیم میگیرید که یک پرینتر سه بعدی بخرید ولی همان اول راه دچار سردرگمی انتخاب بهترین محصول میشوید! خب، نا امید نشوید ما اینجا هستیم تا شما را کمک کنیم؛ وقت آن است که گام مهمی بردارید: انتخاب چاپگر سه بعدی مناسب! اما قبل از اتخاذ چنین تصمیمی چه چیزهایی را باید بدانید؟ برند و قیمتهای بسیاری در بازار وجود دارد که می تواند موانعی را در روند خرید شما ایجاد کند. این مقاله برای رفع چنین ابهاماتی است.

سلب‌ مسئولیت: بخش تحریریه‌ی چیکاو در تهیه‌ این محتوای تبلیغاتی نقش نداشته و هیچگونه مسئولیتی در قبال صحت آن ندارد.

برای کمک به انتخاب بهترین تصمیم ، حداقل 5 سوال وجود دارد که باید از خود بپرسید تا به شما در انتخاب برند تجاری دستگاه، بودجه و فناوری هایی که مناسب هستند، کمک کند.

خرید پرینتر سه بعدی: بودجه من چقدر است؟

هنگامی تصمیم گرفتن برای خرید چاپگر سه بعدی، باید بدانید که چقدر مایل هستید برای این دستگاه جدیدتان هزینه کنید. محدوده قیمت متفاوتی وجود دارد: در ایران، می توانید چاپگرهای سه بعدی متریال ترموپلاستیک بنام FDM 3D Printer  را در قالب کیت آماده ساخت (که باید خودتان اسمبل کنید) را بیابید که چندان کیفیت خوبی ندارند و نیاز به مهارت پایه فنی دارید.

اگر بودجه شما زیادتر باشد طیف انتخاب دستگاه و فناوری برایتان بسیار گسترده تر خواهد بود. پس اگر حوصله اسمبل کیتهای چینی و دردسرهایش را ندارید و واردات برندهای خارجی هم برایتان سخت است (با توجه به عدم گارانتی محصولات آنها در کشور ایران)، میتوانید به سازندگان خوب ایرانی چاپگر سه بعدی هم نظری بیندازید.

دقت کنید که در بازار ایران تعداد سازندگان 3D Printer بسیار زیاد شده است و تشخیص یک شرکت معتبر و با کیفیت از سازندگان متقلب سخت است. چون غالب بازار ایران، تکنیک ترموپلاستیکFDM است پس چاپگرهای سه بعدی ایرانی FDM زیادی را خواهید دید که قیمتهای بسیار ارزانی دارند ولی مطئمن باشید که کیفیت آنها از برندهای چینی نیز کمتر است و بعد از مدتی دستگاه از کار می افتد، متاسفانه این سازندگان بی مسئول وقتی دستگاهشان هم خراب شود، زیر بار گارانتی نمیروند و مشتری دچار مشکلات زیادی خواهد شد.

بر عکس، تولیدکنندگان خوب ایرانی پرینتر سه بعدی هم هستند که  کیفیت چاپ دستگاههای آنها بسیار بالاست. روشهای تشخیص یک دستگاه با کیفیت ایرانی :

  •         امروزه بهترین روش برای جستجوی کالا ، اقدام از طریق اینترنت و گوگل است. پس وقتی فروش پرینتر سه بعدی یا کلمات مشابه را جستجو کردید و شرکتهایی در اولین نتایج ظاهر شدند، فریب نخورید. بالا بودن در نتایج جستجوی گوگل ربطی به کیفیت سازنده دستگاه ندارد. حرفه ای عمل کنید یعنی مشخصات همه شرکتها را جداگانه یادداشت کرده و با زمانبندی برای بازدید حضوری اقدام کنید.
  •         یک سازنده معتبر خیلی شفاف، گارانتی و خدمات پس از فروش را کتبا و قانونی ارائه میکند.
  •         شرکتهای معتبر ایرانی، عکس و مشخصات کلی مشتریان خود را در وبسایت یا شبکه های اجتماعی منتشر کرده اند و برای همه قابل بازدید است.
  •         پرینترهای سه بعدی با کیفیت نمیتوانند  نه ارزان باشند و نه خیلی گران. بلکه یک قیمت معقول با توجه به نوسانات بازار برای قطعات مکانیک و الکترونیک مصرفی در دستگاه خواهند داشت.
  •         بد نیست یک دوست با اطلاعات فنی خوب را همراه خود ببرید تا در بازدید حضوری کیفیت ساخت دستگاه و قطعات و نحوه اسمبلی را بررسی کند.
  •         یک ترفند خوب – وادار کردن فروشنده به چاپ یک قطعه در حضور شما با دستگاه دلخواهتان است تا کیفیت پرینت را عینا مشاهده کنید.
  1.       علاقمند هستم از چه موادی (متریالی) برای پرینت سه بعدی استفاده کنم؟

اکنون که می دانید چقدر می خواهید هزینه کنید ، باید مواد چاپ خود را نیز انتخاب کنید. فن آوری مانند FDM عمدتا در پلاستیک ها استفاده می شود و در ایران بهترین و کم خرج ترین گزینه محسوب میشوند، رول رشته ای فیلامنت که متریال FDM است بسته به نوع مشخصات مورد علاقه شما از 10 تا 20 دلار (به نرخ روز تبدیل ارز) در ایران در دسترس هستند (همه متریالهای وارداتی هستند گرچه برخی تولیدکنندگان ایرانی متریال هم هستند که متاسفانه کیفیت محصولاتشان بالا نیست و بهتر است سراغ این متریالها نروید) – نرخ قیمت گذاری بر اساس وزن هر رول است و عمدتا رولها یک کیلویی هستند.

متریال مایع رزین که مربوط به فناوریهای SLA و DLP هست قیمت بسیار بالاتری دارند مثلا از هر لیتر 70 دلار …. توجه به این نکته ضروری است که متریال رزین برای قطعاتی با ابعاد بسیار کوچک بکار میرود. پس اگر در حوزه پزشکی هستید و ایمپلمنت دندانی نیاز دارید یا در حوزه قالبسازی جواهرات کار میکنید این فناوری مناسب شماست ولی اگر یک اپراتور کارگاهی هستید که میخواهید قطعات کوچک تا بزرگ صنعتی را نمونه سازی کنید فقط به فناوری ترموپلاستیک FDM فکر کنید.

  1.       خرید پرینتر سه بعدی: چه حجم چاپی نیاز دارم؟

این مهم است که بدانید چه چیزی را می خواهید چاپ کنید و در چه مقدار. کسانی که نیاز دارند قطعات کوچک چاپ می کنند ، نیازی به دستگاههای حجیم و گران ندارند. اینجاست که باید در نظر بگیرید که آیا ارزان ترین دستگاه واقعاً بهترین راه حل است؟! در برخی موارد ، برای به دست آوردن حجم چاپ بیشتر ، باید کمی بیشتر هزینه کنید.

  1.     قبل از خرید چاپگر3بعدی چه باید پرسید: سطح مهارت چاپ سه بعدی من چقدر است؟

این مهم است که بدانید در مورد چاپ سه بعدی کجا ایستاده اید: آیا مبتدی هستید؟ آیا مهارت های فنی در این زمینه دارید؟ میزان دانش تولید قطعات می تواند بر انتخاب چاپگر شما تأثیر بگذارد.

یک فناوری 3D Print وجود دارد که برای همه مناسب است. مبتدیان تا حرفه ای ها می توانند از فناوری ترمومپلاستیک  FDM استفاده کنند.

نکته مهمی که باید مورد توجه قرار گیرد استفاده از نرم افزار مناسب چاپگر سه بعدی مناسب است. در فناوری FDM انبوهی از نرم افزارهای موسوم به اسلایسینگ پرینت سه بعدی هست که عمدتا رایگان هستند و آموزشهای زیادی هم به فارسی و انگلیسی وجود دارد. پس نگرانی برای این مورد وجود ندارد. بر عکس در تکنیهای رزینی SLA – DLP و پودر پلیمر یا فلز SLS – SLM … نرم افزارها عمدتا تجاری و محدودتر است و نیاز به آموزش تخصصی تری هم دارند.

  1.       از کجا می توانم چاپگر سه بعدی بخرم؟

اکنون که اهداف خود را پایه ریزی کرده اید و می دانید برای چاپ چه نوع چاپگرهای سه بعدی می خواهید ، آخرین سوال وجود دارد: از کجا بخریم؟

  •         اگر حسابی پول در جیبتان دارید؛ از نظر مارک سازندگان، هیچ کمبودی در انتخاب وجود ندارد! خرید با کیفیت ترین برندهای خارجی سازنده پرینتر سه بعدی به دلار و ریسک هزینه واردات و عدم گارانتی …
  •         اگر بودجه کمتر است به سازندگان خوب ایرانی طبق راهنمای بالایی که گفتیم رجوع کنید تا خیالتان از گارانتی و آموزش … راحت باشد.
  •         در آخر اگر بودجه تان کم است ولی فردی با استعداد هستید، میتوانید کیتهای ارزان چاپگر سه بعدی را بخرید و هیجان ساخت یک 3D Printer را بچشید!

اگر تصمیم به خرید 3D Printer دارید؛ شرکت توسعه گران بعد سوم در کنار شماست تا در این مسیر شما را راهنمایی کند. ما به شما مشاوره رایگان میدهیم.

 

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.