تفاوت پچ کورد و کابل شبکه

برای ایجاد ارتباط بین دستگاه‌های مختلف در شبکه اترنت محلی، به یک‌سری از تجهیزات شبکه نیاز داریم تا اطلاعات را از جایی به جای دیگر منتقل کنند. وظیفه‌ی‌ این انتقال و جابه‌جایی هم بر عهده‌ی کابل شبکه و پچ کورد است. در ظاهر کارایی و عملکرد کابل شبکه و پچ کورد کاملا یکسان به نظر می‌آید؛ اما بین پچ کورد و کابل شبکه تفاوت‌هایی وجود دارد. این تفاوت‌ها در زمینه‌های مختلف مانند کاربرد و متراژ کاملا تاثیرگذار هستند. در ادامه، ابتدا ساختار کابل و بعد پچ کورد را بررسی می‌کنیم، سپس درباره‌ی تفاوت پچ کورد و کابل شبکه اطلاعاتی را با شما در میان می‌گذاریم.

سلب‌ مسئولیت: بخش تحریریه‌ی چیکاو در تهیه‌ این محتوای تبلیغاتی نقش نداشته و هیچگونه مسئولیتی در قبال صحت آن ندارد.

تفاوت کابل شبکه و پچ‌ کورد

به‌طور خلاصه، می‌توان گفت کابل شبکه همان پچ کورد بدون سوکت است؛ یعنی اگر به دو سر کابل شبکه سوکت وصل کنیم، پچ کورد شبکه داریم. کابل شبکه و پچ کورد هرکدام ویژگی‌‌ها و انواع مختلفی دارند. این ویژگی‌ها باعث متمایز شدن آن‌ها می‌شوند. در ادامه‌ی این مقاله تفاوت کابل و پچ کورد شبکه را به‌صورت مقایسه‌ای بررسی می‌کنیم.

ویژگی‌ها و انواع کابل شبکه

کابل شبکه از نظر استاندارد سرعت و پهنای باند به انواع کابل شبکه Cat5e،  Cat6، Cat6a و Cat7 تقسیم می‌شود. در جدول زیر سرعت انتقال اطلاعات و پهنای باند هرکدام از موارد بالا نوشته شده است.

نوع دیگر دسته‌بندی کابل‌ها بر اساس قابلیت نویزپذیری آن‌ها است. کابل‌ها به انواع UTP، SFTP، FFTP، STP و FTP تقسیم می‌شوند.

  •         کابل‌ UTP یا U/UTP: کابل‌هایی که در آن‌ها از هیچ شیلد یا فویلی استفاده نشده است.
  •         کابل‌ :STP در این کابل‌ها دور هرکدام از زوج‌ها یک شیلد قرار دارد. این شیلد معمولاً از یک شیلد بافته‌شده‌ی بسیار نازک تشکیل شده است.
  •         کابل‌ FTP یا F/UTP: در این نوع کابل شبکه به دور همه‌ی زوج‌ها یک فویل کلی پیچیده شده است ولی دور تک تک زوج‌ها شیلد یا فویلی وجود ندارد.
  •         کابل‌ S/UTP: کابل‌هایی هستند که در آن‌ها یک شیلد Braid Screen یا بافته‌شده‌ دور همه‌ی زوج‌ها پیچیده شده است ولی دور تک تک زوج‌ها شیلد یا فویلی وجود ندارد.
  •         کابل‌ SF/UTP یا SFTP: کابل‌هایی هستند که به دور چهار زوج آن، هم شیلد Braid Screen  و هم فویل وجود دارد ولی دور تک تک زوج‌ها شیلد یا فویلی قرار نگرفته است. این کابل‌ها بیشتر به نام SFTP شناخته می‌شوند.
  •         کابل‌ S/FTP: کابل‌هایی که در آن‌ها یک شیلد Braid Screen کلی دور همه‌ی زوج‌ها پیچیده شده و یک فویل دور هر یک از زوج ها را پوشانده است.
  •         کابل‌ F/FTP یا FFTP: کابل‌هایی که در آن‌ها دور هر زوج تابیده‌شده‌ و همچنین دور تمام زوج‌ها فویل پیچیده ‌شده است.
  •         کابل‌ U/FTP: کابلی که در آن، دور هر زوج تابیده شده‌ یک فویل قرار دارد اما هیچ فویل یا شیلدی تمام زوج‌ها را نپوشانده است.

نوع روکش در کابل‌ها نیز می‌تواند PVC، LSZH و PE باشد. گذراندن تست فلوک و نوع مغزی کابل هم از دیگر ویژگی‌هایی است که باعث تفاوت انواع کابل شبکه می‌شود.

کابل‌ها همچنین از نظر رنگ به انواع مختلفی تقسیم می‌شوند. متراژ آن‌ها عموما 305 یا 500 متر است. از سازندگان کابل شبکه می‌توانیم به شرکت‌های فرانسوی لگراند و نگزنس و شرکت آمریکایی بلدن اشاره کنیم.

ویژگی‌ها و انواع پچ کورد

پچ کورد نیز مانند کابل شبکه استاندارد طبقه‌بندی از Cat5e تا Cat7 را دارد. همچنین سرعت انتقال اطلاعات و پهنای باند در انواع مختلف آن متفاوت است. از طرفی، پچ کورد از نظر مقاومت در برابر ورود نویز و تداخلات الکترومغناطیسی هم مانند کابل شبکه عمل می‌کند و به دسته‌های UTP، SFTP و… تقسیم می‌شود.

پچ کورد همانند کابل شبکه می‌تواند مغزی‌ مس یا آلومینیوم با روکش مس داشته باشد. نوع روکش پچ کورد نیز می‌تواند PVC، LSZH یا PE باشد.

رنگ‌بندی پچ کوردها تنوع بسیار زیادی دارد. از طرفی پچ کوردها در متراژهای 30 سانتی‌متر تا 40 متر موجود‌ هستند.

مقایسه کابل شبکه و پچ کورد

در ادامه به شباهت‌ها و تفاوت‌های کابل شبکه و پچ کورد اشاره می‌کنیم و در نهایت علت اهمیت این تفاوت را بیان می‌کنیم.

  •         شباهت‌ها

در هر دو، استاندارد طبقه‌بندی سرعت و پهنای باند یکسان است. یعنی پچ کورد Cat6 با کابل شبکه Cat6 که 2 سر اون سوکت مناسب وصل شده، هیچ تفاوتی ندارد و هر دو با سرعت و پهنای باند یکسان اطلاعات را منتقل می‌کنند. از نظر ویژگی نویزپذیری هم هر دو دارای انواع یکسانی‌ هستند.

از نظر جنس روکش هر دو انواع PVC، LSZH و PE دارند. مغزی مس یا آلومینیوم با روکش مس، هم در بین کابل‌ها و هم در بین پچ کوردها وجود دارد. از همه مهم‌تر، وظیفه‌ی کابل و پچ کورد انتقال اطلاعات از یک محل به محلی دیگر‌ است.

  •         تفاوت‌ها

به دو سر کابل، هیچ سوکتی متصل نیست و به همین دلیل برای اتصال به دستگاه‌ها به تنهایی کارایی ندارد و باید حتما به دو سر آن سوکت وصل شود. اما پچ کورد در دو انتها سوکت دارد و برای اتصال به دستگاه‌های مختلف آماده ا‌ست. این امر خطای انسانی را کاهش می‌دهد. پچ کوردها نسبت به کابل‌ها در رنگ‌بندی‌های متنوع‌تری تولید می‌شوند.

پچ کوردها نسبت به کابل‌ها متراژهای کمتری دارند و از 30 سانتی‌متر تا 40 متر تولید می‌شوند. این در حالی است که کابل‌ها تنها در متراژهای 305 و 500 متری در بازار موجود هستند. به همین دلیل برای اتصال دستگاه‌ها در فاصله‌های کوتاه‌تر پچ کورد و برای مسافت‌های طولانی کابل شبکه مناسب است.

قیمت کابل شبکه به دلیل متراژ بالاتر، گران‌تر از قیمت پچ کورد با بیشترین متراژ است. این مسئله که به چه متراژ کابل یا پچ کورد نیاز دارید می‌تواند به انتخاب شما بین کابل و پچ کورد کمک کند. مثلا، اگر اطلاعات باید مسافتی بیشتر از 40 متر را طی کند، حتما باید از کابل شبکه استفاده کنید.

علت اهمیت تفاوت پچ کورد با کابل شبکه

نکته‌ی قابل توجه در این بخش سوکت زدن کابل شبکه‌ است. پچ کورد به‌دلیل اینکه در کارخانه تولید و تست می‌شود، در ترتیب اتصال سیم‌هایش کمتر اشتباه رخ می‌دهد. در مقابل در کابل شبکه به دلیل اینکه به‌صورت دستی سوکت زده می‌شود، احتمال خطا، ایجاد نویز و درست نبودن اتصال بیشتر است.

 

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.