با ترس از آسانسور چه کنیم؟

 امکان دارد هنگام سوار شدن بر آسانسور مدام مجبور باشید برای دیگران توضیح دهید كه نمی توانید سوار آن شوید و از آن بدتر مجبور می شوید طبقات زیادی را با پله بالا بروید. افرادی زیادی به مشکل ترس از آسانسور مبتلا می باشند و به دنبال راهی برای رهایی از آن می گردند. 

سلب‌ مسئولیت: بخش تحریریه‌ی چیکاو در تهیه‌ این محتوای تبلیغاتی نقش نداشته و هیچگونه مسئولیتی در قبال صحت آن ندارد.

این ترس از آسانسور از کجا می آید؟

شاید فرد مبتلا به ترس از آسانسور تجربه تلخی از گیر افتادن در فضاهای بسته و آسانسور در کودکی داشته باشد و از فضاهای بسته بترسد؛ عوامل ژنتيکی هم در بروز ترس از آسانسور نقش دارند. افرادی كه اقوام درجه يک آن ها دچار مشکل ترس از آسانسور و فضاهای بسته می باشند سه برابر بیشتر از دیگران به این مشکل ابتلا می شوند.

خانواده و شیوه های تربیتی هم در ایجاد ترس از آسانسور تاثیرگذار است. مثلا تنبیه کودک و حبس کردن او در حمام، انباری و محیط های بسته می تواند زمینه ساز بروز این مشکل باشد.

چگونه ترس از آسانسور در وجودمان را از بین ببریم؟

صحنه های آرامش بخش را تصور کنید. اگر نمی توانید چنین چیز هایی را تجسم کنید، تکنيک های ساده ذهنی و تمرکز روی نفس کشیدن را تمرین کنید.

اگر به فکر درمان هستید در ابتدا خودتان مشکل را بپذیرید و با آن مبارزه کنید. اگر فقط به خاطر انتظارات دیگران و خواهش های آن ها،به فکر درمان باشید احتمال این كه موفق شوید کم است. تا زمانی كه ذهن تان نتواند از دست افکار ترسناک گذشته رها بشود، نمی توانید مراحل بعدی را آغاز کنید.

از کارهای ساده تر در لیست سلسله مراتبی خود شروع کنید. امکان دارد فقط هنگام ایستادن در نزديکی آسانسور و تماشای حرکت بالا و پایین رفتن آن کافی باشد. هر لحظه كه احساس هراس کردید، تصاویر آرامش بخشی را تجسم کنید.

باید بتوانید روی ذهن خود به خوبی تمرکز کنید و از افکاری كه هر بار به سراغتان می آیند فرار کنید. به خودتان یاد آوری کنید كه این ترس، بی علت و ساخته ذهن خودتان است.

داروهایی برای کنترل آسانسور هراسی

افراد پس از مواجه شدن با سختی های ناشی از فوبیای آسانسور به دنبال راهی برای درمان آن می گردند. يکی از روش های سریع اما کوتاه دارو برای درمان انواع فوبیاست.

داروهای ضد اضطراب مثل بنزودیازپین ها، بتا بلاکرها و مهارکننده های مونو آمینو اکسیداز توسط متخصص تجویز می شود. این داروها به درمان قطعی ترس از آسانسور کمک نمی کنند و باعث کاهش علائم اضطرابی آن مانند حملات پانيک، تعریق و تپش قلب می شوند.  داروهای ضد اضطراب به خاطر عوارضی که دارند باید زیرنظر پزشک مصرف شوند. 

درمان های غیر دارویی برای رهایی از ترس از آسانسور

داروهای ضد اضطراب فقط به کاهش علائم کمک می کنند و بهترین راهکار این است كه از مشاورین روانشناسی درمان ترس های مرضی درخواست کمک کنید. درمان های شناختی رفتاری در اغلب موارد تاثیرگذارند و فرد را از هراس خود رها می سازند. به علاوه داروها، نوروفیدبک و بیوفیدبک روش هایی موثر در درمان ترس از آسانسور می باشند.

غرقه سازی

در روش غرقه سازی فرد علیرغم ترس و حملات پانيک، وارد محیط استرس زا می شود. در این روش فرد باید با قرار گرفتن در این موقعیت ها بر ترس خود غلبه کند و آن را شکست دهد. در این روش فرد در مدت طولانی در موقیعت امن و کنترل شده قرار می گیرد و با ترس خود روبه رو می شود. در ابتدا فرد دچار اضطراب عمیق می شود اما در آخر خستگی غلبه می کند و سطح اضطراب کم می شود. این روش به ندرت مورد استفاده قرار می گیرد و عدم توجه و نظارت کافی می تواند خطرناک باشد.

حساسیت زدایی منظم

روش حساسیت زدایی منظم طوری است كه از فرد خواسته می شود تا در مرحله اول طی چند جلسه در حالت مناسب و شرایط آرامی قرار بگیرد؛ سپس از او خواسته می شود تا به ترتیب خود را در حال سوار شدن بر آسانسور، حرکت به سمت بالا و پایین و هنگام پیاده شدن از آن، تجسم کند. بعد از آن كه فرد در تجسمات خود به آرامش رسید و حالت های اضطراب کاهش یافت به تدریج از او خواسته می شود تا کنار آسانسور بایستد و کم کم وارد شود.

امنیت و نحوه کار آسانسورها

بعضی از افراد آسانسور را محیطی ناامن می دانند كه هر لحظه امکان سقوط دارد. همین باورها بر شدت ترس ها و اضطراب های آنان می افزاید. آگاه سازی و دادن اطلاعات واقعی به درمانجو بخشی از فرآیند درمان فوبیا محسوب می شود.

آگاهی از نحوه کار و امنیت آسانسور به شما کمک می کند تا با دید بهتری به این مسئله نگاه کنید. هم اکنون امنیت آسانسورها به شکل شگفت انگیزی رشد کرده است. سیستم ترمز آسانسور در مواقعی كه طناب های بالابرنده دچار اشکال می شوند به کمک می آید و از سقوط آسانسور جلوگیری می کند.

آسانسورها سیستم های کنترل سرعت و هدایت کننده دقیقی دارند كه باعث می شوند آسانسور با مناسب ترین سرعت به مقصد برسد. علاوه بر این ها داخل کابین آسانسور تلفن و سیستم هشدار اضطراری وجود دارند. افراد از این طریق می توانند درخواست کمک کنند.

سیستم تهویه هوا موجود در آسانسورها مانع از خفگی شما در توقف های طولانی مدت می شوند. این اطلاعات را در ذهن خود داشته باشید و از پرورش دادن افکارهای منفی، سقوط و خفگی در ذهن خود پرهیز کنید.

در ضمن باید اشاره کنیم که اگر سرویس آسانسور خود را به درستی انجام دهید و آن را جدی بگیرید، احتمال حبس شدن و یا سقوط آسانسور به صفر می رسد. شما باید این مسئله را با ساکنین ساختمان هایی که در آن ها رفت و آمد دارید در میان بگذارید و اگر متوجه شدید مراحل سرویس آسانسور به درستی انجام می گیرد هیچ دلیلی برای ترس نخواهید داشت.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.