نقش تردمیل در انجام ورزش‌های هوازی : هایپرجیم

امروزه دیگر این گزاره که ورزش موجب پیشگیری از بروز اکثر بیماری‌ها می‌شود، برای تمامی کارشناسان، متخصصان، محققان و مربیان پزشکی و ورزشی تبدیل به یقین شده و از توصیه‌های اساسی و اصلی آن‌ها است. به همین خاطر اکثر دولت‌ها، سیاست‌های حمایتی از ورزش همگانی را در کنار ورزش حرفه‌ای اعمال می‌کنند تا از هزینه‌های احتمالی درمانی در آینده پیشگیری کرده باشند. یکی از مهم‌ترین ورزش‌هایی که بیشترین توصیه به انجام را چه برای مردم عادی و چه برای ورزشکاران حرفه‌ای دارد، ورزش هوازی است. در یک توصیف کلی به ورزشی که موجب افزایش ضربان قلب و فعالیت ریه‌ها شود، ورزش هوازی گفته می‌شود. البته تغییرات مذکور باید چند دقیقه پس از انجام تمرین در اوج پایدار بمانند و هیچ‌گونه افتی نداشته باشند. چراکه پس از افزایش ضربان قلب و جذب اکسیژن به بدن و تداوم آن‌ها، عضلات قلب تقویت می‌شوند، خون‌رسانی به عضلات فعال بدن با سرعت و مقدار بیشتری انجام می‌شود و رگ‌های بدن بازتر شده و تصفیه می‌شوند. اصلی‌ترین ورزش هوازی، ورزش دو می‌باشد که به مادر ورزش‌ها نیز شهرت دارد. به همین دلیل اکثر مربیان ورزشی انجام آن را قبل از هرگونه تمرینی توصیه می‌کنند، چراکه موجب رسیدن خون و اکسیژن به تمام بافت‌های بدن شده و بدن را گرم می‌کند. اما برای انجام این ورزش، بعضاً مشکلاتی از قبیل کم بودن فضا در مکان‌های سرپوشیده و سردی یا گرمی و یا آلودگی هوا در مکان‌های روباز وجود دارد. اینجاست که نقش تردمیل در ورزش‌های هوازی مشخص می‌شود. چراکه امکان پیاده‌روی، دویدن و حتی کوه‌نوردی در مسافت و زمان نامحدود را در کم‌ترین فضای ممکن میسر می‌کند. بنابراین بهتر است ابتدا با انواع تردمیل و همین طور خود تردمیل آشنا شویم و سپس به نقش آن در ورزش‌های هوزی بپردازیم. این یادداشت نیز بر همین اساس به رشته تحریر در آمده است؛ لازم به ذکر است که در این راه از آرشیو اطلاعات یکی از بزرگ‌ترین فروشگاه‌های تجهیزات ورزشی یعنی فروشگاه هایپرجیم نیز استفاده شده است.

سلب‌ مسئولیت: بخش تحریریه‌ی چیکاو در تهیه‌ این محتوای تبلیغاتی نقش نداشته و هیچگونه مسئولیتی در قبال صحت آن ندارد.

آشنایی با تردمیل

تردمیل وسیله ورزشی پرکاربردی است که با استفاده از یک تسمه متحرک، حرکت پا بر روی سطح زمین را شبیه‌سازی می‌کند. انواع تردمیل را در یک دسته‌بندی کلی می‌توان به دو نوع موتوردار و بدون موتور تقسیم کرد. قیمت تردمیل در نمونه‌های بدون موتور کمتر از انواع موتوردار آن است. دلیلش نیز عدم استفاده از موتور و سیستم‌های مرتبط با آن در تردمیل‌های بدون موتور می‌باشد؛ در واقع این نوع تردمیل‌ها به‌گونه‌ای طراحی شده‌اند که در آن‌ها کاربر باید با استفاده از نیروی پای خود تسمه را به حرکت درآورد. اما در تردمیل‌های موتوردار این‌گونه نبوده و موتور دستگاه، تسمه را حرکت می‌دهد. ناگفته نماند که فروشگاه هایپرجیم از هر دوی این تردمیل‌ها، مدل‌های مختلفی را برای استفاده عموم عرضه کرده است. تردمیل‌های موتوردار را در یک دسته‌بندی دیگر از نظر کارایی می‌توان به دو گروه تردمیل باشگاهی و تردمیل خانگی تقسیم کرد. تردمیل‌های باشگاهی برای استفاده در باشگاه‌های ورزشی ساخته می‌شوند و تردمیل‌های خانگی مختص استفاده در منازل. البته برخی از ورزشکاران حرفه‌ای و افراد سنگین‌وزنی که به هر دلیلی قصد استفاده از تردمیل باشگاهی حرفه‌ای در منزل خود را دارند، اقدام به خرید تردمیل از این نوع کرده و برخلاف کاربری تعیین شده برای تردمیل باشگاهی در محیط خانه از آن استفاده می‌کنند. اما به‌کارگیری تردمیل خانگی در باشگاه‌های ورزشی در هر شرایطی توصیه نمی‌شود، زیرا وزن افراد مراجعه کننده به باشگاه‌های ورزشی مشخص نبوده و با توجه به ظرفیت پایین تردمیل‌های خانگی؛ امکان خرابی آن‌ها بسیار زیاد است. بیشینه وزن تردمیل‌‌های خانگی را کمتر در نظر می‌گیرند، چون نیازی به صرف هزینه برای بیشتر کردن آن نیست؛ چراکه وزن افراد استفاده کننده از آن‌ها که نهایتاً اعضای یک خانواده را تشکیل می‌دهند، مشخص است. طبعاً از آنجایی که حداکثر وزن قابل‌تحمل تردمیل خانگی کمتر از تردمیل باشگاهی است، قیمت تردمیل نیز در نمونه‌های خانگی کمتر از انواع باشگاهی آن خواهد بود؛ زیرا به خاطر همین کم بودن ظرفیت، عموماً از بدنه و موتور ضعیف‌تری در تردمیل خانگی استفاده می‌شود. اکثر تردمیل‌های خانگی از موتور DC در درون خود بهره می‌برند، موتوری که کم‌صداتر، ساده‌تر و ارزان‌تر از موتور AC است. در تردمیل‌های باشگاهی نیز معمولاً از موتور ای سی استفاده می‌شود. لازم به ذکر است که فروشگاه هایپرجیم هر دو نوع تردمیل باشگاهی و تردمیل خانگی را در انبارهای خود موجود کرده است تا با ارائه اکثر انواع تردمیل ساخته شده، نیاز تمامی مشتریان آن را مرتفع سازد. مشتریانی که با خرید تردمیل به‌دنبال انجام ورزش‌های هوازی هستند تا سلامت خود را تضمین کنند، اما دقیقاً نقش تردمیل در انجام ورزش‌های هوازی چیست؟ توجه شما را به ادامه مطلب جلب می‌کنم.

تردمیل و ورزش هوازی

به‌طور کلی با تردمیل 3 نوع ورزش هوازی را می‌توان انجام داد که اتفاقاً از اصلی‌ترین انواع ورزش هوازی هم می‌باشند. پیاده‌روی، کوه‌نوردی و دو. البته ورزش کوه‌نوردی را تنها تردمیل‌هایی که قابلیت تغییر و تنظیم شیب دارند، می‌توانند شبیه‌سازی کنند. هرچند به‌دلیل وجود همین قابلیت، قیمت تردمیل در آن‌ها بیشتر است. انجام هر یک از این سه ورزش، موجب رخ دادن تغییرات و به تبع آن فواید ذکر شده در ابتدای متن برای بدن می‌شود؛ اما در صورت تداوم و استمرار در انجام آن‌ها چربی‌سوزی نیز به تغییرات مذکور افزوده می‌شود. چراکه بر اثر تحقیقات صورت گرفته، در 10 دقیقه ابتدایی ورزش هوازی حدود 90 درصد قند و 10 درصد چربی می‌سوزد؛ این نسبت در 10 دقیقه سوم به 50 درصد برای هرکدام خواهد رسید و در 10 دقیقه پنجم به 90 درصد چربی و 10 درصد قند می‌رسد. بنابراین اگر فردی قصد دارد تا با خرید تردمیل از فروشگاه هایپرجیم و استفاده از آن وزن خود را کم کند، باید در هر بار استفاده زمان فعالیتش بیشتر از 30 دقیقه بوده و در بهترین حالت به 60 تا 90 دقیقه برسد تا هزینه‌ای که برای قیمت تردمیل کرده است، بی‌فایده نشود. برای این کار اما، لزومی ندارد که از همان ابتدا مدت بیشتر از نیم ساعت را بدود؛ در واقع اصول ورزش‌های هوازی گرم کردن، استمرار در حرکت و در نهایت سرد کردن است تا هم ورزشکار خسته نشود و هم سیستم انتقال خون و اکسیژن در بدن با نظم بیشتری انجام وظیفه کند. ازاین‌رو تمامی انواع تردمیل مجهز به سیستم کنترل و تنظیم سرعت شده‌اند که نشان از نقش پررنگ تردمیل در ورزش‌های هوازی دارد. در نقطه مقابل این ورزش‌‌ها، ورزش‌های غیرهوازی قرار دارند که شامل حرکات سریع و ناگهانی می‌شوند؛ انجام آن‌ها فشار بیشتری را به قلب و ریه‌ها وارد می‌کند تا خون و اکسیژن بافت‌ها را تأمین کنند. برخی از انواع تردمیل که به تردمیل‌های چندکاره نیز شهره هستند، با در اختیار داشتن ابزارهایی تمرینی مختلف؛ این نوع ورزش را نیز پشتیبانی می‌کنند تا مشتریان به‌نوعی با خرید تردمیل یک باشگاه ورزشی را از آن خود کنند. هرچند به‌دلیل وجود تجهیزات اضافی، قیمت تردمیل نیز در آن‌ها بیشتر خواهد بود. ذکر این نکته هم خالی از لطف نیست که فروشگاه هایپرجیم این نمونه از تردمیل‌ها را نیز در ویترین خود قرار داده است تا نشان دهد جدا از ورزش هوازی، ورزش‌های دیگر نیز برای آن حائز اهمیت هستند.

درمجموع باید گفت که نقش اصلی تردمیل، کمک به انجام ورزش‌های هوازی بوده و با خرید تردمیل می‌توان مهم‌ترین آن‌ها یعنی دو، پیاده‌روی و کوه‌نوردی را در کمترین فضای ممکن و به‌دور از هرگونه آلودگی و ناملایمات جوی شبیه‌سازی کرد.

https://hypergymco.com/

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.