علت پوسیدگی دندان چیست؟

اگر شما هم اخیراً دندان درد را تجربه کرده اید به احتمال زیاد دچار پوسیدگی دندان شده اید. پوسیدگی دندان مختص به سن و سال خاصی نیست و می تواند در سنین پایین هم دندانها را درگیر کند. پوسیدگیِ تنها یک دندان نیز می‌تواند به دلیل درد زیاد و حتی تورم روند عادی زندگی را مختل کند.

سلب‌ مسئولیت: بخش تحریریه‌ی چیکاو در تهیه‌ این محتوای تبلیغاتی نقش نداشته و هیچگونه مسئولیتی در قبال صحت آن ندارد.

علت پوسیدگی دندان:

  • بهداشت دندانی ضعیف : ساده ترین روش برای جلوگیری از ایجاد پوسیدگی دندان استفاده مداوم و صحیح از مسواک و خمیردندان است. بعد از مسواک، استفاده از نخ دندان یکی از راههای رعایت بهداشت دندان است. نخ دندان کمک بزرگی به سلامت دندان میکند.

 

  • تشکیل پلاک : پلاک در واقع حاصل ترکیب باکتری، اسید، ذرات غذا و بزاق دهان است. در صورت عدم رعایت بهداشت دهانی در طولانی مدت پلاک به دندانهای شما می چسبد. هرچه آسیب پلاک پیشتر برود به عصب دندان نزدیک تر می شود. در نتیجه این اتفاق هنگام غذا خوردن یا برخورد مایعات سرد یا گرم با دندان، فرد احساس درد و ناراحتی می کند.

 

  • بالا رفتن سن : حتی در صورت رعایت بهداشت دندان هم با بالا رفتن سن احتمال پوسیدگی دندان وجود دارد. انجام چکاپ سالانه توسط دندانپزشک احتمال پوسیدگی کامل دندان و از بین رفتن آن را کاهش میدهد.

 

  • خشکی دهان : بزاق دهان به عنوان یک شوینده طبیعی به شستن پلاک‌های دندانی کمک میکند. خشک بودن دهان و ترشح کم بزاق می تواند موجب سرعت گرفتن ایجاد پلاک دندانی شود.

 

  • خوردن غذا : تمامی مشکلات دندان از همین جا شروع می‌شود. انسان برای بقا به غذا خوردن احتیاج دارد. در این بین مواد غذایی که حاوی کربوهیدرات هستند قابلیت بیشتری برای چسبیدن به مینای دندان و یا ایجاد پلاک دندانی دارند.  پس سعی کنید حتما بعد از هر وعده غذایی، «به خصوص وعده های غذایی که شامل کربوهیدرات هستند» دندان‌های خود را مسواک بزنید یا حتی با آب خالی بشویید.

 

  • باکتری ها و اسید‌ها : شاید خوشایند نباشد که بدانید میلیون‌ها باکتری در دهان شما زندگی می کنند اما این مسئله واقعیت دارد. وقتی این باکتری ها کربوهیدرات را هضم می‌کنند، مقداری اسید تشک

 

  • یل می‌شود که روی سطح دندان های شما باقی میماند و میتواند عامل ایجاد پوسیدگی باشد.

 

  • مصرف بالای قندها: همانطور که گفتیم میلیون‌ها باکتری در دهان شما زندگی می کنند. البته این باکتری ها به دو دسته مفید و مضر تقسیم می شوند. باکتریهای مضر و خرابکار با تجزیه مواد قندی اسید ایجاد می کنند که می تواند باعث پوسیدگی دندان شود.

 از دیگر علل کمتر شایع پوسیدگی دندان میتوان به :

  • پرتو درمانی  گردن و صورت
  • برخی بیماریهای خاص
  • و مصرف برخی داروهای خاص اشاره کرد.

در گذشته اگر کسی تمامی دندانهای خود را از دست می‌داد، دیگر راهی جز استفاده از دندان های مصنوعی یا همان پروتز متحرک نداشت. استفاده از این پروتزها با مشکلات فراوانی همراه است. تغذیه و تکلم با وجود این پروتز خیلی ساده نیست و از طرفی عمر کوتاهی  دارند.

برای جایگزینی دندان‌های از دست رفته یک روش دائمی وجود دارد. این روش که هیچ یک از مشکلات پروتز را به دنبال ندارد ایمپلنت دندان و یا کاشت دندان نامیده می شود.

در واقع به جای گیری یک پایه تیتانیومی در محل ریشه دندان ایمپلنت گفته می شود.

تیتانیوم با بدن انسان سازگاری کامل دارد و تقریباً هیچ موردی مشاهده نشده است که بدن انسان ایمپلنت را پس زده باشد. مگر اینکه مراقبت های بعد از جراحی به طور صحیح و کامل رعایت نشده باشند.

با وجود این که کاشت ایمپلنت یک جراحی ساده است، اما تعیین محل قرارگیری پیچ های ایمپلنت پیچیدگی های خاص خود را دارد. پس برای انجام این عمل پزشک متخصص مناسب انتخاب کنید.

 

بهترین متخصص ایمپلنت در تهران

دکتر امیر محمدی یکی از بهترین متخصصان ایمپلنت در تهران هستند ، انجام مشاوره رایگان یکی از خدماتی است که در این روزهای کرونایی بسیار مورد توجه مراجعین قرار گرفته است.

علاوه بر تضمین درمان، امکان پرداخت اقساطی نیز جز خدمات ویژه کلینیک دکتر امیر محمدی  می باشد .

با توجه به مادام العمر بودن ایمپلنت های دندانی، طبیعتا این نوع درمان هزینه نسبتا بالایی دارد ،  از طرفی عدم پشتیبانی خدمات بیمه از هزینه های ایمپلنت، تمامی هزینه های درمان را بر عهده بیمار قرار میدهد.

در این شرایط اهمیت ارائه خدمات به صورت اقساطی پر رنگ تر میشود ، برای اطلاع از قیمت کاشت دندان اقساطی به سایت دکتر محمدی مراجعه کنید.

منبع : سایت دکتر امیر محمدی | www.dramirmohammadi.com

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.