فرآیند قالبسازی و قالب سازی پلاستیک

قالبسازی یک فرآیند تولیدی است که شامل شکل دهی یک ماده اولیه مایع یا قابل انعطاف با استفاده از یک قاب ثابت است. به عنوان قالب یا ماتریس شناخته می شود. قالب به طور کلی یک مخزن توخالی است که معمولاً از فلز ساخته می شود، در واقع محلی است که پلاستیک مایع ، فلز ، سرامیک یا مواد شیشه ای در آن ریخته می شود. در بیشتر موارد، قالب از الگوی اولیه یا الگوی شی نهایی گرفته شده است. هدف اصلی آن تولید چند نسخه یکنواخت از محصول نهایی است. با خنک شدن و سخت شدن مایع در داخل قالب، پیکربندی نهایی حاصل می شود. امروزه قالب سازی پلاستیک در صنعت رشد بسیار چشمگیری داشته است. اطراف ما با اشیا معمولی و پیچیده ای که در نتیجه فرآیند تولید قالب تولید شده اند، احاطه شده است. با ابداع قالب پلاستیک بسیاری از قطعات پلاستیکی مورد نیاز انسان وارد بازار شد که امروزه با توجه به پیشرفت فناوری و تکنولوژی اختراع انواع دستگاه تزریق پلاستیک، انواع قالب در کوتاه ترین زمان ممکن با کیفیت بسیار بالا تولید می گردد.

سلب‌ مسئولیت: بخش تحریریه‌ی چیکاو در تهیه‌ این محتوای تبلیغاتی نقش نداشته و هیچگونه مسئولیتی در قبال صحت آن ندارد.

آشنایی با فرآیند قالبسازی

فرآیندهای مدرن قالبسازی شامل قالب پلاستیک، قالب گیری لاستیک سیلیکون مایع (LSR) ، قالب گیری تزریقی و قالب ریزی سازه و درج پلاستیک می شود. نمونه های سفارشی و قطعات استفاده نهایی با فرآیند قالب گیری تزریق پلاستیک تولید می گردد. فرآیند استاندارد استفاده از خطوط گرمایشی یا خنک کننده تعبیه شده در قالب را از بین می برد، بنابراین قالب سازها، همچنین به عنوان تکنسین های قالب سازی، می توانند فشار پر کردن، زیبایی و کیفیت کلی قطعات را به دقت کنترل کنند.

قالب گیری لاستیک سیلیکون مایع (LSR) ماده ای بسیار انعطاف پذیر است که به عنوان یک پلیمر گرمازا در نظر گرفته می شود، به این معنی که حالت قالب گیری آن دائمی است و نمی توان آن را مانند یک ماده ترموپلاستیک قابل ذوب کرد. یک ابزار خاص قالب گیری LSR با ماشینکاری CNC طراحی شده است، بنابراین گزینه های مختلف پایان سطح برای قسمت نهایی استفاده از LSR فراهم می شود.

فرآیند قالب گیری تزریقی به یک قسمت اجازه می دهد تا مواد مختلفی داشته باشد. هنگامی که کل قسمت اجرای بستر قالب شد، ابزار قالب گیری تزریقی راه اندازی می شود. سپس با دست در قالب قرار می گیرد و با مواد لاستیکی سیلیکون ترموپلاستیک یا مایع پوشانده می شود. قالب گیری درج مانند قالب گیری تزریقی است، اما معمولاً از یک قسمت زیرلایه فلزی از قبل ساخته شده استفاده می شود که آن را با پلاستیک تزریقی جمع می کند تا قالب نهایی ایجاد شود.

فرآیند قالب تزریق پلاستیک

فرآیند قالب تزریق پلاستیک همانطور که از نام آن پیداست فرآیند ساخت مواد تزریقی به قالب برای تولید قطعه است. در حالی که متداول ترین مواد مورد استفاده برای قالب گیری تزریقی، فلزات، پلیمرهای ترموپلاستیک و پلیمرهای حرارتی است، اما از سایر موارد همچون شیشه، الاستومرها و… استفاده می گردد. ریخته گری به طور خاص به قالب تزریق فلزات اشاره دارد.

اولین دستگاه قالب گیری تزریقی در سال 1872 توسط برادران مخترع آمریکایی جان وسلی و ایزایا هایت ثبت اختراع شد که در نهایت از آن برای تولید جای یقه ، دکمه ها و شانه های مو استفاده شد. یک مخترع آلمانی در سال 1939 حق تزریق استات سلولز پلاستیکی ، ماده قابل اشتعال نسبت به نیترات سلولز را ثبت کرد. جنگ جهانی دوم مسئول گسترش سریع این صنعت بود زیرا تقاضا برای محصولات ارزان قیمت و تولید انبوه منفجر شد. در ادامه این صنعت شاهد اختراع اولین دستگاه تزریق پیچ در سال 1946 بود که امروزه اکثریت قریب به اتفاق کلیه ماشین آلات را تشکیل می دهد.

اگرچه قالب سازی تزریقی یک فرآیند همه کاره می باشد، اما بسیار مهم است که به طراحی و مواد قالب، مواد مورد استفاده، شکل و ویژگی های مورد نظر قطعه و مشخصات دستگاه قالب گیری توجه شود. قالب ها عموماً از فولاد یا آلومینیوم ساخته می شوند. با توجه به پیشرفت در فن آوری چاپ سه بعدی، با توجه به اینکه در حین قالب گیری تزریقی ترموپلاستیک های دمای پایین ذوب نمی شوند، می توان از فتوپلیمرها برای ساخت چند قالب تزریق ساده استفاده کرد.

تجهیزات مورد استفاده در قالب تزریق پلاسنیک شامل ماشین های قالب گیری تزریقی، قالب تزریق و اجکتور است. با توجه به درجه حرارت و رطوبت محیط برای جلوگیری از تاب برداشتن، قالب های سفارشی با توجه به هزینه بالای آنها با دقت بسیار زیاد مورد استفاده و نگهداری قرار می گیرند. تکنیک های مختلفی برای قالب گیری مواد وجود دارد ، همانطور که برای هر فرآیند کاربردهای مختلفی وجود دارد. در حقیقت از قالبسازی پلاستیک برای ساخت انواع قطعات پلاستیکی استفاده می شود.

انواع روش های قالبسازی پلاستیک

  • قالب‌سازی فوم ساختاری
  • قالب‌سازی گاز کمکی
  • قالب‌سازی چرخشی
  • قالب تزریق پلاستیک
  • قالب ‌سازی ضربه
  • قالب ‌سازی فشرده

جمع بندی

به عنوان جمع بندی این مبحث به این نکته اشاره می‌کنیم، تولید حجم بالا انواع متنوعی از قطعات از اجزای کوچک مانند درب بطری، بسته بندی، آلات موسیقی تا ماشین های اسباب بازی، تا تمام صفحه های بدنه اتومبیل، قطعات مکانیکی و چرخ دنده ها و اکثر قطعات پلاستیکی در قفسه ها امروزه به لطف قالب تزریق پلاستیک انجام می شوند. می‌توانید هم اکنون به سایت ویژن مولد visionmold.co مراجعه کنید و با بهره گیری از خدمات فوق العاده قالبسازی و قالب پلاستیک به نحو احسن در این سایت معتبر آشنا شوید و در صورت نیاز برای کسب و کار خود هزینه های پایین تری را پیاده سازی کنید.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.