آموزش ثبت مکاتبات گمرک

ترخیص کالا از گمرک : همانطور که می دانید در راستای برپایی دولت الکترونیک برای پیگیری و ثبت مکاتبات گمرکی باید از طریق سایت و پورتال جامع گمرکی اقدام نمایید. در ادامه این مطلب به طور کلی آموزش ثبت مکاتبات گمرک را برای شما خواهیم داشت. با ما همراه باشید.

سلب‌ مسئولیت: بخش تحریریه‌ی چیکاو در تهیه‌ این محتوای تبلیغاتی نقش نداشته و هیچگونه مسئولیتی در قبال صحت آن ندارد.

برای استفاده از سامانه مکاتبات گمرکی از کدام سایت باید اقدام کنید؟

شما برای استفاده از سامانه ثبت مکاتبات گمرکی باید به وب سایت جامع گمرک با آدرس www.irica.ir  مراجعه نمایید. و بعد از آن وارد پورتال گمرک جمهوری اسلامی شوید و یوزر و پسورد خود را وارد نمایید. برای دریافت یوزر و پسورد باید یکبار به صورت حضوری به گمرک مراجعه نمایید و آن را از مسئولین سایت و فضای مجازی، واحد انفورماتیک گمرک دریافت نمایید. بعد از آن به راحتی می توانید به ثبت مکاتبات خود در سایت اقدام نمایید.

سلطان یاقوت

شرکت سلطان یاقوت با تجربه بیست ساله آماده ارائه خدمات ترخیص کالا از گمرک و تجارت و بازرگانی می باشد. ترخیص کاران زبده این شرکت امور حمل و نقل و ترخیص کالای شما از گمرک را در سریعترین زمان ممکن با حداقل قیمت انجام می دهند. از سری خدمات این شرکت تجاری و بازرگانی: ثبت سفارش، خرید کالا، حمل و نقل، ترانزیت و ترانشیپ کالا، اخذ مجوزات لازم، دریافت پته گمرکی ، دریافت برگ سبز و ….. می باشد. شما عزیزان برای دریافت اطلاعات بیشتر در این زمینه می توانید به صورت رایگان با کارشناسان این شرکت تجاری و بازرگانی تماس بگیرید.

 

یوزرهای اعلامی در سامانه جامع گمرکی چگونه انتخاب می شود؟

از نکات مهمی که باید به آن توجه داشته باشید می توان به این مورد اشاره کرد که همیشه یوزر شما در سامانه های امور گمرکی کد ملی شما بوده و پسورد شما نیز در ابتدا توسط کارمندان گمرک به صورت ساده انتخاب می شود و خود شما بعدا می توانید آن را تغییر دهید. حتما توجه کنید که رمز و پسورد خود را در اختیار دیگران قرار ندهید زیرا در این صورت امکان سوءاستفاده از کد های خود را به دیگران خواهید داد.

نکته قابل توجه بعدی این است که شماره تلفن اعلامی به سیستم با کد ملی که وارد می کنید همخوانی داشته باشد، به این معنی که شماره تلفن وارد شده باید به نام شخصی که کد ملی آن وارد می شود باشد. که اگر این دو با یکدیگر هماهنگ نباشند امکان صدور پسورد وجود ندارد.

 

چگونگی تغییر رمز در سیستم جامع گمرکی

وقتی که شما یوزر و پسورد خود را وارد می کنید صفحه ای در مقابل شما باز خواهد شد. در کنار صفحه لیستی از امکانات مختلف می باشد در بالای این لیست نام خود را می بینید بر روی نام خود کلیک کرده و به قسمت تغییر رمز بروید به راحتی پسورد خود را تغییر بدهید.

تشریح منوهای پورتال ثبت مکاتبات

زمانی که یوزر و پسورد خود را وارد می کنید صفحه ای در مقابل شما باز خواهد شد. که منو های مختلفی دارد و هرکدام مختص انجام کاری هستند. در ادامه به توضیح هایی هرچند مختصر در خصوص این منو ها می پردازیم:

منوی احراز فرم کالت

در این منو شما باید فرم های وکالت نامه های مربوط به کارمندان شرکت و یا ترخیص کاران و حق العمل کاران را وارد نمایید.

منوی بازرسی coi

در این منو شما باید فرمی که مربوط به بازرسی coi کالایتان است را ارسال نمایید.

منوی سفارش شرکت های حمل

این منو مربوط به شرکت های حمل می باشد و صاحبان کالا و نمایندگان آن با این منو کاری نخواهند داشت.

منوی بررسی ترخیصیه

در این منو شما می توانید به پیگیری وضعیت ثبت ترخیصیه ای که گرفته اید بپردازید.

منوی تجمیع بارنامه

در این منو شما می توانید که اگر مجوز ثبت سفارش حمل و به دفعات را دارید چندین بارنامه را با یک اظهارنامه خارج کنید.

منوی تجمیع بارنامه های تفکیک شده

در این منو می توانید بارنامه های تفکیک شده در این قسمت را تجمیع کرده و با یک اظهارنامه خارج نمایید.

منوی تغییر مقصد پته

از این منو می توانید پس از ترخیص کالا از گمرک برای تغییر آدرس انبار ها در سامانه جامع انبار ها اقدام نمایید.

منوی تفیک بارنامه

این منو وقتی کاربردی است که شما یک کانتینر دارید و چند نوع بار از این قسمت می توانید کالاها را تفیک نمایید و قبض انبار های متفاوت را برای آن دریافت کنید.

منوی ثبت پیغام بر روی پروانه

در این منو می توانید بر روی پروانه ای که انتخاب می شود نظر خود را ارسال و ثبت نمایید.

منوی دریافت سریال ترانشیپ

این منو نیز مانند منوی سفارش شرکت های حمل بیشتر مورد استفاده شرکت های حمل می باشد.

 

منوهای دور اظهاری

منو های دور اظهاری بیشتر توسط شرکت های حمل مورد استفاده قرار می گیرد. این منو انواع دور اظهاری مانند: دوراظهاری ترانزیت، دور اظهاری ترانزیت با بارنامه، دور اظهاری خروج موقت، دور اظهاری صادارت، دور اظهاری صادرات با فاکتور، دور اظهاری صادرات بارنامه، دور اظهاری ورود موقت و …… را شامل می شود.

از دیگر منوهای این صفحه می توان به: مشاهده بارنامه یک فرد، مشاهده سفارش ها، مشاهده وضعیت بارنامه، مشاهده وضعیت احراز، مشاهده وضعیت گواهی بازرسی، واگذاری ترخیصیه و …… اشاره کرده که هرکدام مختص همان امور هستند.

منبع :

https://clearance-iran.com/category/work-clearance/

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.