تاریخ انقضاء لاستیک ماشین

یکی از سوالات متداول دارندگان خودرو, در زمان خرید لاستیک, اینست که تاریخ مصرف لاستیک ماشین آنها چقدر می باشد و چه زمانی, با اینکه ممکن است لاستیک خودروی آنها به لحاظ ظاهری مناسب باشد, بهتر است تا لاستیک خودروی خود را تعویض نمایند.

سلب‌ مسئولیت: بخش تحریریه‌ی چیکاو در تهیه‌ این محتوای تبلیغاتی نقش نداشته و هیچگونه مسئولیتی در قبال صحت آن ندارد.

در این رابطه بهتر است تا بدانید برخلاف تصور بسیاری از افراد, بیان میزان کارکرد بهینه لاستیک عمدتا از طریق مقدار مسافت طی شده توسط خودرو قابل بیان می باشد که این میزان با توجه به نوع کمپانی سازنده لاستیک, وزن خودرو و غیره از 40000 کیلومتر تا 80000 کیلومتر و یا حتی کمی بیشتر متغیر می باشد.

اما بیان کارکرد بهینه لاستیک از لحاظ زمانی کاری پیچپده ای می باشد که وابسته به شرایط زیادی از جمله مواد بکار رفته در لاستیک, تکنولوژی ساخت, شرایط نگهداری و غیره می باشد. بعنوان مثال کیفیت لاستیک تحت شرایط آب و هوایی متفاوت و شرایط نگهداری متفاوت در طول زمان دستخوش تغییر می شود. در حقیقت, مطالعات زیادی نشان داده اند که ترکیبات لاستیک بعد از گذشت 6 سال, حتی در صورتی که اصلا استفاده نشده باشد, میل به خشک شدن دارند که این باعث کاهش عملکرد لاستیک به هنگام استفاده از آن می شود. اگرچه بیان تاریخ دقیق انقضاء لاستیک کار بسیار دشواری است ولی بعنوان یک اصل کلی باید لاستیک را حتی اگر تا به حال استفاده نشده است بعد از 10 سال تعویض نمود.

حال اگر ظاهر لاستیک ماشین شما در وضعیت مطلوبی به سر می برد ولی شما نسبت به تاریخ مصرف آن شک دارید کافیست تا به دیواره لاستیک مراجعه کنید و زمان تولید آن را بخوانید که اگر بیش از 10 سال بود ( که معمولا غیرممکن است زیرا اکثر خودروها طی 4 یا 5 سال بیش از 70000 کیلومتر را طی می کنند) بهتر است که آن را تعویض نمایید در غیر اینصورت بهتر است تا با یک کارشناس جهت اطمینان مشورت نمایید.

لازم به یادآوری است که درج تاریخ بر روی لاستیک بعد از سال 2000 میلادی بصورت یک عدد چهار رقمی , بعنوان مثال 5120,  بروی جداره لاستیک و در داخل یک کادر بیضی شکل حک می شود, که دو عدد اول بیانگر هفته تولید لاستیک و دو عدد دوم بیانگر سال تولید می باشد که در مثال فوق تاریخ تولید هفته 51 ام سال 2020 میلادی می باشد. شایان ذکر است که قبل از سال 2000 میلادی نحوه تاریخ گذاری لاستیک بصورت یک عدد سه رقمی , بعنوان مثال 257, بود که دو رقم اول بیانگر هفته تولید لاستیک و رقم آخر بیانگر سال تولید در دهه ای که لاستیک تولید میشد بود که در مثال فوق اگر تاریخ تولید در دهه 90 میلادی بود زمان تولید به اینصورت بود که لاستیک در هفته 25 ام سال 1997 تولید شده بود که البته این نوع تاریخ گذاری محدودیتهایی بوجود می آورد که بعد از سال 2000 میلادی اصلاح گردید.

در پایان دو نکته دیگری که در زمان خرید لاستیک در ارتباط با تاریخ لاستیک بهتر است مد نظر ذاشته باشید را ذکر می نمائیم:

1- سعی کنید تا لاستیک هایی که بیش از 2 سال از تاریخ تولید آنها گذشته است را برای خودروی خود تهیه نکنید.

2- در بازار ایران معمولا قیمت لاستیک با تاریخ پایین تر در مقایسه با لاستیک های با تاریخ روز ارزانتر می باشد. که البته این مسئله عمدتا در رابطه با لاستیکهای خارجی صدق می کند.

در پایان از شما دعوت می کنیم که جهت مشاهده قیمت روز لاستیکهای ایرانی و خارجی در برندهای مختلف ایرانی و خارجی نظیر لاستیک بارز, لاستیک یزد تایر, لاستیک کومهو و …. به فروشگاه رینگ و لاستیک تهران تایر مراجعه نمایئد. فروشگاه تهران تایر عرضه کننده انواع رینگ و لاستیک و خدمات تعویض و بالانس با برخورداری از زبده ترین کارشناسان رینگ و لاستیک می باشد.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.