آشنایی با انواع کویل هواساز

انواع کویل‌های هواساز دارای گوناگونی بسیار متنوعی هستند.کویل هواساز قطعه ای کارربدی در انواع هواساز میباشد.این مبدل ها با ایجاد اثر سرمایشی یا گرمایشی بر پوسته لوله مسی کویل موجب سرمایش یا گرمایش محیط آپارتمان یا کارخانجات صنعتی میشوند.انواع کویل هواساز دارای دسته بندی مشخص با عملکرد متفاوت تعریف شده است.به عنوان مثال میتوان کویل صنعتی را بیان کرد.همانطور که  از نام آن مشخص و هویداست میتوان فهمید کاربرد صنعتی دارد و اغلب در هواسازهای معمولی یا صنعتی نصب میگردد.نمونه ای دیگر از انواع کویل هوارسان وجود دارد که نام آن هواساز هایژنیک است.نحوه ترکیب هوا و رطوبت در این مدل مقداری با نمونه قبلی متفاوت طراحی شده است.انما وجه اشتراک بین هردو نوع کویل های سرمایی و گرمایی آنهاست.درادامه مقاله به توضیح تخصصی برای انواع کویلهای نام برده میپردازیم.شرکت کویل سازی DX طراح و سازنده انواع کویل هواساز در ایران میباشد و میتوانید با مراجعه به وبسایت رسمی این کمپانی جهت استعلام قیمت اقدام نمایید.

سلب‌ مسئولیت: بخش تحریریه‌ی چیکاو در تهیه‌ این محتوای تبلیغاتی نقش نداشته و هیچگونه مسئولیتی در قبال صحت آن ندارد.

انواع کویل آبگرم هواساز

با توجه به میزان ظرفیت مورد نیاز ابعاد و ظرفیت حرارتی کویل افزایش یا کاهش می یابد.اما نکته قابل توجه اینجاست که هر چه میزان بار حرارتی بالاتر رود تعداد کویل ردیف افزایش یافته و میتواند همین عامل در انتخاب سایز لوله و ضخامت کویل تاثیر کذار باشد.همچنین طراحان این صنعت بر این باورند انواع کویل هواساز قابل تعمیر و یا ارتقاع به ظرفیت بالاتری میباشد.انواع کویل آب گرم سایالات داغ را از خود عبور میدهد تا با گذر آنها دمای لوله های مسی رفته رفته افزایش یابد تا درهنگام فعالیت هواساز و دمش باد توسط فن هوای عبور کرده از بین انواع کویل هواساز آبگرم گرما را جذب نماید و به محیط ساختمان منتقل نماید.به این وسیله دمای محیط پس از گذشت مدت زمانی مشخص بالا رفته و موجب کاهش هزینه های مصرف انرزی میشود.

انواع کویل آبسرد هواساز

کویلهای آبسرد یا گازی وظیفه تامین سرمای مورد نیاز را در فصول گرما دارند.از انواع کویل آبسرد در فصول تابستان بهره میگیرند.البته برخی صنایع مانند پرورش قارچ هستند که برای افزایش رطوب محیط سالن میبایست در تمام فصول از این روش استفاده نمایند.تعداد ردیف در این نوع بین 2 الی 10 ردیف تعیین گردیده و با میزان شدت گرما یا بالا رفتن مساحت ساختمان کم یا زیاد میشوند.هرچه تعداد لوله ردیف بیشتر باشد مقدار تبادل حرارت افزایش می یابد.به همین جهت سطح تماس هوا با پوسته لوله بیشتر شده و درراستای این طراحی مقدار سرمای بهتری را به محیط منتقل می نماید.

لوله کویل هواساز

لوله‌هایی که در انواع  کویل هواساز ستفاده میشوند از جنس مس هستند و در سه اندازه (قطر) ۸/۷، ۸/۵، ۸/۳ با ضخامت ۶۳ میلی‌متر طراحی و تولید می‌شوند. شکل چیدمان در لوله‌های مبدل حرارتی به دو صورت مربعی و مثلثی میباشد. در آرایش مثلثی نرخ انتقال حرارت و راندمان کاری کوئل بسیار زیاد است.

دو نوع لوله در کویل‌ها به کار برده میشود که شامل لوله معمولی و انشعابات با شیار داخلی می‌باشد. در لوله‌هایی با شیار داخلی، شیارهایی تعبیه گشته که موجب حرکت جریان سیال به صورت اغتشاشی شده و نرخ انتقال حرارت را زیاد میکند. معمولا در مبدل‌های هواساز از لوله معمولی استفاده میشود چرا که آب در داخل آن حرکت دارد و نیازی به شیار نمی‌باشد.

تعداد ردیف‌های لوله در کویل‌های هوارسان  پارامتری بسیار حائز اهمیت است. هر چه تعدد ردیف‌ها بیشتر باشد نرخ انتقال حرارت بیشتر میگردد. به همین دلیل تعداد ردیف‌های لوله باید به نحوی طراحی شود که میزان تبادل حرارت و افت فشار کاملا بهینه انجام گردد.

 

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

1 نظر
  1. اسکندریان می گوید

    سلام و وقت بخیر. ممنون بابت این مطلب مفید. خواستم بدونم کویل های پیش گرمایش در هواساز رو باید به صورت جداگانه تهیه کرد؟ این کویل ها ضمانت پس از فروش هم دارند؟ همینطور لطف کنید قیمت هواساز تاپ تهویه به همراه کویل سرمایش و گرمایش رو برای یک ساختمان اداری 5 طبقه بفرمایید.