با آموزش عکاسی با موبایل بدون خرید دوربین عکاس شو!

“خرید دوربین عکاسی” بارها و بارها این عبارت را در کادر جستجوی گوگل وارد می‌کنیم، وارد صفحه فروشگاه مورد نظرمان می‌شویم. لیست محصولات را بالا و پایین می‌کنیم و با حسرت، قیمت‌ نجومی دوربین‌های زیبا و پیشرفته‌ای را که فقط از زیر تاچ گوشی دستمان به‌ آنها می‌رسد نگاه می‌کنیم. شما تنها نیستید!

سلب‌ مسئولیت: بخش تحریریه‌ی چیکاو در تهیه‌ این محتوای تبلیغاتی نقش نداشته و هیچگونه مسئولیتی در قبال صحت آن ندارد.

این حکایت خیلی از تازه‌کارهایی است که دوست دارند وارد حرفه‌ی عکاسی شوند ولی امکانات کافی برای شروع این کار را ندارند. کسانی که تصور می‌کنند برای عکس گرفتن تنها باید دست به دوربین شد. آنهایی که فکر می‌کنند برای کسب مهارت و شرکت در دوره آموزش عکاسی نمی‌توان بدون دوربین اقدام کرد. ما در این مقاله، به صورت پایه‌ای درباره این مسئله صحبت می‌کنیم و یک راه درست و حسابی جلوی پایتان می‌گذاریم.

عکس‌های خوردنی

چیزهای خوشمزه، حتما با مواد غذایی گران و خیلی متنوع درست نمی‌شوند! گاهی، طعم غذاهای ساده اگر به درستی طبخ شده باشند بسیار بهتر است از غذاهایی که برای پختشان یک عالمه مخلفات مختلف استفاده شده. از این نظر، آشپزی و عکاسی کاملا شبیه به هم هستند! در عکاسی هم مانند آشپزی، مهارت مهم‌تر از امکانات است. گاهی با گوشی موبایل عکس‌هایی گرفته می‌شوند که حسابی چشم همه را به خود خیره می‌کنند. با موبایل هم می‌توان عکس‌های خوشمزه و خوردنی گرفت.

عکاسی با موبایل برای چه کسانی مناسب است؟

عکاسی با موبایل، برای کسانی که دوست دارند بدون رفتن به آتلیه عکس‌های شخصی حرفه‌ای داشته باشند مناسب است. همچنین می‌تواند برای کسانی که می‌خواهند وارد حیطه‌ی کاری بلاگری، تولید محتوا و یا عکاسی حرفه‌ای شوند کارگشا است.

مهارت‌ها، امکانات را فراهم می‌کنند

خیلی از افراد عاشق عکاسی‌اند. همیشه خودشان را در قالب یک عکاس خبره با تیپی کاملا هنری تصور می‌کنند! از آن عکاس‌های خوش‌پوش و خوش لباسی که سلیقه از سرتاپایشان می‌ریزد. از آنهایی که دوربین عکاسی‌شان را می‌اندازند گردنشان و با نگاهی نافذ و دقیق از هر چیز یک سوژه برای عکاسی پیدا می‌کنند. بعد لپ تاپ اپل‌شان را از داخل کوله بیرون می‌آورند. عکس‌هایی را که گرفته‌‌اند در سایت‌هایی مثل ادوبی استوک و فری‌پیک آپلود می‌کنند. دیگران عکس‌هایشان را می‌خرند و دلار دلار به حسابشان پول واریز می‌شود. تصورش هم جالب است و حتی کسانی را که قبل از این، از کار یک عکاس تصوری نداشتند به خودش جذب می‌کند.

چند نفر توی این دنیا وجود دارند که به واسطه امکانات به مهارت رسیده باشند؟ چند نفر هستند که به واسطه پول، شغلی را به دست آورده‌اند که دلشان می‌خواهد؟ بله زیادند؛ ولی درصد آنها نسبت به کسانی که به واسطه مهارت، امکانات دلخواه‌شان را ایجاد کرده‌اند خیلی خیلی کم است. بیایید واقع‌بینانه به موضوع نگاه کنیم. برای داشتن یک زندگی خوب، به چیزی بیشتر از شانس نیاز داریم و آن هم ” قدم برداشتن” است.

عکاسی از آن شغل‌هایی است که می‌توانید بدون داشتن هیچ چیز، همه چیز را به دست بیاورید. برای شروع و وارد شدن به بازار کار، نه دوربین کانن نیاز دارید و نه دوربین نیکون. با گوشی‌ای که در دست دارید می‌توانید مهارت‌ به دست بیاورید، وارد بازار کار شوید، کم کم امکانات بهتری برای خود فراهم کنید و سپس متخصص حرفه‌ی خود شوید.

این فکر که اول دوربین موردنظرم را می‌خرم و بعد می‌روم سراغ کسب مهارت و وارد شدن به بازار کار، دقیقا شبیه همان شنبه‌ای است که همه‌ی آدم‌های تپل قرار است رژیم‌شان را شروع کنند.

تجهیزات مناسب برای عکاسی با موبایل

اصلی‌ترین مورد برای عکاسی با موبایل، گوشی همراه شما است. گاهی نیاز به تجهیزات دیگری نیز هست. هر چه تجهیزات کامل‌تری داشته باشید، مسلما عکس‌های شما هم بهتر خواهند شد.

از جمله تجهیزاتی که می‌توانند در عکاسی با موبایل به شما کمک کنند می‌توان به سه پایه، نگهدارنده انعطاف‌پذیر، لنز، قاب‌های مخصوص عکاسی، فلاش‌‌های قابل حمل led، لرزشگیر، و شاتر بلوتوث اشاره کرد.

اینکه شما به چه تجهیزاتی نیاز دارید، بستگی به این دارد که می‌خواهید با چه هدفی عکاسی کنید و در چه فضایی این کار را انجام دهید. اگر قرار است در یک دوره آموزش عکاسی شرکت کنید، به شما درباره اینکه چه تجهیزات دیگری نیاز دارید خواهند گفت. پس لازم نیست قبل از شروع دوره تجهیزاتی فراهم کنید.

آموزش عکاسی با موبایل؛ ترفندهایی ساده اما کاربردی

برای اینکه عکس‌های موبایلی شما خوب از آب دربیایند باید:

  • لنز دوربین‌تان را همیشه تمیز نگه‌دارید.
  • از خطوط راهنما به درستی استفاده کنید
  • از تنظیمات خودکار استفاده نکیند و تنظیمات دوربین را به درستی و متناسب به سوژه، فضا و هدف عکاسی به صورت دستی تنظیم کنید.
  • دست از بزرگنمایی بردارید و درعوض به سوژه‌ها نزدیک شوید.
  • به جای استفاده از فلش گوشی، از نور طبیعی یا نورپردازی مصنوعی استفاده کنید.
  • از سایه‌‌ها و بازتاب نور برای هنری‌تر کردن عکس‌ استفاده کنید.
  • فضای منفی را درک کنید و در استفاده از آن تسلط داشته باشید.
  • به ابعاد اشیاء و رابطه فضایی آنها که پرسپکتیو گفته می‌شود دقت کنید.
  • نحوه فوکوس در عکاسی را فرابگیرید و به بهترین نحو این کار را انجام دهید.

عکاسی با موبایل قلق خاص خودش را دارد. ترفندهای بالا، تنها بخشی از کارهایی است که اگر به درستی انجام بدهید، می‌توانید عکس‌های حرفه‌ای بگیرید. ترفندهای زیادی وجود دارد که باید سر از کارشان دربیاورید.

آیا برای عکاسی با موبایل نیاز به دوره آموزش عکاسی هست؟

افراد زیادی سؤال می‌کنند آیا برای عکاسی نیاز است که در دوره شرکت کنیم یا می‌توانیم همه‌چیز را به صورت خودآموز فرابگیریم؟ بسیاری از افراد قابلیت این را دارند که همه چیز را به صورت خودآموز فرابگیرند. برخی هم این قابلیت را ندارند. مسیر یادگیری هر دو دسته، با استفاده از دوره‌ها پیش می‌رود.

در دوره‌های عکاسی شما زیر نظر یک متخصص کار می‌کنید و نیازی نیست زمانی زیاد صرف کنید تا به صورت تجربی متوجه اشتباهات‌ خود بشوید. نیاز نیست برای یاد گرفتن یک مبحث مهم ماه‌ها وقت بگذارید. علاوه بر این شما در این حین با افرادی ارتباط می‌گیرید که می‌توانند نقطه‌ی روشنی در مسیر کاری آینده‌تان باشند. دوره‌هایی مثل دوره عکاسی فن پردازان روند آموزش عکاسی را برای شما آسان می‌کنند.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.