آشنایی با کنترلر رطوبت

رطوبت نسبی محیط داخلی باید حداکثر 60 درصد باشد. سطح رطوبت بالاتر از 60 باعث رشد کپک شده و به طور بالقوه منجر به مشکلات تنفسی و آلرژی می‌شود. کار با ترموستات به طور مداوم در وضعیت روشن برای واحدهای خنک کننده سخت است. گاز فریون اواپراتور را خنک می‌کند، اما با جریان مداوم هوا سیم پیچ‌ها نمی‌توانند خنک بمانند و همچنین قادر به رطوبت‌زدایی هوا نیستند، زیرا سیم پیچ‌ها نمی‌توانند به نقطه‌ی شبنم برسند. در این شرایط، استفاده از کنترلر رطوبت ضروری به نظر می‌رسد. در این مطلب، اطلاعات بیشتری در رابطه با این دستگاه ارائه خواهیم کرد.

سلب‌ مسئولیت: بخش تحریریه‌ی چیکاو در تهیه‌ این محتوای تبلیغاتی نقش نداشته و هیچگونه مسئولیتی در قبال صحت آن ندارد.

کنترلر رطوبت چیست؟

روش‌ها و ابزارهای مختلفی برای اندازه‌گیری و کنترل رطوبت وجود دارد که می‌توان از آن‌ها در محیط‌های مختلف مانند خانه یا مکان‌های صنعتی استفاده کرد. برخی از این دستگاه‌ها ساده و برخی دیگر به صورت ترکیبی (دماسنج و رطوبت‌سنج) هستند. اما دقیق‌ترین دستگاه برای اندازه‌گیری میزان رطوبت و کنترل آن، کنترلر رطوبت دیجیتالی است.

کنترل‌کننده‌های رطوبت دستگاه‌هایی هستند که سطح رطوبت مناسب را در برنامه‌های آزمایش محیطی، محل‌های ذخیره‌ی مواد غذایی و اتاق‌های تجهیزات الکترونیکی کنترل و حفظ می‌کنند. آن‌ها اغلب اجزایی مانند نشانگر نرخ و توتالایزر، ثبت‌کننده‌ی داده و قابلیت ضبط نمودار دارند. کنترلرهای رطوبت که کنترل گرمایشی و سرمایشی را فراهم می‌کنند نیز موجود هستند. از محصولات چند منظوره می‌توان برای کنترل گرمکن‌های ترموالکتریک، ترمیستور یا ترموکوپل و همچنین برای کنترل آشکارسازهای دمای مقاومت (RTD)، بخاری‌های مقاومتی یا عناصر گرمایشی استفاده کرد. بعضی از کنترل‌کننده‌های رطوبت دارای فاکتور شکل برد مدار چاپی (PCB) هستند.

نحوه‌ی کار کنترلر رطوبت

دستگاه‌های کنترل کننده‌ی رطوبت مانند سیستم‌های گرمایش و سرمایش قادر هستند رطوبت کل محیط را کنترل و تنظیم کنند. کنترل‌های مکانیکی دارای یک المنت سنسور از جنس پلاستیک مخصوص بوده و با افزایش رطوبت بیش از مقدار تنظیم شده، رطوبت کشیده شده و با قابلیت قطع و وصل به موقع، میزان آن را در حد نیاز نگه می‌دارد. در نمونه‌های دیجیتالی این عملکرد با استفاده از سنسور الکترونیکی یا ترانسمیتر صورت می‌گیرد.

به طور کلی، مشخصات کنترلر رطوبت شامل موارد زیر است:

– تعداد ورودی‌ها

– تعداد خروجی‌ها

– انواع ورودی

– انواع خروجی

– تعداد مناطق (در صورت وجود)

تعداد ورودی، تعداد کل سیگنال‌های ارسال شده به کنترلر رطوبت است. تعداد خروجی‌ها مجموع تمام خروجی‌هایی است که برای کنترل، جبران یا اصلاح فرآیند استفاده می‌شود. انواع ورودی کنترل کننده‌های رطوبت شامل ولتاژ جریان مستقیم (DC) حلقه‌های جریان، سیگنال‌های آنالوگ از مقاومت‌ها یا پتانسیومترها، ورودی‌های فرکانس و ورودی‌های سوئیچ یا رله است. انواع خروجی شامل ولتاژ آنالوگ، حلقه‌های جریان، خروجی‌های سوئیچ یا رله و پالس‌ها یا فرکانس‌ها است. برخی از کنترل کننده‌های رطوبت همچنین می‌توانند ورودی ها را ارسال کنند یا خروجی‌هایی را با فرمت‌های سریال، موازی، اترنت یا سایر فرمت‌های دیجیتالی دریافت کنند که متغیر فرآیند را نشان می‌دهد. سایر مدل‌ها می‌توانند ورودی‌ها را ارسال کرده و از اطلاعاتی که به یک پروتکل فیلد باس صنعتی تبدیل شده‌اند، خروجی دریافت کنند.

کنترلر رطوبت از چندین تکنیک مختلف کنترل استفاده می‌کند. کنترل محدودیت (کنترل خاموش، کنترل انفجار) نقاط تعیین شده یا محدودیتی را تعیین می‌کند که با رسیدن به آن‌ها سیگنالی برای متوقف کردن یا شروع متغیر فرآیند ارسال می‌شود.

کنترل کننده‌های رطوبت از نظر ویژگی‌های رابط کاربر و انطباق با مقررات متفاوت هستند. بسیاری از محصولات دارای پنل جلوی دیجیتال یا اجزای آنالوگ مانند دستگیره‌ها، کلیدها و کنتورها هستند. کنترلرهای رطوبت قابل برنامه‌ریزی، تحت وب، و اترنت یا شبکه‌ی آماده نیز هستند. از نظر انطباق، دستگاه‌هایی که برای فروش در بازار اروپا در نظر گرفته شده‌اند باید از الزامات دستورالعمل‌های محدودیت مواد خطرناک (RoHS) و مواد زائد الکتریکی و الکترونیکی (WEEE) از اتحادیه‌ی اروپا برخوردار باشند.

موارد مصرف

بررسی وضعیت آب و هوا و میزان رطوبت نه تنها برای کنترل آب و هوا بلکه برای سایر صنایع نیز مهم است. این صنایع برای کنترل رطوبت و صرفه‌جویی در کیفیت محصولات به کنترلر رطوبت نیاز دارند. علاوه بر این،‌محصولات هنگام تولید در شرایط کنترل شده بهترین دوام را دارند. رطوبت زیاد می‌تواند استانداردهای محصولات را خراب کند، بنابراین کنترلر رطوبت کاربردهای بسیار زیادی در صنایع داشته و می‌تواند رطوبت هوا را کاملا تنظیم کند. کنترل‌های رطوبت در بسیاری از بخش‌های صنعتی مانند صنایع خرد و رایانه، تولید کاغذ، منسوجات، چوب و… مورد استفاده قرار می‌گیرند. به عنوان مثال، در صنعت نساجی، با بررسی رطوبت، می‌توان استانداردهای کیفیت را کنترل کرد. با کمک کنترلر رطوبت، ذرات پرز موجود در هوا و سایر ذرات در حدی نگهداری می‌شوند که بر کیفیت محصول تاثیر نگذارند. رطوبت موجود در هوا ممکن است به سیستم تعلیق منجر شود که با استفاده از کنترلر می‌توان آن را به خوبی کنترل شود. در صورت نبود کنترل کننده‌ی رطوبت، محصولات آسیب‌پذیر مانند کاغذ باید در انبار نگهداری شوند که این کار هزینه‌ی زیادی برای ذخیره‌سازی در پی دارد.

کنترلر رطوبت کاربرد وارداتی دیگری نیز دارد. صنعت چوب نیاز به ارزیابی مداوم سطح رطوبت دارد تا چوب مرطوب نشود. چوب کنده شده، در معرض رطوبت است. بنابراین کنترل کننده‌های رطوبت سطح رطوبت هوا را بررسی می‌کنند تا چوب‌های تازه بریده شده با سرعت بیشتری خشک شوند.

برندهای معروف این محصول

با توجه به نقش قابل توجه کنترلر رطوبت، امروزه برندهای بسیاری این محصول را تولید و عرضه می‌کنند. چند نمونه از برندهای معروف این محصول عبارت‌اند از:

– سانوارد یکی از مشهورترین برندها در زمینه‌‌ی تولید تجهیزات اندازه‌گیری دما و رطوبت است که نیازهای بازارهای داخلی و خارجی را تامین می‌کند. این شرکت با بهره‌گیری از پیشرفته‌ترین فناوری، محصولات خود از قبیل کنترلر رطوبت سانوارد را هم‌تراز با نمونه‌های خارجی تولید و عرضه می‌کند. علاقه‌مندان می‌توانند محصول مورد نظر خود را با بالاترین کیفیت از این برند تهیه کنند.

– ساموان یکی دیگر از برندهای معروف کنترلر دما و رطوبت است. از جمله ویژگی‌های خاص کنترلر رطوبت ساموان می‌توان به محدوده‌ی اندازه‌گیری 0…99% RH و سنسور با کیفیت این دستگاه اشاره کرد. کنترلرهای رطوبت این برند کره‌ای با دقت نمایشگر بسیار بالا در دسته‌ی بهترین کنترل کننده‌ها قرار می‌گیرد.

– رطوبت سنج و کنترلر کنوتک با قابلیت تنظیم عملکرد کنترل رطوبت با دقت بسیار بالا یکی دیگر از برترین دستگاه‌های کنترل کننده‌ی رطوبت در نظر گرفته می‌شود. از این دستگاه می‌توان برای کنترل رطوبت سالن‌های صنعتی، دستگاه‌های جوجه‌کشی، گلخانه‌ها و سایر مکان‌های مورد نظر استفاده کرد.

چنانچه نیاز دارید تا یک کنترلر رطوبت خریداری کنید می توانید به سایت گروه صنعتی کوپل مراجعه فرمائید.

 

منابع:

https://www.globalspec.com/learnmore/manufacturing_process_equipment/process_controllers/humidity_controllers

Humidity Controllers to control the Humidity

 

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.