همه چیز در مورد تلاوت قرآن

خداوند، بسیار به تلاوت قرآن توسط مسلمین جهان تاکید فرموده است. بنابراین، در این مطلب می خواهیم به بحث در زمینه تلاوت قرآن و قاریان مشهور جهانی این کتاب آسمانی از جمله محمود شحات و عبدالباسط محمد عبدالصمد بپردازیم.

سلب‌ مسئولیت: بخش تحریریه‌ی چیکاو در تهیه‌ این محتوای تبلیغاتی نقش نداشته و هیچگونه مسئولیتی در قبال صحت آن ندارد.

تلاوت این کتاب اعجاب انگیز، در صورتی که مودبانه، آگاهانه و همراه با آداب و رسوم خاص خودش باشد، تاثیرات برتر و مفیدتری خواهد داشت. امید است که با رعایت اصول تلاوت قرآن کریم، به مرور، عمل به آیات شگفت انگیز و پر معنای آن را سرمشق امور زندگی خود قرار داده و هیچ زمان از آن غافل نشویم.

گفتنی است که قرآن کریم نسبت به همه کتابهای آسمانی دیگر ارجحیت دارد و با هیچ کدام از آنها قابل مقایسه نیست.

به فرموده رسول اکرم (ص):

» برتری قرآن بر دیگر سخنان، همانند برتری خداوند بر مخلوقش است. «

قاریان مشهور جهانی در زمینه تلاوت قرآن

بیشتر از نیم قرن است که آوایی حزن آلود، ملیح و روح نواز به گوش جان عاشقان قرآن نشسته و دل و روحشان را شیفته خود ساخته است. آوایی آسمانی و خارق العاده که از دهان محبوب ترین قاری قرآن در پنجاه سال اخیر، خارج شده و این آوای آسمانی متعلق به کسی نیست جز یکی از اعجوبه های عالم تلاوت قرآن، استاد فقید، شیخ عبدالباسط محمد عبدالصمد!

عبدالباسط از قاریان مشهور جهانی در زمینه تلاوت قرآن - چیکاو

عبدالباسط از قاریان مشهور جهانی در زمینه تلاوت قرآن

این شخص نه فقط تا این زمان محبوب ترین قاری محسوب می شود بلکه به نظر اکثر کارشناسان این حوزه، در آینده نیز دور از انتظار است که کسی به این زودی‌ها در زمینه قرائت قرآن به عمق و محبوبیت و مقبولیت وی و شهرت جهانی اش دست یابد. حتی کسانی که در دنیا به هیچ عنوان با قرآن و تلاوت آن در ارتباط نیستند، با نام عبدالباسط آشنا هستند و او را به عنوان مشهورترین قاری قرآن می‌شناسند و این محبوبیت و رخنه در قلب‌ها مگر در اثر تلاوت قرآن از روی خلوص و برای رضای خدا به دست نمی آید. جالب است بدانید که سفارش عبدالباسط به سایر قاریان نیز دقیقا این مسئله است، وی می گوید: « به قاریان قرآن سفارش می کنم به قصد رضای خداوند و از صمیم قلب، قرآن بخوانند تا در قلوب مردم نفوذ کند«.

البته صدای صاف، رسا، قوی، منعطف با تحریرهای خارق‌العاده زیبا و بم و زیر عالی، صوت وی را کم‌نظیر و حتی از جهاتی بی‌نظیر ساخته است. شایان ذکر است از آنجایی که صدای این قاری دلها بسیار زیر و نازک است عمدتا تقلید از تلاوت های او، به خردسالان و کودکانی که می خواهند وارد این عرصه شوند، پیشنهاد می‌شود. اما کسانی که در سنین بالاتر از خردسالی و کودکی قرار دارند اما صدای نازکی دارند نیز می توانند به تقلید از قرائت های او بپردازند.

نفس از عوامل بسیار تأثیرگذار بر روند قرائت است. قاری قرآنی که نفس زیاد داشته باشد به سهولت لحن مورد نظرش را انتخاب نموده و آنها را تا انتها و بی هیچ نگرانی و استرسی از کم آمدن نفس به نمایش درمی آورد. همچنین از لحاظ رعایت «وقف و ابتدا» نیز  مشکلی نداشته و تنها کافی است محل وقف را به درستی تشخیص دهد و آنگاه خواندن خود را تا آن محل مناسب برای وقف، ادامه داده و دقیقا در همانجا توقف کند.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.