سوالات پرتکرار حوزه گمرک و بازرگانی بین المللی

در این مطلب به بررسی 10 سوال پرتکرار در خوزه گمرک ، بازرگانی بین المللی ( صادرات و واردات ) می پردازیم . پس ادمه مطلب را دنبال کنید …

سلب‌ مسئولیت: بخش تحریریه‌ی چیکاو در تهیه‌ این محتوای تبلیغاتی نقش نداشته و هیچگونه مسئولیتی در قبال صحت آن ندارد.

به چه کالایی تجاری گویند ؟

کالاهای تجاری کالاهایی هستند که به تشخیص گمرک ایران، برای فروش وارد یا صادر می گردند. کالای تجاری می تواند به همان شکل اولیه یا پس از انجام عملیات تولیدی، تفکیک و بسته بندی شده به فروش برسد. بنابراین تاجر وارد کننده ی کالا، کالاهای تجاری را با توجه به محل های خرید و شرایط مربوطه که قبلاً از طرق مختلف پیش بینی و بررسی کرده است، خریداری می کند. ( شرکت واردات و صادرات ) نحوه خرید نیز از بازارهای خارجی و از طریق نمایشگاه های بین المللی، بروشورهای تحقیقی و اتاق بازرگانی در ایران و یا از طریق اینترنت انجام می گیرد.

 

حقوق گمرکی چیست ؟

کالاهای تجاری کالاهایی هستند که به تشخیص گمرک ایران، برای فروش وارد یا صادر می گردند. کالای تجاری می تواند به همان شکل اولیه یا پس از انجام عملیات تولیدی، تفکیک و بسته بندی شده به فروش برسد. بنابراین تاجر وارد کننده ی کالا، کالاهای تجاری را با توجه به محل های خرید و شرایط مربوطه که قبلاً از طرق مختلف پیش بینی و بررسی کرده است، خریداری می کند. نحوه خرید نیز از بازارهای خارجی و از طریق نمایشگاه های بین المللی، بروشورهای تحقیقی و اتاق بازرگانی در ایران و یا از طریق اینترنت انجام می گیرد.

 

منظور از شماره کوتاژ چیست ؟

شماره ای است که در تمام مراجعات و مکاتبات صاحب کالا با گمرک در مراحل بعدی مورد استناد قرار می گیرد. به طور خلاصه شماره پرونده هر فقره بارنامه کالای ورودی است. کوتاژ در هنگام ترخیص کالا به کار می آید, هر زمان که کالایی در گمرک اظهار می شود, سامانه EPL بلافاصله اقدام به قفل کردن اظهار نامه و یا اصطلاحا کوتاژ می کند و بطور آنی نیز یک شماره اختصاصی به اظهار نامه می دهد, به این شماره اختصاصی, سریال اظهار نامه یا شماره کوتاژ می گویند که برای هر اظهاری جداگانه و منحصر به فرد می باشد و کارمندان گمرک بار و محموله های وارداتی یا صادراتی را با نام کوتاژ می شناسند. هر زمانی که به گمرک مراجعه می کنید و به دنبال اعتراض و یا شرکت در کمیسیون های گمرکی می باشید، شما نیازمند داشتن شماره کوتاژ هستید. در مجموع برای انجام هر کاری در گمرک نیازمند داشتن شماره کوتاژ می باشید. شماره کوتاژ ضمنا در اظهار نامه قرار داده می شود و می توانید از آنجا نیز به سریال کوتاژ دسترسی یابید.

 

منظور از کاپوتاژ چیست ؟

کابوتاژ عبارت است از حمل کالا از یک بندر کشور به بندر دیگر و همچنین از یک گمرک به گمرک دیگر, که از راه کشور همجوار یا آبراه های داخلی صورت می گیرد. برای کابوتاژ تشریفات گمرکی لازم است و دو نوع اظهارنامه دارد که یکی هنگام خروج کالا از بندر یا مرز تنظیم می شود و یکی هم هنگام ورود به گمرک مرز یا بندر .

 

منظور از دموراژ چیست ؟

دموراژ به خواب بار در پشت گمرک می گویند. فرض بگیرید محموله ای را به ایران ارسال کرده اید، چه بصورت دریایی چه زمینی و یا هوایی و سپس به پشت گمرک می رسد و توسط انبار های عمومی در انبار ها بصورت کانتینر یا در انبار های روباز یا روبسته قرار می گیرد. اصولا برای بار های دریایی ۱۰ روز اول دموراژ تعلق نمی گیرد, که البته این ۱۰ روز تا ۲۱ روز می باشد که با توجه به شرکت کشتیرانی به قول معروف Free time هر شرکتی متفاوت است.

 

کارت بازرگانی چیست و توسط چه مرجعی صادر می شود ؟

کارت بازرگانی سندی است که هر شخص حقیقی و یا حقوقی به موجب ماده ۲  قانون صادرات و واردات مصوب شده در تاریخ  ۲ /۰۴/۱۳۷۲ توسط مجلس شورای اسلامی، با داشتن آن می تواند اقدام به صادرات و واردات کالا کند. این کارت تمامی مراحل تجارت از ثبت سفارش و ترخیص کالا گرفته تا واردات از مناطق آزاد و یا حق العمل کاری در گمرک و صادرات کالاهای مجاز را در بردارد. در واقع می توان گفت که ورود و صدور کالا برای همه تجار آزاد نیست و فقط بازرگانانی که دارای کارت بازرگانی هستند مجاز به ورود و صدور کالا می باشند .این کارت توسط شعب اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران صادر خواهد شد.

 

شرایط دریافت کارت بازرگانی چیست ؟

بازرگان در ابتدا باید موسسه ی خود را در دفتر ثبت تجارتی ثبت کرده و دارای دفاتر پلمپ شده ی تجارتی باشد و همچنین عضویت اتاق بازرگانی محل خود را نیز قبول کرده باشد. در مورد شرکت های تجاری کارت بازرگانی به نام مدیر مسئول شرکت صادر می شود. بازرگانانی که تقاضای صدور کارت بازرگانی می نمایند، باید طبق فرم های چاپ شده از طرف اتاق بازرگانی اطلاعات مربوط به تجارت خود را به اتاق بازرگانی بدهند و از طرف دو نفر از اعضای اتاق بازرگانی معرفی شوند. صدور کارت بازرگانی برای بازرگانان و شرکت های خارجی منوط به معامله متقابله است. یعنی در صورتی به بازرگانان خارجی کارت بازرگانی داده می شود که کشور آن ها نیز به بازرگانان ایرانی اجازه فعالیت بازرگانی بدهد.

 

مدارک مورد نیاز برای دریافت کارت بازرگانی برای افراد حقیقی چیست ؟

  1. اصل اظهارنامه ثبت نام در دفاتر بازرگانی.
    ۲٫ اصل گواهی پلمپ دفاتر در اداره ثبت شرکتها.
    ۳٫ گواهی عدم سوء پیشینه.
    ۴٫ اصل گواهی مربوط به آخرین سال عملکرد مبنی بر بلامانع بودن بودن صدور کارت بازرگانی در سال جاری
    ۵٫ اصل مدارک شناسایی.
    ۶٫ اصل مدارک تحصیلی.
    ۷٫ داشتن ۲۳ سال تمام.
    ۸٫ اصل کارت پایان خدمت یا معافیت.
    ۹٫ اصل گواهی حسن اعتبار بانکی.
    ۱۰٫ ارایه کد اقتصادی جدید.

 

مدارک مورد نیاز برای دریافت کارت بازرگانی برای افراد حقوقی چیست ؟

  1. اصل اظهارنامه ی ثبت در دفاتر بازرگانی با امضای مدیر عامل یا رییس هیأت مدیره.
    ۲٫ اصل گواهی پلمپ دفاتر از اداره ثبت شرکتها.
    ۳٫ سه قطعه عکس سه در چهار مدیر عامل.
    ۴٫ اصل وکپی مدارک تحصیلی معتبر.
    ۵٫ اصل کارت پایان خدمت یا معافیت دایم و یک سری کپی.
    ۶٫ اصل گواهی عدم سوءپیشینه مدیر عامل با اعتبار ۶ ماهه
    ۷٫ فرم کارت بازرگانی و عضویت.
    ۸٫ اصل مفاصا حساب مالیاتی موضوع ماده ۱۸۶ قانون مالیاتهای مستقیم مبنی بر بلا مانع بودن صدور کارت بازرگانی.
    ۹٫ کپی روزنامه رسمی تأسیس و تغییرات شرکت.
    ۱۰٫ اصل کارت ملی مدیر عامل جهت برابر با اصل بودن مدارک شناسایی.
    ۱۱٫ داشتن حداقل۲۳ سال تمام.
    ۱۲٫ اصل گواهی تأیید بانک مبنی بر حسن اعتبار بانکی به نام شرکت.
    ۱۳٫ارایه سند مالکیت محل شرکت یا اجاره نامه.
    ۱۴٫ برای شرکتهای با مسؤلیت محدود، ارایه یک برگ کپی تقاضانامه ثبت شرکتهای داخلی و شرکت نامه رسمی که ممهور به مهر اداره ثبت شرکت باشد.
    ۱۵٫ ارایه یک برگ کپی اظهارنامه ثبت شرکتهای خاص یا عام با مهر اداره ثبت شرکتها در مورد شرکتهای سهامی خاص.

در بارنامه مقصد کالا بندرعباس درج شده آیا می توان آن را در یکی از گمرکات داخل کشور مثلا تهران ترخیص نمود؟

بله. ولی صاحب کالا و یا نماینده وی باید تقاضای ترانزیت داخلی کالا به یکی از گمرکات تهران را به گمرک بندر عباس ارائه کند. ( شرکت ترخیص کالا )
به جابجایی کالا در این حالت، ترانزیت داخلی شخصی یا غیر اداری گفته می شود. در واقع گمرک ، درخواست شخصی شما را برای ترانزیت قبول می کند ولی در این صورت مسئولیت فقدان-آسیب دیدگی – کسری کالا در حین ترانزیت شخصی با اظهار کننده کالا است. . باید توجه داشت اظهارکننده ممکن است صاحب کالای موضوع ترانزیت داخلی شخصی یا عبور داخلی شخصی نباشد، بنابراین در هر صورت مسئولیت به عهده صاحب کالاست، نه اظهارکننده، برای اینکه به عنوان نماینده از طرف صاحب کالا یا در حمل یکسره از طرف متصدی حمل یا حامل عمل می کند

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.