هر آنچه که باید در مورد صنعت قالب گیری پلاستیک بدانید

قالب گیری پلاستیک، یکی از رایج‌ترین نوع قالب گیری در دنیایی است که اکثر قطعات از پلاستیک ساخته می شوند. از درب نوشابه گرفته تا حتی مهمترین قطعات موبایل یا اتومبیل شما را همین قالب های پلاستیک ساخته اند. در این میان، روش تزریق پلاستیک یکی از رایج ترین روش های ساخت قطعه پلاستیکی است. قالب تزریق پلاستیک خود به روش های متعددی ساخته می‌شود روش ریخته گری یکی از این روش ها است. از آنجایی که ساخت قالب تزریق پلاستیک بسیار رایج شده است، قیمت قالب تزریق پلاستیک متنوع است. اگر به دنبال بهترین کارگاه برای ساخت این نوع قالب هستید، پیشنهاد می کنیم ما را تا پایان مقاله حاضر همراهی کنید.

سلب‌ مسئولیت: بخش تحریریه‌ی چیکاو در تهیه‌ این محتوای تبلیغاتی نقش نداشته و هیچگونه مسئولیتی در قبال صحت آن ندارد.

اولین جرقه های ساخت قالب تزریق پلاستیک

اولین دستگاه تزریق پلاستیک در سال 1872 میلادی ساخته شد. بعد از جنگ جهانی دوم، به دلیل سرعت رشد جمعیت، نیاز به تکنولوژی برای ساخت سریع و به صرفه مصنوعات پلاستیکی بسیار احساس می شد. از این روی از قالب تزریق پلاستیک برای تولید انواع قطعات پلاستیکی استفاده شد. این دستگاه در گذر زمان تکمیل تر شده و امروزه به تکمیل ترین حالت خود رسیده است.

چرا استفاده از قالب تزریق پلاستیک بسیار رایج شده است؟

امروزه تولید کنندگان، به استقبال دستگاه هایی می روند که دارای سرعت تولید، دقت و صرفه بالایی باشند. به این معنی که در زمان کوتاهی تعداد زیادی قطعه تولید شود اما هزینه تولید به صرفه باشد. برای رسیدن به این هدف، چه راهی بهتر از استفاده کردن از قالب تزریق پلاستیک؟ این قالب ها توانایی تولید قطعه با کیفیت در سریع ترین زمان را داشته و البته دارای مزایای دیگری مانند داشتن ضایعات کمتر، قابلیت تکرارپذیری بالا، هزینه تولید پایین و متنوع بودن مواد مورد مصرف برای ساخت انواع قطعات‌اند.

قیمت قالب تزریق پلاستیک به چه عواملی بستگی دارد؟

برای ساخت قالب امروزه از نرم افزارهای هوشمندی مانند نرم‌افزار IMold، نرم‌افزار Mold Flow و نرم‌افزار IMOLD for SolidWorks استفاده می شود. طراحان صنعتی با کمک این نرم افزارها می توانند قالب را به صورت سه بعدی طراحی کرده و تمام جزییات ظریف را نیز به آن افزوده یا حذف کنند. بنابراین برای ساخت یک قالب دیگر لازم نیست که مانند گذشته از نمونه اصلی قالب گیری شود. استفاده از این نرم افزارها نیاز به تخصص و دانش بسیار داشته و به همین دلیل است که قیمت قالب تزریق پلاستیک گاه آن‌قدرها هم ارزان نیست.

علاوه بر این موضوع، جنس قالب نیز در تعیین قیمت قالب تزریق پلاستیک موثر است. گام بعدی در تعیین قیمت، اختصاصی بودن قالب برای تولیدکننده ای خاص است. اگر شما به عنوان یک تولیدکننده، درخواست ساخت قالبی اختصاصی دهید، مسلما حق استفاده از آن قالب تنها برای شما جایز بوده و به این ترتیب، شما دارای امتیاز استفاده از آن قالب خاص خواهید بود. این نوع قالب ها می توانند دارای نماد، امضا یا نشان شما یا شرکت شما باشند. به این ترتیب، آرم مورد نظرتان پشت تمامی قطعات تولید شده خواهد بود.

چگونه قطعه مورد نظر با قالب تزریق پلاستیک ساخته می شود؟

گفتیم که اولین قدم برای ساخته شدن قطعه ساخته شدن قالبی اختصاصی برای قطعه موردنظرتان است. بعد از اینکه قالب ساخته شد، مراحل زیر انجام می شود:

·       ریخته شدن مواد پلیمری یا پلاستیکی به درون قیف قالب تزریق پلاستیک

·       گرم شدن محفظه مخصوص و روان شدن مواد پودری

·       بسته شدن قالب به واسطه دو گیره و چفت شدن قالب

·       تزریق سریع مواد پلاستیکی مذاب به درون قالب

·       شکل گیری مواد و فرآیند سرد شدن آن

·       فعال شدن قسمت پران و بیرون افتادن قطعه از قالب

هر یک از این مراحل خود فرایند پیچیده ای اند که تماما توسط طراح در نرم افزارهای یاد شده طراحی شده اند. اگر یک قسمت از این فرآیند دچار مشکل شود، قطعه خروجی به کار نخواهد آمد. بنابراین، قیمت قالب تزریق پلاستیک بستگی بسیاری به میزان دقت و تمیزی قطعه خروجی خواسته شده دارد.

روش های ساخت قالب

همان‌طور که در مقدمه نیز اشاره کوتاهی کردیم، ساخت قالب می تواند به روش های متنوعی صورت گیرد. برخی از این روش ها به قرار زیر است:

·       قالب پرسی

·       قالب ریخته گری

·       قالب آهنگری

·       روش فرم دهی

روش ریخته گری یکی از رایج ترین روش های ساخت قالب است که خود به چند دسته مختلف تقسیم می شود:

·       ریخته گری دقیق

·       پیوسته

·       قالبی

·       ماسه ای

·       فوم از بین رونده

از این روش ها برای ساختن انواع قطعات فلزی استفاده می کنند؛ اما انتخاب روش بستگی به نوع قطعه فلزی دارد و برای مثال اگر مشتری به دنبال ساخت قالبی در ابعاد مختلف باشد، معمولا روش ماسه ای را به او پیشنهاد می کنند؛ چرا که با ماسه می توان قطعاتی با ابعاد متفاوت ساخت.

جمع بندی

برای ساخت یک قالب فلزی ابتدا طراحان با نرم افزارهای طراحی سه بعدی، اقدام به طراحی قالب موردنظر مشتری می کنند، بسیاری از این نرم افزارها می توانند ظریف کاری های مورد نظر را نیز اعمال کنند. برای ساخت قالب، می توان از روش ریخته گری، فرم دهی یا آهنگری استفاده کرد. استفاده از قالب تزریق پلاستیک به دلیل سرعت و دقت بالایی که دارد، بسیار مورد توجه تولید کنندگان قرار گرفته است. اگر به دنبال طراحان خبره برای ساخت قالب تزریق پلاستیک هستید، پیشنهاد می کنیم با سایت ویژن مولد آشنا شوید. ویژن مولد را می توان یکی از بهترین طراحان قالب های تزریق پلاستیک دانست که در این زمینه دارای سابقه بسیار درخشانی است. برای ارتباط با این گروه می توانید به سایت (visionmold.co) مراجعه کنید.

 

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.