اگر به کاهش هزینه های شبکه و خرید تجهیزات بیشتر فکر می‌کنید، حتما از مزایای بیش از حد مجازی سازی غافل نشوید

به طور کلی استفاده از منابع یک سخت افزار شامل حافظه، پردازنده، دیسک، کارت شبکه و … در سیستم کامپیوتری یا یک سرور برای راه اندازی و استفاده بیش از یک سیستم عامل به صورت همزمان را مجازی سازی می نامیم.

سلب‌ مسئولیت: بخش تحریریه‌ی چیکاو در تهیه‌ این محتوای تبلیغاتی نقش نداشته و هیچگونه مسئولیتی در قبال صحت آن ندارد.

مجازی سازی چیست؟

اگر بخواهیم یک تعریف کلی از مجازی سازی در حوزه شبکه و کامپیوتر ارائه دهیم باید بگوییم که، مجازی سازی یعنی تفکیک منابع سخت افزاری موجود به بخش های کوچکتر، به صورتی که هر بخش به عنوان یک کامپیوتر مجزا فعالیت داشه و بتواند میزبان سیستم عامل مخصوصی باشد. در مجازی سازی RAM، CPU، حافظه و … به بخش های کوچکتری تقسیم شده و هر بخش مقداری از این منابع را در اختیار گرفته و از آن‌ها برای اجرای یک سیستم عامل استفاده می‌کند. به این بخش های کوچکتر که به سادگی قابل ارتقا هستند ماشین مجازی گفته می‌شود.

در مجازی سازی ما می‌توانیم تمام منابع سخت افزاری موجود را بر اساس نیاز پردازشی که هر ماشین مجازی احتیاج دارد اختصاص دهیم.

مجازی سازی در این حوزه شاخه های گوناگونی مانند مجازی سازی سرور، دسکتاپ و شبکه دارد که ما در این قسمت به مجازی سازی دسکتاپ و سرور می‌پردازیم.

مجازی سازی دسکتاپ چیست؟

مجازی سازی دسکتاپ یا همان VDI روشی جدید و تازه برای مدیریت محیط کاربران ارائه می‏ دهد. این تکنولوژی این امکان را برای مدیران ارشد شبکه فراهم می‏ کند تا کامپیوتر کلاینت ها را در زیرساختی مجازی، واقع در مرکز داده میزبانی و مدیریت کنند.

در واقع با این تکنولوژی جدید و خاص می‌توان میز کار خود (منظور سیستم عامل) را در هر مکان یا زمان از طریق بستر شبکه دریافت کنیم.

مجازی سازی دسکتاپ چگونه کار می‌کند؟

نحوه کار کردن این تکنولوژی به این شکل است که سیستم عامل و یا نرم افزاری که ما قصد استفاده از آن را داریم، بر روی یک یا چند سرور مد نظر قرار گرفته و ما یا کاربران می‌توانند با یک دستگاه رابط که می‌تواند هر چیزی باشد (که موس و کیبورد ،مانیتور و … به آن متصل می‌شود) به کامپیوتر مرکزی اصلی و یا سرور متصل شده و تصویر سیستم عامل (ویندوز،لینوکس) خود را از این منبع دریافت خواهیم کرد.
به صورت کامل‌تر نحوه ارتباط و دریافت تصاویر از پروتکل های مختلف ریموت برای این کاربرد استفاده می‌شود. این سیستم این قابلیت را دارد که بدون دیدن ویندوز و استفاده آن توسط کاربر، نرم افزار مورد نظری را در اختیار کاربر قرار دهد.

شرکت های ارائه دهنده مجازی سازی دسکتاپ

citrix

بهترین شرکت در این حوزه کمپانی Citrix است که محصول نرم افزاری و فوق العاده Citrix Virtual Apps and Desktops را ارائه داده است.

پروتکل اختصاصی این کمپانی ICA است.

لازم به ذکر است که این برند مطرح پروتکل ICA را در زمینه گرافیکی بسیار توسعه بخشیده و آن را تحت عنوان HDX روانه بازار کرده.

vmware

مهم ترین و بزرگترین شرکت که در زمینه مجازی سازی فعالیت می‌کند کمپانی بزرگ vmware است.

vMware در این زمینه همانند مجازی سازی سرور فعالیت زیادی دارد و با پروتکل‌های PCoIP و Blast با محصول نرم افزاری Horizon فعالیت می‌کند.

microsoft 

همه ما این شرکت را به خوبی می‌شناسیم در این زمینه هم مایکروسافت پیشرو است. مایکروسافت پروتکل RDP مشهور و خاص خودش را دارد و کمتر متخصص آی تی وجود دارد که این پروتکل رو نشناسد .

این پروتکل با روند رو به رشدی همراه شده و در حال حاضر به اسم Remote FX ان را می‌شناسند.

مجازی سازی سرور چیست؟

تکنولوژی مجازی کردن سرور این امکان را به ما می‌دهد تا به جای راه اندازی هر عدد سرویس روی یک سرور فیزیکی جداگانه و تک به تک، چند سرویس مجزا را روی یک عدد سرور راه اندازی کنیم به طوری که همه توان سخت افزاری و فضای ذخیره سازی سرور در اختیار مدیر آی تی یا فرد مسئول شبکه قرار می‌گیرد و می‌تواند با توجه به نیاز مجموعه و کاربران و استراتژی موجود برای هر سرویس منابع خاصی را در نظر بگیرد.
در اصل یک نمونه مجازی از سیستم عامل، سخت افزار، فضای ذخیره سازی یا منابع شبکه ایجاد شود.

مجازی سازی سرور چگونه کار می‌کند؟

این تکنولوژی به این صورت است که یک لایه نرم افزاری که Hypervisor گفته می‌شود مابین سخت افزار و سیستم عامل‌های موجود قرار می‌گیرد و امکان راه اندازی چندین سیستم عامل را روی همان سخت افزار مربوطه برای ما ایجاد می‌کند همچنین مدیریت کاملی از RAM و CPU و فضای ذخیره سازی در اختیار مدرین آی تی قرار می‌دهد.
در این مدل تکنولوژی ما می‌توانیم سوئیچ‌ های مجازی بوجود آوریم و ارتباط بین سیستم عامل‌های مجموعه را به راحتی کنترل کنیم.

انواع برنامه های مجازی ساز سرور کدام است؟

Microsoft Hyper-v

اولین شرکتی که در نظر داریم معرفی ‌کنیم که بیشتر افراد جهان اسم این شرکت را بارها شنیده و یا حداقل یکبار نام آن را شنیده اند، شرکت بزرگ مایکروسافت (Microsoft) است. این شرکت محصول نرم افزاری Hyper-V را ارائه می‌دهد. اما در بخش های بعدی شرکت های معروف تری را در این زمینه معرفی می‌کنیم.

VMware vSphere

دومین شرکت که در این حوزه فعالیت زیادی دارد و از نظر  بیشتر متخصصین این حوزه اولین و بهترین در کار خود است، کمپانی وی ام ور (vmware) با محصول vsphere است. شاید بتوان گفت 95 درصد شرکت ها و موسسه هایی که در ایران از این سیستم استفاده می‌کنند همگی از محصول این کمپانی بزرگ بهره مند هستند.

citrix XenServer

سومین شرکت و یکی از معروف ترین شرکت ها در زمینه دستگاه های شبکه، برند سیتریکس (citrix) است که محصول معروف Citrix Hypervisor را در این زمینه ارائه دارد. این محصول در گذشته با نام citrix xenserver شناخته می‌شود.

مجازی سازی باعث کاهش هزینه ها، مدیریت ساده تر، فضای بیشتر در مجموعه و مزایای دیگری است که سازمان ها می‌توانند با استفاده از این تکنولوژی به حداکثر کارایی خود برسند.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.