اهمیت و تاثیر لوگو در برندسازی کسب وکارها

طراحی لوگو یکی از مواردی است که می‌تواند در کسب و کار شما تاثیر و نقش بسزایی داشته باشد. لوگو بخشی از مجموعه هویت بصری برند است که در موفقیت کسب و کارها نقش مهم ایفا می کند. اهمیت لوگو به آن دلیل است که می‌تواند شناسنامه برند شما باشد و کسب و کار شما را به خوبی معرفی نماید. در طراحی لوگو موارد خاصی باید رعایت شود یعنی نشان تصویری و نوشتاری لوگو به گونه‌ای باید در نظر گرفته شود که بتواند در یک نگاه نوع کسب و کار و فعالیتی که لوگوی فوق برایش در نظر گرفته شده را به خوبی معرفی نماید. بی‌شک شما هم با ما موافقید که بسیاری از لوگوهایی که می‌بینیم آن طور که شایسته است نتوانسته‌اند در برندسازی تاثیر داشته باشند و به زبان ساده‌تر بسیار نامفهوم و بی‌ربط طراحی شده‌اند. ما در ادامه به موارد و المان‌هایی که باید در طراحی لوگو در نظر گرفته شود اشاره کرده و درباره تاثیر لوگو در برندسازی به نکات مهمی خواهیم پرداخت.

سلب‌ مسئولیت: بخش تحریریه‌ی چیکاو در تهیه‌ این محتوای تبلیغاتی نقش نداشته و هیچگونه مسئولیتی در قبال صحت آن ندارد.

اهمیت لوگو در چیست؟

همین الان اگر به اطرافتان نگاه کنید محصولات مختلفی را می‌بینید که دارای لوگو هستند مثل همین گوشی تلفن همراه و یا کامپیوترتان که نزدیک دست‌تان است و این مطلب را می‌خوانید. در تعریف لوگو یا آرم به زبانی ساده باید گفت عنصری گرافیکی است که در طراحی آن از علائم و یا کلمات با قلم و شیوه‌ای خاص استفاده شده است. درباره اهمیت لوگو برای برندسازی ذکر همین نکته کافیست که برخی از لوگوها بقدری خوب طراحی شده‌اند که می‌توانند نشانه کافی و لازم برای معرفی برندی خاص باشند. به طوری که شما به محض دیدن آن‌ها به راحتی می‌توانید تشخیص‌شان دهید و مانند نام خودتان برایتان آشناست. در بین لوگوهای نام آشنا می‌توان به لوگوی شرکت اپل، آدیداس و کوکاکولا اشاره کرد. اما لوگو و نشان تنها نکته اثرگذار در برندسازی نیست بلکه حتما پشت هر کسب و کاری ایده و فکری وجود دارد که می‌تواند در طراحی لوگو تاثیر داشته و آن را به یک نشان معنادار تبدیل نماید به گونه‌ای که لوگو تنها یک آرم و یا یک شعار تبلیغاتی به حساب نیاید.

یک لوگوی حرفه‌ای چه ویژگی‌هایی دارد؟

همه ما می‌دانیم که دنیای کسب و کار و مارکتینگ نسبت به گذشته تغییرات فراوانی پیدا کرده است و رقابت در بین تولیدکنندگان و فروشندگان کالاها و یا ارائه کنندگان خدمات که از یک رده و صنف باشند، بسیار زیاد دیده می‌شود. بنابراین هنگامی که می‌خواهید برند خود را در ذهن‌ها حک کنید لازم است طراحی لوگوی آن را به افراد حرفه‌ای در این حوزه بسپارید تا بتوانند از دل خط و کلمات، نشان و آرمی را برای شما طراحی کنند که بتواند نشانگر ایده و فکر شما از کسب و کارتان باشد. اما یک لوگو و آرم حرفه‌ای چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

ساده باشد: لوگو هر چه ساده‌تر باشد و بتواند با اولین نگاه فرد را به سمت آن کسب و کار و برند هدایت کند موفق است. اساسا لوگو حرفه‌ای نباید پیچیده و پر از اشکال و حروف مختلف باشد.

با کسب و کار سنخیت داشته باشد: طبیعی است که یک لوگوی حرفه‎ ای باید نشانگر فعالیت کاری شما باشد صرف اینکه این لوگو زیباست و یا طراحی خاصی دارد نمی‎تواند لوگوی موفقی به شمار آید و در برندسازی کسب و کار شما نقش درستی ایفا نماید. لوگوی کسب و کار شما می‌تواند در عین سادگی و تناسب، پیام کسب و کار شما را به مخاطب انتقال دهد. همچنین طراح می‌تواند با استفاده از طراحی هویت بصری یا Visual Identity طراحی نشان تجاری، رنگ سازمانی و اوراق اداری و همچنین کاتالوگ، و .. را به گونه‌ای طراحی نماید که در برندسازی کسب و کار شما نقش موثری ایفا نماید.

لوگو باید هدفمند باشد: هنگامی که تصمیم به طراحی لوگو دارید باید مخاطبان و مشتریان خود را در نظر داشته باشید. بی‌شک برای یک برند اسباب بازی نشان تصویری و نوشتاری لوگو و انتخاب رنگ آن باید متناسب با سن و سال کودکان باشد و برای یک کسب و کار در حوزه صنعت کشاورزی طراحی و رنگ به شکل دیگری باید انتخاب شود و هدف شما را از کسب و کارتان در نگاه اول به مشتری القا نماید.

بدون زمان و همیشگی باشد: طراحی لوگو باید به صورتی انجام شود که زمان در آن نقش نداشته باشد یعنی اگر لوگوی شما امسال کاربرد دارد تا ده سال دیگر هم همین اثرگذاری و کیفیت را داشته باشد و لازم نباشد شما طی چند سال آتی تغییرات عمده ای  را روی آن اعمال نمایید.

خاص و تک باشد: یک نکته مهم را در طراحی لوگو باید در نظر داشته باشید و آن هم خاص بودن آن است. بسیاری از کسب و کارها طرح لوگوی برندی را بر می‌دارند، چیزی به آن افزوده و یا از آن کم می‌کنند و سپس آن را برای نشان کسب و کار خود استفاده می‌کنند و انتظار دارند با استفاده از آن برندسازی کنند. همین نکته سبب می‌شود افراد حرفه‌ای در این حوزه متوجه شوند پشت کسب و کار شما ایده‌ای جز تقلید وجود ندارد.

تمامی مواردی که گفتیم ضرورت سپردن طراحی لوگو را به افراد حرفه‌ای روشن می‌کند.

چرا باید طراحی لوگو را به افراد حرفه‌ای‌ سپرد؟

در بخش‌های پیشین درباره اهمیت لوگو و تاثیر لوگو در برندسازی به نکاتی اشاره کردیم. به دلیل همین اهمیت است که باید اجازه دهید تا افراد حرفه‌ای و صاحبنظر در این حوزه کار طراحی لوگو را انجام دهند. کسانی که دارای مدارک تخصصی در این رشته هستند و با هنر و ارتباطی که نشانه ها و کلمات با یکدیگر برقرار می‌کنند آشنایی دارند، می‌توانند با کمک گرفتن از ویژگی‌های طراحی هویت بصری لوگو و نشانی خاص را خلق کنند که از تمامی ویژگی‌هایی که پیشتر به آن پرداختیم برخوردار باشد. یک متخصص طراحی لوگو ویژگی‌های زیر را داراست.

  • با مفاهیم اشکال، خطوط و ترکیب بندی در طراحی آشناست.
  • از مهارت کافی برای کارکردن با برنامه‌ها و نرم افزارهای گرافیکی برخوردار است.
  • با آخرین متدهای طراحی آشناست.
  • توانایی ایده پردازی و ارائه اتودهای مختلف را دارد.
  • با روانشناسی رنگ و تاثیر آن در برندسازی آشناست.
  • متخصص طراحی لوگو نیاز مشتری را می‌شناسد و سعی می‌کند درباره کسب و کاری که برای آن لوگو طراحی می‌کند اطلاعات جامعی کسب نماید.
  • از اهمیت لوگو و تاثیر لوگو در برند سازی باخبر است و خلاقیت و ابتکار بالایی را در طراحی آن به کار می‌برد.
  • نمونه کارهای موفقی دارد.

درباره استودیو مانی

همان طور که پیشتر هم اشاره کردیم امروز در شرایطی قرار داریم که کسب و کارها در شرایط رقابتی نزدیک به هم قرار دارند و اگر شما بخواهید در این گردونه رقابت باقی بمانید و کسب و کار خود را حفظ نمایید، لازم است برای معرفی و تبلیغ آن به مشتری و مخاطب نهایت تلاشتان را بکنید. به همین منظور بهتر است آن را به افراد خبره و کاربلدی که سال‌هاست در این حوزه فعالیت دارند بسپارید. عکاسی صنعتی و تبلیغاتی، ساخت تیزر تبلیغاتی، طراحی پکبج هوبت بصری، تبلیغات محیطی و … همگی می‌توانند در تبلیغ و معرفی کسب و کار شما نقش داشته باشند. اما لازم است شما بدانید برای فعالیت کاری خود بهتر است از کدامیک آن‌ها استفاده کنید. اگر خودتان اشرافی بر این امور ندارید ما پیشنهاد می‌کنیم حتما سری به سایت استودیو مانی بزنید. کارشناسان و طراحان مجموعه مانی می‌توانند راهکارها و ایده‌های جالبی را در خصوص کسب و کارتان در اختیارتان قرار دهند.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.