نحوه استفاده از سامانه سجام (آپدیت 1400) آموزش تصویری ثبت نام سجام

سجام چیست؟

سلب‌ مسئولیت: بخش تحریریه‌ی چیکاو در تهیه‌ این محتوای تبلیغاتی نقش نداشته و هیچگونه مسئولیتی در قبال صحت آن ندارد.

سجام مخفف عبارت “سامانه جامع اطلاعات مشتریان” است.

سامانه سجام متعلق به نام «شرکت سپرده‌گذاری مرکزی» است که یکی از نهادهای اجرایی سازمان بورس می باشد و  امور مربوط به ثبت، نگهداری، انتقال، مالکیت اوراق بهادار و تسویه وجوه معاملات در بازارهای مالی در این سامانه ثبت میگردد.

تمام افراد حقیقی و حقوقی که در بازار سرمایه فعال هستند باید در این سامانه ثبت نمایند و برای دریافت کد بورسی خود مدارک احراز هویت سجام را ارسال نمایند.

مراحل ثبت نام در سامانه سجام:

  • ثبت نام در سایت
  • احراز هویت

با فراگیر شدن بیماری کرونا و تاکید بر الزام رعایت پروتکل‌های بهداشتی، مسئولان برای حفظ سلامت مردم و کارکنان، با ارائه راهکارهایی امکان احراز هویت به صورت آنلاین را برای مردم فراهم نمودند تا از اجتماع در دفاتر پیشخوان و کارگزاری ها جلوگیری نمایند. به همین خاطر ثبت‌نام و احراز هویت سجام و دریافت کد بورسی به خدمات آنلاین افزوده شد.

با فعال شدن سیستم آنلاین احراز هویت دیگر نیازی به مراجعه حضوری به مراکز احراز هویت سجام نیست و می توان با ارسال آنلاین مدارک احراز هویت سجام، ثبت نام خود را انجام دهید. به خاطر داشته باشید که زمانی ثبت نام شما تکمیل می شود که مدارک احراز هویت سجام به طور کامل ارسال شوند.

سجام به پایگاه داده سازمان ثبت احوال، سامانه بانکی کشور و سایر ارگان های رسمی متصل است و اطلاعات استعلام می‌شود، درصورت ناقص یا اشتباه وارد شدن اطلاعات کد برای شما صادر نمی شود.

مدارکی که برای احراز هویت سجام مورد نیاز است عبارتند از:

1- اصل و فتوکپی کارت ملی

2- اصل و فتوکپی شناسنامه

3- فتوکپی آخرین مدرک تحصیلی ( اختیاری )

4- شماره حساب و اطلاعات بانکی ثبت نام کننده

5- آدرس و مشخصات پستی ثبت نام کننده

برای ثبت نام آنلاین کد سجام باید مراحل زیر را طی نمایید:

  1. ابتدا وارد سامانه http://profilesejam.csdiran.com/ می شوید.یا می توانید در قسمت جست و جوی گوگل، سامانه سجام را تایپ و انتخاب نمایید. اولین گزینه پیشنهادی را انتخاب کنید.

به هنگام ورود، کادری را خواهید دید. پیامی که مزایای ثبت نام در سجام را توضیح داده است نمایش داده می شود. بعد از مطالعه پیام، “متوجه شدم” را انتخاب نمائید.

  1. پس از تائید مرحله اول صفحه زیر نمایش داده می‌شود.

توضیحاتی در رابطه با سجام چیست داده شده است. با انتخاب “ثبت نام در سجام” وارد مرحله ثبت نام خود می‌شوید.

  1. شماره تلفن همراه خود را و کد امنیتی نمایش داده شده را مطابق با عکس وارد کنید.

اطلاع رسانی ها از طریق شماره همراه به شما انجام می‌شود. دقت کنید که شماره تلفن همراهی که در این قسمت وارد می‌کنید باید متعلق به فرد ثبت نام شونده باشد.

سپس روی “دریافت کد تایید” کلیک نمایید تا کدی به شماره همراه ارسال شود.

  1. کد تائید پیامک شده را باید در این مرحله وارد نمایید.

ابتدا پیام اطمینان از تطبیق کد ملی و شماره همراه به شما نمایش داده میشود در صورت مورد تائید بودن “متوجه شدم” را کلیک کنید.

دراین قسمت نوع مشتری را باتوجه به اینکه به عنوان شخص حقیقی یا حقوقی برای دریافت کد ثبت نام می‌کنید، بین دو گزینه “حقیقی ایرانی یا حقوقی ایرانی” انتخاب کنید. درصورتی که حقیقی ایرانی را انتخاب می‌کنید باید کدملی/شناسه ملی 10 رقمی فرد سپس کد امنیتی را وارد و “تائید” کنید.

  1. در مرحله 5 ثبت نام به صورت کامل توضیحاتی نمایش داده می‌شود. گزینه مورد نظر خود را انتخاب کرده و بر “تایید/ادامه گام بعدی” کلیک نمایید.

اگر شخصا اقدام به سرمایه‌گذاری می‌کنید باید گزینه “اصیل” را انتخاب کنید اما درصورتی که برای فردی زیر 18 سال و یا به نمایندگی از جانب فرد یا شرکتی برای ثبت نام اقدام کرده‌اید، باید برگه وکالت تائید شده از دفترخانه‌های رسمی کشور را داشته باشید و گزینه دوم را انتخاب کنید.

از تاریخ 20 بهمن ماه 1399 مدیر عامل شرکت سپرده گذاری مرکزی اعلام کرد: همه هموطنان به ویژه مشمولین سهام عدالت می توانند از طریق وب سایت سجام وارد شوند و ثبت نام و احراز هویت رایگان شوند و نیازی به مراجعه به دفاتر کارگزاری و دفاتر پیشخوان نیست.

  • اشخاصی که از تاریخ اعلام شدن خبر اقدام به دریافت کد سجام نمایند، می‌توانند بدون پرداخت هزینه ثبت نام خود را انجام دهند.
  1. اگر به تازگی برای دریافت کد سجام اقدام می نمایید، پس از مرحله 5 وارد این مرحله می‌شوید:

اطلاعات هویتی خود (نام و نام خانوادگی، تاریخ تولد، جنسیت، نام پدر، شماره شناسنامه و ..) را وارد نمایید. اگر ثبت نام در سجام برای شرکتی را انجام می‌دهید، اطلاعات مربوط به نماینده قانونی را پر کنید.

  1. پس از تائید اطلاعات در مرحله 7، راه‌های ارتباطی با خود را ثبت کنید. مواردی مانند شماره موبایل، آدرس دقیق پستی، پست الکترونیک (E-mail)، تلفن ثابت و…

پس از بررسی عدم وجود خطا در اطلاعات، روی گزینه “ذخیره” کلیک کنید.

  1. با توجه به اینکه می‌خواهید در کدام بازار به فعالیت بپردازید، از شما کدهای سهام داری بورسی تان خواسته می‌شود. درصورتی که قبلا برای کد بورسی دریافت نموده اید، نوع بورس (بازار اوراق بهادار ، بورس کالا، بورس انرژی و…) و کد مربوطه را به لیست مشخص شده اضافه کنید و به مرحله بعد وارد شوید.
  2. اکنون اطلاعات شغلی خود را باید تکمیل نمائید. متقاضی باید اطلاعات محل کار و شغلی فعلی خود را تکمیل نماید و در صورت تغییر ( طی شش ماه آینده ) نسبت به اعمال تغییرات اقدام کند .
  • تنها تکمیل کردن موارد ستاره‌دار ضروری است و مابقی موارد را در صورت دلخواه می توانید تکمیل کنید.

 

  1. فرم مربوط به اطلاعات مالی را تکمیل نمایید. در صفحه اطلاعات مالی فقط دو فیلد اجباری وجود دارد که میتوانید پس از تکمیل، گزینه تایید را انتخاب کنید.
  • در این مرحله نیز تکمیل فیلدهای ستاره دار کافی است.

 

  1. حسابی که به نام فرد ثبت نام کننده می باشد و حساب غیر مشترک و مختص خود شخص است را واردکنید، حتی اگر زیر ۱۸ سال باشد. از طریق شماره حسابی که در این مرحله تعریف می کنید تمام مراودات مالی شما با نهادهای بورسی مانند پرداخت سود مجامع، انجام می‌گیرد. حتماً تیک حساب پیش‌فرض را هم بزنید. در نهایت ذخیره را انتخاب کنید.

در صورت نیاز می توانید از طریق همین سامانه نسبت به تغییر یا جایگزینی شماره حساب دیگری اقدام کنید.

 

در آخر تمامی اطلاعات واردشده به‌صورت یکجا نمایش داده می‌شود و می‌توانید مجدداً صحت تمامی اطلاعات خود را بررسی ‌کنید.

پس از تائید نهایی، اطلاعات ثبت‌نام اولیه شما تکمیل می‌شود و یک کد رهگیری برای شما صادر و به شماره همراه شما پیامک می‌شود. در صورتی که پیامکی دریافت نکردید، مجدد اطلاعات هویتی وارد شده را بررسی نمایید و در صورت نیاز ویرایش انجام دهید.

پس از دریافت کد رهگیری با مراجعه به دفاتر پیشخوان یا برخی از شعب بانکها برای احراز هویت حضوری و دریافت کد بورسی خود  اقدام کنید.

البته افرادی که تمایل به احراز هویت به صورت آنلاین دارند نیز می توانند از طریق اپلیکیش های رسمی در سجام اقدام به احراز هویت الکترونیکی کنید و یا به شعب دولت الکترونیک مراجعه کنند و حضوری احراز هویت شوند تا بتوانند در اسرع وقت کد بورسی خود را دریافت نمایند..

  • جهت ثبت‌نام افراد زیر 18 سال در این سامانه باید اول خودتان احراز هویت شویدبرای

برای دریافت اطلاعات تکمیلی به سایت همیار سرمایه مراجعه کنید:

https://hamyarsarmaye.com/

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.