ثبت شرکت دانش بنیان چگونه است؟

ثبت شرکت دانش بنیان به دلیل مزایا و امتیازاتی که دولت برای آن در نظر گرفته امروزه دارای متقاضیان زیادی در ثبت شرکت در تهران و دیگر نقاط کشور است. از طرفی دیگر به علت عدم آشنایی اغلب متقاضیان ثبت شرکت با تعریف و نحوه ثبت شرکت دانش بنیان بر آن شدیم تا به زبانی ساده اطلاعاتی در خصوص نحوه ثبت شرکت دانش بنیان ارائه نماییم تا علاقه مندان بتوانند با اطلاعات کافی اقدام به تبدیل و ثبت شرکتی دانش بنیان نمایند.

سلب‌ مسئولیت: بخش تحریریه‌ی چیکاو در تهیه‌ این محتوای تبلیغاتی نقش نداشته و هیچگونه مسئولیتی در قبال صحت آن ندارد.

در ابتدا قبل از ورد به مبحث چگونگی ثبت شرکت دانش بنیان لازم است به اختصار تعریفی از شرکت دانش بنیان ارائه دهیم.

تعریف شرکت دانش بنیان

مطابق ماده 2 قانون حمایت از تجاری سازی نوآوری ها و اختراعات مصوب سال 1389 مجلس ، ثبت شرکت دانش بنیان اشاره به ثبت شرکت هایی دارد که در حوزه نوآوری، اختراع و تحقیق و توسعه طراحی و تولید محصولات و خدمات حوزه فناوری های برتر که ارزش افزوده زیادی تولید میکند، فعالیت می نمایند.

برخی از متقاضیان ثبت شرکت دانش بنیان به اشتباه متصور هستند که شرکت دانش بنیان یکی از انواع شرکت ها است، در صورتیکه شرکت دانش بنیان میتواند ماهیت هریک از انواع شرکت ها در زمان ثبت را به خود داشته باشد. به بیانی شفاف تر  شرکت دانش بنیان یکی از انواع شرکت های عادی است که در زمان ثبت میتوان آنرا به صورت ثبت شرکت با مسئولیت محدود و یا ثبت شرکت سهامی خاص ثبت نمود.

مراحل ثبت شرکت دانش بنیان در تهران و دیگر نقاط کشور

برای ثبت شرکت دانش بنیان ابتدا بایستی یکی از انواع شرکت ها را انتخاب و مراحل عادی ثبت را به سر انجام رسانید . البته اگر شرکتی عادی را از قبل به ثبت رسانیده اید، نیازی به ثبت دوباره شرکت نخواهید داشت .  پس از ثبت شرکت در تهران و یا دیگر نقاط کشور با توجه به موضوع فعالیت شرکت میبایست درخواست تبدیل شرکت ثبت شده را به شرکت دانش بنیان در سامانه دانش بنیان ارسال نمایید . کارگروه ارزیابی این اداره پس از ارزیابی محصولات و یا خدمات متقاضی، طرح متقاضی را به صندوق شکوفایی و نوآوری معرفی می کند و در صورت تائید طرح توسط این صندوق نوآوری و شکوفایی متقاضی میتواند واژه ” دانش بنیان ” را در ابتدای نام شرکت خود قراردهد . همانگونه که قبلا نیز اشاره گردید این شرکت در زمان ثبت میتواند به صورت ثبت شرکت سهامی خاص و یا ثبت شرکت مسئولیت محدود و یا ثبت هر کدام از انواع شرکت را داشته باشد.

شرایط لازم برای ثبت شرکت دانش بنیان

برای ثبت شرکت دانش بنیان ، شرکت بایستی علاوه بر دارا بودن شاخص های عمومی ثبت شرکت دانش بنیان دارای شرایط اختصاصی نیز باشد که در ذیل به آنها اشاره خواهیم نمود.

 

 

شاخص های عمومی ثبت شرکت دانش بنیان :

برای ثبت شرکت دانش بنیان جدا از اینکه چه ماهیتی اعم از ثبت شرکت با مسئولیت محدود و یا ثبت شرکت سهامی خاص داشته باشد، دو سوم اعضای هیات مدیره می بایست حداقل حائز دو مورد از شرایط زیر باشد :

1) حداقل دارای مدرک کارشناسی از دانشگاههای مورد تائید وزارت علوم باشند.

2) لااقل 3 سال دارای سابقه فعالیت مدیریتی و یا فعالیت علمی داشته باشند.

3) در زمینه فعالیت شرکت لااقل یک اختراع ثبت شده داخلی و یا خارجی داشته باشند.

4) در یک سال گذشته قبل از تاریخ ارسال تقاضادانش بنیان ، شرکت می بایست حداقل نصف درآمد فروش خود را از قبال عرضه و فروش محصولات یا خدمات دانش بنیان مرتبط با محصولات و خدمات درج شده در فهرست کالا های دانش بنیان بدست آورده باشد.

5) شرکت حداقل در شش ماه گذشته قبل از درخواست ثبت شرکت دانش بنیان لا اقل 3 نفر از کارمندان خود را به صورت تمام وقت بیمه نموده و مستناد قابل ارائه در این خصوص داشته باشد .

شاخص های اختصاصی ثبت شرکت دانش بنیان :

برای ثبت شرکت دانش بنیان شرکت متقاضی علاوه بر شاخص های عمومی بایستی شامل یکی از دسته های شاخص های اختصاصی که در ذیل عنوان گردیده باشد :

دسته اول شامل شرکتهایی است که کالاهای دانش بنیان مطابق فهرست مصوب کارگروه دانش بنیان تولید می کنند

دسته دوم شامل شرکت هایی است که توانسته باشند ظرف مدت دو سال گذشته کالا های خود را را بواسطه ایجاد و یا انتقال دانش فنی در فهرست کالای کارگروه دانش بنیان ارتقا دهند.

مدارک لازم برای ثبت شرکت دانش بنیان

مدارک لازم برای ثبت شرکت دانش بنیان به شرح ذیل می باشد . لازم به ذکر است ارائه برخی از این مدارک اجباری و ارائه برخی دیگر از این مدارک اختیاری بوده ولیکن به روند موفقیت پرونده کمک شایانی مینماید :

1 – از جمله مدارک اختیاری میتوان به ارائه کپی مجوز های تاسیس و پروانه های بهره برداری شرکت اشاره نمود.

2 – تصویر آخرین روزنامه رسمی تغییرات شرکت به همراه آگهی تاسیس شرکت ( ارائه مدرک اجباری است)

3 – ارائه آخرین لیست بیمه تامین اجتماعی کارکنان شرکت به همراه لیست حقوق و خلاصه وضعیت حق السعی کارکنان شرکت (اختیاری )

4- ارائه تعهد نامه دارا بودن نظام نامه مالی مطابق شیوه نامه کارگروه ( اجباری )

5- کپی آخرین برگه اظهارنامه مالیاتی ارسالی شرکت به سازمان امور مالیتی ( اجباری )

6- ارسال تصویر محصولات و خدمات شرکت در قالب کاتالوگ و رزومه و … ( اختیاری )

7- ارائه چارت و نمودار سازمانی شرکت به صورت واضح و مشخص ( اختیاری )

در صورت وجود هرگونه ابهام و سوالی در مورد ثبت شرکت دانش بنیان در تهران و دیگر نقاط کشور میتوانید با کارشناسان خبره موسسه حقوقی والا نیک کیمیا ( ثبت ونک ) به شماره تماس : 02187790 تماس حاصل فرمایید.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.