5 عیب خودرو نیمه لوکس بسترن b30 که حتما باید بدانید!

بسترن b30 یک سدان نیمه لوکس است که توسط شرکت خودروسازی فاو در چین تولید شده است. بسترن b30 بر روی پلتفرم فولکس واگن جتا توسعه داده شده است که به همکاری دیرینه شرکت فاو و فولکس واگن اشاره دارد. بسترن که در سال ۲۰۱۵ در بازار چین و با ارزشی بین ۷۲ هزار و ۸۰۰ تا ۹۲ هزار و ۸۰۰ یوان به فروش می‌رسید، تا سال ۲۰۲۰ دو بار دستخوش تغییرات و آپدیت‌های اساسی شده است.

سلب‌ مسئولیت: بخش تحریریه‌ی چیکاو در تهیه‌ این محتوای تبلیغاتی نقش نداشته و هیچگونه مسئولیتی در قبال صحت آن ندارد.

معایب خودرو بسترن b30 | رسانه چیکاو

در حال حاضر بسترن b30 دارای دو تیپ مختلف است که قدرت پیشرانش تیپ اول از یک موتور بنزینی ۷۵ کیلوواتی نشأت می‌گیرد. بسترن b30  تیپ اول می‌تواند دارای گیربکس ۵ سرعته دستی یا ۴ سرعته اتوماتیک باشد. اما پیش‌رانش تیپ دوم این خودرو توسط یک موتور توربوشارژ ۹۰ کیلوواتی تامین می‌شود که جعبه دنده آن ۶ سرعته دو کلاچه است. با آنکه تمایل نسبت به خرید خودروهای سدان خارجی به دلیل خلأ همیشگی در ساخت خودروهای نیمه لوکس داخلی رو به افزایش است، با این حال بسیاری از افراد پیش از تصمیم به خرید تمایل دارند که در مورد نقاط ضعف و معایب خودروی مورد نظرشان آگاهی‌های لازم را کسب کنند. بررسی معایب و نقاط ضعف موجود در خودروی بسترن  b30  موضوع این مقاله است.

1) پیشرانش ضعیف بسترن b30

یکی از مهم‌ترین نقاط ضعف در خودروی بسترن b30 شتاب و قدرت پیشرانش ضعیف آن است. موتور این خودرو تنها قادر است ۱۰۷ اسب بخار قدرت تولید کند و حداکثر گشتاور آن نیز در ۳۶۰۰ دور در دقیقه به ۱۵۵ نیوتن متر می‌رسد. پیشرانش ضعیف خودرو باعث شده که بسیاری از خودروهای موجود در بازار ایران نسبت به بسترن عملکرد و قدرت بهتری از خود نشان دهند. کشش پایین خودرو به‌خصوص در مسیرهای شیب‌دار و زمانی که نیاز به سبقت گرفتن داشته باشید، خودش را نشان خواهد داد. به نوعی می توان گفت که روی خودروی بسترن b30  نمی توانید به عنوان یک خودروی پرقدرت حسابی باز کنید.

2) سیستم تعلیق نامناسب

سیستم تعلیق بسیار خشک و رانندگی سنگین با خودروی بسترن b30 یکی از ویژگی‌های منفی آن است که در ابتدای رانندگی با آن نظر شما را به خود جلب خواهد کرد. این عملکرد ضعیف باعث می‌شود که ضربات ناشی از عبور بر روی دست‌اندازها مستقیماً به داخل کابین انتقال پیدا کند. درواقع بسترن b30 به‌عنوان یکی از خودروهایی که با کیا سراتو مقایسه می‌شود، نیاز به تجدیدنظر اساسی در مورد سیستم تعلیق خود دارد. البته از حق نگذریم این خودروی چینی توانسته مشکل بسیاری از سدان های ژاپنی و کره ای یعنی ارتفاع کف از جاده را حل کند و در شرایط خوبی قرار دارد.

3) کیفیت پایین در متریال داخل کابین بسترن b30

با وجود آنکه خودروی بسترن b30 در کشور ما در رده خودروهای گران‌قیمت قرار می‌گیرد، اما در کشور چین به‌عنوان یک خودروی اقتصادی شناخته می‌شود. به همین دلیل در طراحی ظاهری و همچنین طراحی داخل کابین آن از متریال باکیفیت استفاده ‌نشده است. درواقع داشبورد و بخش داخلی درب‌ها از پلاستیک بی‌کیفیت ساخته شده و البته خلاقیت چندانی هم در طراحی داشبورد به کار نرفته است. این مسئله احتمالاً کسانی که به دنبال خودروهای لوکس و خاص هستند را ناامید خواهد کرد. خصوصا آنکه در صورت عدم مراقبت صحیح در زمان نگهداری از خودرو ممکن است پلاستیک درها و داشبورد به سرعت دچار خرابی شود یا جلوه اولیه خود را از دست بدهد.

نمای داخل خودرو بسترن b30

4) پلتفرم دمده b30

شرکت فاو معمولاً از پلتفرم‌های قدیمی برای طراحی خودروهای خود استفاده می‌کند. درواقع این شرکت پلتفرم خودروهای موفق از کمپانی‌های دیگر را الگوی توسعه برای محصولات خود قرار می‌دهد. بسترن b30 که از پلتفرم فولکس واگن جتا استفاده می‌کند، به جای آنکه یک خودروی به روز با الهام از پلتفرم قدیمی باشد، تبدیل به یک خودروی قدیمی شده است که تنها ظاهر آن مدرنیزه شده است. بنابراین طبیعی است که نقاط ضعف مختلف در پیشرانش خودرو و همچنین ایرادات فنی متعدد در آن دیده می‌شود.

نکته جالب توجه اینجاست که خودروی بسترن b50  زودتر از بسترن b30 در بازار ایران معرفی شد و در ذهن مصرف کنندگان نیز یک خودروی قدیمی تر قلمداد می شود؛ اما ظاهری جذابتر و طراحی به روزتر این خودرو را همراهی می کند. احتمالاً تجربه ساخت بسترن b30 که یک خودروی ارزان قیمت برای چینی‌ها است، در ذهن شرکت خودروسازی فاو به‌عنوان یک تجربه ناموفق در بازسازی پلتفرم‌های قدیمی باقی خواهد ماند.

5) جعبه دنده بی‌کیفیت

یکی از نقاط ضعف بسترن b30 که قرار بود نقطه قوت آن باشد جعبه دنده آیسین ژاپن است. شرکت فاو در تبلیغات خود تلاش زیادی داشت که بر روی کارآمد بودن جعبه دنده آیسین مانورهای تبلیغاتی بدهد. اما با توجه به گزارش‌هایی که از مشتریان دریافت شده است این جعبه دنده به سرعت دچار خرابی می‌شود و تعویض آن با دردسرهای خاص خودش در بازار ایران رو به رو می‌شود. حتی اگر مجبور به عوض کردن کامل جعبه دنده نباشید باز هم وجود تاخیر در تعویض دنده می‌تواند شما را کلافه کند. توجه داشته باشید که جعبه دنده آیسین ژاپن خودرو را برای مدت طولانی بر روی دنده سنگین نگه نمی‌دارد و به طور خودکار آن را سبک‌تر می‌کند. به‌این‌ترتیب رانندگی در جاده‌ها و مسیرهای شیب‌دار شهری می‌تواند برای راننده اذیت کننده باشد. در این حالت خودرو با قدرت کمی می تواند به مسیر خود ادامه دهد.

نمایی از دنده خودرو bestern b30

جمع‌بندی

خودروی بسترن b30 درواقع طراحی ظاهری زیبایی دارد  و قیمت آن نسبت به سدان های هم رده، در بازار ایران مناسب‌تر است. با این حال، گسستگی در طراحی این خودرو موج می‌زند و مشخص است که شرکت فاو نتوانسته است یک طراحی منحصر به فرد و بدون الهام گرفتن از خودروهای سایر کمپانی‌ها تولید کند. عملا در طراحی این خودرو احساس کپی بودن هر قطعه از جایی و خودرویی به خوبی مشاهده می شود. پیوسته نبودن طراحی، باعث شده است که بسیاری از مشتریان به سراغ این خودروی میان رده چینی نروند. ویژگی‌های مثبت ظاهری هم احتمالاً باعث ترغیب بسیاری از افراد به خرید بسترن b30 نخواهد شد.

برای مشاهده تصاویر، ویژگی‌ها و مشخصات فنی و به طور کلی هر آنچه لازم است در مورد بسترن b30 بدانید به https://www.hamrah-mechanic.com/carprice/bahmangroup/besternb30/ مراجعه کنید.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.