چینی ها به اولین تولیدکننده تجهیزات نیمه هادی جهان تبدیل شدند

طبق داده های انجمن SEMI، در سال 2020 چین برای اولین بار در رتبه نخست تولید تجهیزات نیمه هادی قرار گرفت و از کشورهایی همچون تایوان، کره جنوبی و ژاپن پیشی گرفت. دلیل این امر را می توان بر اهتمام تولید کنندگان تراشه برای ایجاد ظرفیت جدید برای مقابله با جنگ فناوری با ایالات متحده دانست. همراه چیکاو باشید.

چینی ها سال گذشته با فروش سالانه به 18.72 میلیارد دلار تجهیزات نیمه هادی رشد 39 درصدی را تجربه کردند. بعد از آنها تایوان با فروش 17.15 میلیارد دلار دومین بازار بزرگ است. بر اساس گزارشی که از سوی SEMI، که یک انجمن صنفی مستقر در ایالات متحده بوده منتشر شده. تایوان در زمینه فروش تجهیزات نیمه هادی پس از سال 2019 رشد ناگهانی را تجربه کرد.

ظهور چین به عنوان برترین بازار تولید تجهیزات نیمه هادی در جهان، که شامل پردازش ویفر، مونتاژ، بسته بندی و آزمایش است، در حالی اتفاق می افتد که این کشور به عنوان بخشی از یک هدف بلند مدت کاهش تکیه خود به آمریکا را با سرمایه گذاری در کارخانه ها و تأسیسات نیمه هادی جدید دنبال می کند.

دولت چین بخش های داخلی تراشه ها را با سیاست های مطلوب، از تخفیف مالیاتی تا یارانه های دولتی، برای هر کارخانه جدیدی که قادر به تولید تراشه در گره 28 نانومتری یا پایین تر است، برای پیگیری سریع توسعه صنعت نیمه هادی خود به بازار عرضه کرده است.

اداره گمرک چین واردات تجهیزات نیمه هادی را تا سال 2030 ممنوع کرده است. اما در مقابل چین هنوز از خرید پیشرفته ترین تجهیزات مورد نیاز برای تولید تراشه از جمله دستگاه های لیتوگرافی فوق العاده ماورابنفش (EUV) از شرکت هلندی ASML منع شده است.

پیتر ونینک، مدیر ارشد اجرایی ASML این هفته گفت كه محدود کردن صادرات به چین نه تنها نمی تواند پیشرفت فن آوری در این كشور را متوقف كند، بلكه به اقتصاد آمریكا نیز آسیب می رساند.

ونینک روز چهارشنبه در جریان یک رویداد آنلاین گفت: «من معتقدم که محدود کردن صادرات روش صحیحی برای مدیریت ریسک اقتصادی شما نیست» ونینک در ادامه افزود: “اقتصاد غیر چینی هزینه بسیاری به مشاغل تحمیل کرده و درآمد زیادی را صرف می کند”.

رشد تولید تجهیزات نمیه هادی - چیکاو

رشد بی سابقه تولید تجهیزات نیمه هادی در جهان

همه گیری ویروس کرونا، تقاضا برای محصولات الکترونیکی را افزایش داده است زیرا میلیون ها نفر در سراسر جهان در قرنطینه و اقدامات فاصله گذاری اجتماعی، به سمت کار از راه دور و یا آموزش آنلاین می روند، که به نوبه خود تقاضا برای نیمه هادی ها را افزایش می دهد.

در ادامه گزارش SEMI آمده است كه فروش تجهیزات ساخت نیمه هادی در سراسر جهان از 59.8 میلیارد دلار در سال 2019 با رشد 19 درصدی به بالاترین رقم یعنی 71.2 میلیارد دلار در سال 2020 رسیده است.

کره جنوبی با حفظ جایگاه سومی خود با رشد 61 درصدی به 16.08 میلیارد دلار رسید، در حالی که ژاپن و اروپا به ترتیب 21 و 16 درصد افزایش تولید تجهیزات نیمه هادی را داشتند.

در مقابل، آمریکای شمالی، تنها منطقه ای بود که با افت تولید روبرو است، پس از سه سال رشد متوالی، آمارها نشان از کاهش 20 درصدی تولید در سال 2020 حکایت دارد.

فروش تجهیزات مونتاژ و بسته بندی نیمه هادی ها هم رشد بزرگی را در تمام مناطق جهان تجربه کرده است. این  افزایش برابر 34 درصد در سال 2020 گزارش شده است. این در حالیست که بنا بر گزارش SEMI فروش تجهیزات تست در سراسر جهان نیز 20 درصد رشد را تجربه کرده است.

منبع scmp
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.