معرفی بهترین لپ تاپ های گیمینگ در تابستان 1401

انتخاب بهترین لپ تاپ گیمینگ به عوامل بسیاری بستگی دارد تا آن را در لیست بهترین ها قرار داد. وزن مناسب، ظاهری حرفه ای، سخت افزار قدرتمند، سیستم خنک کنندگی عالی و صفحه نمایش با کیفیت از مهمترین ها هستند. اما بدون شک مهمترین بخش هر لپ تاپ گیمینگ کارت گرافیک آن است. چرا که این کارت گرافیک لپ تاپ است که تعیین کننده کیفیت اجرای بازی را بر عهده دارد. اگر قصد خرید لپ تاپ گیمینگ  را دارید به هیچ وجه سمت لپ تاپ هایی که کارت گرافیک مجزا ندارند، نروید.

لپ تاپ های مخصوص بازی همانطور که از مشخص است برای گیمرها طراحی شده اند و نباید انتظار لپ تاپ های نازک و مینیمال را داشت. دلیل این امر نیز مشخص است، سخت افزار قدرتمند. لپ تاپ های مخصوص بازی با سخت افزار قدرتمندی که دارند بیشتر با ضخامت بالایی طراحی می شوند تا سیستم خنک کنندگی برای دمای بالای قطعات به خوبی عمل کند. بدلیل سخت افزار قدرتمند مانند پردازنده پرسرعت و GPU بسیار توانا می توانند برای کارهایی مانند تدوین، رندرینگ و مدل سازی سه بعدی نیز استفاده شوند.

مهمترین فاکتور خرید لپ تاپ گیمینگ چیست؟

کارت گرافیک، کارت گرافیک و باز هم کار گرافیک. بدون هیچ شکی مهمترین قطعه در یک لپ تاپ گیمینگ، کارت گرافیک آن است. دو شرکت AMD و NVIDIA مدتهاست که در رقابت با یکدیگر در رینگ مبارزه هستند. حقیقت را بخواهید با اینکه تلاش تیم قرمز برای رسیدن به غول سبز قابل احترام است اما برنده بی برو و برگشت در تمام این مدت انویدیا بوده و بنظر نمی رسد به این زودی ها شاهد پایین آمدن این ابر غول دنیای گرافیک از تخت پادشاهی باشیم. پس با تمام احترامی که به AMD داریم، لپ تاپی را خریداری کنید که از چیپ گرافیکی NVIDIA بهره می برد. سری RTX بهترین گزینه برای شما خواهد بود. تا جایی که در توان دارید لپ تاپی را مد نظر داشته باشید که از گرافیک های سری RTX بهره می برد. خرید لپ تاپ با مدل های قدیمی تر یعنی GTX نیز می تواند در لیست شما قرار گیرد اما به دلیل قدیمی بودن این چیپ ها و سنگین شدن بازی های مدرن بنظر ما از خرید این چیپ در لپ تاپ تا جایی که بودجه شما اجازه دهد پرهیز کنید.

در مرحله بعد پردازنده از اهمیت بالایی برخوردار است. در این بخش نیز ما با دو شرکت AMD و Intel طرف هستیم. انتخاب پردازنده در لپ تاپ های گیمینگ تولید کننده ها غالبا به سمت اینتل سوق دارند تا AMD، اگرچه اخیرا لپ تاپ هایی با پردازنده AMD بیشتر شده اما باز هم چه تولید کننده و چه کاربر بیشتر تیم آبی را ترجیح می دهند. البته موضوع صرفا بخاطر قدمت و علاقه نیست، بلکه قدرت پردازنده های اینتل در بازی های ویدیویی همیشه بالاتر از حریف خود بوده است. احتمالا می دانید که بازی های ویدیویی بیشتر بار پردازشی خود را Single Core (تک هسته) قرار میدهد. فرکانس تک هسته CPUهای اینتل همیشه بالاتر از پردازنده های AMD بوده و این امر نیز تا به امروز ادامه داشته است، بخصوص در نسل 12 اینتل با عملکرد بسیار عالی در کنار قیمت رقابتی باعث شده تا گیمر بیش از گذشته به سمت تیم آبی روی بیاورند. پس انتخاب ما با تمام احترام به AMD، اینتل است.

بخش بعدی حافظه رم را می توان نام برد. دقت کنید که حافظه رم کمتر از 8 گیگابایت نباشد چرا که بازی های مدرن به 8 و یا بیشتر از آن برای اجرای روان بازی ها و گلوگاه نشدن نیاز دارند. بدون اینکه صحبت های ما طولانی شود، رم از 16 گیگابایت به بالا را انتخاب کنید. خوشبختانه برخلاف پردازنده و کارت گرافیک، در لپ تاپ می توان حافظه رم را در آینده ارتقا داد. به همین دلیل در ادامه لپ تاپ هایی با 8 گیگابایت رم را قرار داده ایم تا در آینده در صورت نیاز حافظه رم را ارتقا دهید.

بخش بعدی که از اهمیت ویژه ای نیز برخوردار است، صفحه نمایش و کیفیت آن است. بیشتر لپ تاپ های گیمینگ از صفحه نمایش با رزولوشن 1080p و نرخ بروزرسانی 120 هرتز به بالا بهره می برند. همیشه در بین کاربرانی که به تازگی قصد خرید لپ تاپ گیمینگ دارند، صفحه نمایش آخرین چیزی است که به آن فکر می کنند. نرخ بروزرسانی تصویر (رفرش ریت) رابطه مستقیم با فریم ریت (FPS) دارد. تجربه بازی های مدرن بالای 60 فریم نیازمند صفحه نمایشی با رفرش ریت بالاتر از 60 دارد. به عنوان مثال برای رسیدن به نرخ فریم 120 می بایست حداقل صفحه نمایش 120 هرتز باشد.

ظاهر و طراحی در لپ تاپ های گیمینگ عموما با سایر لپ تاپ ها متفاوت است. نورپردازی RGB، چیدمان دکمه های گیمینگ مانند WASD، ضخامت بالا نسبت به سایر سری ها از مشخصه های اصلی یک لپ تاپ گیمینگ می باشد.

برندها:

تولید کنندگان بسیار زیادی در زمینه لپ تاپ وجود دارند که هر کدام سری گیمینگ خود با در چند دسته بندی قرار می دهند. به عنوان مثال شرکت ایسوس لپ تاپ های بالا رده گیمینگ خود را با نام RoG n روانه بازار می کند، سری TUF Gaming نیز از سری گیمینگ این شرکت هستند که بیشتر بخش لپ تاپ های اقتصادی را بازار هدف قرار داده است. شرکت Lenovo نیز زیر برند لپ تاپ های گیمینگ خود را با نام Legion تولید می کند. شرکت MSI لپ تاپ های مخصوص بازی با حروف GT در ابتدای نام محصول قرار میدهد و به همین شکل شرکت ها زیر برندهایی برای محصولات گیمینگ خود ساخته اند. نکته بسیار مهم در مورد لپ تاپ های گیمینگ این است که قیمت آنها نسبت به سایر سری ها بسیار بالاتر می باشد.

بهترین لپ تاپ های بازار ایران (مرداد 1401)

در ادامه با 4 لپ تاپ گیمینگ در بازار ایران آشنا خواهید شد. لپ تاپ ها به ترتیب قیمت قرار گرفته و از لپ تاپ های میان رده گیمینگ تا بالارده در این لیست جای گرفته است. تمامی لپ تاپ های زیر از کارت گرافیک سری RTX بهره می برند. همچنین پردازنده های نسل 11 و 12 در دل این محصولات جا خوش کرده اند.

 ایسوس 15.6 اینچی مدل TUF FX506HC

مشخصات:

  • پردازنده: Intel Core i5-11400H
  • کارت گرافیک: GeForce RTX 3050
  • حافظه رم: 8 گیگابایت، DDR4
  • صفحه نمایش: فول اچ دی 1080p با نرخ بروز رسانی 144 هرتز
  • ظرفیت حافظه داخلی: 512 گیگابایت از نوع SSD NVMe

لپ تاپ ایسوس با سری TUF همواره سعی داشته که گیمرهای بیشتری را به سمت بازار لپ تاپ با قیمت های اقتصادی بکشاند و تقریبا می توان گفت موفق هم بوده است. مدل های TUF در بازار ایران از محبوبیت بسیار بالایی برخوردار هستند. قیمت مناسب در برابر قطعات و سخت افزار عالی باعث شده تا تعداد زیادی از گیمرهایی که قصد هزینه کردن بالایی ندارند، این سری را انتخاب کنند. مدل TUF FX506HC با در اختیار داشتن کارت گرافیک RTX 3050 و پردازنده نسل یازده اینتل مدل Intel Core i5-11400H با طراحی زیبا و گیمر پسند، نور پس زمینه برای صفحه کلید، صفحه نمایش بسیار با کیفیت با نرخ بروزرسانی 144 هرتز و قیمت اقتصادی گزینه ای بسیار عالی برای گیمرها به شمار می رود.

لنوو Legion 5-WA مدل 15.6 اینچ

مشخصات:

  • پردازنده: Intel Core i7-11800H
  • کارت گرافیک: GeForce RTX 3060
  • حافظه رم: 16 گیگابایت، DDR4
  • صفحه نمایش: فول اچ دی 1080p از نوع IPS، نرخ بروز رسانی 165 هرتز
  • ظرفیت حافظه داخلی: 1 ترابایت حافظه از نوع SSD

 

شرکت لنوو با سری لیجن خود رقابت در بخش لپ تاپ های گیمینگ را به اوج رساند جایی که سخت افزار بسیار عالی و قیمت بشدت رقابتی را در بازار رواج داد. شرکت های دیگر به ناچار برای ماندن در رقابت قیمت لپ تاپ های خود را کاهش دادند و این امر تماما به سود مصرف کننده به سرانجام رسید. لپ تاپ لنوو مدل لیجن Legion 5-WA با صفحه نمایش 15.6 اینچی با وضوح فوال اچ دی از نوع IPS و نرخ بروزرسانی 165 هرتز، کارت گرافیک قدرتمند GeForce RTX 3060 و پردازنده بالارده نسل یازده تیم آبی مدل Intel COre i7-11800H و همچنین 16 گیگابایت حافظه رم این مدل را به یکی از بهترین ها تبدیل کرده است.

لپ تاپ 15.6 اینچی ایسر مدل Predator Helios 300 PH315-54-760S-AA

مشخصات:

  • پردازنده: Intel Core i7-11800H
  • کارت گرافیک: GeForce RTX 3060 از نوع GDDR6
  • حافظه رم: 32 گیگابایت، DDR4، با باس رم 3200MHz
  • صفحه نمایش: فول اچ دی 1080p از نوع IPS، نرخ بروز رسانی 144 هرتز
  • ظرفیت حافظه داخلی: 1 ترابایت حافظه از نوع SSD PCIe NVMe

شرکت ایسر را می توان از کهنه کاران لپ تاپ دانست. سری گیمینگ این شرکت با نام Predator شناخته می شوند. یکی مدل های خوش ساخت و بسیار با کیفیت این شرکت، Predator Helios 300 PH315-54-760S-AA می باشد. صفحه نمایش بسیار با کیفیت با نرخ 144 هرتز، کارت گرافیک قدرتمند GeForce RTX 3060، پردازنده بی نظیر Intel Core i7-11800H در کنار حافظه رم فوق العاده 32 گیگابایت، جزو بهترین لپ تاپ های بازار می باشد.

لپ تاپ 17.3 اینچی ام اس آی مدل GL76 12UGK

مشخصات:

  • پردازنده: Intel Core i7-12700H
  • کارت گرافیک: GeForce RTX 3070 از نوع GDDR6
  • حافظه رم: 16 گیگابایت، DDR4، با باس رم 3200MHz
  • صفحه نمایش: فول اچ دی 1080p از نوع IPS، نرخ بروز رسانی 144 هرتز
  • ظرفیت حافظه داخلی: 1 ترابایت حافظه از نوع SSD PCIe NVMe

آخرین مدل لیست ما از شرکت MSI مدل GL76 12UGK می باشد. ظاهر این لپ تاپ شاید مینیمال ترین لپ تاپ گیمینگ باشد.  کارت گرافیک بسیار قدرتمند RTX 3070 f با 8 حافظه VRAM با 16 گیگابایت حافظه رم،  صفحه نمایش 17 اینچ با 144 هرتز نرخ بروز رسانی حافظه بسیار پرسرعت NVMe بهترین لپ تاپ گیمینگ ما می باشد. اگرچه باید کمی جیب مبارک را شل کرده و قیمت بالایی را برای دو لپ تاپ بالا خرج کرد.

قیمت و خرید لپ تاپ گیمینگ

برای خرید لپ تاپ گیمینگ می بایست به تمام فاکتورهای یک لپ تاپ مانند، نوع پردازنده گرافیکی، CPU و برند آن را نیز در نظر گرفت. در این بازار شلوغ و پر از لپ تاپ های متنوع خرید لپ تاپ گیمینگ شاید کمی چالش برانگیز باشد. شما می توانید با مراجعه به وب سایت پی سی کالا و یا تماس با متخصصین ما از خدمات ویژه ای بهرمند شوید.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.