بهترین سیستم برای رندرینگ (رندرگیری)

اگر با نرم افزارهای سه بعدی بعدی، معماری یا تدوین ویدیو کار کرده اید حتما کلمه رندر رو شنیده اید. رندر در حقیقت به فرآیندی گفته می شود که تصاویر برای نمایش نهایی و ارائه، پردازش می شوند. رندرها به چندین نوع تقسیم می شوند، در تدوین به رندر غالبا انکود Encode گفته می شود، اما در نرم افزارهای سه بعدی موضوع متفاوت است. در این برنامه با موتورهای رندرینگ سروکار داریم. در نرم افزارهای سه بعدی برای رندر گرفتن به موتورهای رندر برای خروجی گرفتن از کار نیاز داریم. نرم افزارها عموما به صورت پیشفرض موتور مخصوص خود را برای رندر انتخاب می کنند، برای مثال در برنامه مایا (Autodesk Maya) به صورت پیش فرض Mental Ray وجود دارد. رندرگیری در نرم افزارهای سه بعدی به تصویر نهایی یک مدل یا انیمیشن همراه با نورپردازی با تمام المان هایی که قرار است در خروجی نهایی نمایش داده شود گفته می شود.

رندر در معماری، شبیه سازها، بازی های ویدئویی، فیلم ها و جلوه های بصری نیز استفاده می شود. برای گرفتن یک خروجی با کیفیت از یک مدل سه بعدی یا انیمیشن (موشن گرافی و تمام این موارد) با سرعت بالا نیازمند سیستمی مناسب برای این کار است. استودیوهای بزرگ رندرینگ مانند پیکسار یا دریم ورکس از رندر فارم استفاده می کنند. رندرفارم محلی است که انبوهی از سیستم های قدرتمند با قطعات حرفه ای در کنار هم قرار گرفته و به صورت همزمان فریم های یک انیمیشن را خروجی می گیرند که این کار سرعت رندر را بسیار بالا می برد. اما رندرفارم هزینه ای سرسام آور دارد و برای کاربر خانگی و استودیو کوچک به هیچ عنوان به صرفه نیست.

چه قطعاتی را انتخاب کنیم؟

برای خرید سیستم رندرینگ با قیمت مناسب به چه مواردی باید دقت کرد و بیشتر بودجه خود را برای کدام قطعه باید خرج کرد؟در جواب به این سوال باید گفت که ابتدا باید اولویت ها را در یک سیستم رندرینگ در نظر گرفت، منظور از اولویت صرف بیشتر بودجه روی یک یا دو قطعه اصلی می باشد.

در رندر کدام مهمتر است CPU یا GPU؟

اکثر موتورهای رندرینگ مدرن می تواند با هردو قطعه فرآیند رندرینگ را انجام دهند، شما می توانید در موتور رندرگیری انتخاب کنید که با کارت گرافیک این کار صورت گیرد یا پردازنده مرکزی CPU. اما تفاوت این دو در چیست و کدام بهتر است؟
اگر جواب سریع را بخواهید بهتر است به سراغ GPU (کارت گرافیک) بروید. اما همه چیز به موتور شما بستگی دارد و نمی توان به طور مطمئن گفت کارت گرافیک بهتر است.

مزایای استفاده از کارت گرافیک GPU در رندرینگ:

• به طور کلی رندر با کارت گرافیک (البته که باید قدرتمند باشد) سریعتر از CPU می باشد و برای اکثر رندرها و موتورها به دلیل در اختیار داشتن VRAM بیشتر مناسب است.
• پیش نمایش سریع در حال واقعی (Real-time) در محیط کار نرم افزارهای سه بعدی
• قابلیت نصب چندین کارت گرافیک روی یک سیستم و استفاده همزمان از آنها برای افزایش سرعت رندر (این کار با کارت های RTX شرکت انویدیا بیشتر انجام می شود که البته می بایست مادربرد شما نیز دارای چندین اسلات PCIe x16 باشد)

مزایای استفاده از پردازنده مرکزی CPU در رندرینگ:

• دسترسی سریع به RAM که می توان به راحتی با قیمتی بسیار کمتر نسبت به کارت گرافیک آن را افزایش داد، و به طور کلی توانایی مدیریت کردن صحنه های بسیار پیچیده را بهتر اعمال می کند.
• موتورهای رندر گیری معمولا ویژگی های بیشتری را در اختیار شما قرار می دهند چرا که رندرگیری با CPU بسیار قدیمی تر از کارت گرافیک است و همچنین CPU ها در محاسبات بهتر هستند.
• می تواند انتخابی برتر برای استودیوهای بزرگ باشد که پروژه های پیچیده ای را انجام می دهند که نیاز به بسیاری از ویژگی های موتور و نرم افزار سه بعدی دارند

چه پردازنده و کارت گرافیکی برای رندر خریداری کنیم؟

پردازنده CPU: در سیستم رندرینگ برخلاف سیستم گیمینگ می بایست پردازنده ای انتخاب شود که هسته های بیشتری را در اختیار دارد. بدین معنی که عملکرد پردازنده در بخش Multi-thread باید بهتر باشد. انتخاب ما بیشتر به سمت تیم قرمز سوق پیدا می کند چرا که AMD چندین سال است که در بخش چند هسته ای دست بالا را در اختیار دارد. برای انتخاب اگر وسع مالی خوبی دارید، و بودجه شما محدودیت زیادی ندارد، انتخاب پردازنده های Threadripper شرکت AMD ایده آل ترین حالت می باشد در غیر این صورت پردازنده های Ryzen این شرکت گزینه بسیار خوبی است. اگر از علاقمندان به اینتل هستید، پردازنده های نسل 12 این شرکت نیز انتخاب خوبی هستند، اما این مورد را از یاد نبرید که پردازنده های اینتل در بحث رندرینگ (به دلیل پایینتر بودن عملکرد Multi-core) نسبت به رقیب خود ضعیف تر عمل می کند.

کارت گرافیک GPU: اگر به دنبال سرعت در بخش Real-time و سرعت بالا در موتورهای رندر هستید، خب انتخاب کارت گرافیک در رندرینگ بهترین راه حل است. از دید ما و اکثر کارشناسان در بخش رندرینگ خرید کارت های شرکت انویدیا عملکرد بسیار بهتری از کارت های AMD دارد. در کارت های انویدیا و سری RTX با توجه به در اختیار داشتن هسته کودا (CUDA Core) و قابلیت پرتوهای نوری Ray-Tracing قدرت پردازشی بیشتر نسبت به رقیب خود دارد. کارت های انویدیا RTX بهترین خروجی و سریعترین رندر را به کاربر هدیه می دهد. کارت های سری RTX 3000 که پرچمدار آن RTX 3090 است می تواند ایده آل ترین خرید برای کاربر باشد اما همه می دانیم که خرید این کارت مستلزم صرف هزینه بسیار بالایی است که بهتر است برای پایین آوردن هزینه تمام شده به سراغ کارت هایی با قیمت معقول تر برویم. کارت های RTX 3070 و یا RTX 3080 بهترین انتخاب برای کاربر خانگی می باشد. اگرچه همواره پیشنهاد می کنیم از متخصصین رندرینگ مشاوره بگیرید.

حافظه رم و سایر قطعات: در رندرینگ اگر قصد رندرگیری با CPU دارید؛ بهتر است حافظه رم بالای 32 گیگابایت انتخاب کنید چرا که هرچه حافظه رم با فرکانس بالا در اختیار داشته باشید، سرعت رندر با CPU بیشتر می شود. اما اگر با پردازنده گرافیکی تمام کارهای رندرینگ شما انجام می شود خرید حافظه رم زیاد چندان تاثیری نخواهد داشت. اگر قصد نصب بیش از یک کارت گرافیک دارید بهتر است مادربردی انتخاب کنید که از اسلات های PCIe x16 متعددی برخوردار باشد. از قطعات مهم دیگر در سیستم رندرینگ حافظه ذخیره سازی را باید در نظر گرفت، بهترین انتخاب برای سیستم رندرینگ، حافظه های NVMe M.2 می باشد. در نظر داشته باشید که خرید حافظه معمولی و کم سرعت، پردازش تصاویر و مدل ها را بسیار پایین می آورد. نصب نرم افزارها و قرار دادن پروژه های خود در حافظه پرسرعت NVMe M.2 کاملا ضروری است.

از کجا سیستم رندرینگ بخریم؟

اگر قصد خرید سیستم رندرینگ دارید و اطلاعات شما در مورد قطعات مناسب و یا کافی نیست، می توانید به یکی از بهترین سایت ها در این زمینه مراجعه کنید. شرکت آرتا پی سی دارای متخصصان حرفه ای در حوزه اسمبل کردن سیستم های رندرینگ و گیمینگ هست که می تواند نیاز شما را در این زمینه به صورت کامل برطرف کند. علاوه بر این در سایت این شرکت می توانید انواع سیستم های اسمبل شده را با جزئیات کامل مشاهده کنید.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.