دایمنسیتی ۹۰۰۰ دارای رتبه صنعتی بهتری نسبت به اسنپدراگون ۸ نسل ۱ است

ما اکنون دو پردازنده پرچمدار نسل جدید را در بازار تراشه‌های پلتفرم گوشی‌های هوشمند داریم، تراشه اسنپدراگون ۸ نسل ۱ (Snapdragon 8 Gen 1) و تراشه دایمنسیتی ۹۰۰۰ مدیاتک (Dimensity 9000) که هم اکنون صنعت به طور فزاینده‌ای منتظر عملکرد نسل بعدی گوشی‌های هوشمند پرچمدار جدید است تا شاهد باشیم که با این دو پردازنده جدید چگونه عملکردی را می‌توانند ارائه دهند. همراه چیکاو باشید.

با توجه به رقابت تنگاتنگی که میان این ۲ پردازنده پرچمدار حاکم است، هم‌اکنون  بسیاری از کاربران مشتاقانه منتظر برندهای حساس به قیمت مانند شیائومی هستند. سری ۱۲ شیائومی در این ماه با اسنپدراگون ۸ نسل ۱ کوالکام در بازار رخ‌نمایی خواهد کرد و اولین گوشی هوشمندی خواهد بود که از این تراشه استفاده می‌کند. به گفته @DCS وبلاگ‌نویس محبوب فناوری که در شبکه Weibo نوشته است: مدل‌های پرچمدار نسل بعدی گوشی‌های هوشمند ممکن است از تراشه دایمنسیتی ۹۰۰۰ مدیاتک استفاده کنند. او نوشت: «از این که مدل‌های گوناگون گوشی‌های پرچمدار نسل بعدی از تراشه دایمنسیتی ۹۰۰۰ مدیاتک استفاده می‌کنند، تعجب نکنید. این تراشه دارای قدرت و توان  بهتری است. امتیاز این تراشه نسبت به پردازنده اسنپدراگون ۸ نسل ۱ بالاتر است.

هر دو مدل تراشه‌های دایمنسیتی ۹۰۰۰ و اسنپدراگون ۸ نسل ۱ کوالکام دارای پردازنده‌های ۴ نانومتری و پرچمدار هستند. هر دوی آن‌ها از معماری ۳ کلاستر (۱+۳+۴) با هسته‌های مشابه استفاده می‌کنند. با این حال، در حالی که پردازنده دایمنسیتی ۹۰۰۰ مدیاتک از فرآیند ۴ نانومتری TSMC استفاده می‌کند اما اسنپدراگون ۸ نسل ۱ کوالکام از فرآیند ۴ نانومتری سامسونگ بهره می‌برد. به طور کلی، فرآیند تولید TSMC همیشه کارآمدتر از سامسونگ بوده است. این ممکن است مزیت بسیار مهمی برای تراشه دایمنسیتی ۹۰۰۰ مدیاتک نسبت به تراشه اسنپدراگون ۸ نسل ۱ کوالکام باشد.

  • مشخصات پردازنده پرچمدار دایمنسیتی ۹۰۰۰

تراشه دایمنسیتی ۹۰۰۰ مدیاتک از ترکیب فرآیند ۴ نانومتری TSMC بعلاوه معماری Armv9 استفاده می‌کند و دارای هسته بسیار بزرگ Cortex-X2 با عملکرد بالا است. علاوه بر این، دارای ۳ هسته بزرگ Arm Cortex-A710 با فرکانس ۲.۸۵ گیگاهرتز و ۴ هسته Arm Cortex-A510 کم مصرف است. این تراشه از حافظه LPDDR5X نیز پشتیبانی می‌کند و سرعت آن به ۷۵۰۰ مگابیت در ثانیه می‌رسد.

مشخصات پردازنده پرچمدار دایمنسیتی ۹۰۰۰ - چیکاو

تراشه دایمنسیتی ۹۰۰۰ از پردازنده سیگنال تصویر ۱۸ بیتی HDR-ISP استفاده می‌کند. این فناوری می‌تواند با سه دوربین به طور همزمان فیلم HDR بگیرد. علاوه بر این، تراشه عملکرد مصرف انرژی پایینی دارد. این تراشه دارای سرعت پردازش ISP با کارایی بالا تا ۹ میلیارد پیکسل در ثانیه است. همچنین از نوردهی سه‌گانه برای دوربین‌های سه‌گانه برخوردار است و همچنین می‌تواند از دوربین‌هایی تا کیفیت ۳۲۰ مگاپیکسل نیز پشتیبانی ‌کند. از نظر Al یا هوش مصنوعی، پردازنده دایمنسیتی ۹۰۰۰ مدیاتک از نسل پنجم پردازنده مدیاتک Al APU استفاده می‌کند. این نسبت به نسل قبلی ۴ برابر بازده انرژی بیشتری دارد. این می‌تواند یک تجربه هوش مصنوعی با کارایی بالا برای فیلم‌برداری، بازی، ویدیو و سایر برنامه‌ها ارائه دهد. از نظر بازی‌ها، دایمنسیتی ۹۰۰۰ از پردازنده گرافیکی Arm Mali-G710 استفاده می‌کند و کیت SDK (بسته توسعه نرم افزار) ردیابی پرتوهای موبایل را عرضه می‌کند. این شامل پردازنده گرافیکی ده هسته‌ای Arm Mali-G710، فناوری رندر گرافیکی ردیابی اشعه موبایل، پشتیبانی از صفحه نمایش ۱۸۰ هرتزی با کیفیت فول اچ دی پلاس است.

  • مشخصات فنی اسنپدراگون ۸ نسل ۱ کوالکام

پردازنده مرکزی این تراشه با طراحی سه خوشه‌ای (۱+۳+۴) و هسته اصلی آن یک هسته ARM Cortex-X2 با سرعت کلاک ۳.۰ گیگاهرتز است. همچنین سه هسته عملکرد «پشتیبانی» بر اساس استاندارد جدیدتر ARM Cortex-A710 وجود دارد. آن‌ها با فرکانس ۲.۵ گیگاهرتز کار خواهند کرد. در نهایت، ما چهار هسته کارآمد داریم که از استاندارد جدید ARM Cortex-A510 با فرکانس ۱.۸ گیگاهرتز بهره می‌برند. به طور کلی، CPU جدید مصرف انرژی را تا ۳۰ درصد کاهش می‌دهد. مطمئناً این یک ارتقاء قابل توجه برای این پردازنده است که نسبت به نسل قبل انجام گرفته است. تراشه نسل قبل یعنی اسنپدراگون ۸۸۸ و اسنپدراگون ۸۸۸ پلاس به دلیل این که بیش از حد گرما تولید می‌کردند با انتقادات زیادی رو به رو شدند که کوالکام می‌گوید این موضوع و مشکل را در این پردازنده حل کرده است.

مشخصات فنی اسنپدراگون ۸ نسل ۱ کوالکام - چیکاو

علاوه بر این، این پردازنده جدید با یک پردازنده گرافیکی آدرنو ۷۳۰ همراه شده است که با ۳۰ درصد افزایش عملکرد و تا ۲۵ صرفه جویی در مصرف انرژی به لطف معماری جدیدش ارائه می‌شود. کوالکام سه ویژگی Elite Gaming را توسعه داده است که یکی از آن‌ها به توسعه دهندگان اجازه می‌دهد تا تعادلی بین عملکرد و بهره وری انرژی ایجاد کنند.

منبع Gizchina
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.