مدیاتک ادعا می کند پردازنده دایمنسیتی ۹۰۰۰ قدرتمندتر از تراشه بایونیک A15 اپل است

مدیاتک تراشه‌های خود را در اختیار تعدادی از سازندگان گوشی‌های هوشمند اندرویدی قرار می‌دهد. اما باید توجه داشته باشیم که محصولات رده بالای این شرکت هرگز به سطح محصولات پرچمدار سری اسنپدراگون کوالکام ( Qualcomm Snapdragon) نرسیده اند. با این حال، آخرین پردازنده این شرکت تراشه ساز یعنی تراشه دایمنسیتی ۹۰۰۰ مدیاتک ممکن است در نهایت این داستان را تغییر دهد. همراه چیکاو باشید.

این طور که از ظواهر امر پیداست، پردازنده جدید دایمنسیتی ۹۰۰۰ مدیاتک بسیار جلوتر از پردازنده اسنپدراگون ۸۸۸ کوالکام است. هر کاری که کوالکام در این دو هفته انجام دهد، وضعیت این تراشه را به خطر می‌اندازد.

مدیاتک ادعای بسیار بزرگی را مطرح می‌کند و می‌گوید که عملکرد چند هسته‌ای تراشه دایمنسیتی این شرکت ۹۰۰۰ با تراشه آیفون ۱۳ یعنی پردازنده  A15 اپل قابل مقایسه است. علاوه بر این، عملکرد کلی آن نیز۱۲۱۲ض ۳۵ درصد بهتر از اسنپدراگون ۸۸۸ است.

  • برخی از مشخصات تراشه دایمنسیتی ۹۰۰۰ مدیاتک

در رویدادی که این شرکت در اوایل این هفته برگزار کرد، مدیاتک تراشه دایمنسیتی ۹۰۰۰ را معرفی کرد. این تراشه قدرتمندترین تراشه این شرکت تا به امروز است. عملکرد این تراشه حدود ۳۵ درصد سریعتر از اسنپدراگون ۸۸۸ خواهد بود.

معماری پردازنده دایمنسیتی۹۰۰۰ بر اساس فرآیند ۴ نانومتری TSMC است. این پردازنده از یک هسته Cortex-X2 با فرکانس اصلی ۳.۰۵ گیگاهرتز استفاده می‌کند. جدا از این، سه هسته Cortex-A710 با فرکانس اصلی ۲.۸۵ گیگاهرتز و همچنین چهار هسته Cortex-A510 با فرکانس اصلی ۱.۸ گیگاهرتز از دیگر توانایی‌های این تراشه قدرتمند مدیاتک است. پردازنده گرافیکی Mali-G710 که با این تراشه پرچمدار مدیاتک همراه شده است، دارای ده هسته است. APU از چهار هسته عملکرد و دو هسته انعطاف‌پذیر تشکیل شده است.

برخی از مشخصات تراشه دایمنسیتی ۹۰۰۰ مدیاتک - چیکاو

به منظور بهبود بیشتر عملکرد تراشه، پردازنده سیگنال تصویر یک ISP تصویر ۱۸ بیتی نسل هفتم را به خدمت گرفته است که باعث می‌شود تا این تراشه پرچمدار دایمنسیتی مدیاتک بتواند تا از لنزهای عکاسی پرقدرت تا ۳۲۰ مگاپیکسل نیز پشتیبانی کند و داده‌ها را با سرعت ۹ میلیارد پیکسل در ثانیه انتقال دهد. مودم آنبورد نیز از شبکه‌های ارتباطات ۵جی پشتیبانی می‌کند. اما فقط از استاندارد زیر ۶ گیگاهرتز، نه موج میلیمتری. این بدان معناست که این تراشه احتمالاً در ایالات متحده استفاده نمی‌شود. شاید از این موضوع اطلاع داشته باشید که اپراتورهای بزرگ ایالات متحده به شدت نگران استاندارد ۵جی موج میلی متری هستند. به هر حال، این تراشه قدرتمند مدیاتک از بلوتوث ۵.۳ و Wi-Fi6E نیز پشتیبانی می‌کند.

  • عملکرد تراشه دایمنسیتی ۹۰۰۰ مدیاتک چگونه است؟

اکنون، در حالی که همه چیز را در مورد این تراشه می‌دانیم، اجازه دهید تا عملکرد این تراشه پرچمدار مدیاتک را در بنچمارک نیز مشاهده کنیم تا ببینیم چگونه عملکردی را به ثبت رسانده است. مدیاتک می‌گوید که امتیاز چند هسته‌ای دایمنسیتی ۹۰۰۰ تقریباً معادل تراشه استفاده شده در داخل گوشی هوشمند آیفون ۱۳ اپل یعنی تراشه A15 اپل است. بنابراین این تراشه در بنچمارک به طور کلی بیش از ۴۰۰۰ امتیاز می‌گیرد. با این حال، مدیاتک این مقایسه را از نظر دیگر جنبه‌های تراشه‌های اپل فاش نکرد. به طور کلی، تراشه‌های اپل اغلب بسیار قدرتمندتر از سایر تراشه‌های موبایل هستند.

عملکرد تراشه دایمنسیتی ۹۰۰۰ مدیاتک چگونه است؟ - چیکاو

از نظر هوش مصنوعی نیز مدیاتک ادعا می‌کند که تراشه دایمنسیتی ۹۰۰۰ بر تراشه تنسور گوگل (Google Tensor) نیز برتری دارد. تراشه تنسور گوگل نیز نشان داده است که قوی‌ترین عملکرد هوش مصنوعی را در میان تمام تراشه‌های گوشی‌های هوشمند دارد. با این حال، مدیاتک ادعا می‌کند که عملکرد هوش مصنوعی دایمنسیتی۹۰۰۰ تقریباً ۱۶ درصد  از پردازنده اختصاصی تنسور گوشی‌های پیکسل گوگل قوی‌تر بوده و حتی تا ۶۶ درصد از آخرین تراشه اپل نیز فراتر خواهد رفت.

منبع Gizchina
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.