مدیاتک اطمینان می دهد که تراشه دایمنسیتی ۹۰۰۰ بیش از حد گرم نمی شود

مدیاتک که سال‌ها بود آرزو داشت در بخش پردازنده‌های پلتفرم موبایل بتواند تراشه‌ای هم وزن تراشه‌های پرچمدار کوالکام برای رقابت به میدان بفرستد، گویا با طراحی و ساخت تراشه دایمنسیتی ۹۰۰۰ ظاهراً به این آرزوی دیرینه خود رسیده است و اکنون می‌تواند با سربلندی ادعا کند در این بخش نه تنها تراشه‌ای هم تراز تراشه‌های کوالکام تولید کرده است بلکه حتی می‌تواند گوشی چشمی نیز به پیروزی در این رقابت نیز داشته باشد. همراه چیکاو باشید.

 هرچند که چون تراشه اسنپدراگون ۸ نسل ۱ کوالکام به دلیل عدم معرفی هنوز وارد گود رقابت نشده است، نمی‌توان به طور قطعی اظهار نظر کرد اما از شواهد و قراین چنین بر‌می‌آید که این تراشه مدیاتک حرف‌های زیادی برای گفتن دارد. به خصوص که چند شرکت بزرگ گوشی ساز از هم‌اکنون رقابت خود را برای دریافت اولین عرضه این تراشه را آغاز کرده‌اند.

مدیاتک اولین شرکتی است که مجموعه‌ای از تراشه‌های موبایل ۴ نانومتری را عرضه می‌کند. این شرکت پردازنده دایمنسیتی ۹۰۰۰ را معرفی کرد که باید جایگزین مناسبی برای اسنپدراگون ۸ نسل ۱ کوالکام باشد. لیست نوآوری‌های این تراشه شامل فرآیند فنی ۴ نانومتری، هسته Cortex-X2، پشتیبانی از دوربین‌های با وضوح ۳۲۰ مگاپیکسل، رم LPDDR5x  تا ۷۵۰۰ مگابیت بر ثانیه و پروتکل بلوتوث ۵.۳ است.

وجود یک هسته Cortex-X2 با کارایی بالا باعث می‌شود نگران داغ شدن بیش از حد تراشه باشید. پس از همه، همان طور که می‌دانید، اسنپدراگون  ۸۸۸ و ۸۸۸  پلاس با هسته Cortex-X1 دچار افزایش گرمایش می‌شدند. آیا این مشکل روی تراشه دایمنسیتی۹۰۰۰ نیز تاثیر خواهد گذاشت؟ Finbarr Moynihan، معاون و مدیر کل بازاریابی شرکت تراشه ساز مدیاتک، گفت که آن‌ها به خوبی می‌دانند که راه‌حل‌های کوالکام ناامیدکننده بوده است.

تراشه دایمنسیتی ۹۰۰۰ - چیکاو

با این حال، او اظهار داشت که «ما بسیار مطمئن هستیم و بدیهی است که این تراشه را برای مشتریان خود آزمایش می‌کنیم و بازخوردهایی که دریافت می‌کنیم بسیار امیدوار کننده است.» یکی از سخنگویان مدیاتک گفت: «وقتی نوبت به مقایسه دستگاه‌ها با آنچه فکر می‌کنیم رقیبمان خواهد داشت، بر این باوریم که سال آینده در بخش تراشه گوشی‌های پرچمدار ما برتری خواهیم داشت.» به گفته مدیر روابط عمومی سازنده تراشه، «اکنون فقط یک شرکت مشکل گرمای بیش از حد دارد و این شرکت هم مدیاتک نیست.» او با گفتن این جمله کوالکام را به خاطر تولید گرمای تراشه‌ی پرچمدار اسنپدراگون ۸۸۸ و ۸۸۸ پلاس به چالش کشید.

یکی از نمایندگان سازنده تراشه همچنین اطمینان داد که کمبود تراشه بر پردازنده پرچمدار شرکت تأثیر نخواهد گذاشت. به گفته وی، آن‌ها ظرفیت کافی را برای عرضه راهکارهای برتر در سال آینده فراهم خواهند کرد.

همچنین شایان ذکر است که تراشه دایمنسیتی۹۰۰۰ در واقع از موج میلیمتری (mmWave) پشتیبانی نمی‌کند. اما یکی از سخنگویان مدیاتک گفت که سال آینده شاهد اولین تراشه‌های دایمنسیتی با فناوری mmWave-toting خواهیم بود که یک پله پایین‌تر از دایمنسیتی۹۰۰۰ خواهد بود.

  • تراشه دایمنسیتی ۹۰۰۰ مدیاتک قادر به رقابت با پرچمداران کوالکام اسنپدراگون است

مدیاتک آخرین تراشه دایمنسیتی۹۰۰۰ پلتفرم موبایل را معرفی کرد. این تراشه قدرتمندترین پردازنده در پلتفرم موبایل تاکنون است، بنابراین انتظار می‌رود مشخصات حداقل برابر را در مقابل تراشه پرچمدار اسنپدراگون کوالکام دریافت کند. دایمنسیتی ۹۰۰۰ مدیاتک چشم به برتری در رقابت با تراشه‌های ارائه شده توسط کوالکام و سامسونگ دارد. البته تاکنون این شرکت موفق نشده است تا تراشه‌ای به قدرتمندی تراشه‌های کوالکام و سامسونگ در بازار عرضه کند. حتی قوی‌ترین تراشه‌های این شرکت مانند دایمنسیتی ۱۰۰۰ که در سال گذشته روانه بازار شد باز هم از نظر عملکرد از پردازنده‌های پرچمدار دو شرکت کوالکام و سامسونگ ضعیف‌تر بودند. نسخه جدید این شرکت یعنی تراشه دایمنسیتی ۹۰۰۰ مدیاتک به طور کامل وضعیت بازار گوشی‌های هوشمند پرچمدار را تغییر خواهد داد.

تراشه دایمنسیتی ۹۰۰۰ مدیاتک قادر به رقابت با پرچمداران کوالکام اسنپدراگون است - چیکاو

مدیاتک در استفاده از آخرین فناوری‌های Arm تنها نیست. به عنوان مثال، کوالکام انتظار دارد جانشین تراشه پرچمدار اسنپدراگون ۸۸۸ را در اجلاس سالانه فناوری اسنپدراگون در ۳۰ نوامبر (۳۰ آذر ماه) معرفی کند.

در هر صورت، معرفی پردازنده پرچمدار جدید دایمنسیتی ۹۰۰۰ مدیاتک یک گام بزرگ رو به جلو برای مدیاتک است. برای مدت طولانی، تراشه‌های این شرکت یک گزینه «بازگشت» بوده است و در صورت لزوم به عنوان یک جایگزینی اجباری برای حل کمبود تراشه‌های کوالکام و سامسونگ در گوشی‌های هوشمند با دستگاه‌های دارای سیستم عامل اندروید در نظر گرفته می‌شدند. ظاهراً دایمنسیتی۹۰۰۰ به مدلی تبدیل خواهد شد که قادر به رقابت با اسنپدراگون در شرایط مساوی است. اکنون همه چیز به تمایل تولیدکنندگان گوشی‌های هوشمند برای حمایت از معرفی پلتفرم جدید بستگی دارد.

منبع Gizchina
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.