تراشه اسنپدراگون ۸ نسل ۱ کوالکام با پردازنده گرافیکی آدرنو ۷۳۰ رسماً معرفی شد (بخش دوم)

در بخش اول این مقاله یعنی «تراشه اسنپدراگون ۸ نسل ۱ کوالکام با پردازنده گرافیکی آدرنو ۷۳۰ رسماً معرفی شد (بخش اول)» برخی از بخش‌های تراشه اسنپدراگون ۸ نسل ۱ کوالکام مورد بحث و بررسی قرار گرفت و قسمت‌هایی را که با پیشرفت‌ها و ارتقاء قابل توجهی همراه شده بودند به طور کامل شرح داده شد. در ادامه این بحث سایر قسمت‌ها و بخش‌های این پردازنده مورد بحث، نقد و بررسی قرار خواهد گرفت تا ببینیم این پردازنده‌ای که در باره آن از چندین ماه قبل هیاهوی زیادی راه افتاده بود، درواقع تا چه اندازه نسبت به تراشه نسل پیشین خود ارتقاء یافته است یا با تغییر همراه شده است. همراه چیکاو باشید.

  • ارتباط، رسانه و امنیت

در حال حاضر پردازنده اسنپدراگون ۸ نسل ۱ کوالکام یک مودم یکپارچه X65 را به همراه دارد که از شبکه ارتباطات نسل پنجم گوشی‌های هوشمند یعنی ۵جی نیز پشتیبانی می‌کند. این پردازنده کوالکام پشتیبانی از هر دو فرکانس sub-6 و فرکانس mmWave را ارائه می‌دهد. بنابراین، این پردازنده از نظر تئوری می‌تواند تا حداکثر سرعت ۱۰ گیگابیت بر ثانیه را ارائه دهد و علاوه بر این، برای اولین بار، از مجموع حامل برای uplink نیز پشتیبانی می‌کند.

پردازنده اسنپدراگون ۸ نسل ۱ در مورد پشتیبانی از اتصالات نیز درحقیقت با دست پر به میدان آمده است و می‌توان گفت که می‌تواند اپشتیبانی از فناوری Wi-Fi6 و 6E به علاوه بهبود بلوتوث را نیز برای کاربر به ارمغان آورد. این تراشه جدید کوالکام توانایی این را نیز دارد تا برای پخش صدا CD Lossless از طریق بلوتوث LE را نیز انجام دهد. همچنین از بلوتوث LE Audio نیز پشتیبانی می‌کند. ضمن آن که به فناوری‌های صوتی مجهز شده است که به عنوان مثال قادر است تا از ضبط صدای استریو همراه با کانال‌های صوتی نیز پشتیبانی ‌کند.

امنیت تراشه اسنپدراگون ۸ نسل ۱ کوالکام - چیکاو

کوالکام همچنین با تراشه‌ای که در زمینه عملکرد و استفاده در پلتفرم گوشی‌های هوشمند ارائه داده است، درواقع با این پردازنده پرچمدار جدید خود همچنین، امنیت درجه یک را نیز تضمین می‌کند و علاوه بر آن می‌توان گفت که این تراشه از « Trust Management Engine » (موتور مدیریت مورد  اعتماد جدید بهره می‌برد و عملکرد آن نیز زیر استاندارد Hypervisor قرار خواهد داشت که از نظر ایمنی، کوالکام اطمینان می‌دهد که در موتور جدید آن حتی اگر مناطق امنیتی بالای آن به خطر بیفتد، باز هم ایمن باقی خواهد ماند و از این نظر جای هیچگونه نگرانی نیست. این مورد یک فناوری و ارتقاء بسیار قابل توجه و ارزشمند نسبت به نسخه پیشین آن است.

  • چه زمانی می‌توان انتظار داشت که اولین گوشی های هوشمند مجهز به تراشه اسنپدراگون ۸ نسل ۱ کوالکام وارد بازار شود؟

افشای اطلاعات در مورد پرچمداران آینده که به پردازنده پرچمدار جدید کوالکام یعنی اسنپدراگون ۸ نسل ۱ مجهز خواهند بود، به طور عجیب و بی سابقه‌ای تشدید شده است. در حال حاضر چندین برند در بازار گوشی‌های هوشمند هستند که ادعا می‌کنند برای اولین بار، گوشی هوشمند آن برند از پردازنده اسنپدراگون ۸ نسل ۱ کوالکام در بطن خود برخوردار خواهد شد و عملکرد، قدرت، توانایی و سایر قابلیت‌ها و ویژگی‌های این تراشه کوالکام را برای همه به نمایش خواهند گذاشت.

چه زمانی می‌توان انتظار داشت که اولین گوشی های هوشمند مجهز به تراشه اسنپدراگون ۸ نسل ۱ کوالکام وارد بازار شود؟ - چیکاو

اما هنوز از سوی کوالکام هیچ مطلبی اعلام نشده که قرار شده باشد این تراشه جدید پرچمدار خود را به کدام برند تحویل دهد تا به عنوان اولین گوشی هوشمندی لقب گیرد که برای اولین بار این پردازنده را در بطن خود در بازار معرفی خواهد کرد اما طبق گزارش‌ها، شیائومی و موتورولا با یکدیگر در این بخش در حال مبارزه هستند. در حال حاضر باید اندکی صبر پیشه کنیم  تا ببینیم سرانجام  کدام یک از این ۲ برند معتبر موفق خواهد شد تا اولین شرکتی باشد که از این تراشه جدید کوالکام در گوشی  هوشمند پرچمدار خود استفاده  کرده و قدرت، عملکرد و سایر توانایی‌های این تراشه کوالکام در بازار معرفی کند.

البته به جز این دو شرکت هنوز هم شرکت‌ها و برندهای دیگری نیز هستند که ادعا می‌کنند گوشی‌ هوشمند آن‌ها جزو اولین تلفن‌های همراه خواهد بود که این پردازنده را در بطن خود حمل خواهد کرد. هرچند که این برندها ادعای این را ندارند که در این زمینه اسمارت فون پرچمدار و تولیدی آن‌ها «اولین» خواهد بود اما آنچه مشخص و مسلم است این است که این برندها نیز تمام تلاش خود را به کار گرفته‌اند و حتی گوشه چشمی نیز به این موضوع دارند تا تلفن آن‌ها بتواند دومین گوشی عرضه شده در بازار با این پردازنده پرچمدار باشد تا شاید هم در رقابت به دست آوردن رتبه دومی پیروز شوند و هم تا هنوز بازار از گوشی‌های هوشمندی که با این تراشه عرضه می‌شوند اشباع نشده است ، فروش بالایی را تجربه کنند.

گوشی های مجهز به تراشه اسنپدراگون ۸ نسل ۱ کوالکام - چیکاو

اما  در این رقابت کسب مقام اول که هم بسیار حساس شده است و هم هر دو برند موتورولا و شیائومی از تمام توان، قدرت و کانال‌های موجود استفاده می‌کنند تا بتوانند امتباز استفاده از این تراشه کوالکام را اولین شرکتی باشند که به دست می‌آورند، شاید بتوان شانس شیائومی را بیشتر از موتورولا و همچنین سایر برند‌ها دانست.

چرا که این شرکت علاوه بر این که رفاقت و رابطه بسیار تنگاتنگی با کوالکام دارد، حتی تراشه پیشین پرچمدار این شرکت یعنی اسنپدراگون ۸۸۸ را موفق شد تا از چنگ سایرین بیرون آورده و برای اولین معرفی، موفق شود از آن در گوشی هوشمند پرچمدار خود استفاده کند و برای اولین بار قدرت و عملکرد این پردازنده را برای همگان به نمایش بگذارد.

به هرحال، نکته مهم دیگر این است که از برند موتورولا نیز نباید غافل شد زیرا این برند نیز تمام هم و غم خود را روی این موضوع گذاشته تا موفق شود در استفاده از این تراشه برای اولین بار، از آن خود کند و هم‌اکنون نیز در خبرها و گزارش‌هایی که پیرامون این موضوع به گوش می‌رسد بسیاری از افشاگران معتبر نیز اذعان دارند که امسال این برند موتورولا خواهد بود که امتیاز استفاده‌ی اولین بار از پردازنده جدید اسنپدراگون ۸ نسل ۱ کوالکام در حوزه پلتفرم گوشی‌های هوشمند را از چنگ دیگر رقیبان خارج سازد.

گوشی های موتورولا مجهز به تراشه اسنپدراگون ۸ نسل ۱ کوالکام - چیکاو

این نکته را نیز نباید از یاد برد که برند موتورولا درواقع برندی متعلق به لنوو است و  این شرکت نیز زیر مجموعه شرکت لنوو محسوب می‌شود که علاوه بر موتورولا که در زمینه تولید گوشی هوشمند فعالیت بیشتری دارد، در زمینه های دیگر مانند تبلت و لپ‌تاپ نیز به جز برند لنوو، برندهای دیگری ازجمله یوگا (Yoga ) و IBM را نیز در اختیار دارد. بنابراین لنوو یکی از بازیگران مهم دنیای فناوری است و کوالکام نیز نمی‌تواند از کنار این برند به راحتی بگذرد.

ضمن آن که در یکی دو سال اخیر گوشی‌های میان رده موتورولا با استقبال خوبی رو به رو شده و روند صعودی را طی می کند. اکنون لنوو قصد دارد تا به عنوان اولین استفاده کننده از این تراشه جدید کوالکام در گوشی پرچمدار موتورولا، ضمن بر سر زبان انداختن نام برند موتورولا و فروش مناسب این گوشی، در بخش گوشی‌های پرچمدار نیز گام‌های بزرگی بردارد و رتبه این شرکت و این برند را تا حد ممکن ارتقا بخشد.

صفحه نمایش و پنل پشتی موتورولا اج اس ۳۰ - چیکاو

نکته آخر هم این که با اطمینان می‌توان گفت که در سال آینده، اکثر شرکت‌های مهم و معتبر به احتمال زیاداز این تراشه قدرتمند اسنپدراگون ۸ نسل ۱ کوالکام در گوشی‌های پرچمدار یا تلفن‌های هوشمند بالارده خود بیشتر استفاده خواهند کرد و بازار تلفن‌های همراه از گوشی‌های مجهز به این پردازنده اشباع خواهد شد.

منبع Gizchina
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.