دایمنسیتی ۹۰۰۰ مجهز به ۵جی ، اولین تراشه ۴ نانومتری در جهان معرفی شد

امروز، مدیاتک به طور رسمی از پردازنده موبایل پرچمدار دایمنسیتی ۹۰۰۰ مجهز به ۵جی (MediaTek Dimensity 9000 5G) مدیاتک رونمایی کرد. در چند وقت اخیر در مورد این پردازنده بسیار صحبت می‌شد. تراشه پرچمدار دایمنسیتی ۹۰۰۰ مجهز به ۵جی از فرآیند ۴ نانومتری TSMC +  ترکیب معماری Armv9 استفاده می‌کند و دارای هسته بسیار بزرگ Cortex-X2 با عملکرد بالا است. همراه چیکاو باشید.

و اما این تراشه پرچمدار از چه هسته‌هایی با چه فرکان‌هایی تشکیل شده است؟ در اینجا به بررسی این موضوع می‌پردازیم.

□ هسته فوق العاده بزرگ – 1 هسته Cortex-X2، فرکانس 3.05 گیگاهرتز

□ هسته بزرگ – 3 هسته Arm Cortex-A710، فرکانس 2.85 گیگاهرتز

□ هسته کوچک – 4 هسته Arm Cortex-A510 با بهره وری انرژی

□ پشتیبانی از حافظه LPDDR5X، سرعت می تواند به 7500 مگابیت در ثانیه برسد.

تراشه پرچمدار دایمنسیتی ۹۰۰۰ مجهز به ۵جی از دوربین تا 320 مگاپیکسل پشتیبانی می کند - چیکاو

  • تراشه پرچمدار دایمنسیتی ۹۰۰۰ مجهز به ۵جی از دوربین تا 320 مگاپیکسل پشتیبانی می کند

تراشه پرچمدار دایمنسیتی ۹۰۰۰ شرکت مدیاتک از پردازنده سیگنال تصویر ۱۸ بیتی HDR-ISP استفاده می‌کند. این فناوری می‌تواند با سه دوربین به طور همزمان فیلم HDR بگیرد. علاوه بر این، تراشه عملکرد مصرف انرژی پایینی دارد.

□ سرعت پردازش ISP با عملکرد بالا تا 9 میلیارد پیکسل در ثانیه را می‌تواند پردازش کند و از سه دوربین پشتیبانی می کند

□ پردازش ویدیوی 18 بیتی HDR و پشتیبانی از نوردهی سه گانه برای دوربین های سه گانه

□ این تراشه می‌تواند از دوربین تا 320 مگاپیکسل پشتیبانی کند

قابلیت های تراشه دایمنسیتی ۹۰۰۰ - چیکاو

از نظر Al، تراشه دایمنسیتی ۹۰۰۰ از نسل پنجم پردازنده Al MediaTek APU استفاده می‌کند. این میزان نسبت به نسل قبلی ۴ برابر بازدهی انرژی بیشتری دارد. این می‌تواند تجربه هوش مصنوعی با کارایی بالا برای عکاسی، بازی، ویدیو و سایر برنامه‌ها ارائه دهد.

از نظر بازی‌ها، پردازنده دایمنسیتی۹۰۰۰ از پردازنده گرافیکی Arm Mali-G710 استفاده می‌کند و کیت SDK ردیابی پرتو موبایل را راه‌اندازی می‌کند. این شامل پردازنده گرافیکی ده هسته‌ای Arm Mali-G710، فناوری رندر گرافیکی ردیابی اشعه موبایل، پشتیبانی از صفحه نمایش ۱۸۰ هرتزی با وضوح فول اچ دی پلاس (FHD+) است.

علاوه بر این، تراشه دایمنسیتی ۹۰۰۰ دارای یک مودم داخلی  M80 ۵جی  است که با نسل جدید استانداردهای  3GPP R16 5G مطابقت دارد. همچنین از شبکه باند کامل Sub-6GHz 5G نیز پشتیبانی می‌کند که می‌تواند علاوه بر این که مصرف برق ارتباطی را تا حد زیادی کاهش دهد،  سرعت شبکه را نیز افزایش دهد.

مودم داخلی تراشه دایمنسیتی ۹۰۰۰ - چیکاو

□ انباشتگی چند حامل 3CC با سرعت دانلود 300 مگاهرتز تا 7 گیگابیت بر ثانیه

□ این اولین شرکتی است که از سوپر آپلینک R16، شامل دو راه حل فنی، پیوند تکمیلی و تجمع حامل آپلینک پشتیبانی می‌کند.

از نظر شبکه بی‌سیم و فناوری صوتی، تراشه دایمنسیتی ۹۰۰۰ از فناوری‌های Wi-Fi و بلوتوث با تأخیر کمتر، از جمله بلوتوث ۵.۳،  Wi-Fi6E 2×2 MIMO ، بلوتوث LEAudio آینده (پشتیبانی از استریو بی‌سیم واقعی دو لینک) و همچنین از Beidou III-B1C GNSS جدید پشتیبانی می‌کند.

قیمت گوشی‌های هوشمند مجهز به دایمنسیتی ۹۰۰۰ می‌تواند تا ۱۹۹۹ یوان (۳۱۳ دلار) پایین باشد - چیکاو

  • قیمت گوشی‌های هوشمند مجهز به دایمنسیتی ۹۰۰۰ می‌تواند تا ۱۹۹۹ یوان (۳۱۳ دلار) پایین باشد

پس از عرضه رسمی پردازنده دایمنسیتی ۹۰۰۰ چند برند مهم گوشی ساز در حال آماده شدن برای استفاده از این تراشه هستند. بر اساس گزارش‌ها، گوشی‌های هوشمند با این تراشه می‌توانند با قیمت بسیار پایینی عرضه شوند و قیمت آن ها حتی می‌تواند تا ۱۹۹۹ یوان (۳۱۳ دلار) باشد.

ساختار دایمنسیتی ۹۰۰۰ - چیکاو

پس از اظهار نظر طرفداران ردمی در مورد این پردازنده پرچمدار، Lu Weibing، مدیر کل ردمی گفت: «خب، تقریباً زمان خرید یک تراشه فرا رسیده است». نظرات طرفداران ردمی، این پردازنده را به برچسب قیمت کلاسیک ۱۹۹۹ یوان (۳۱۳ دلار) مرتبط می‌کند. با این وجود، لو ویبینگ همچنان معتقد است که زمان خرید یک تراشه فرا رسیده است. این بدان معناست که ردمی ممکن است یک گوشی هوشمند پرچمدار واقعا ارزان را با این پردازنده عرضه کند.

کارایی دایمنسیتی ۹۰۰۰ - چیکاو

به گفته  @DCS وبلاگ‌نویس محبوب فناوری در سایت محبوب چینی Weibo، ردمی دو پردازنده مدیاتک را آزمایش خواهد کرد. با این حال، این شرکت احتمالاً اولین برندی نخواهد بود که بتواند از این تراشه استفاده ‌کند.

منبع Gizchina
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.