مقایسه مشخصات آیفون ۱۳ پرو در برابر آیفون ۱۲ پرو، چه چیزهایی تغییر کرده است؟

آیفون ۱۳ به طور رسمی معرفی شد و از سپتامبر (شهریور) به فروش می‌رسد. طراحی آن نسبت به نسل پیش چندان تغییر نکرده است، اما سری جدید با چند مورد ارتقا در چندین بخش همراه است. در حالی که آیفون ۱۳ پرو و دیگر نسخه‌های آن برای اولین بار به فروش می‌رسند، قیمت سری آیفون ۱۲ کاهش یافته و آیفون ۱۳ اکنون با قیمت بالاتری عرضه می‌شود. همراه چیکاو باشید.

آیا آیفون سری ۱۳ از آن چنان تغییرات و پیشرفت‌هایی برخوردار شده است که ارزش صرف هزینه بیشتر برای مدل‌های جدید را داشته باشد یا صرفه جویی در هزینه و خرید آیفون‌های پیشین و مدل‌های نسل قبلی منطقی‌تر است؟ پس از مقایسه آیفون ۱۳ معمولی با آیفون ۱۲، تصمیم گرفتیم مقایسه‌ای بین مشخصات آیفون ۱۳ پرو و آیفون ۱۲ پرو منتشر کنیم تا حتی در مورد انواع پرو نیز ایده کاملی به شما ارائه دهیم.

  • طراحی

همانطور که قبلاً ذکر شد، هیچ تغییر بزرگی در طراحی آیفون ۱۳ پرو ایجاد نشده است، اما یک بهینه‌سازی مهم وجود دارد: ناچ کوچکتر شده است. به لطف مدیریت بهتر فضا، اپل توانست اندازه شکاف را تا ۲۰ درصد کاهش دهد. اما همه چیز که می‌درخشد طلا نیست: آیفون ۱۳ پرو جدید ضخیم‌تر و سنگین‌تر از مدل قدیمی است. علاوه بر این، دوربین‌های عقب بیشتر از تلفن نسل قبلی بیرون زده اند. به همین دلیل داشتن یک بریدگی کوچکتر لزوما به معنای داشتن یک گوشی زیبا‌تر نیست. هر دو گوشی دارای گواهینامه IP68 هستند که باعث ضد آب و گرد و غبار می‌شود.

رنگ بندی آیفون 13 پرو - چیکاو

  • صفحه نمایش

نمایشگرهای آیفون 12 پرو و آیفون 13 پرو دارای مشخصات تقریباً یکسانی هستند. تنها تفاوت این پنل‌ها بریدگی کوچکتر آیفون 13 پرو و نرخ تازه سازی آن است. آن‌ها صفحه نمایش های Super Retina XDR OLED با گواهینامه HDR10 ، پشتیبانی Dolby Vision و رزولوشن فول اچ دی پلاس با رزولوشن ۱۱۷۰ در ۲۵۳۲  پیکسل هستند. آیفون 13 پرو نرخ تازه سازی 120 هرتز را نیز اضافه‌تر دارد و ایفون ۱۲ پرو چنین نرخ نوسازی برای تصویر ندارد و آن نسخه قبلی دارای نرخ تازه سازی استاندارد ۶۰ هرتز است. سپر سرامیکی باعث مقاومت بالا و پوشش اولئوفوبیک می‌شود. برخلاف پرچمداران اندرویدی، از حسگر اثر انگشت خبری نیست، اما کاربران می توانند به تشخیص چهره سه بعدی برای احراز هویت اعتماد کنند.

  • نرم افزار و سخت افزار

آیفون ۱۲ پرو از پلتفرم تلفن همراه با تراشه ای ۱۴ بایونیک اپل  Apple A14 Bionic استفاده می‌کند که با ۶ گیگابایت رم و حداکثر ۵۱۲ گیگابایت حافظه داخلی همراه می‌شود. اما با آیفون ۱۳ پرو، یک تراشه ای ۱۵ بایونیک اپل با ۶ گیگابایت رم و حداکثر ۱ ترابایت حافظه داخلی دریافت می‌کنید.

تراشه اپل ای ۱۵ بایونیک عملکرد CPU را در مقایسه با تراشه ای ۱۴ بایونیک اپل تا ۵۰ درصد افزایش می‌دهد و همچنین ۵۰ درصد عملکرد بهتر GPU را ارائه می‌دهد. به همین دلیل است که بخش سخت‌افزار آیفون ۱۳ پرو پیشرفت قابل توجهی نسبت به نسخه قبلی خود دارد.

پنل پشتی آیفون 13 - چیکاو

تراشه ای ۱۵ بایونیک اپل دارای فرکانس کلاک ۳.۲۲ گیگاهرتز بالاتر است و گوشی ایفون ۱۳ پرو جدید با iOS 15 به طور پیش فرض اجرا می‌شود، در حالی که آیفون ۱۲ پرو با  iOS 14 عرضه می‌شود. این بدان معناست که آیفون ۱۳ پرو  به احتمال زیاد پشتیبانی نرم افزاری طولانی‌تری خواهد داشت.

  • دوربین

علاوه بر بهبود عملکرد، آیفون ۱۳ پرو ارتقای دوربین را نیز ارائه می‌دهد. شما همچنان یک دوربین سه‌گانه با رزولوشن ۱۲ مگاپیکسل همراه با یک اسکنر TOF 3D LiDAR دریافت می‌کنید، اما گوشی جدید دارای دیافراگم‌های کانونی روشن‌تر (برای دوربین اصلی و سنسور فوق عریض) و ویژگی‌های پیشرفته‌تری برای ضبط ویدئو (مانند ProRes و حالت سینمایی با صدای استریو) را ارائه می‌دهد.

ماژول دوربین آیفون 13 پرو - چیکاو

  • باتری

در بخش طراحی،  آیفون ۱۳ پرو ضخیم‌تر و سنگین‌تر از نسخه قبلی خود است. دلیل این امر وجود باتری بزرگتر است. آیفون ۱۳ پرو دارای باتری با ظرفیت ۳۰۹۵ میلی آمپر ساعت است، در حالی که ۱۲ پرو باتری تنها  ۲۸۱۵ میلی آمپر ساعتی دارد. این بدان معناست که مدل جدید می‌تواند عمر باتری طولانی‌تری را در هر سناریویی ارائه دهد. علاوه بر این، به لطف قدرت ۲۳ وات از شارژ سریع‌تر سیمی پشتیبانی می‌کند. بنابراین داشتن باتری بزرگتر به معنای زمان طولانی‌تر شارژ نیست.

  • قیمت

قیمت اولیه آیفون ۱۳ پرو ۱۱۴۹ یورو در بازار اروپا و ۹۹۹ دلار در ایالات متحده است و آیفون ۱۲ پرو از قیمت مشابهی شروع کرد، اما اکنون کاهش یافته است و به راحتی می‌توانید آن را با کمتر از ۹۰۰ یورو یا ۹۰۰ دلار پیدا کنید. به هر حال، ارتقاء به آیفون ۱۳ پرو اپل باعث می‌شود هزینه بیشتری برای مدل جدید داشته باشید.

منبع Gizmochina
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.