غول های جدید اپل چه تفاوت هایی با یکدیگر دارند؛ مقایسه گوشی های آیفون ۱۳ مینی با آیفون ۱۳ (بخش اول)

درست مانند سال قبل، اپل آیفون‌های جدید را در چهار نوع عرضه کرد: آیفون ۱۳، آیفون ۱۳ مینی، آیفون ۱۳ پرو و آیفون ۱۳ پرو مکس. حتی اگر امسال بخواهیم روی طراحی این گوشی‌ها انگشت بگذاریم، می‌توانیم بگوییم، با وجود این که به آن صورت تغییرات چندان بزرگ و قابل توجهی صورت نگرفته است، اما چندین مورد دیده می‌شود که با بهبودهایی همراه شده‌اند. پس می توان گفت که ارزش این را دارد که از آیفون‌های نسل پیشین به آیفون‌های جدید مهاجرت کرد. در ادامه با چیکاو همراه باشید.

هر دو گوشی آیفون 13 و 13 مینی، گوشی‌های سطح پایین این سری هستند که در مقایسه با هر دو نوع گوشی آیفون ۱۳ پرو و آیفون ۱۳ پرو مکس با برچسب قیمت مقرون به صرفه‌تری عرضه می‌شوند.

تقریباً تفاوت‌های زیادی بین این دو مدل وجود ندارد و قطعاً تفاوت‌های بیشتری در نسخه‌های پرو وجود دارد. به منظور اطلاع از چند تفاوت و درک این که کدام یک از این دو دستگاه می‌تواند بیشترین نیازهای شما را برآورده کند، تصمیم گرفتیم مقایسه‌ای بین مشخصات این دو گوشی اپل انجام دهیم.

  • مقایسه مشخصات دو گوشی آیفون ۱۳ و ایفون ۱۳ مینی

 

نام گوشی گوشی ایفون ۱۳ اپل گوشی آسفون ۱۳ مینی اپل
ابعاد ۱۴۶.۷ در ۷۱.۵ در ۷.۷ میلی متر ۱۳۱.۵ در ۶۴.۲ در ۷.۷ میلی متر
وزن ۱۷۴ گرم ۱۴۱ گرم
مشخصات صفحه نمایش ۶.۱ اینچی با رزولوشن ۱۱۷۰ در ۲۵۳۲ پیکسل(وضوح فول اچ دی پلاس)، از نوع سوپر رتینا ایکس دی آر سوپر آمولد ۵.۴ اینچی با رزولوشن ۱۰۸۰ در ۲۳۴۰ پیکسل ( وضوح فول اچ دی پلاس)، از نوع سوپر رتینا ایکس دی آر سوپر آمولد
حافظه رم و حافظه ذخیره سازی داخلی ۴ گیگابایت رم با ۱۲۸ گیگابایت حافظه داخلی

۴ گیگابایت رم با ۲۵۶ گیگابایت حافظه داخلی

۴ گیگابایت رم با ۵۱۲ گیگابایت حافظه داخلی

۴ گیگابایت رم با ۱۲۸ گیگابایت حافظه داخلی

۴ گیگابایت رم با ۲۵۶ گیگابایت حافظه داخلی

۴ گیگابایت رم با ۵۱۲ گیگابایت حافظه داخلی

نرم افزار سیستم عامل iOS 15 iOS 15
اتصالات Wi-Fi 802.11 a/b/g/n/ac/ax, Bluetooth 5, GPS Wi-Fi 802.11 a/b/g/n/ac/ax, Bluetooth 5, GPS
دوربین ماژول پشت گوشی سیستم حسگر دوگانه ۱۲ مگاپیکسل + ۱۲ مگاپیکسل

f/1.6 + f/2.4

سیستم حسگر دوگانه ۱۲ مگاپیکسل +  SL 3D f/2.2

 

سیستم حسگر دوگانه ۱۲ مگاپیکسل + ۱۲ مگاپیکسل

f/1.6 + f/2.4

سیستم حسگر دوگانه ۱۲ مگاپیکسل +  SL 3D f/2.2

 

باتری ۳۲۴۰ میلی آمپر ساعتی با پشتیبانی از شارژ سریع ۲۰ وات و پشتیبانی از شارژ بی سیم  ۷.۵ واتی QI ۲۴۳۸ میلی آمپر ساعتی با پشتیبانی از شارژ سریع ۲۰ وات و پشتیبانی از شارژ بی سیم  ۷.۵ واتی QI
قابلیت‌های دیگر پشتیبانی از ۵ جی، گزینه انتخابی برای دو سیم کارته، گزینه انتخابی برای پشتیبانی از سیم کارت الکترونیکی، پشتیبانی از شارژر ۱۵ واتی مگ سیف، پشتیبانی از تأییده ضد آب و گرد و غبار با گواهی ip68 پشتیبانی از ۵ جی، گزینه انتخابی برای دو سیم کارته، گزینه انتخابی برای پشتیبانی از سیم کارت الکترونیکی، پشتیبانی از شارژر ۱۵ واتی مگ سیف، پشتیبانی از تأییده ضد آب و گرد و غبار با گواهی ip68

 

  • طراحی

آیفون 13 اپل و آیفون 13 مینی از طراحی یکسانی بهره می‌برند: تنها جنبه متفاوت این دو گوشی ابعاد متفاوت این گوشی‌ها است. آیفون 13 مینی جذاب‌تر به نظر می‌رسد زیرا جمع و جورتر و راحت می‌توان آن را در جیب جای داد، اما به دلیل این که صفحه نمایش کوچکتری دارد، بنابراین برای بهره‌وری و بازی چندان راحت نیست. دستگاه‌های جدید اپل با پشت شیشه‌ای و قاب آلومینیومی و همچنین حاشیه مسطح عرضه می‌شوند که با همان خط تولید آیفون 12 عرضه می‌شوند. هر دو گوشی داری پنل جلو و پنل پشت شیشه‌ای عرض۱ه می‌شوند که برای محافظت از آن‌ها از  محافظ گوریلا گلس استفاده شده است.

مقایسه مشخصات دو گوشی آیفون ۱۳ و ایفون ۱۳ مینی - چیکاو

هر دو گوشی با استفاده از تأییده‌ی IP68 تولید و در بازار عرضه می‌شوند. این گواهی می‌گوید این دو تلفن اپل در برابر نفوذ گرد و خاک به طور کامل ایمن هستند و همچنین در برابر نفوذ آب نیز تا عمق ۱.۵ متری و به مدت ۳۰ دقیقه می‌توانند مقاومت کنند. اندازه‌ی ناچ این دو گوشی نیز در مقایسه با نسل قبلی کوچکتر شده است: به طور  دقیق می‌توان گفت که 20 درصد کاهش یافته است در حالی که هنوز از همان سنسورها بهره می‌برند.

□ لطفاً ادامه این مقایسه را در بخش دوم این مقاله مطالعه کنید. در بخش دوم به مقایسه‌ی صفحه نمایش دو گوشی، سخت افزار و نرم افزار، مشخصات و قابلیت‌ها، دوربین، باتری و علاوه بر این موارد، به تفاوت قیمت این دو گوشی هوشمند می‌پردازیم.

منبع Gizmochina
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.