غول های جدید اپل چه تفاوت هایی با یکدیگر دارند؛ مقایسه گوشی های آیفون ۱۳ مینی با آیفون ۱۳ (بخش دوم)

مقابسه‌ی دو گوشی از بخش‌های پرطرفدار و جذاب هستند که کاربران زیادی آن ‌ها را دنبال می‌کنند، به خصوص اگر در این مقایسه‌ها پای یکی از گوشی‌های آیفون اپل درمیان باشد، اما حال که مقایسه دو گوشی این مقاله هر دو از آیفون‌های اپل و از یک سری نیز هستند، دیگر نور علی نور شده و بر جذابیت آن چندین برابر می‌افزاید.

در بخش اول این مقاله چند مورد ازجمله جدول مشخصات این دو گوشی را مشاهده و مطالعه کردید. اینک بخش دوم این مقایسه تقدیم شما می‌گردد، پس همچنان با چیکاو همراه باشید.

  • صفحه نمایش

حتی اگر در مورد صفحه نمایش این دو گوشی اپل بخواهیم صحبت کنیم، باید بگوییم این دو نمایشگر تقریباً یکسان هستند: اندازه‌ی قطر و وضوح تصویر این دو صفحه نمایش با هم چه تفاوت‌هایی دارند. آیفون 13 استاندارد از صفحه نمایشی با قطر ۶.۱ اینچی بهره می‌برد. وضوح این نمایشگر ۱۱۷۰ در ۲۵۳۲ پیکسل است، در حالی که آیفون 13 مینی به صفحه نمایش کوچکتر با اندازه ۵.۴ اینچی مجهز شده است که از وضوح ۱۰۸۰ در ۲۳۴۰ پیکسل استفاده می کند. در مورد سایر مشخصات و قابلیت های مربوط به صفحه نمایش هیچ تفاوتی میان این دو نمایشگر وجود ندارد. نوع صفحه نمایش این دو گوشی، هر دو از پنل‌هایی است که اپل آن را سوپر رتینا ایکس دی آر اولد (Super Retina XDR OLED) می‌خواند که در گوشی های اردوگاه اندروید به پنل‌های سوپر آمولد معروف هستند. این دو نمایشگر از قابلیت‌های HDR10، فناوری دالبی ویژن (Dolby Vision) بهره می‌برند. هر دو پنل نمایشگر می‌توانند حداکثر روشنایی واقعاً فوق‌العاده‌ی 1200 نیتی را تولید کنند و همچنین می‌توانند از طیف وسیع رنگ و فناوری True-tone نیز پشتیبانی کنند. در این دو گوشی از نظر امنیت، برای احراز هویت و برای باز کردن صفحه نمایش از حسگر اثر انگشت برای هیچکدام استفاده نشده است اما اپل این گوشی‌ها را به فناوری مورد علاقه‌اش یعنی فیس آیدی (Face ID) مجهز کرده است که از نظر این شرکت برای امنیت از اعتماد بیشتری برخوردار است که آن را بهترین فناوری تشخیص چهره سه بعدی می‌داند.

مقایسه صفحه نمایش آیفون ۱۳ مینی با آیفون ۱۳ - چیکاو

  • سایر مشخصات و نرم افزار

نکته جالب این جا است که حتی در مورد بخش سخت‌افزار نیز هیچ تغییری در این دو گوشی هوشمند دیده نمی‌شود.هر دو دستگاه از پردازنده‌ی اختصاصی شرکت خود اپل یعنی اپل ای ۱۵ بایونیک (A15 Bionic) بهره می‌برند که از نظر قدرت و سرعت قوی‌ترین و قدرتمندترین و جدیدترین پردازنده‌های گوشی‌های دنیای اندروید نیز قدرتمندتر بود و سرعت آن نیز بسیار بیشتر است.

 این تراشه که از فناوری لیتوگرافی ۵ نانومتری در ساخت آن استفاده شده است با حداکثر فرکانس 3.22 گیگاهرتز ساخته شده است. این تراشه با 4 گیگابایت رم و 128، 256 یا 512 گیگابایت حافظه ذخیره سازی داخلی با توجه به پیکربندی انتخاب شده، جفت شده است. توجه داشته باشید که دو نسخه‌ی آیفون مدل پرو و پرو مکس می‌توانند عملکرد GPU بهتری را ارائه دهند، یعنی از حافظه کارت گرافیکی قدرتمندتری بهره می‌برند زیرا پردازنده آیفون 13 و 13 مینی در قسمت پردازنده گرافیکی دچار کاهش شده‌اند. آیفون 13 و نسخه مینی آن از نظر عملکرد پردازنده گرافیکی 30 درصد نسبت به نسخه‌ی پیشین پیشرفت دارند، در حالی که هر دو نسخه‌ی آیفون پرو و آیفون پرو مکس تا 50 درصد افزایش قدرت همراه شده‌اند.

مقایسه آیفون ۱۳ مینی با آیفون ۱۳ - چیکاو

  • دوربین

پیکربندی دوربین در مقایسه با نسل‌های قبلی بدون تغییر باقی می‌ماند و بین این دو دستگاه نیز یکسان است. آیفون 13 و مینی 13 مجهز به دوربین اصلی 12 مگاپیکسلی با دیافراگم کانونی f/1.6 و به تثبیت کننده لرزشگیر اپتیکال OIS مجهز شده اند. دوربین اصلی با سنسور فوق عریض 12 مگاپیکسلی با دیافراگم کانونی f/2.4 جفت شده است. این تلفن‌ها قادر به ضبط فیلم‌های 4K با سرعت 60 فریم بر ثانیه با صدای استریو و Dolby Vision HDR هستند. در پنل جلویی، یک دوربین سلفی 12 مگاپیکسلی وجود دارد که فیلم‌های 4K را با سرعت 60 فریم در ثانیه ضبط می‌کند و یک سنسور SL 3D برای تشخیص چهره سه بعدی و محاسبه عمق تصویر وجود دارد.

  • باتری

باتری مهمترین تفاوت بین دو دستگاه تلفن آیفون ۱۳ و آیفون ۱۳ مینی است. گوشی آیفون ۱۳ از باتری با ظرفیت 3240 میلی آمپر ساعتی بهره می‌برد که می‌تواند تا 19 ساعت کارکرد گوشی را برای استفاده از چند رسانه‌ای تأمین کند، در حالی که نسخه کوچک مینی آن به دلیل باتری کوچکتر 2438 میلی آمپر ساعتی تنها قادر به کارکرد 17 ساعت را را به ارمغان می‌آورد. به طور طبیعی، عمر باتری این گوشی حتی در سایر برنامه‌ها نیز نسبت به آیفون ۱۳ استاندارد پایین‌تر است.

  • قیمت

قیمت گوشی‌های آیفون 13 و آیفون 13 مینی بسته به بازارهای مختلف متفاوت است. قیمت نسخه استاندارد در اروپا 899 یورو و در ایالات متحده 800 دلار است در حالی که نسخه مینی آن در اروپا از 799 یورو  و برای ایالات متحده از 700 دلار  شروع می‌شود. به هر حال گوشی آیفون ۱۳ مینی اپل مقرون به صرفه‌تر و جمع و جورتر است و حتی(یکی از فشرده‌ترین پرچمداران موجود در بازار به شمار می‌رود، با این حال گوشی آیفون 13 استاندارد عمر باتری طولانی‌تری را ارائه می‌دهد و صفحه نمایش گسترده‌تری را به ارمغان می‌آورد، هرچند که قیمت بالاتری نیز دارد. شما کدام یک را انتخاب می‌کنید؟

منبع Gizmochina
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.