گوشی های سری آیفون ۱۳ با استفاده از تراشه اختصاصی A15 اپل به طور رسمی معرفی شدند

پس از عرضه تبلت آیپد ۹ جدید، آیپد مینی ۶ و سری جدید ساعت‌های هوشمند اپل واچ، این شرکت کوپرتینو نشین سری مورد انتظار گوشی‌های هوشمند آیفون ۱۳ را رونمایی کرد. دو مدل از چهار مدل یعنی آیفون ۱۳ پرو و آیفون ۱۳ پرو مکس به دلیل مشخصات چشمگیر در کانون توجه قرار گرفتند. 

همان طور که حدس می‌زنید، آن‌ها دارای جدیدترین ویژگی‌های سخت افزاری و نرم افزاری هستند، اما هزینه بالایی نیز دارند. آیفون ۱۳ دارای صفحه نمایش ۶.۱ اینچی است، در حالی که بزرگترین گوشی که آیفون ۱۳ پرومکس است، از صفحه نمایش غول پیکر ۶.۷ اینچی بهره می‌برد. وقتی صحبت از ضخامت می‌شود، می‌بینیم که باتری بزرگتر بر طراحی باریک آن تأثیر گذاشته و بر ضخامت آن افزوده است. همراه چیکاو باشید.

علاوه بر این، دوربین‌های عقب نیز بزرگتر شده‌اند. در داخل بدنه نیز، همه‌ی آیفون‌ها میزبان جدیدترین پردازنده اپل ای ۱۵ بایونیک ( (Apple A 15 Bionic هستند. خوب، از آنجا که آیفون‌های سری ۱۳ در چهار مدل مختلف عرضه می‌شوند، بهتر است هر یک از آن‌ها را با جزئیات بررسی کنیم.

سری آیفون 13 اپل - چیکاو

  • طراحی آیفون‌های سری ۱۳

دو مدل جدید گوشی‌های آیفون ۱۳ با برچسب «پرو» از طراحی مشابه مدل‌های سال گذشته استفاده می‌کنند. آن‌ها دارای صفحه نمایش تخت هستند، اما همان طور که گفته شد، بدنه‌ی آن‌ها ضخیم‌تر شده است.

اندازه ناچ Face ID نیز کوچک‌تر شده است اما سایر اجزا بدون تغییر باقی می‌ماند. این گوشی‌ها از شیشه مقاوم ساخته شده‌اند و دارای قاب فولادی ضد زنگ هستند. این مورددوم باعث می‌شود که این تلفن‌ها در مقایسه با آیفون‌های غیر پرو که از آلومینیوم ساخته شده‌اند مقداری سنگین‌تر باشند. علاوه بر این، این دو مدل آیفون از تأییده‌ی مقاومت در برابر نفوذ آب IP68 نیز پشتیبانی می‌کنند که تا عمق ۱.۵ متری و به مدت ۳۰ دقیقه مقاومت دارند.

طراحی آیفون‌های سری ۱۳ - چیکاو

آیفون ۱۳ پرو دارای صفحه نمایش ۶.۱ اینچی از نوع سوپر آمولد است، در حالی که خواهر و برادر بزرگترش دارای صفحه نمایش ۶.۷ اینچی سوپر امولد هستند. برخلاف تفاوت اندک اندازه، هر دو برجسته به نظر می‌رسند. همچنین، آن‌ها «عملکرد» و کیفیت تصاویر صفحه نمایش خود را در زیر نور شدید خورشید نیز از دست نمی‌دهند.

هرچند که ما نمی‌توانیم در مورد مدل‌های معمولی آیفون ۱۳ نیز با همین قاطعیت ادعا  کنیم. به هر حال، سرانجام زمان آن فرا رسید که آیفون‌های اپل نیز از فناوری نرخ تازه سازی ۱۲۰ هرتز بهره ببرند و کاربران و هواداران این برند در نهایت به این آرزوی دیرینه‌ی خود، هرچند که با تأخیر زیاد، اما برسند.

ماژول دوربین پشتی آیفون ۱۳ - چیکاو

ما درک می‌کنیم که این مورد در تلفن‌های هوشمند اندروید از مدت‌ها قبل مورد استفاده قرار می‌گرفت و کاربران اپل نیز انتظار داشتند که شرکت مطبوع‌شان هرچه سریع‌تر آن را به گوشی‌های آیفون بیاورد.

 اما اپل شرکتی است که به طور معمول صبر می کند تا یک فناوری امتحان خود را به طور کامل پس دهد و مفید بودن و بدون مشکل اجرا شدن و استقبال کاربران را مشاهده کند، سپس آن را در گوشی های خود برای کاربران به ارمغان آورد.

از دو گوشی هوشمند آیفون ۱۳ مدل استاندارد و آیفون ۱۳ مینی، اولی دارای صفحه نمایش ۶.۱ اینچی است، در حالی که دومی از صفحه نمایش ۵.۴ اینچی بهره می‌برد. هر دو از پنل سوپر امولد استفاده می‌کنند و یک فریم آلومینیومی بین دو پنل شیشه‌ای وجود دارد.

برخلاف آیفون ۱۲، آیفون ۱۳ هنوز همان ظاهر متنوع را داردکه می‌توان ناچ یا بریدگی Face ID باریک شده را مشاهده کنیم که در حال حاضر ۲۰ درصد کوچکتر است.

پنل پشتی آیفون 13 - چیکاو

  • سخت‌افزار و عملکرد کلی آیفون‌های سری ۱۳

البته بزرگترین ارتقا گوشی‌های آیفون ۱۳ جدید نسبت به مدل‌های قبلی، استفاده از پردازنده Apple A15 Bionic است. جدیدترین تراشه ساخته شده توسط اپل دارای پیشرفت‌های متعددی است و قول داده می‌شود در مقایسه با مدل‌های اندروید از مزایای واقعی و قدرت بسیار زیادی برخوردار باشد. این پردازنده از فرایند ۵ نانومتری استفاده می‌کند و دارای CPU  ۶ هسته‌ای است. اما همان طور که اپل ثابت کرده است، این «سریعترین پردازنده در تلفن‌های هوشمند» است که تا ۵۰ درصد سریعتر از رقبا عمل می کند. عملکرد پردازنده گرافیکی این آیفون‌ها نیز ۳۰ درصد بهبود یافته است.

همچنین، حافظه‌ی داخلی آیفون ۱۳ پرو و آیفون ۱۳ پرو مکس از ظرفیت حداقل ۱۲۸ گیگابایت شروع می‌شود اما نسخه‌های ۲۵۶ و ۵۱۲ گیگابایتی نیز وجود دارد. و آنچه شگفت‌آور است، این است که یک مدل آیفون ۱ ترابایتی نیز برای کاربرانی که به حافظه بسیار زیاد نیاز دارند نیز در دسترس قرار می‌گیرد.

اپل از حافظه ذخیره سازی داخلی با ظرفیت‌های ۱۲۸، ۲۵۶ و ۵۱۲ گیگابایتی برای این مدل‌های آیفون استفاده می‌کند. اپل همچنین قول بهبود عملکرد شبکه ارتباطات ۵جی را در مقایسه با آیفون ۱۲ می‌دهد. این تلفن‌ها تا پایان سال از ۲۰۰ اپراتور در بیش از ۶۰ کشور و منطقه پشتیبانی خواهند کرد.

  • دوربین آیفون‌های سری ۱۳

در مورد دوربین آیفون‌های سری ۱۳ گفتنی است که این گوشی‌های هوشمند از ماژول دوربین سه‌گانه در پنل پشت بهره می‌برند.

سنسور اصلی یک لنز فوق عریض و زوم است. به هر حال، لنز زوم فقط در دو مدل آیفون پرو و پرو مکس وجود دارد. این دو سنسور عکاسی با کیفیت بالا را تضمین می‌کنند. با این حال، هر چهار مدل آیفون ۱۳ از حالت جدید سینما پشتیبانی می‌کنند. به عبارت دیگر، این حالت، حالت پرتره برای فیلم‌ها است. پس زمینه را تار می‌کند و فقط سوژه را در فوکوس واضح قرار می‌دهد.

محفظه دوربین اصلی آیفون 13 - چیکاو

گوشی‌های آیفون مدل‌های پرو  از کدک ProRes (رزولوشن یا وضوح حرفه‌ای) پشتیبانی می‌کنند که از جهاتی، شبیه به حالت RAW است، که به کاربران اجازه می‌دهد هنگام درجه‌بندی رنگ انعطاف‌پذیری بیشتری داشته باشند. در نهایت، سنسور LiDAR منحصر به فرد برای دو مدل آیفون پرو باقی می‌ماند. سنسور عریض جدید آیفون ۱۳ دارای رزولوشن ۱۲ مگاپیکسل و دیافراگم f/1.6 است.

در عین حال، دوربین ۱۲ مگاپیکسلی فوق عریض دارای لنز سریعتر F/2.4 و میدان دید ۱۲۰ درجه‌ای است. قهرمان این سری آیفون ۱۳ همچنین از فناوری تثبیت کننده sensor-shift  پشتیبانی می‌کند. اما این چیز جدیدی نیست و این مورد حتی در آیفون ۱۲ پرومکس سال گذشته نیز وجود داشت. در مورد اصل کار، سنسور واید را به طور فیزیکی حرکت می‌دهد تا ارتعاشات را کاهش دهد.

  • ظرفیت باتری آیفون‌های سری ۱۳

باتری گوشی آیفون ۱۳ پرومکس بیشترین ظرفیت باتری را در بین هر چهار مدل دارد و اگرچه هنوز هیچ اطلاعاتی در مورد میزان ظرفیت آن وجود ندارد اما این شرکت ثابت می‌کند که بهبود ظرفیت به طور معمول حدود ۲۰ است. علاوه بر این، باتری آیفون ۱۳ پرو نیز ۱۰ درصد نسبت به مدل پیشین بزرگتر شده است.

به احتمال زیاد شما نیز تاکنون مطلع شده‌اید که آیفون‌های جدید، فاقد شارژر همراه در جعبه هستند اما کابل رابط شارژ در جعبه‌ی گوشی وجود دارد. اما هر چهار آیفون جدید از شارژ بی‌سیم مگ سیف ۱۵ واتی (MagSafe 15 W) پشتیبانی می‌کنند.

صفحه نمایش آیفون 13 - چیکاو

مجموعه جدید آیفون ۱۳ همچنین عمر باتری بهتری را ارائه می‌دهد: آیفون ۱۳ مینی ۱.۵ ساعت بیشتر از آیفون مینی ۱۲ عمر باتری خواهد داشت، در حالی که آیفون ۱۳ که از آیفون مینی بزرگتر است باید ۲.۵ ساعت بیشتر از آیفون ۱۲ عمر باتری داشته باشد.

و سرانجام در مورد گوشی‌های هوشمند سری ۱۳ آیفون می‌توان گفت که باتری‌های بزرگتر، عملکرد بهتر تراشه ای ۱۵ بایونیک (Bionic A15 Apple) اپل و بهبود و بهینه‌سازی بیشتر نرم افزار، ازجمله تغییرات و بهبودهایی است که انجام گرفته است.

  • قیمت و زمان عرضه در بازار

قیمت گوشی‌های سری آیفون ۱۳ نسبت به مدل پیشین تقریباً تغییرات چندان زیادی را تجربه نمی‌کنند:

رنگ بندی آیفون 13 - چیکاو

□ قیمت آیفون ۱۳ پرومکس با حافظه داخلی ۱۲۸ گیگابایت از ۱۱۰۰ دلار شروع می‌شود

□ قیمت آیفون ۱۳ پرو با حافظه داخلی ۱۲۸ گیگابایت از ۱۰۰۰ دلار شروع می‌شود

□ قیمت آیفون ۱۳ با حافظه داخلی ۱۲۸ گیگابایت از  ۸۳۰  دلار شروع می‌شود

□ قیمت آیفون ۱۳ مینی با حافظه داخلی ۱۲۸ گیگابایت از ۷۳۰ دلار شروع می‌شود

تمام گوشی‌های سری آیفون ۱۳ از ۲۴ سپتامبر (۲ مهر ماه) برای خرید در دسترس قرار می‌گیرند.

منبع Gizchina
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.