تفاوت هاست و سرور مجازی

دغدغه‌ی بسیاری از کسب و کارها و صاحبان وبسایت انتخاب فضای میزبانی است. انتخاب هاست اشتراکی، سرور مجازی یا سرور اختصاصی؟ هاست ایران بخریم یا خارج؟ یا اینکه گزینه خرید سرور مجازی خارج را در اولویت قرار دهیم؟ هاست لینوکس بخریم یا ویندوز؟ به همه‌ی این سوالات در ادامه می‌پردازیم.

هاست اشتراکی چیست؟

زمانی که شما فضای میزبانی اشتراکی تهیه می‌کنید به این معنی است که قصمتی از فضای یک سرور فیزیکی را برای مدتی اجاره می‌کنید. هاست اشتراکی به این صورت است که شما قسمتی از فضا و منابع یک سرور را با دیگر وبسایت‌ها شریک می‌شود. در این حالت در صورتی که یکی یا چند وبسایت‌ در این سرور مصرف ترافیک و منابع بالایی داشته باشند بر روی هاست شما هم تاثیر میگذارند و باعث کاهش سرعت وبسایت شما می‌شوند. هاست اشتراکی با سیستم عامل‌های لینوکس و ویندوز ارائه می‌شود که بسته به نوع استفاده شما از آن می‌توانید خرید کنید.

سرور مجازی:

سرور مجازی هم ماهیتا به صورت اشتراکی مانند هاست اشتراکی است اما تفاوت هاست اشتراکی و سرور مجازی در این است که منابعی که به سرور مجازی اختصاص داده می‌شود مختص همان سرور مجازی است و کاربران یا وبسایت‌های دیگر صرفا از منابعی که به آنها اختصاص یافته است می‌توانند استفاده کنند و تاثیر منفی‌ای بر روی اکانت‌های دیگر نمی‌گذارد. ساختار سرور مجازی به این صورت است که با استفاده از نرم افزارهای مجازی ساز مانند vmware یک سرور فیزیکی را به چند سرور مجازی با اختصاص منابع اختصاصی ( مانند: رم، سی پی یو، ترافیک، هارد ) به آنها تقسیم می‌کنند. بر روی هرکدام از سرورهای مجازی ساخته شده بر روی سرور می‌توان بسته به نیاز کاربر انواع سیستم عامل‌ها را نصب کرد. ( ویندوز و تمامی توزیع‌های لینوکس )

وی پی اس هاستینگ

دیگر تفاوتهای هاست و سرور مجازی:

یکی دیگر از تفاوت‌های سرور مجازی و سرور اختصاصی در این است که کنترل کامل سستم عامل سرور مجازی به دست کاربر است و می‌تواند انواع نرم افزارها را بر روی آن نصب و استفاده نماید. اما این مورد برای هاست اشتراکی وجود ندارد.

سرور مجازی به همراه سیستم عامل انتخابی به کابران ارائه می‌شود و کاربر می‌تواند با نصب کنترل پنل بر روی آن ( سیپنل، دایرکت ادمین، پلسک و … ) سرور مجازی را به هاست تبدیل کرده و با استفاده از منابع با کیفیت و اختصاصی بهترین نتیجه را از فضای میزبانی خود بگیرد.

سرور اختصاصی:

شما هاست اشتراکی را به یک مجتمع آپارتمانی با تعداد واحدهای زیاد تصور کنید که دارای کنتر اپ و گاز و برق مشترک هستند. وقتی یکی از همسایه ها میزان مصرف اب زیادی داشته باشد روی فشار آب دیگران هم تاثیر میگذارد. برای سرور مجازی همان مجتمع اپارتمانی با تعداد واحدهای کمتر تصور کنید که هر کدام از واحدها کنترهای جداگانه داشته باشند و ورودی آب آنها محدود و اختصاص یافته به خودشان باشد.

سرور اختصاصی را هم مانند یک ساختمان ویلایی بزرگ و منابع زیاد و مختص به خود تصور کنین.

سیستم عامل رو چه چیزی انتخاب کنیم؟

در این بخش از تفاوت هاست و سرور مجازی به انتخاب سیستم عامل انها می‌پردازیم. هاست اشتراکی کلا دو سیستم عامل لینوکس و ویندوز دارند که این سیستم عامل همان سیستم عامل کلی سرور فیزیکی است که بر روی آن کنترل پنل نصب شده و بر روی کنترل پنل اصلی سرور اکانت‌های هاست ایجاد شده است. یعنی شما زمانی که هاست لینوکس خریداری می‌کنید تمام کانت‌هایی که با شما اشتراک بر روی این سرور دارند هاست لینوکس هستند و زمانی که هاست ویندوز استفاده می‌کنید هم سیتم عامل کلی سرور ویندوز است و شما و همه‌ی اکانت‌های موجود بر روی آن سرور هم هاست ویندوز هستند. تفاوت دیگر هاست و سرور مجازی در این است که امکان دارد بر روی یک سرور فیزیکی که برای سرور مجازی کانفیگ شده است چندین سرور مجازی ویندوز چندین لینوکس اوبونتو چند سنت اواس و … باشد و هیچ اختلالی بین آنها به وجود نیاید.

لینوکس یا ویندوز؟

لینوکس را برای اکثر زبان‌های برنامه نویسی می‌تونین است. زبان‌هایی مثل : php، javascript، python، c++ و … و تمامی کتابخانه‌های آنها. همچنین تمامی CMS های طراحی سایت مانند wordpress، drupal، Joomla و … را هم این سیستم عامل بر روی میزبانی پشتیبانی می‌کند.

ویندوز را برای زمانی استفاده می‌کنیم که از زبان برنامه نویسی مایکروسافت و کتابخانه های آن استفاده می‌کنیم یعنی: ASP.NET و .NET.Core

هاست لینوکس یا ویندوز

هاست یا سرور مجازی ایران بخریم یا خارج؟

زمانی که نیاز به این داریم که به سرویس‌های خارج از کشور وبسایتمان را متصل کنیم ( و آن سرویس‌ها تحریم هستند ) و یا اینکه کاربران خارج از کشور داریم از سرویس‌های خارج از کشور استفاده می‌کنیم. در غیر این صورت از سرویس‌های داخلی استفاده کنید.
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.