درباره کاربردهای قرارداد کار حسابداری و نکات قانونی آن بدانید!

نمونه قرارداد کار حسابداری به‌ عنوان یکی از انواع قراردادهای استخدامی محسوب می‌شود. در شرایطی که کارفرما قصد دارد امور مرتبط با حسابداری را به یک شخص حقیقی(انسان) واگذار کند، لازم است با او قرارداد کار امضا کند. با شروع رابطه استخدامی بین حسابدار و کارفرما، نیروی حسابدار از حقوق و مزایای قانون کار بهره‌مند خواهد شد.

حسابداری یکی از شغل‌های مهم و رایج در جامعه محسوب می‌شود که اهمیت بسیار زیادی دارد. تقریبا تمام کسب‌وکارها، شرکت‌ها و مجموعه‌ها برای سروسامان دادن به امور مالی خود، نیاز به حسابدار دارند. به‌این‌ترتیب نمی‌توان نقش مهم و حیاتی حسابدار را در شفاف‌سازی اطلاعات مالی و وضعیت اقتصادی یک مجموعه یا کسب‌وکار نادیده گرفت. گاهی یک حسابدار باتجربه و متبحر می‌تواند نجات‌بخش یک مجموعه باشد. به‌همین دلیل معمولا کارفرماها ترجیح می‌دهند یک یا چند حسابدار را استخدام کنند تا انجام امور حسابداری را بر عهده بگیرد. حسابدار با انجام عملیات حسابداری، تلاش می‌کند صورت وضعیت مالی و اقتصادی کسب‌وکار یا مجموعه کارفرما را  به‌درستی شفاف‌‌‌سازی کند. کارفرما مکلف است در ازای بهره‌مندی از این تجربه و اقدامات حسابدار، حق‌الزحمه او را مطابق قانون بپردازد.

نمونه قرارداد کار حسابداری چیست؟

متن نمونه قرارداد استخدام حسابدار قراردادی است که در زمان شروع رابطه کاری کارفرما و حسابدار امضا می‌شود. درواقع امضای این نمونه قرارداد، نقطه شروع رابطه استخدامی است. در این نمونه قرارداد جزئیات مربوط به استخدام حسابدار، حقوق و مزایا، مدت همکاری و سایر توافقات طرفین نوشته می‌شود. نکته‌ای که باید به آن توجه شود، این است که نمونه قرارداد کار حسابدار مطابق قانون کار و قانون تامین اجتماعی تنظیم می‌شود. یعنی مطابق این قوانین، حسابدار از حقوق و مزایای قانونی و حق بیمه بهره‌مند می‌شود.

چنانچه کارفرمایی بدون در نظر گرفتن حقوق و مزایای قانونی، حسابدار را به‌کار بگیرد، این اقدام او خلاف مقررات است و تبعاتی را برای کارفرما به‌دنبال خواهد داشت.

تصور کنید یک شرکت واردات دارو برای انجام امور مرتبط به حسابداری، یک حسابدار باتجربه را استخدام می‌کند.

دراین‌صورت برای ‌اینکه جزئیات مربوط به این رابطه استخدامی، از ابتدای همکاری آن‌ها شفاف و مشخص باشد، لازم است که شرکت با این نیروی جدید، نمونه قرارداد استخدام حسابدار را امضا کند. در این قرارداد، زمان حضور حسابدار، ساعات کار، مبلغ حق‌الزحمه و سایر موارد به‌صورت دقیق مشخص می‌شود. همچنین لازم است که این شرکت از اولین روز شروع همکاری، حسابدار را بیمه کند.

نمونه قرارداد کار حسابداری چه زمانی کاربرد دارد؟

زمانی‌که عملیات حسابداری توسط نیروی انسانی انجام می‌شود، امضای نمونه قرارداد استخدام حسابدار کاربرد دارد. در حقیقت در تمام روابط استخدامی که مشمول قانون کار هستند، نیروی کار باید شخص حقیقی یعنی انسان باشد. چنانچه امور حسابداری متعلق به کارفرما توسط یک شرکت حسابداری انجام شود، این مورد خارج از روابط استخدامی است و مشمول قراردادهای دیگری خواهد بود. به‌این‌ترتیب فرم قرارداد کار حسابدار در مواقعی کاربرد دارد که حسابداری کسب‌وکار یا مجموعه یا شرکت به یک شخص حقیقی یعنی انسان واگذار شود.

فرض کنید شخصی یک فروشگاه فرش‌فروشی دارد و به‌صورت عمده، فرش‌هایی را خریداری می‌کند. سپس به‌صورت نقد و اقساط این فرش‌ها را به خریداران می‌فروشد. همچنین این فروشگاه با ارگان‌ها، سازمان‌ها و ادارات مختلفی توافق می‌کند تا فرش‌هایی را به‌صورت نقدی، اقساطی یا با شرایط ویژه به آن‌ها بفروشد. دراین‌صورت مدیر این فروشگاه برای ‌اینکه امور حسابداری این فروشگاه را سروسامان دهد، شخصی را استخدام می‌کند و با او نمونه قرارداد کارمند حسابداری را برای مدت یک سال امضا می‌کند.

به‌دلیل استخدامی بودن این نوع رابطه کاری، لازم است که مدیر این فروشگاه فرش‌فروشی، مطابق قانون، حقوق و مزایای حسابدار را بپردازد و او را بیمه کند.

امضای قرارداد حسابداری چه کمکی به طرفین می‌کند؟

در شرایطی ممکن است رابطه کاری حسابدار و کارفرما به‌صورت شفاهی آغاز شود و ادامه داشته باشد. قانون‌گذار با هدف حمایت از هر دو طرف و به خصوص نیروی کار، در قانون کار توافق شفاهی را نیز پذیرفته است. به‌این‌ترتیب اگر کارفرما حسابدار را استخدام کند، ولی با او قرارداد کتبی نداشته باشد، دراین‌صورت چنانچه اختلافی بین آن‌ها ایجاد شود، امکان پیگیری وجود دارد. بااین‌حال بدون وجود قرارداد کتبی، اثبات رابطه کاری دشوار خواهد بود و ممکن است زمان و هزینه زیادی از هر دو طرف اتلاف شود.

با وجود نمونه قرارداد کارمند حسابداری طرفین می‌توانند به‌راحتی وجود رابطه کاری استخدامی را اثبات کنند. در متن این نمونه قرارداد، جزئیات کامل مربوط به حقوق و مزایا، ساعات کار و تعهدات هر کدام از طرفین به‌صورت کامل نوشته شده ‌است. به‌این‌ترتیب ابهامی در این زمینه وجود نخواهد داشت.

چنانچه کارفرما در زمان استخدام، تضمینی بابت حسن انجام کار از حسابدار دریافت کرده باشد، دراین‌صورت نوع و مبلغ این تضمین به‌صورت دقیق در این متن نوشته می‌شود. این اقدام سبب پیشگیری از مشکلات زیادی در این زمینه خواهد شد.

زمانی‌که کارفرما و حسابدار نمونه قرارداد کار حسابداری را امضا می‌کنند، اگر در آینده اختلافی بین آن‌ها ایجاد شود، می‌توانند با استناد به متن این قرارداد، دفاعیات و ادعای خود را مطرح کنند.

مثال‌هایی در رابطه با مزایای داشتن قرارداد کتبی با حسابدار

تصور کنید شخصی به‌عنوان حسابدار در یک فروشگاه زنجیره‌ای استخدام می‌شود. کارفرما و حسابدار مدت همکاری را شش ماه تعیین می‌کنند. مطابق این قرارداد، کارفرما متعهد می‌شود که حقوق و مزایای حسابدار را در این شش ماه مطابق قانون کار بپردازد و او را بیمه کند. بعد از گذشت سه ماه، کارفرما تعهدات مالی خود را در قبال این حسابدار انجام نمی‌دهد و حق بیمه او را نیز پرداخت نمی‌کند. دراین‌صورت حسابدار با استناد به متن این نمونه قرارداد، می‌تواند برای مطالبه حقوق مالی خود، به مراجع حل اختلاف مستقر در اداره کار مراجعه کند.

از طرف دیگر گاهی ممکن است حسابدار، تعهدات خود را مطابق قرارداد ایفا نکند یا این‌که بدون هماهنگی با کارفرما ترک کار کند. دراین‌صورت کارفرما می‌تواند با استناد به متن نمونه قرارداد، برای پیگیری این موضوع از طریق مراجع حل اختلاف مستقر در اداره کار اقدامات لازم را انجام دهد.

نمونه قرارداد کار پاره وقت حسابداری چیست؟

در بعضی از کسب‌وکارها یا شرکت‌ها نیازی به حضور تمام‌وقت حسابدار نیست. به‌همین دلیل کارفرما برای ‌اینکه امور حسابداری شرکت یا کسب‌وکار او به‌درستی انجام شود، حسابدار را به‌صورت پاره‌وقت استخدام می‌کند. دراین‌صورت حسابدار مطابق ساعات کاری که برای کارفرما کار می‌کنند، مشمول حقوق و مزایا و حق بیمه خواهد بود. این شیوه از همکاری در جامعه با عنوان قرارداد کار ساعتی نیز شناخته می‌شود.

تصور کنید کارفرما قصد دارد، حسابداری را استخدام کند که در هفته سه روز و در این سه روز به مدت 5 ساعت در محل کار او حاضر شود و تعهدات خود را مطابق قرارداد ایفا کند. دراین‌صورت کارفرما و حسابدار نمونه قرارداد کار پاره وقت حسابداری را برای همین ساعات و روزهای مشخصی که حسابدار موظف است در محل کار حاضر شود، امضا می‌کنند.

مطابق این قرارداد، حسابدار در ازای ساعات کار و فعالیت خود، مشمول حقوق و مزایا و حق بیمه خواهد بود. یعنی پرداخت حقوق و مزایا و حق بیمه او به‌عنوان تکلیف قانونی کارفرما محسوب می‌شود و کارفرما باید براساس ساعات کار حسابدار، این تعهدات خود را ایفا کند.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.