بررسی رابط کاربری ColorOS 14/OxygenOS 14/Realme UI 5.0

اگرچه Oppo، Realme و OnePlus پوسته‌های اختصاصی اندروید خود را با نام‌های متفاوتی می‌نامند، اما این سه رابط کاربری شبیه به هم هستند و مجموعه‌ای از ویژگی‌ها و تقریباً یک تجربه کاربری را ارائه می‌دهند، که باعث ناامیدی کاربران قدیمی OnePlus شده است. هنوز عزادار برخی از ویژگی های اختصاصی Oxygen OS هستیم.

با این حال، صرف نظر از اینکه گوشی شما از کدام یک از سه برند تولید می‌شود، از تجربه‌ای تا حد زیادی روان و پر ویژگی لذت خواهید برد.

در مقایسه با نسخه های قدیمی ColorOS 13/OxygenOS 13/Realme UI 4.0، نسخه های جدید ColorOS 14/OxygenOS 14/Realme UI 5.0 مبتنی بر Android 14 تغییرات کمی برای کاربر ارائه می دهند.

بررسی سیستم‌ عامل کالر 14، ریلمی 5 و اکسیژن 14

صفحه قفل، صفحه اصلی، صفحه نمایش همیشه روشن

اگر تا به حال از یکی از این سه سیستم عامل استفاده کرده باشید، احساس راحتی می کنید. هیچ تغییر قابل توجهی در نحوه پیمایش یا ظاهر رابط کاربری وجود ندارد. شما به طور پیش فرض یک کشوی برنامه استاندارد و یک اعلانات آشنا با جابجایی سریع دریافت می کنید.

بسیاری از عناصر رابط کاربری قابل تنظیم هستند – فونت ها، نمادها، رنگ های برجسته و حتی شکل جابجایی های سریع در سایه اعلان.

عملکرد نمایشگر همیشه روشن نیز طیف گسترده ای از سفارشی سازی ها را ارائه می دهد.

یکی از ویژگی های شناخته شده در این مرحله، امکان راه اندازی یک برنامه با نگه داشتن حسگر اثر انگشت هنگام باز کردن قفل است. یک منوی پاپ آپ با برنامه های مورد نظر شما باز می شود. Oppo/OnePlus/Realme پیشگام این ویژگی بودند، و ما خوشحالیم که هنوز آن را در اطراف می بینیم.

حرکات و ناوبری

پیمایش بسیار استاندارد است. شما می توانید بین حرکات و دکمه های نرم افزار یکی را انتخاب کنید. پیمایش ژست‌ها را می‌توان به دلخواه شما تنظیم کرد – حساسیت برای حرکات پشتی با کنترل جداگانه روی لبه چپ و راست، پنهان کردن نوار راهنمای حرکت و غیره.

برخی از ژست‌های دیگر نیز در دسترس هستند – حرکات خاموش کردن صفحه برای راه‌اندازی برنامه‌ها با کشیدن حروف روی صفحه قفل، بلند کردن تلفن به سمت گوش برای پاسخ دادن، و تعویض خودکار گوشی در صورت اتصال به بلوتوث. در برخی از دستگاه‌های Realme/OnePlus/Oppo، معمولاً گوشی‌های سطح بالاتر، می‌توانید با ژست‌های Air گوشی را از دور کنترل کنید.

ویژگی های چندوظیفه ای و بهره وری

همانطور که امروزه اکثر برنامه های اندرویدی همپوشانی دارند، این سه ویژگی تعداد انگشت شماری مناسب برای چندوظیفگی دارد. شما دارای نمای استاندارد Split (دو برنامه به طور همزمان بر روی صفحه باز می شوند)، پنجره انعطاف پذیر (برنامه ها را در پنجره های کوچک تعاملی باز کنید، می توانید هر بار تعداد انگشت شماری را باز نگه دارید) و Smart Sidebar (برنامه ها و ابزارهای دلخواه خود را انتخاب کنید تا بتوانید آنها را با بیرون کشیدن میله از لبه کناری راه اندازی کنید).

با این حال، نوار کناری ویژگی جدیدی برای خود دارد. اکنون می توانید هر نوع فایلی را در File Dock ذخیره کرده و در هر زمان به آن دسترسی داشته باشید. فهرست فایل های اخیر نیز موجود است.

آخرین اما نه کم اهمیت، ویژگی Smart Touch به شما امکان می دهد تصاویر و متن را مستقیماً از یک اسکرین شات استخراج کنید، و به نظر می رسد که این ویژگی فقط در دستگاه های سطح بالاتر در دسترس است. با این حال، عملکرد لنز داخلی گوگل می تواند این کار را برای شما انجام دهد، حتی اگر گوشی Oppo/Realme/OnePlus شما از Smart Touch پشتیبانی نکند.

نوتیفیکیشن

ویژگی های اعلان بسیار استاندارد و ساده هستند، اگرچه استثناهای قابل توجهی وجود دارد. به عنوان مثال، پنهان کردن اعلان هوشمند، یک ویژگی جالب حفظ حریم خصوصی است که در اکثر دستگاه‌های Realme/Oppo/OnePlus، حتی در دستگاه‌های ارزان‌تر، موجود است. وقتی Face Unlock را فعال می‌کنید، سیستم از داده‌های چهره شما برای خصوصی نگه داشتن اعلان‌های شما استفاده می‌کند. به عنوان مثال، اگر دوربین جلوی فرد دیگری را بگیرد که به تلفن شما نگاه می کند، محتوای بنر اعلان را پنهان می کند.

در مورد بنرها، سیستم چند عمل زمینه ای سریع را برای شما فراهم می کند تا مستقیماً از اعلان در قسمت اعلان انتخاب کنید.

Smart Suggestions بنرهای پاپ آپی هستند که می توانند در سایه اعلان ها به عنوان اعلان های معمولی نیز باقی بمانند. آنها بسته به موقعیت، اطلاعات بلادرنگ را ارائه می دهند. به عنوان مثال، شما را در مورد تحویل غذا، خدمات سواری و غیره در جریان قرار می دهد. همچنین می توانید آنها را در صفحه قفل و نمایشگر همیشه روشن مجاز کنید.

متأسفانه، سیستم از پیشنهادات هوشمند همه برنامه‌ها پشتیبانی نمی‌کند، بنابراین تجربه شما ممکن است متفاوت باشد.

مشابه جزیره پویا اپل، اوپو نوعی حباب های متنی را پیاده سازی کرده است. Oppo آن را Aqua Dynamics می نامد و با برنامه های سیستمی خاصی مانند ضبط کننده کار می کند. حباب کوچکی در نوار وضعیت ظاهر می شود که نشان می دهد ضبط کننده فعال است. اگرچه نتوانستیم آن را با برنامه Music کار کنیم، که مایه تاسف است زیرا کار با پخش‌کننده‌های رسانه منطقی‌تر است.

و اگر صاحب دستگاه OnePlus یا Oppo Find N3 هستید، می‌توانید با استفاده از نوار لغزنده هشدار، بین حالت زنگ، حالت لرزش و حالت بی‌صدا جابجا شوید.

اتصال چند صفحه ای

این ویژگی جدید نیست، اما فهرست گسترده‌ای از کارهایی را ارائه می‌کند که می‌توانید با اتصال رایانه شخصی و تلفن خود یا دستگاه دیگری Oppo/Realme/OnePlus انجام دهید. می‌توانید پخش محتوا، اشتراک‌گذاری فایل‌ها و چند کار را انجام دهید. با این حال، ما متوجه شدیم که فرآیند اتصال با چندین ورود و مشکلات هنگام اتصال Realme به تلفن هوشمند Oppo بسیار خسته کننده است و اگر آداپتورهای بی سیم نداشته باشد، نمی توانید از آن با رایانه رومیزی خود استفاده کنید. با توجه به اینکه همه دستگاه ها در یک شبکه هستند، محدودیت عجیبی است. قطعاً این فرآیند ساده ای نیست و با راه حل های DeX سامسونگ یا Ready For موتورولا فاصله زیادی دارد.

جمع بندی

رابط کاربری ColorOS/OxygenOS/Realme در اجرای آخرین تغییرات اندروید و ویژگی های مرسوم، کمی عقب تر است. در روشی که می توانید از این سه پوشش اندرویدی استفاده کنید، تغییرات کمی وجود دارد و هیچ ویژگی جدید قابل توجهی نیز وجود ندارد. در حالی که سامسونگ و گوگل در حال ادغام ویژگی های مبتنی بر هوش مصنوعی در نسخه های اندروید 14 خود هستند و شیائومی MIUI 14 خود را به HyperOS، Oppo، OnePlus تغییر می دهد و رویکرد Realme تا حدودی کهنه شده است.

 

منبع gsmarena
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.