به دلیل تحریم ها امکان واردات مستقیم خودروهای ژاپنی وجود ندارد

این روز های حواشی بسیار زیادی درباره واردات خودرو به بازار ایران وجود دارد. به دلیل تحریم های آمریکا احتمالا امکان واردات خودرو به صورت مستقیم از ژاپن وجود ندارد. برای اطلاع از جزئیات تا انتهای مقاله همراه چیکاو باشید.

براساس اخباری که به تازگی منتشر شده است احتمالا خودرو های لوکس و شاسی بلند گران قیمت وارد نشوند. برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه مقاله ” احتمال عرضه خودرو های شاسی بلند غیر چینی مانند بنز و تویوتا کم است ” را مطالعه نمایید.

همچنین به دلیل تحریم های آمریکا و پایبندی بسیاری از کشور ها به آن تحریم، احتمالا امکان ورود خودرو های ژاپنی نیز به ایران وجود ندارد. به نقل از رئیس کمیته مشترک بازرگانی ایران و ژاپن:

«بدون تردید اصلاح مناسبات سبب توسعه روابط تجاری ما با ژاپنی‌ها خواهد شد، اما در شرایط فعلی به صورت مستقیم نمی‌توانیم خودرو از این کشور وارد کنیم.»

متاسفانه ایران در ژاپن سفیر تجاری ندارد.در همین راستا و با توجه به اهمیت نقش سفیر تجاری در کشور های مختلف بهرام شکوری اعلام کرد: داشتن سفیر تجاری در کشور های مختلف باعث توسعه روابط اقتصادی بین دو کشور می شود. هم اکنون ایران در ژاپن سفیر تجاری ندارد. گرچه ایران با داشتن چندین سفارتخانه و سفیر تجاری در کشور های مختلف نیز در زمینه توسعه روابط تجاری و پیشبرد اهداف مختلف، عملکرد مطلوبی نداشته است.

وی در ادامه صحبت های خود افزود: ژاپن به عنوان یک کشور عالی و جایگزین مناسب برای کشور های اروپایی و آمریکایی در حوزه انتقال دانش و تکنولوژی های روز دنیا است. این کشور به عنوان یکی از بزرگترین قطب های اقتصادی دنیا می تواند به پیشبرد اهداف تجاری ایران کمک کند.

وی در ادامه افزود:

«کمپانی‌ تویوتا سالانه بیش از 10 میلیون خودرو تولید می‌کند که بیش از 75 درصد از تولیداتش را در بازارهای جهانی عرضه می‌کند؛ اروپا و آمریکا جزو کشورهای تولیدکننده خودرو محسوب می‌شوند، اما از آنجایی‌‌که قیمت و کیفیت خودروهای آسیایی به‌ ویژه ژاپنی مرغوب است، تقاضا برای خرید خودروی ژاپنی در بازار کشورهای اروپایی و آمریکایی وجود دارد.»

رئیس کمیته مشترک بازرگانی ایران و ژاپن در ادامه و با اشاره به اینکه سرمایه گذاری و واردات خودرو از ژاپن تنها با بهبود روابط با کشور های مختلف امکان پذیر است اعلام کرد: در شرایط فعلی و بدون اصلاحات مناسب به صورت مستقیم نمی‌توانیم خودرو از این کشور وارد کنیم.»

ژاپن و آمریکا سرمایه گذاری های بزرگ مشترکی را با یکدیگر دارند. از طرفی سهم بسیار بزرگی از کالا های ژاپنی در آمریکا به فروش می رسد. به همین دلیل حفظ روابط تجاری با آمریکا برای این کشور آسیایی بسیار با اهمیت می باشد. به همین دلیل و با وجود تحریم ها امکان واردات مستقیم خودرو های ژاپنی به ایران وجود ندارد و واردات خودرو های ژاپنی تنها با واسطه انجام خواهد شد.

در شرایطی که امکان واردات خودرو های لوکس و خودرو های ژاپنی به صورت مستقیم وجود ندارد، بخشی از خودرو های چینی نیز در رسته دستگاه های بی کیفیت قرار دارند. شکوری در این زمینه اعلام کرد:

«محصولی رضایت ما را برآورده می‌کند که به لحاظ کیفیت و قیمت مناسب باشند و این دو اصل در خودروهای چینی که وارد شده‌اند، کمتر رعایت شده و رضایت ایرانیان را جلب نکرده است. در حوزه ماشین‌آلات معدنی کاترپیلار، کوماتسو در ایران هست اما هیچکدام از این ماشین‌آلات در ایران نمایندگی رسمی ندارند اما قطعات آنها تامین و در حوزه معدن‌های داخلی کار می‌کنند.»

با توجه به یکی از شروط موجود در آیین نامه وزارت صمت در زمینه واردات خودرو شرایط کمی پیچیده می شود. در بند های این آیین نامه لزوم واردات خودرو، داشتن نمایندگی و خدمات پس از فروش در ایران می باشد. این بدان معنی است که تنها خودرو های چینی و روسی وارد کشور خواهد شد. به نظر شما آیا این خودرو ها می توانند رضایت مرد را جلب کنند؟

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.