احتمال عرضه خودرو های شاسی بلند غیر چینی مانند بنز و تویوتا کم است

براساس مصوبه جدید واردات خودرو احتمال عرضه خودرو های شاسی بلند غیر چینی به داخل کشور کم است. به نقل از انجمن واردکنندگان خودرو، براساس بند های آیین نامه، خودرو های شاسی بلند متعلق به بنز و تویوتا امکان پذیر نخواهد بود. وی ضمن پاسخ به ابهامات و شایعات موجود در این زمینه اعلام کرد که اگر قرار است خودروی SUV وارد کشور شود، تنها می توان روی خودرو های تولید چین حساب باز کرد. برای اطلاع از جزئیات خبر تا انتهای مقاله همراه چیکاو باشید.

آیین نامه واردات خودرو درباره چیست؟

براساس اطلاعات به دست آمده اکثر شرکت های مجاز به واردات خودرو، در زمینه مونتاژ کالا های چینی فعالیت می کنند. از همین رو نمی توان انتظار ورود خودرو های CKD را داشت. در آیین نامه مذکور دو شرط مهم عنوان شده است.

  • شرط اول: سقف خودرو های وارداتی 20 هزار یورو باشد.
  • شرط دوم: از برند هایی می توان خودرو وارد کرد که در ایران، نمایندگی و خدمات پس از فروش داشته باشند.

براساس این دو شرط گفته شده و با این تفاسیر احتمال واردات خودرو های غیر چینی در ایران بسیار کم است. بنابراین احتمال وارد شدن خودرو های شاسی بلند و کراس اوور های گران و باکیفیت تقریبا بعید است.

آیا آیین نامه واردات خودرو اصلاح می شود؟

صحبت هایی از اصلاح این مصوبه شنیده می شود. براساس حرف و صحبت های موجود احتمال ایجاد اصلاح بند های این آیین نامه وجود دارد. مجلس پیشنهادات مختلفی را برای بند های مربوط به تعرفه ها، عوارض، قسط ها، وضعیت سود و… ارائه کرد است. این پیشنهادات در حال بررسی هستند. از همین رو ممکن است که شاهد اصلاحات در بند های این آیین نامه باشیم.

احتمال واردات خودرو های شاسی بلند و کراس اوور چقدر است؟

براساس دو شرط اصلی آیین نامه که در ابتدای مقاله آنها را شرح دادیم احتمال وارد کردن خودرو های شاسی بلند گران قیمت کم است. با این تفاسیر تنها امکان تجارت با برند های چینی فراهم است.

به دلیل رفتار پیچیده و نبود شفافیت بسیاری از شرکت ها تمایل به همکاری با بخش های دولتی ندارند. در این بین شرکت هایی مانند سایپا، پارس‌خودرو، سایپا سیتروئن، کرمان خودرو، فردا موتور، مکث موتور، آرین موتور پویا، بهمن موتور، ایران‌خودرو، معین خودرو، ایرتویا و دیار خودرو کج.ز های لازم برای ورود به عرصه واردات را کسب کرده اند. شرکت های دیگر نیز با پذیرش شروط و احراز هویت می توانند مجوز های لازم را کسب کنند.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.