بدسکتور هارد چیست و چگونه می‌توان آن را برطرف کرد؟

بدسکتور هارد چیست؟

بدسکتور هارد به مجموعه‌ی کوچکی از داده های روی هارد درایو شما گفته می شود که به درخواست‌های خواندن و یا نوشتن پاسخی نمی‌دهد. بدسکتورها می توانند هم در هارد دیسک های سنتی (HDD ها) و هم در درایوهای حالت جامد مدرن (SSD ها) رخ دهند. همچنین به طور کلی، دو نوع بدسکتور هارد وجود دارد. یکی ناشی از آسیب فیزیکی هارد است و قابل تعمیر نیست و دیگری ناشی از خطاهای نرم‌افزاری است که می‌توان آن را برطرف کرد. در ادامه بیشتر به این موضوع پرداخته خواهد شد. همراه چیکاو باشید.

انواع بدسکتور ها و دلایل به وجود آمدنشان

همانطور که در قسمت بالایی نیز گفته شد، بدسکتور ها دو نوع دارند. به اولین نوع آنها بدسکتور فیزیکی (physical) یا سخت (hard) و به نوع دیگر بدسکتور منطقی (logical) یا نرم (soft) گفته می شود. حال بیایید به بررسی هر دو نوع بدسکتور بپردازیم.

بدسکتور هارد فیزیکی (یا سخت)

 بدسکتور فیزیکی یا سخت، به مجموعه ای از یک فضای ذخیره سازی هارد دیسک گفته می شود که از نظر فیزیکی آسیب دیده است. نکته‌ی مهم در مورد این بدسکتور ها و اطلاعات موجود در آن ها این است که قابل تعمیر و بازگردانی نیستند.

دلایل به وجود آمدن بدسکتور فیزیکی

به طور کلی سناریو‌های مختلفی در ارتباط با به وجود آمدن این نوع بدسکتور هارد وجود دارد. در ادامه به بررسی چند مورد از آن ها خواهیم پرداخت.

  •       ممکن است که هارد درایو شما از کارخانه‌ی تولید کننده با سکتورهای خراب ارسال شده باشد. توجه کنید که تکنیک‌های ساخت هارد‌ها بی نقص و کامل نیستند و در همه‌ی آنها می‌توان یک حاشیه یا خطای جزئی پیدا کرد.
  •       در یک هارد درایو، سایش طبیعی قطعات مکانیکی در نهایت می تواند منجر به خراب شدن بخش‌های مختلف هارد ‌شود.
  •       از دلایل دیگر نیز می توان به ورود کثیفی و گرد و غبار به درون هارد اشاره کرد. همچنین ممکن است درایو ضربه خورده باشد، که این موضوع باعث می‌شود سر هارد دیسک با صفحات گردان برخورد و باعث آسیب شود.

بدسکتور هارد منطقی (نرم)

 این بدسکتور هارد، مجموعه‌ای از فضای ذخیره سازی روی هارد به شمار می‌رود که به نظر می‌رسد به درستی کار خود را انجام نمی‌دهد. در صورت وجود این مشکل وقتی سیستم عامل سعی کند داده های موجود در هارد را از این بدسکتور بخواند، متوجه خواهد شد که کد تصحیح خطا یا error-correcting code (ECC) با محتوای بخش مطابقت ندارد. این نوع بدسکتور‌ها را می‌توان با بازنویسی درایو با صفرها و یا استفاده از روش قدیمی تر، انجام یک فرمت سطح پایین، تعمیر کرد. همچنین ابزار بررسی دیسک ویندوز نیز این توانایی را دارد که چنین سکتور هایی را تعمیر کند. در انتهای مقاله به رفع بدسکتور هارد ها پرداخته خواهد شد. 

دلایل به وجود آمدن بدسکتور منطقی

همانطور که در ابتدای مقاله نیز گفته شد بدسکتورهای منطقی به دلیل مشکلات نرم افزاری رایانه ایجاد می شوند. به عنوان مثال، اگر رایانه‌ی شما به دلیل قطع برق و یا کشیدن کابل انرژی، به صورت ناگهانی خاموش شود، ممکن است که هارد در وسط انجام عمل نوشتن در یک بخش یا سکتور نیز خاموش شده و مشکل پیدا کند. در مورد دلایل دیگر نیز می توان گفت، ممکن است قسمت‌هایی روی هارد، حاوی داده‌هایی باشند که با کد تصحیح خطا مطابقت ندارند. همچنین علاوه بر این ها ویروس ها و یا سایر بدافزارها نیز می توانند باعث به وجود آمدن بدسکتور های نرم افزاری شوند.

چگونه سکتور های خراب را تعمیر کنیم؟

سیستم عامل ویندوز، دارای یک ابزار چک دیسک داخلی به نام Chkdsk است. این نرم‌افزار، هارد را برای پیدا کردن خطاها اسکن کرده، خطاهای منطقی را برطرف میکند و بدسکتور‌ها را نیز شناسایی و علامت‌گذاری می‌کند.

  •  شما می‌توانید در صورت تمایل، در مقاله‌ی “4 راهکار ساده برای تشخیص عمر هارد دیسک” نیز مطالبی راجع به استفاده از Chkdsk بخوانید.

از ابزار Chkdsk ویندوز می توان برای رفع بدسکتور هارد استفاده کرد - چیکاو

  •  اگرچه که ممکن است فقط یک مشکل خیلی جزئی در هارد وجود داشته باشد، اما Chkdsk برای انجام وظیفه‌ی خود به زمان زیادی نیاز دارد. بنابراین بهتر است Chkdsk را برای بررسی هارد فقط در صورتی اجرا کنید که برای مدتی نیازی به استفاده از کامپیوتر خود ندارید. به طور کلی سرعت این نرم‌افزار به مسائل زیادی مانند، سرعت کلی رایانه، تعداد فایل‌ها و پوشه‌ها، RAM و اندازه‌ی دیسک بستگی دارد.
  •  همچنین Chkdsk دسترسی انحصاری و کامل به رایانه‌ را نیز می خواهد. به این صورت که در بیشتر موارد برای اجرا شدن درخواست راه‌اندازی مجدد کرده و بلافاصله پس از راه اندازی شروع به کار می‌کند. بنابراین شما در این حین به رایانه‌ی شخصی خود دسترسی نخواهید داشت. البته، توجه کنید که شما همیشه می توانید روند چک و بررسی را قطع کنید، اما این کار ایده‌ی خوبی نیست.

حال که به این مسائل پی بردید، زمان اجرای Chkdsk برای رفع بدسکتور هارد است. برای انجام این کار طبق مراحل زیر عمل کنید.

  •       My Computer را در دسکتاپ خود پیدا کرده و روی آن دوبار کلیک کنید.
  •       هاردی را که می خواهید بررسی کنید پیدا کنید، سپس روی آن راست کلیک کنید و به قسمت Properties بروید.
  •       در قسمت Properties به بخش Tools بروید.
  •       اکنون بر روی گزینه‌ی بررسی یا Check کلیک کنید.
  •       پس از کلیک بر روی check یک کادر جدید برای شما ظاهر خواهد شد. هر دو گزینه را علامت زده و روی Start کلیک کنید.
  •       به احتمال زیاد پیغامی دریافت خواهید کرد که نرم افزار Check Disk می خواهد به دیسک دسترسی انحصاری داشته باشد و بلافاصله پس از راه اندازی مجدد شروع به کار کند. روی گزینه‌ی OK کلیک کنید.
  •       کامپیوتر خود را مجددا راه اندازی یا restart کنید.

جلوگیری از به وجود آمدن بدسکتور هارد

در ادامه با ما باشید تا به وسیله‌ی ارائه‌ی توصیه هایی به شما در جلوگیری از به وجود آمدن بدسکتور کمک کنیم.

جلوگیری از بدسکتورهای سخت افزاری

  •       مطمئن شوید که رایانه‌ی شما همیشه خنک و عاری از گرد و غبار است.
  •       اطمینان حاصل کنید که هارد کیفیت خوبی را از برند های معتبر موجود در بازار خریداری می کنید.
  •       همیشه کامپیوتر (لپ تاپ یا کیس کامپیوتر) خود را با دقت حرکت دهید.
  •       کابل های داده‌ی هارد خود را تا حد امکان کوتاه تهیه کنید.
  •       همیشه رایانه‌ی خود را به روش مناسب و درست خاموش کنید.

برای جلوگیری از به وجود آمدن بدسکتور سخت افزاری، مطمئن شوید که رایانه‌ی شما همیشه خنک و عاری از گرد و غبار است - چیکاو

جلوگیری از بدسکتورهای نرم افزاری

  •       برای جلوگیری از به وجود آمدن بدسکتورهای نرم افزاری از یک برنامه‌ی یکپارچه‌سازی (defragmenter) دیسک استفاده کنید. همچنین این کار برای جلوگیری از خرابی هد هارد نیز استفاده می‌شود که می تواند با به وجود آمدن بدسکتور سخت نیز مقابله کند.
  •       یک نرم افزار آنتی ویروس و ضد بدافزار با کیفیت بر روی رایانه‌ی خود تهیه کنید و برنامه های خود را نیز به روز نگه دارید.
منبع howtogeek auslogics
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.