بررسی نحوه‌ی تعویض هارد کامپیوتر با روشی آسان و کاربردی

مقدمه

با گذشت زمان، سرعت سیستم های کامپیوتری و یا لپ تاپ ها به مرور کاهش می یابد و این باعث به وجود آمدن مشکلات متعددی برای کاربران می شود. ممکن است که دلایل مختلفی در بروز این اتفاق عامل باشند، اما یکی از رایج ترین دلایل، مشکلات مربوط به هارد دیسک است. به طور کلی هارد دیسک‌های کامپیوتر برای همیشه دوام نمی‌آورند و غیرمعمول نیست که سریع تر از بقیه‌ی قسمت‌های کامپیوتر از کار بیفتند. خوشبختانه، با انجام تعویض هارد کامپیوتر، شما به راحتی می توانید در صورت به وجود آمدن مشکلی برای هارد دیسکتان آن را با یک هارد بهتر و سریع تر (مثل هارد های SSD) تعویض کنید.

ما در ادامه قصد داریم به شما نحوه‌ی تعویض هارد کامپیوتر را آموزش داده، و همچنین بررسی کنیم چگونه هارد درایو مناسبی را برای سیستم خود انتخاب کنید و رایانه‌ی خود را در طول تعویض هارد ایمن نگه دارید. همراه چیکاو باشید.  

  • با انجام تعویض هارد کامپیوتر، شما به راحتی می توانید در صورت به وجود آمدن مشکلی برای هارد دیسکتان آن را با یک هارد بهتر و سریع تر تعویض کنید.

نحوه‌ی تعویض هارد کامپیوتر

  1. از اطلاعات و یا داده های مورد نیاز موجود در هارد دیسک نسخه‌ی پشتیبان تهیه کنید.

 اگر هارد درایو فعلی تان که قصد دارید آن را تعویض کنید، همچنان کار می‌کند و به داده های درون آن نیز نیاز دارید، باید قبل از حذف هارد، از داده های آن یک نسخه‌ی پشتیبان تهیه کنید.

برای انجام این کار شما می توانید از روش های مختلفی استفاده کنید. در حال حاضر، بهترین استراتژی این است که تمام داده های ضروری خود را بر روی Cloud Storage منتقل کنید. این کار امن ترین و مطمئن ترین روش برای تهیه‌ی نسخه پشتیبان به شمار می رود. به غیر از این استراتژی، شما می‌توانید داده‌ها را در درایوهای فیزیکی مانند هارد های اکسترنال نیز ذخیره کنید و یا اینکه اگر داده‌ها چندان بزرگ نیستند، می‌توانید آن‌ها را بر روی فلش مموری های USB دار منتقل کنید. 

شما می توانید با استفاده از یک هارد اکسترنال، به راحتی از اطلاعات مورد نیاز هارد دیسک خود نسخه‌ی پشتیبان تهیه کنید - چیکاو

  1. یک کپی کامل و قابل بوت از سیستم عامل تهیه کنید (در صورت استفاده نکردن از شبیه سازی یا cloning).

اگر شما در انجام تعویض هارد کامپیوتر خود از ابزار های شبیه سازی (cloning) استفاده نمی کنید، پس از نصب هارد جدید باید سیستم عامل خود را مجدداً بر روی آن نصب کنید. 

  1. بین HDD (هارد درایو دیسک سخت) یا SSD (درایو حالت جامد) تصمیم بگیرید.

در این جا شما باید بین دو هارد SSD و HDD برای جایگزین کردن آن با هارد قدیمی کامپیوتر تان تصمیم گیری کنید. به صورت کلی SSD ها به طور قابل توجهی سریعتر از HDD ها یا هارد دیسک ها هستند، در اندازه‌های کوچک‌تری عرضه می‌شوند، و به دلیل عدم وجود قطعات متحرک در آن ها، طول عمر بسیار بیشتری نیز دارند. اما به این موضوع توجه کنید که به دلیل وجود این مزایا، درایوهای SSD گران‌تر از HDD ها هستند و شما با در نظر داشتن یک مقدار پول مشخص می توانید با خرید HDD از فضای ذخیره سازی بسیار بیشتری بهره مند شوید. اگر که مشکل شما هزینه و فضای ذخیره سازی است، انتخاب هارد دیسک گزینه‌ی مناسب تری برای شما است ولی اگر نیاز به سرعت پردازش بالاتر و طول عمر بیشتر دارید SSD بیشتر به درد شما می خورد. 

  1. کامپیوتر خود را خاموش کرده و آن را از برق بکشید.

در این مرحله از تعویض هارد کامپیوتر شما باید اطمینان حاصل کنید که کامپیوتر خاموش باشد و به پریز برق نیز متصل نباشد. 

  1. قبل از دست زدن به اجزای رایانه، مطمئن شوید که به زمین اتصال دارید.

استفاده نادرست از قطعات الکترونیکی کامپیوتر، می تواند به سیستم شما آسیب های دردسر سازی بزند. شما می توانید مطمئن شدن از اتصال به زمین، از یک مچ بند ضد الکتریسیته‌ی ساکن استفاده کنید.

استفاده از مچ بند ضد الکتریسیته‌ی ساکن - چیکاو

  1. کیس کامپیوتر را باز کنید.

مراحل انجام این کار بسته به نوع کیس کامپیوتر شما متفاوت است. اگر از کیس های پیچ دار استفاده می کنید، معمولاً باید به صورت خیلی ساده، پیچ ​​های پشتی کیس را چرخانده و سپس پنل های جانبی را از دستگاه جدا کنید.

  اما اگر از کیس های پیچ دار استفاده نمی کنید باید به دنبال قفل و یا دکمه ای باشید که به وسیله‌ی آن ها می توان درها یا پنل های مربوط را آزاد کرد.

  1. هارد را در کیس پیدا کرده و درایو را جدا کنید.

 هارد دیسک اکثر کامپیوترهای رومیزی (desktop computers) در داخل قفسی در درون کیس قرار دارد. پس از اینکه هارد را پیدا کردید، ورودی ها و کانکتورهای برق را شناسایی کرده و آنها را از دستگاه جدا کنید. سپس پیچ های دو طرف هارد، که آن را در جای خود ثابت می کنند باز کرده و هارد دیسک را از قفس یا کیس خارج کنید.

  1. جامپرها را روی درایو IDE تنظیم کنید.

 اگر که از هارد درایو نوع SATA استفاده می کنید، می توانید این مرحله را رد کنید. اما در غیر این صورت، هنگامی که هارد دیسک اصلی را از کیس خارج کردید، به موقعیت جامپرهای دیسک نگاه کنید. اگر نمی توانید آنها را مشاهده کنید، می توانید از نموداری که بر روی برچسب هارد دیسک اکثر درایوها وجود دارد و محل جامپرها را مشخص می کند، استفاده کنید. ستینگ جامپر، درایو را به عنوان Master، Slave یا Cable Select تنظیم می کند. شما باید تنظیمات مربوط به درایو جایگزین را با تنظیمات درایو اصلی تطابق دهید.

  1. درایو جدید را در مکان درایو قدیمی قرار دهید.

در این مرحله از تعویض هارد کامپیوتر، درایو جدید را با دقت در مکان خود پیچ کرده و کابل های ورودی و برق را متصل کنید.

قرار دادن درایو جدید در مکان مخصوص و وصل کردن ورودی ها - چیکاو

  1. کامپیوتر را به وسیله‌ی رسانه‎ی بازیابی (recovery media) بوت کنید.

 اگر که شما درایو را با استفاده از نرم افزار شبیه سازی کلون کرده باشید، می توانید از این مرحله عبور کنید. اما اگر این طور نیست، رایانه‌ی خود را روشن کرده و USB یا DVD حاوی رسانه‌ی بازیابی را وارد کنید. سپس مراحل زیر را دنبال کنید:

  •       کلید Escape را مکررا فشار داده تا وارد منوی بوت شوید.
  •       از منوی بوت برای شروع نصب سیستم عامل جدید استفاده کنید.
  •       از آنجایی که سیستم عامل بر روی یک هارد جدید نصب می شود، از شما خواسته می شود که هارد خود را به پارتیشن بندی کنید.
  •       پس از انجام مراحل نصب، صفحه‌ی ورود به سیستم عامل را مشاهده خواهید کرد.
منبع wikihow easeus
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.