همه چیز درباره حافظه اس اس دی اکسترنال به همراه مزایای آن

حافظه‌های ذخیره سازی انواع مختلفی دارند و هر یک ویژگی خاصی ارائه می‌دهند که موجب می‌شود در مقایسه با نوع دیگر عملکرد متفاوتی داشته باشد. حافظه اس اس دی نیز از این قاعده مستثنی نبوده و یک گزینه جذاب برای افرادی است که به دنبال سرعت بالا در انتقال داده هستند. همچنین نمی‌خواهند شاهد ذخیره سازی پرسروصدا باشند. 

تمامی این موارد را می‌توان در یک حافظه ذخیره سازی اس اس دی پیدا کرد. زیرا این فناوری برای آن توسعه یافته که سرعت انتقال داده در دستگاه‌های کامپیوتری و مرتبط را افزایش دهد و بخصوص اینکه اگر در لپ‌تاپ خود یا کامپیوتر شخصی خود داشته باشید، متوجه این امر خواهید شد.

در ادامه قصد داریم با فناوری اس اس دی و حافظه اس اس دی اکسترنال آشنا شویم. همراه چیکاو باشید.

حافظه اس اس دی چیست؟

درایو حالت جامد یا همان اس اس دی، نسل جدیدی از دیوایس‌های ذخیره سازی بوده که برخلاف درایوهای سخت سنتی، هیچ قطعه مکانیکی در خود ندارند و مبتنی بر فلش عمل می‌کنند. همین امر موجب شده تا شاهد یک حافظه ذخیره سازی سریع، بادوام و جمع و جور باشیم، هرچند هزینه بیشتری و ظرفیت ذخیره سازی کمتری در مقایسه با حافظه HDD برای شما به دنبال خواهد داشت.

حافظه اس اس دی به طور کلی دو نوع اکسترنال و غیراکسترنال ارائه می‌شود. در مدل اکسترنال شاهد یک دستگاهی هستیم که جمع و جور بوده و در سوی دیگر قابلیت حمل را برای کاربر فراهم می‌کند. اما در مدل غیراکسترنال که بیشتر در کامپیوترهای شخصی یا لپ‌تاپ یافت می‌شود، هیچ قابلیت حملی در کار نیست و حافظه درون مادربورد موردنظر جای می‌گیرد.

به نوعی باید بیان داشت که حافظه اکسترنال به راحتی دردسترس بوده اما این امکان برای حافظه غیراکسترنال وجود ندارد.

موارد مهم

هر حافظه اس اس دی به تراشه کنترل اصلی مجهز است. اتصال محل ذخیره سازی به درگاه ، تا داده‌ها به رایانه منتقل شوند.

مسئول تکمیل دستورالعمل‌های مختلف در اس اس دی هستند. به عنوان مثال: خواندن و نوشتن داده‌ها، تسطیح فرسودگی ، مدیریت بلوک بد ، بررسی و تصحیح خطا، بازیافت حافظه و غیره بخشی از این موارد است.

درباره تراشه حافظه باید بیان داشت که به طور کلی تراشه‌های حافظه را می‌توان به دو نوع تراشه فلش NAND و تراشه DRAM تقسیم کرد.

DRAM ، مختصر حافظه دسترسی تصادفی پویا ، دارای سرعت خواندن و نوشتن سریع‌تر از تراشه فلش NAND محسوب می‌شود. با این حال، پس از خاموش کردن، DRAM داده را از دست خواهد داد. براساس موارد گفته شده، DRAM معمولاً در بانک‌های حافظه استفاده می‌شود و فقط چند SSD معدود از آن بهره می‌گیرند.

فلاش NAND یک فناوری ذخیره سازی غیر فرار بوده و یعنی داده‌ها پس از قطع برق هنوز در جای خود باقی می‌مانند. با توجه به مزایای آن مانند مصرف انرژی پایین ، قیمت پایین و عملکرد خوب ، از آن در SSDها بسیاری استفاده می‌شود.

تراشه فلش NAND را می‌توان به حافظه‌های فلش SLC، حافظه فلش MLC، TLC و QLC تقسیم کرد. علاوه بر این، تراشه‌های فلش NAND را می‌توان به حافظه فلش NAND و حافظه فلش 3D NAND هم تقسیم نمود.

انواع تخصصی حافظه اس اس دی - چیکاو

انواع تخصصی حافظه اس اس دی

حافظه اس اس دی را اگر بخواهیم به طور تخصصی تقسیم بندی کنیم باید به حافظه مبتنی بر DRAM و مبتنی بر Flash اشاره داشت. یک اس اس دی مبتنی بر DRAM عملکرد سریعی داشته و نسبت به فلش سرعت بالاتری دارد.

در واقع اس اس دی مبتنی بر DRAM ، این استاندارد را به عنوان منبع ذخیره سازی به حساب می‌آورد. با دستیابی به داده های سریع ، عموماً کمتر از 10 میکروثانیه قابل تشخیص است. از این رو در سطح اول برای سرعت بخشیدن در برنامه‌های کاربردی کاربری دارد و در غیر این صورت با تأخیر SSDهای فلش یا HDD سنتی تفاوتی نخواهد داشت. ناگفته نماند که به دلیل فرار بودن و جهت محافظت از امنیت اطلاعات به نیروی دیگر وابستگی دارد، در نتیجه کاربرد آن زیاد نیست.

در سوی دیگر SSD مبتنی بر فلش، به نوعی فلش NAND غیر فرار هستند. در مقایسه با DRAM، فلش NAND هزینه کمتری داشته و برای ذخیره سازی به نیروی مستقل نیازمند نیست، همین امر موجب شده تا کاربری بیشتری پیدا کند.

مزایا حافظه اس اس دی

سرعت سریع بی شک بهترین مزایا اس اس دی است. از آنجا که هارد اس اس دی از حافظه فلش بهره می‌گیرد، سرعت خواندن نسبت به دیسک سخت سنتی بسیار سریع است. گذشته از آن ، هیچ هدی در SSD به کار گرفته نشده، بنابراین زمان جستجو تقریبا 0 است.

 مقاومت بیشتر در برابر شوک جسمی. هرگونه ضربه فیزیکی بر SSDها به همان اندازه HDD تأثیرگذار نیست زیرا هیچ قسمت متحرکی وجود ندارد تا بشکند.

 گذشته از آن باید به مصرف برق کمتر و تولید گرمای کمتر هم اشاره کرد. بسیاری از حافظه اس اس دی به قدرت کمتری نیاز داشته و گرمای کمتر هم تولید می‌کنند تولید، در نتیجه کاهش مصرف برق به ویژه در لپ تاپ‌هایی که مستعد داغ شدن هستند، کاهش دارد.

همچنین این نوع حافظه تقریبا صدایی نداشته و همین امر تجربه کاربری بهتری محسوب می‌شود.  همچنین این نوع حافظه در دمای کاری مختلف قابل استفاده بوده و محدودیتی به دنبال ندارد. بنابراین می‌توان مزایا حافظه اس اس دی را قابل توجه دانست و همین امر موجب شده تا کاربران و طرفداران بیشتری پیدا کند.

در کنار مزایا حافظه اس اس دی، باید به معایب آن هم اشاره کرد. زیرا هر چیزی مزایا و معایب خاص خود را دارد و این نوع حافظه ذخیره سازی نیز چنین است.

مزایا حافظه اس اس دی - چیکاو

کلام پایانی

به طور کلی حافظه‌های اس اس دی در مقایسه با HDDها گزینه باصرفه‌تر محسوب می‌شوند که به سادگی می‌توانند رضایت مخاطب خود را جلب کنند. این نوع حافظه‌ها شاید قیمت بیشتری داشته باشند، اما فواید بالاتری نسبت به اچ دی دی‌ها دارند.

حافظه اس اس دی این روزها در دستگاه‌های بسیاری یافت می‌شود و البته مدل اکسترنال یا قابل حمل نیز گزینه کاملی بوده برای افرادی که به دنبال دستگاه ذخیره سازی کوچک، سریع و کارآمد هستند.

به هر حال اگر از جمله افرادی هستید که مشتاق حافظه اس اس دی شدید، بهتر است دست به کار شوید. برای تهیه هارداکسترنال مناسب کارهای خود و انتخاب بهترین گزینه، پیشنهاد می کنیم که مقاله مربوط به معرفی و بررسی بهترین برندهای هارداکسترنال موجود در بازار را نیز مطالعه کنید.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

1 نظر
  1. Ladan.m9 می گوید

    کاملا تخصصی و کاربردی بود. سپاس از شما