مایکروسافت با پیشی گرفتن از اپل به ارزشمندترین شرکت بازار تبدیل شد

فهرست بازار امروز نشان می‌دهد که ارزش اپل ۳.۷ درصد کاهش یافته است و اکنون ارزش بازار آن فقط به ۲.۴۲ تریلیون دلار می‌رسد. همین افت ۳.۷ درصدی به ظاهر نه چندان عظیم (که در اصل چیزی در حدود ۷۲ میلیارد دلار می‌شود) تمام آن چیزی است که باعث می‌شود تا  مایکروسافت که از نظر ارزش با اختلاف اندک پشت سر اپل قرار داشت، برای تبدیل شدن به با ارزش‌ترین شرکت جهان به آن را به چنگ آورد و اکنون موفق شود تا از اپل سبقت بگیرد و جایگاه خود را از نظر ارزش بازار با این شرکت عوض کند. همراه چیکاو باشید.

در حال حاضر، ارزش بازار مایکروسافت ۲.۴۳ تریلیون دلار رسیده است. امروز اپل گزارش مالی سه ماهه چهارم خود را منتشر کرد. این گزارش مالی نشان می‌دهد که فروش خالص سه ماهه چهارم اپل ۸۳.۳۶ میلیارد دلار بوده است که نسبت به میزان ۶۴.۶۹۸ میلیارد دلار در مدت مشابه سال گذشته، ۲۹ درصد افزایش داشته است. اپل همچنین موفق شده است تا سود خالص ۲۰.۵۵۱ میلیارد دلاری را ثبت کند که این میزان نسبت به سود ۱۲.۶۷۳ میلیارد دلاری سال گذشته، افزایش قابل توجهی را برای اپل نشان می‌دهد. با تمام این اوصاف، باز هم درآمد اپل نمی‌تواند انتظارات تحلیلگران وال استریت آن طور که باید، برآورده کند.

کمپانی اپل - چیکاو

مدیر عامل اپل دلیل کاهش درآمد شرکت تحت نظارت خود را بیان می‌کند. به گفته کوک، دلیل اصلی این کاهش درآمد به مسئله‌ی کاهش تولید و کاهش فروش دستگاه های پرفروش و بسیار سودآور این شرکت می‌بوط می‌شود که ازجمله این دستگاه ها می‌توان از گوشی‌های هوشمند آیفون، دستگاه های آی پد و همچنین لپ‌تاپ‌های بسیار محبوب مک بوک نام برد.

پنل پشتی آیفون 13 - چیکاو

این دستگاه‌ها در سال گذشته به دلیل کمبود تراشه با کاهش تولید مواجه شدند. کمبود تراشه نیز که به دلیل همه‌گیری ویروس کووید ۱۹ رخ داد، باعث شد تا بسیاری از کارخانه‌های تولیدکننده پردازنده و تراشه تقریباً به حالت تعطیل درآیند یا تولیدات آن‌ها با کاهش بسیار زیاد رو به رو شود و در نتیجه زنجیره تأمین قطعات به مشکل برخورد که پیش از این نیز گزارش‌هایی مبنی بر کاهش تعداد تولید آیفون ۱۳ توسط اپل منتشر شده است.

گزارش‌هایی مبنی بر کاهش تعداد تولید آیفون ۱۳ توسط اپل - چیکاو

آخرین گزارش مالی مایکروسافت نشان می‌دهد که کل درآمد این شرکت در سه ماهه اول مالی ۴۵.۳ میلیارد دلار بوده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۲۲ درصد افزایش داشته است. این سازنده آمریکایی همچنین سود خالص ۲۰.۵ میلیارد دلاری را به ثبت رسانده است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۴۸ درصد افزایش داشته است. درآمد و سود سه ماهه اول مایکروسافت هر دو فراتر از انتظارات تحلیلگران است و حتی سود یک سه ماهه آن برای اولین بار از ۲۰ میلیارد دلار نیز فراتر رفته است.

آخرین گزارش مالی مایکروسافت - چیکاو

  • مشکل کمبود تراشه در این سال به پایان نمی رسد

مشکل کمبود تراشه برای مدت زمانی طولانی است  که بر سر صنایع سایه افکنده است و مشخص هم نیست که چه زمانی این مشکل برطرف خواهد شد. برخی گمانه زنی‌ها می‌گویند که این مشکل تا پایان فصل دوم سال ۲۰۲۲ رفع می‌شود و وضعیت تولید تراشه به حالت نرمال باز می‌گردد اما برخی از گزارش‌ها ادعا می‌کنند که این وضعیت حتی تا نیمه سال ۲۰۲۳ ادامه خواهد داشت.

مشکل کمبود تراشه در این سال به پایان نمی رسد - چیکاو

 با این حال، اپل از قدرت چانه زنی بسیار قوی در بازار برخوردار است. بنابراین، می‌توان ادعا کرد که کمبود تراشه بر تولید محصولات این سازنده آمریکایی به ان صورت تأثیر محسوس و قابل توجهی نداشته است.

با این حال، در حال حاضر در این مورد ابهامات زیادی در بازار وجود دارد که چرا اپل با کاهش تولید رو به رو شده است و نتوانسته به اندازه کافی گوشی‌های خود را تولید و در بازار عرضه کند. بنابراین این موضوع که حتی اپل نیز تحت تأثیر کمبود تراشه قرار گرفته است، به آسانی قابل هضم نیست.

لوگو کمپانی اپل - چیکاو

 طبق گزارش‌ها، گفته می‌شود که برنامه تولید اولیه اپل برای سری آیفون ۱۳ در سال جاری ۹۰ میلیون دستگاه برنامه ‌ریزی شده است. اما این گزارش‌ها می‌افزایند که در نتیجه کمبود تراشه، اپل سعی خواهد کرد تا این رقم را به ۸۰ میلیون دستگاه کاهش دهد. با این وجود، تامین کنندگان زنجیره تأمین قطعات برای اپل، از آن زمان که این گزارش منتشر شده است، این موضوع را تکذیب کرده‌اند. آن‌ها مدعی از همان زمان شدند که سفارشات اپل تاکنون دست نخورده باقی مانده و تاکنون هیچ تغییری نکرده است.

منبع Gizchina
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.