ایلان ماسک تأیید می کند که استارلینک داده ها را نزدیک به 97 درصد از سرعت نور منتقل می کند

مهار محدودیت‌های زیرساخت‌های سنتی زمینی برای انتشار اینترنت برای استفاده‌ی مردمان سرتاسر جهان باعث شد تا بسیاری از مخترعان و کارآفرینان به فکر ایجاد راهکاری برای رفع این معضل بیفتند. اکنون خبر می‌رسد که استارلینک (StarLink) این پتانسیل را دارد که اینترنت پهن باند پرسرعت را در اقصی نقاط جهان ارائه دهد. استارلینک با هدف ارائه خدمات بین المللی، اکنون به عنوان یک شرکت پیشگام  قصد دارد به صورت آزمایشی دست به آزمایشات بسیار بزرگ و بلندپروازانه‌ای بزند تا بتواند سیگنال اینترنت را در دورترین مناطق جهان در دسترس قرار دهد. همراه چیکاو باشید.

برنامه‌های این شرکت که با ارسال هزاران ماهواره به فضا به طور مداوم در حال گسترش است، تاکنون حاکی از موفقیت اولیه بوده است. تنها نقطه ضعف این برنامه‌ی ازمایشی سرعت اینترنت است، اما به نظر می‌رسد که به زودی به این مشکل رسیدگی می‌شود. ایلان ماسک، مدیرعامل اسپیس ایکس (SpaceX) در پاسخ به سوالی مدعی شد که سرویس اینترنت ماهواره‌ای استارلینک  این قابلیت را دارد تا داده‌ها را به اندازه سرعت نور انتقال دهد. اسپیس ایکس قصد دارد ماهواره‌های مجهز به لیزر را در مدار قرار دهد که نقش عمده‌ای در از بین بردن وابستگی به ایستگاه‌های زمینی ایفا خواهد کرد.  

در حال حاضر، شبکه استارلینک  متکی به دیش‌های گیرنده‌، ماهواره‌ها و ایستگاه‌های زمینی است. از نظر ظاهری، این شرکت قصد دارد این ایستگاه‌های زمینی را که به دلیل زمان طولانی برای ارتباط با ماهواره‌ها مانع انتقال سریع داده‌ها شده‌اند، از بین ببرد. با استفاده از لیزرها، همان طور که ماسک ادعا می‌کند، سرعت انتقال اطلاعات حدود ۴۰ درصد بیشتر از آنچه معمولاً در فیبرهای نوری است، انجام می‌شود. در نتیجه، ممکن است که به زودی شاهد قابلیت‌های سریع انتقال اینترنت بدون نیاز به استفاده از تجهیزات زمینی باشیم.

 ایلان ماسک در بیانه‌ای که توییت کرده، معتقد است:

«پردازش مسئله‌ای چندان مهم نیست. پیوندهای لیزری محدودیت‌های ایستگاه‌های زمینی را کاهش می‌دهد، بنابراین داده‌ها می‌توانند از فضا از سیدنی به لندن بروند، که سرعت انتقال ۴۰ درصد از سرعت انتقال توسط فیبر نوری سریع‌تر است و مسیر نیز کوتاه‌تر می‌شود.

همچنین، نیازی به احداث ایستگاه‌های زمینی در همه جا نیست. قطب شمال پهنای باند فوق العاده‌ای خواهد داشت! »

با در نظر گرفتن بیانیه ماسک و محاسبه سرعت بر اساس سرعت موجود با فیبر نوری، استارلینک می‌تواند بسته‌های داده را با سرعت ۱۸۰۸۳۲ مایل یا ۲۸۹۳۳۱ کیلومتر در ثانیه منتقل کند و مشخص می‌شود که این سرعت تقریباً ۹۷  سرعت نور در خلا است.

ماسک اطمینان داده است که استارلینک به زودی عنصر ایستگاه زمینی را از کل قطب شمال قطع کرده و پهنای باند کافی نیز ارائه می‌دهد. با توجه به تحولات سریع در کمپ اسپیس ایکس، این امر دور از ذهن به نظر نمی‌رسد. اسپیس ایکس قصد دارد ظرفیت داده‌ها را تا سه برابر افزایش دهد، تاخیرها را به ۵۰ میلی ثانیه کاهش دهد و موفق شود پوشش دهی به مناطق قطبی را با کمک ماهواره‌های نسل دوم این شرکت افزایش دهد.

اسپیس ایکس همچنین پرتاب کمی بیشتر از ۱۲۰۰ ماهواره استارلینک را در چند ماه آینده سرعت می‌بخشد، اما ممکن است انجام این اقدام به دلیل کمبود اکسید کننده موشک و فرایند خسته کننده تولید ماهواره، با کمی تأخیر مواجه شود.

منبع GIZMOCHINA
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.