هاست چیست؟ بهترین هاست برای میزبانی وب سایت کدام است؟

اگر قصد ورود به دنیای وب سایت ها دارید و یا به تازگی وارد آن شدید، حتما با کلمه ی هاست مواجه شده اید و این سوال برای شما پیش آمده است که ” هاست چیست “. ما در این مقاله قصد داریم با زبان ساده به معرفی هاست و سرور بپردازیم و انواع آن ها را شرح دهیم. پس اگر خرید یک هاست مناسب برای شما به یک چالش تبدیل شده است، حتما این مقاله را تا آخر دنبال کنید. همره چیکاو باشید.

اجازه دهید تا قبل از ورود به مبحث هاست چیست و انواع هاست ها ابتدا به شما بگویم که سرور چیست.

 

سرور چیست؟

اگر بخواهیم با زبان ساده سرور را توضیح دهیم، در واقع سرور کامپیوتری است که همیشه روشن است و همچنین قدرت مند است و به صورت دائم به اینت. کاربر ها در زمان های متفاوت از سرور انتظاراتی دارند که سرور به آن پاسخ می دهد. اگر سرور را درک کرده اید، باید به شما بگویم که زمانی که دسترسی سرور به شبکه های داخلی محدود باشد، به آن سرور شبکه می گویند. مبحث سرور بخش مفصلی است که ما در این مقاله قصد نداریم به صورت مفصل به آن بپردازیم.

هاست چیست؟

در زبان انگلیسی کلمه هاست Host به معنی میزبان است که بخشی از سرور را شامل می شود. در واقع یک سرور می تواند به چندین بخش تقسیم شود که به هر بخش آن هاست گفته می شود. هر بخشی از سرور به عنوان یک هاست می تواند میزبان یک وب سایت باشد. اگر قصد دارید وب سایتی را راه اندازی کنید، بایستی در اتدا به دنبال هاستی باشید که نیاز های شما را برآورده سازد.

اگر قصد راه اندازی یک وبسایت داشته باشید، بایستی با توجه به نیاز وبسایت خود (همانند پهنای باند، مقدار فضای میزبانی و سایر فاکتور های هاست مانند رم و… ) هاستی را انتخاب کنید که بتواند پاسخگوی نیاز های کاربران باشد.

این نکته را بدانید که شما نمی توانید هاستی را بصورت دائم خریداری کنید بلکه می توانید برای مدتی محدود از شرکت های ارائه دهنده خدمات هاستینگ اجاره کنید. با اجاره هاست مناسب وبسایتتان را راه اندازی کنید.

 

چرا نمی توانیم از کامپیوتر خود به عنوان هاست استفاده کنیم؟

اگر مقاله را از ابتدا با دقت خوانده باشید، در بخش سرور توضیح دادیم که سرور یک کامپیوتر همیشه روشن و متصل به اینترنت است. به همین دلیل اگر بخواهید کامپیوتر خود را به عنوان سرور استفاده کنید، بایستی همیشه روشن و متصل به اینترنت باشد. اگر لحظه ای برای سیستم اتفاقی بیافتند و یا اینترنت آن قطع شود، سایت شما نیز از دسترس کابران خارج خواهد شد. در ضمن باید بدانید که اینترنتی که سرور ها به آن متصل هستند، یک اینترنت فوق العاده پر سرعت است.

در شرکت هایی که خدمات هاستینگ ارائه می کنند،‌ حداقل یک تیم وجود دارد که به صورت 24 ساعته به مشکلات فنی احتمالی رسیدگی می کنند. همچنین نرم افزار هایی در سرور ها فعال هستند که به صورت 24 ساعته وضعیت بخش های مختلف سرور را رصد کرده و گزارش ارسال می کنند. در صورتی که مشکلی برای سرور بوجود بیاید، به سرعت مشکل ایجاد شده شناسایی می شود.

حال فرض کنید که بخواهید از سیستم خود را به عنوان میزبان وب سایت استفاده کنید، با بروز هر مشکلی مثل قطعی اینترنت، کاهش سرعت اینترنت، قطع شدن برق، خرابی سخت افزار و سایر مشکلات احتمالی، سایت شما از دسترس خارج شده و برای رفع مشکلات زمان زیادی از شما گرفته خواهد شد.

غیر از نکاتی که در بالا اشاره شد، بحث امنیت سرور نیز از جمله بحث هایی است که بسیار مهم است و بایستی برای برقراری امنیت سرورتان آموزش کامل ببینید و با نرم افزار های راه اندازی، مدیریت و حفظ سیستم نیز آشنا باشید. به همین دلیل ما از شرکت های هاستینگ استفاده می کنیم.

انواع هاست ها برای میزبانی وب سایت

هاست میزبانی اشتراکی

در این نوع هاست ها، در واقع سرور به بخش های زیادی تقسیم می شود که هر بخش از آن میزبان یک وب سایت است. در این سرور ممکن است هزاران سایت میزبانی شود.

معمولا کسانی که به تازگی وبسایت خود را راه اندازی می کنند، از این نوع هاست ها استفاده می کنند. این نوع هاست ها به دلیل قیمت به صرفه ای که دارند، در ابتدای راه اندازی که  سایت بازدید کننده زیادی ندارد، می تواند بسیار مفید باشد.

از جمله مشکلاتی که در هاست میزبانی اشتراکی ممکن است بوجود بیاید، مشکل امنیتی است. نفوذ به یک سایت می تواند نفوذ به سایر سایت های موجود در این سرور را ممکن سازد. همچنین اگر درخواست های بر روی یک وبسایت زیاد شود، باعث کاهش سرعت سایر وبسایت های میزبانی شده بر روی این سرور می شود.

 

سرور نیمه اختصاصی

هاست نیمه اختصاصی، از جمله سرویس های میزبانی وب است که یک سرور با کمک نرم افزار های مجازی ساز مثل vmware به چند بخش مجزا تقسیم شود و از هر بخش مانند یک سورو مجزا استفاده شود. این تقسیم بندی باعث میشود که وب سایت ها منابع بیشتری را از سرور نسبت به هاست اشتراکی در اختیار داشته باشند.

 

سرور اختصاصی

در سور اختصاصی، یک سرور به یم مشتری اختصاص می یابد و تنها وبسایت او در این سرور میزبانی می شود. در این نوع میزبانی به دلیل منابع بالا و میزبانی سایت شما، مشکلی از بابت سرعت و امنیت از سمت سایر وب سایتها وجود ندارد. این نوع میزبانی ها هزینه های زیادی دارند که تنها مناسب سایت های پر بازدید است.

 

میزبانی ابری

در میزبانی ابری چندین سرور به صورت شبکه ای ر حال فعالیت هستند. وبسایت شما می تواند از تمامی منابعی که این سرور ها به شبکه وصل هستند، استفاده کند. یعنی وبسایت شما محدود به منابع یک سور نیست و در صورتی که وبسایت شما نیاز به منابع بیشتری داشته باشد، می تواند از سرور های در فضای ابری استفاده کند. در این نوع هاست، وبسایت شما همیشه در دسترس است اما بکاپ گیری آن به دلیل پراکندگی اطلاعات در شبکه ابری کمی دشوار تر است.

هاست وردپرس

هاست وردپرسی در واقع یک هاست لینوکسی است که قدرت و تنظیمات مشخصی مخصوص وبسایت هایی که با CMS وردپرس ساخته شده اند، دارد. در حالت کلی وبسایت های وردپرسی محدود به سرور های لینوکسی نیستند بلکه در سرور های مجهز به سیستم عامل ویندوز نیز می توان آن ها را مدیریت کرد. اما وبسایت های وردپرسی منابع زیادی از سرور را استفاده می کنند به همین دلیل بهتر است از سرور های پرقدرت استفاده شود که مشکلی در سرعت سایت بوجود نیاید.

شرکت های هاستینگ نیز سرور هایی با قدرت مناسب برای میزبانی سایت های وردپرسی در نظر گرفته اند که به آن هاست وردپرسی می گویند که قیمت آن ها از هاست اشتراکی بیشتر است.

 

هاست ایران و هاست خارج

هاست ایران و هاست خارج - چیکاو

سرور هایی که در دیتا سنتر (مجموعه سرور ها، زیرساخت های ارتباطی و…) واقع در ایران، دیتا سنتر های ایران گرفته می شود. به هاستی که در دیتاسنتر های ایران قرار داشته باشد هاست ایران گفته می شود. همچنین به هاستی که در دیتا سنتر های خارج از کشور قرار داشته باشد، دیتاسنتر خارج گفته می شود.

اگر بخواهید که سرعت لود سایت شما بیشتر شود، اطلاعات شما از تحریم ها در امان باشد، از هاست های ایرانی استفاده کنید. البته استفاده از هاست های خارجی نیز مزیت های همچون افزایش سرعت ایندکس مطالب توسط گوگل را نیز دارد.

 

در این مقاله سعی کردیم به سوال ” هاست چیست ” بپردازیم و انواع هاست ها را به شما معرفی کنیم. امیدواریم که این مطلب برایتان مفید بوده باشد. شما از چه هاستی استفاده می کنید؟ تجربه هایتان را با ما و کاربران سایت به اشتراک بگذارید.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

35 نظرات
  1. دالوند می گوید

    از کحا بفهمیم یک هاست خوب است؟

    1. چیکاو می گوید

      سلام و درود
      دوست عزیز شما باید انواع هاست را بشناسید و براساس کسب و کار خود بهترین گزینه ممکن را انتخاب کنید. شرکت های هاستینگ به خوبی می توانند شما را در این زمینه راهنمایی کنند.

  2. Mana می گوید

    از کحا میشه هاست مطمئن خرید؟

    1. چیکاو می گوید

      سلام و درود
      از شرکت های هاستینگ.

  3. طناز می گوید

    عالی

    1. چیکاو می گوید

      سلام طناز عزیز
      از نظر دلگرم کننده شما متشکریم.

  4. سعیده قادری می گوید

    پس الکسا چیه ?

    1. چیکاو می گوید

      سلام دوست عزیز
      برای یافتن پاسخ سوال خود به مقاله زیر مراجعه کنید.
      الکسا چیست؟

  5. شکوفه می گوید

    بهترین و ساده ترین تعریفی بود که از هاست و سرور خوندم. خیلییی ممنونم ازتون ??

    1. چیکاو می گوید

      سلام و درود
      از اینکه مقاله ” هاست چیست ؟ بهترین هاست برای میزبانی وب سایت کدام است ؟ ” برای شما مفید بوده است خوشحالیم . با سایر آموزش های چیکاو همراه باشید .

    2. الین می گوید

      ??

  6. طالبی می گوید

    سرور مجازی چیست؟

    1. چیکاو می گوید

      سلام و درود
      سرور مجازی ( Virtual Private Server ) که به اختصار به آن VPS هم گفته می شود به معنای سرور مجازی اختصاصی ، بخشی از یک سرور است .

  7. F.h می گوید

    از کجا می تونم هاست مطمئن خریداری کنم؟

    1. چیکاو می گوید

      سلام دوست عزیز
      همین سوال رو در گوگل سرچ کنید لیست بهترین شرکت های هاستینگ رو بهتون نمایش میده .

  8. ساریخانی می گوید

    عالی ?

    1. چیکاو می گوید

      سلام
      از نظر دلگرم کننده شما متشکریم . موفق باشید .

  9. مهتاب ال می گوید

    قیمت سرور اختصاصی چقدر هست؟

    1. چیکاو می گوید

      سلام و درود
      دوست عزیز این مقاله آموزشی هست . برای خرید باید به وب سایت های مربوطه مراجعه کنید .

  10. شهرام می گوید

    عالی بود ممنونم

    1. چیکاو می گوید

      سلام و درود
      از نظر دلگرم کننده شما سپاسگزاریم .

  11. مهین بانو می گوید

    سلام من میخوام یک سایت برای نقره و فیروزه طراحی کنم که مشتری هامم بیشترشون خارج از کشوذ اقامت دارن. به نظر شما از چه نوع هاستی استفاده کنم؟

    1. چیکاو می گوید

      سلام و درود
      سروری که از نظر موقعیت جغرافیایی به کاربران شما نزدیک باشد عملکرد بهتری برای شما خواهد داشت .

    2. Raha می گوید

      هاست خارجی بگیرید سرعت لودتون بره بالا

    3. مهین ترابی می گوید

      ببین جامعه هدفت بیشتر کدوم کشوره از همونجا هاست بگیر تا سرعتت بره بالا

  12. نوری می گوید

    سلام. خیلی عالی بود لطفا درباره تکنیک های کاهش رتبه الکسا هم مطلب بنویسید.

    1. چیکاو می گوید

      سلام و درود
      از نظر دلگرم کننده شما متشکریم .
      تکنیک های کاهش رتبه الکسا

  13. Sasi می گوید

    سلام. میشه بهم بگین سرور اختصاصی چیست؟

    1. چیکاو می گوید

      سلام و درود
      در سرور اختصاصی، یک سرور به یک مشتری اختصاص می یابد و تنها وبسایت او در این سرور میزبانی می شود. در نتیجه دارای سرعت و امنیت بالایی می باشد .

  14. بیژن می گوید

    قيمت هاست عربستانی چند هست؟

    1. چیکاو می گوید

      سلام و دورد
      دوست عزیز باید از شرکت های مربوطه بپرسید .

  15. میثم رضایی می گوید

    هُست چییست؟

    1. چیکاو می گوید

      سلام و درود
      دوست عزیز همانطور که داخل مقاله گفته شد : هاست به معنی میزبان است که بخشی از سرور را شامل می شود. در واقع یک سرور می تواند به چندین بخش تقسیم شود که به هر بخش آن هاست گفته می شود.

  16. حبیبی می گوید

    اقا ممنونم. بسیار عالی. انشالله برقرار باشید.
    لطفا یه توضیح هم درباره زبان برنامه نویسی بگید. ممنونم

    1. چیکاو می گوید

      سلام و درود
      از انرژی مثبت و نظر دلگرم کننده شما متشکریم دوست عزیز .
      برای آشنایی با بهترین زبان های برنامه نویسی به لینک زیر مراجعه کنید .
      https://chikav.ir/1399/09/05/a-variety-of-programming-languages/