الکسا چیست؟ راهنمای کامل Alexa و کاهش رتبه الکسا

اگر صاحب وبسایت هستید برای معتبر شدن بایستی اعتبار وب سایت خودتان را افزایش دهید. اما منظور از اعتبار وب سایت چیست؟ در واقع اعتبار وبسایت مفهومی مبهم است و تعریف های زیادی دارد. اما می توان یکی از معیار های مهم اعتبار یک سایت را رتبه الکسا دانست. در میان وبسایت ها، سایت هایی که محتوا محور هستند و وبلاگ ها، معمولا به واسطه پایگاه داده هایشان و لینک سازی هایی که در سایر سایت ها انجام شده و فاکتور های دیگر، از جمله معتبر ترین سایت ها محسوب می شوند. در این مقاله قصد داریم به معرفی الکسا و روش های کاهش رتبه الکسا و افزایش رنک بپردازیم. پیشنهاد میکنم این مقاله را از دست ندهید. همراه چیکاو باشید.

رتبه الکسا معیار مهمی برای وبسایت ها به شمار می آید که میزان محبوبیت سایت را نمایش می دهد. رتبه الکسا نشانگر عملکرد خوب سایت است که از جمله معیار های مهم برای مقایسه با سایت های رقبا به شمار می آید. سایت Alexa به تمامی وبسایت ها عددی را اختصاص می دهد که رتبه الکسا نام دارد. این رتبه در عمل می تواند تاثیر مثبتی بر میزان درآمد سایت ها داشته باشد. چنانچه دیگران مایل باشند در سایت شما تبلیغ کنند و یا قصد خرید داشته باشند، ابتدا رتبه الکسای شما را بررسی می کنند. این مورد می تواند تاثیر بسیار خوبی بر درآمد شما داشته باشد. در ادامه همراه ما باشید تا در مورد الکسا توضیحات بیشتری را ارائه کنیم.

 

الکسا از کجا پدید آمده است؟

الکسا یک وبگاه آنالیز ترافیک وب به شمار می آید که در سان فرانسیسکو مستقر است. این شرکت که یکی از زیر مجموعه های آمازون است، در سال 1996 میلادی فعالیت خود را آغاز کرده و روز به روز دامنه خدماتش را گسترده کرده است. امروزه الکسا به عنوان یکی از منابع مفید داده های وبگاه ها شناخته می شود که رتبه الکسا از جمله داده هایی است که در حال حاضر برای صاحبان وب سایت ها اهمیت زیادی دارد.

 

رتبه الکسا چیست؟

رتبه الکسا ( Alexa rank ) عددی است که میزان ترافیک و محبوبیت سایت شما را نمایش می دهد. این عدد جایگاه سایت شما را از لحاظ محبوبیت نسبت به سایر رقبایتان نمایش می دهد. در واقع رتبه الکسا علاوه بر اینکه به میزان ترافیک سایت شما بستگی دارد، به همان میزان نیز به سایت های رقیب نیز بستگی دارد و کاهش و یا افزایش ترافیک سایت ها، می تواند در سایت شما نیز تاثیر بگذارد. هر چه رتبه الکسا کمتر باشد، نشان از پرترافیک بودن سایت شماست.

الکسا با استفاده از مجموعه ای از آنالیز ها و محاسبات و اطلاعاتی همانند میزان بازدید از یک سایت در سه ماه اخیر، رتبه یا رنک الکسا را برآورد می کند. این داده ها از طریق مرورگر هایی مانند کروم، اکسپلورر، فایرفاکس و… جمع آوری می شود.

الکسا با بدست آوردن داده های شما، اطلاعات وب سایتتان را با سایر سایت ها مقایسه می کند و با یک مقایسه تقریبا نسبی رتبه الکسای وبسایت شما را آپدیت می کند. هر چه میزان محبوبیت سایت و بازدید های آن افزایش یابد، رتبه الکسا به عدد 1 نزدیک تر می شود.

در این میان سایت هایی که رتبه الکسا ندارند، وبسایت هایی هستند که یا بازدیدکننده ندارند و یا به تازگی راه اندازی شده اند و مدتی زمان بر خواهد بود تا الکسا دادهای آن را جمع و آوری کرده و رتبه دهد.

همانطور که در بالا اشاره شد هر چه عدد الکسا کوچک تر باشد، سایت محبوب تر است. پس زمانی که ما از بهبود رتبه الکسا صحبت میکنیم، منظور ما کاهش رتبه الکسا است. اگر در جایی نیز عبارت افزایش رتبه الکسا را شنیدید، بدانید که منظور همان کاهش رتبه الکسا است. اگر سایتی رتبه 500 الکسا را داشت، یعنی 499 سایت وجود دارند که بازدیدکننده و ترافیک بیشتری نسبت به آن سایت دارند.

نکته 1: رتبه سایت الکسا علاوه بر رتبه جهانی، رتبه کشوری را نیز نمایش می دهد. در صورتی که تعداد آی پی های مراجعه کننده شما، در کشور خاصی بیشتر از بقیه کشور ها باشد، الکسا مطابق با تعداد آی پی های همان کشور، رتبه کشوری را به شما نمایش می دهد.
نکته 2: به این نکته توجه داشته باشید که رتبه الکسا به میزان بازدید سایت شما بستگی دارد نه تعداد بازدید کننده ها. به عنوان مثال اگر دو سایت هر دو 500 بازدید کننده داشته باشند و در سایت اولی به ازای هر بازدید کننده، 1 بازدید و در سایت دوم به ازای هر بازدیدکننده، 2 بازدید داشته باشد، رتبه الکسا سایت دوم کمتر از سایت اول است و یا به عبارت دیگر رنک الکسا سایت دوم بهتر است.
نکته 3: همانطور که در بالا اشاره شد، رتبه الکسا با توجه به میانگین رتبه سه ماه اخیر ( یا میانگین بازدید سه ماه اخیر) نمایش داده می شود. پس در نظر داشته باشید با ایجاد ترافیک های موقتی و روزانه در اثر تبلیغات و… نمی توانید رتبه الکسا خود را کاهش دهید.

 

رتبه سایت من در الکسا چند است؟

اکثر مدیران وبسایت ها و کسانی که در حوزه وب فعالیت می کنند، اگر از رتبه الکسا برای فعالیت های خود مانند تبلیغات استفاده می کنند، ” تولبار الکسا ” را بر روی مرورگر خود دارند. این افزونه بر روی مرورگرهای کروم، فایرفاکس و یا اینترنت اکسپلورر نصب می شود به در نوار بالایی مرورگر دکمه ای را اضافه می کند که با کلیک بر روی آن می توان رتبه کشوری و جهانی وب سایت ها را مشاهده کرد. برای نصب این افزونه می توانید عبارت تولبار الکسا را به فارسی و انگلیسی در گوگل سرچ کرده و یا از طریق لینکی که در پایین برای شما قرار داده ایم، آن را نصب کنید.

دانلود رایگان و نصب تولبار الکسا برای مرورگرهای کروم، فایرفاکس

دانلود تولبار الکسا کروم

دانلود تولبار الکسا فایرفاکس

افزونه یا تولبار الکسا داده های مفید دیگری از جمله میانگین سرعت صفحات سایت، تعداد بک لینک و همچنین فهرست وبسایت هایی که کاربران مشترکی با سایت شما دارند را نیز نمایش می دهد.

از جمله راه های دیگر برای فهمیدن و یا دانستن رتبه الکسای وبسایتتان، مراجعه به سایت الکسا است که لینک آن را در پایین برای شما قرار داده ایم.

https://www.alexa.com/siteinfo

 

چرا رتبه الکسا از اهمیت خاصی برخوردار است؟

الکسا با نمایش دادن رتبه هر سایت، جایگاه سایت ها را با سایر سایت ها نمایش می دهد که این رتبه جایگاه رقابت شما را نمایش می دهد. با کاهش رتبه شما سرمایه گذاران و تبلیغ کننده ها و شرکایی به سمت وب سایت شما می آیند که علاقه مند هستند، از مخاطبین سایت شما در راستای فرصت درآمد زایی بیشتر استفاده کنند. پس اگر رتبه بالایی ندارید بایستی تلاش کنید تا رتبه الکسا خود را کاهش دهید. در ادامه همراه ما باشید تا 8 روش تضمینی برای بهبود رتبه را به شما آموزش دهیم.

 

8 روش کاهش رتبه الکسا

1. تولید محتوا

از جمله مهمترین فاکتور های بدست آوردن رتبه خوب در الکسا تعداد بازدید ها و زمان صرف شده هر کاربر در سایت است. برای کسب بازدید بیشتر اهمیت محتوای دو چندان می شود. پس بایستی با یک استراتژی قوی محتوا های داغ تولید کنید. 

همچنین یک محتوای مفید و خوب به شما کمک می کند تا از وب سایت های دیگر لینک بدست بیاورید. لیک گرفتن از سایر سایت ها نیز در نهایت موجب اعتماد بیشتر مخاطبان و گوگل می شود که در نهایت بازدید های شما را افزایش می دهد. افزایش بازدید از این طریق باعث بهبود رتبه الکسای شما نیز می شود.

اکثر کسانی که در حوزه تولید محتوای وب فعال هستند، برای تولید محتوای خود به مقدار کافی تحقیق نمی کنند که چه موضوعاتی جذاب هستند و می توانند چندین بار کاربر را به سمت سایت بکشانند. موضوع خوب و داغ با افزایش میزان بازدید شما همراه و در نتیجه کاهش رتبه الکسا سایت شما همراه خواهد بود.

2. انتشار مطالب در شبکه های اجتماعی

شما هیچ گاه نباید فرصت های کوچک را از دست بدهید. محتوا هایی را که تولید می کنید، حتما در شبکه های اجتماعی خود منتشر کنید. انتشار محتوا ها در شبکه های اجتماعی علاوه بر اینکه به صورت مستقیم بازدید کننده جدید جذب سایت شما می کند، می تواند  به صورت غیر مستقیم نیز در افزایش ترافیک وب سایت شما تاثیر گذار باشد.

اگر اینستاگرام دارید، برای اینکه بتوانید نتیجه بهتری را بگیرید، سعی کنید ابتدا ده هزار فالوور جذب کنید و لینک وبسایت و مقالات خود را در استوری ها درج کنید. راه اندازی کانال تلگرام و همچنین استفاده از لینکدین بسیاری می تواند در این زمینه به کمک شما بشتابد.

3. ایمیل مارکتینگ

اگر ایمیل مخاطبین خود را در اختیار دارید، با یک برنامه مناسب و منظم به کاربران خود ایمیل بزنید. این موضوع گاهی نادیده گرفته می شود اما می تواند در جهت افزایش بازدید سایت شما مفید باشد. برای ارسال ایمیل از سایت های ارائه دهنده خدمات ارسال ایمیل استفاده کنید.

4. از پوش نوتیفیکیشن استفاده کنید

شما می توانید با استفاده از سرویس پوش نوتیفیکیشن، کاربرانی را که از سایت شما دیدن کردند را مجددا به سایت خود بکشانید. یادتان باشد که بایستی از همه ابزار های برای جمع آوری داده های کاربران خود استفاده کنید.

5. افزایش تعداد صفحات مشاهده شده توسط هر بازدید کننده با لینک سازی

از جمله ساده ترین و پرکاربردترین روش های افزایش رتبه الکسا یا همان بهبود رتبه الکسا، استفاده از پتانسیل دیده نشده خود سایت برای افزایش بازدید است. نوشته های خود را یکدیگر لینک بدهید و همچنین مطالب مرتبط با مقاله را در سایدبار سایت تان نمایش دهید.

6. تولبار الکسا (Alexa Toolbar) را نصب کنید

مطمئنا شما و همکارانتان بازدید های زیادی را در روز از سایت تان انجام می دهد. پس حتما تولبار الکسا را بر روی مرورگر های خود نصب کنید تا رتبه الکسا وبسایتتان کاهش پیدا کنید.

7. بهبود سئو سایت

خب مسلما بهبود سئو سایت می تواند ترافیک بیشتری را از سمت موتور های جست و جو روانه وب سایت کند. و همین موضوع باعث می شود که رتبه وبسایت شما به شکل قابل محسوسی کاهش پیدا کنید. البته برای بهبود رتبه الکسا با بهبود سئو باید صبر داشته باشید. اما یکی از بهترین روش ها و پایدار ترین روش های برای افزایش رتبه الکسا و حفظ آن است.

8. در سایت های دیگر تبلیغ کنید

تبلیغات در سایت هایی که بازدید های خوبی دارند، می تواند بازدید های زیادی را به وبسایت شما سرازیر کند. همین امر موجب افزایش رنک الکسای شما خواهد شد. برای افزایش رتبه الکسا سایت تان، بایستی هزینه ای را بابت تبلیغات در نظر گرفته و صرف تبلیغات به صورت بنری و… در سایر سایت ها کنید.

ما در این مقاله به معرفی الکسا و راه های کاهش رتبه الکسا پرداخیتم امیدواریم که این مطلب برایتان مفید بوده باشد. ما در ادامه این مقاله را بروز کرده و روش های بیشتری را در راستای افزایش رنک الکسا ارائه خواهیم داد. اگر سوال و یا ابهامی در این زمینه دارید، در بخش نظرات اعلام کرده تا به زودی به شما پاسخ دهیم.
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

45 نظرات
  1. کانجورینگ می گوید

    لطفا آموزش برنامه نویسی هم داخل سایتتون بگذارید

    1. چیکاو می گوید

      سلام دوست عزیز
      ممنونم از پیشنهاد خوب شما.
      بهترین زبان های برنامه نویسی
      بهترین سایت های آموزش برنامه نویسی

  2. شجاعی می گوید

    روش های خیلی خوبی رو برای کاهش رتبه الکسا گذاشتید
    ممنون

    1. چیکاو می گوید

      با سلام و احترام
      از نظر دلگرم کننده شما متشکریم. همراه چیکاو باشید.

  3. Yhn می گوید

    الکسا اصلا عادلانه کار نمی کنه من قبولش ندارم و تمرمزم رو نمیذارم روی این کار

    1. Nn می گوید

      اتفاقا خوبه که
      واقعا تولبار الکسا عالیه

  4. A@A می گوید

    روش هایی که گفتید خوبن در صورتی که مرتب تکرار بشن و پیوسته انجام بشن

    1. چیکاو می گوید

      سلام و درود
      بله دوست عزیز. برای کاهش رتبه الکسا باید استمرار داشت.

    2. داوود شکاری می گوید

      کاهش رتبه الکسا تدریجی هست
      اینجوری نیست که ی روز خوب کار کنی ی روز بد
      باید هر روز منظم کار کرد تا رتبه الکسا کاهس پیدا کنه

  5. احسان فر می گوید

    عالی و کاربردی
    موفق و موید باشید

    1. چیکاو می گوید

      سلام و درود
      از نظر دلگرم کننده شما متشکریم.

  6. Ra@r می گوید

    اگر به صورت هفتگی و موقتی کاربر وارد پیجم بشه الکسام کاهش پیدا میکنه؟

    1. چیکاو می گوید

      سلام و درود
      خیر دوست عزیز، به دلیل اینکه رتبه الکسا به صورت میانگین سه ماهه حساب می شود.

    2. عبدالله صالح می گوید

      اصلا برای پکیج های این چنینی هزینه نکن واقعااا جواب نمیده
      هر کدوم از این روش هایی که برای کاهش رتبه الکسا گفتن به اندازه خودش مهمه همشون باید رعایت بشن به طور مداوم و مستمر

    3. Hp می گوید

      نه باید واقعا خوب باشی و به طور مستمر کار کنی تا رتبه الکسا کم بشه این تغیرات موضعی اهمیتی نداره

    4. Monia.F می گوید

      نه اصلا اینحوری هزینه نکن فایده نداره

  7. طالبی اصل می گوید

    همونطور که داخل مقاله گفتید رتبه الکسا یکی از مهم ترین معیار های تعيين کننده میزان محبوبیت وب سایت بین کاربران هست

    1. چیکاو می گوید

      سلام و درود
      بله دوست عزیز درست می فرمایید.

  8. شروین می گوید

    خیلی خوب است
    موفق باشید

    1. چیکاو می گوید

      سلام و درود
      از نظر دلگرم کننده شما متشکریم .

  9. مهدیه می گوید

    فکر کنم قصد دارن الکسا رو هم فیلتر کنن ?
    مدتی هست بدون فیلتر شکن برای من باز نمیشه الکسا

    1. Paeez می گوید

      نه فکر نکنم
      اون زمانی که واستون در دسترس نیست شاید رتبه الکسا در حال آپدیت شدن هست ?

  10. آرمین می گوید

    سلام دوستان
    من دو تا سوال دارم ممنون میشم یک نفر به من پاسخ بده. پیشاپیش سپاس بابت وقتی که می گذارید.
    سوال اول : الکسا چیست
    سوال دوم : دامین چیست

    1. چیکاو می گوید

      سلام دوست عزیز
      برای پاسخ به سوال الکسا چیست ، همین مقاله را مطالعه کنید .
      در پاسخ به سوال دامین چیست : دامین در حقیقت نام وب سایت می باشد . هر دامین از دو بخش نام و پسوند ( مثلا ، com ، org و … ) تشکیل شده است .

  11. ن می گوید

    الکسا از کجا اومد اصلا تاریخچه الکسا چیه؟

    1. چیکاو می گوید

      با سلام
      در مقاله الکسا چیست ؟ به طور کامل درباره تاریخچه و کاربرد الکسا توضیح دادیم .

  12. درویشی می گوید

    چرا الکسا ی من کم نمیشه ?

    1. چیکاو می گوید

      با سلام و احترام
      دوست عزیز مقاله رو با دقت بخونید و با برنامه ریزی و پیوسته انجام بدین . انشاالله رتبه الکسا تون کم میشه .

  13. رویا می گوید

    افزونه الکسا نسخه اندروید موجوده؟

    1. چیکاو می گوید

      سلام رویا عزیز
      بله شما می تونید افزونه الکسا نسخه اندروید رو دانلود کرده و در مرورگر کروم گوشی خود نصب کنید .

      1. Shaparak می گوید

        چقدر خوب و جالب فکر نمیکردم برای اندروید هم موجود باشه

        1. چیکاو می گوید

          سلام دوست عزیز
          بله تولبار الکسا برای دیوایس اندروید موجود هست می توانید دانلود کرده و استفاده کنید .موفق باشید .

  14. ? می گوید

    به نظر من اگر سعی کنیم مطالب جدید و بونیک ارائه بدیم قطعا رتبه الکسا کاهش پیدا می‌کند. متاسفانه سایت های ایرانی فقططط کپی میکنن ?

    1. چیکاو می گوید

      سلام و درود
      بله دوست عزیز همینطوره . از نظر مفید شما متشکریم . موفق باشید .

  15. مشتی می گوید

    مرسی. عالی بود ?

    1. چیکاو می گوید

      سلام و درود
      از نظر دلگرم کننده شما متشکریم . موفق و پیروز باشید .

  16. غلامی می گوید

    تکنیک هایی که درباره کاهش رتبه الکسا نوشتین بسیاررر عالی بود. من هیچ کجا این تکنیک ها رو نخونده بودم. سپاسگزارم

    1. چیکاو می گوید

      سلام و درود
      از نظر دلگرم کننده شما متشکریم . موفق و پیروز باشید .

  17. شیر می گوید

    سلام. ممنونم از مفاله خدبتون. لطفا درباره برنامه نویسی سایت هم مطلب بگذارید

    1. چیکاو می گوید

      سلام و درود
      از اینکه مقاله الکسا چیست ؟ برای شما مفید بود است خوشحالیم .
      زبان های برنامه نویسی

  18. M. M می گوید

    چجوری رتبه الکسا سایتم رو کاهش بدم؟

  19. Gh می گوید

    چرا رتبه الکسا سایت من کم نمیشه

    1. چیکاو می گوید

      سلام و درود
      دوست عزیز داخل مقاله به طور کامل توضیح دادیم .

  20. نهل می گوید

    خیلی کامل و جامع بود. متشکرم

    1. چیکاو می گوید

      سلام و درود
      از اینکه مقاله الکسا چیست ؟ برای شما مفید بوده است خوشحالیم . موفق و پیروز باشید .