بررسی HyperOS Xiaomi (اندروید 14)

همراه با رونمایی از سری 14 شیائومی، این شرکت به طور غیرمنتظره ای یک پوشش سفارشی اندروید کاملاً اصلاح شده به نام HyperOS را معرفی کرد که قرار بود جایگزین MIUI شود.

اکنون که اولین تلفن‌های دارای HyperOS شروع به ورود کردند، می‌بینیم که علیرغم تغییر اساسی نام، HyperOS چندان متفاوت نیست – حداقل در ظاهر.

افرادی که به MIUI عادت دارند هنگام استفاده از HyperOS احساس راحتی می کنند. زیبایی شناسی کلی، برخی از تغییرات شمایل نگاری به کنار، تقریباً بدون تغییر باقی می مانند.

شیائومی به وضوح بیشتر بر روی تغییرات و بهینه‌سازی‌ها با HyperOS تمرکز کرده است. یا حداقل اولین نسخه از سیستم عامل جدید، که مبتنی بر اندروید 14 است. قبل از اینکه به ویژگی های واقعی و تغییرات کاربر محور بپردازیم، اجازه دهید آنها را از سر راه برداریم.

بهینه سازی های زیر پوسته

شیائومی می‌گوید یکی از تغییرات اصلی نحوه مدیریت و زمان‌بندی HyperOS منابع سخت‌افزاری است که منجر به تاخیر کمتر و جابجایی سریع‌تر بین وظایف می‌شود. این باید به ویژه برای دستگاه های پایین تر مفید باشد.

به لطف بهینه‌سازی‌های ذخیره‌سازی، HyperOS حداقل تجربه ۵۰ ماهه بدون کاهش عملکرد و همچنین نیازهای ذخیره‌سازی کمتر را وعده می‌دهد. سیستم‌عامل جدید سبک‌تر از MIUI 14 است – کاهش حجم 3.5 گیگابایت، اکنون 9 گیگابایت.

دانلودهای سریع‌تر OTA و فضای ذخیره‌سازی کوچکتر به‌روزرسانی‌های OTA نیز بخشی از به‌روزرسانی‌ها هستند.

آخرین اما نه کم‌اهمیت، عملکرد Pro HDR راه خود را به دستگاه‌های شیائومی باز می‌کند – البته دستگاه‌هایی که سخت‌افزاری از این ویژگی پشتیبانی می‌کنند. عکس‌هایی که با HDR گرفته می‌شوند، هنگام مشاهده آن‌ها در برنامه پیش‌فرض گالری، از نمایشگر مجهز به HDR روی تلفن شما بهره‌مند می‌شوند. با این حال، برخلاف پیکسل‌ها، سری گلکسی اس و آیفون‌ها، عملکرد Pro HDR فقط در داخل گالری استوک پشتیبانی می‌شود، بنابراین عکس‌های HDR که به‌صورت آنلاین آپلود می‌شوند، متفاوت نمایش داده نمی‌شوند. شاید شیائومی برنامه یکپارچگی کامل در آینده را داشته باشد، اما قطعاً در حال حاضر این یک چیز نیست.

قرار است این ویژگی به طور پیش‌فرض در اندروید 14 باشد، زیرا تلفن‌ها اکنون ابرداده‌های HDR را روی تصاویر استاندارد JPG ذخیره می‌کنند، بنابراین می‌توان آن‌ها را در HDR در هر برنامه یا گالری مشاهده کرد.

طراحی و UI جدید

HyperOS حول فلسفه طراحی زنده با پالت‌های رنگی پویا و شاد که در طبیعت یافت می‌شود، به‌ویژه گل‌ها، انحناهای ظریف پنجره‌ها، دکمه‌ها و سایر عناصر رابط کاربری و فونت‌های بهینه‌سازی شده جدید طراحی شده است. طبق گزارشات، این فونت ها به طور دقیق برای اسکریپت های مختلف، نه فقط لاتین، بهینه شده اند.

انیمیشن های جدید در اطراف نوار وضعیت اطلاعات متنی را ارائه می دهند. به عنوان مثال، هنگام شارژ، یک پاپ آپ ظریف ظاهر می شود که درصد باتری و همچنین میزان شارژ را نشان می دهد. وضعیت باتری هدفون بی سیم شما نیز به طور خلاصه در نوار وضعیت ظاهر می شود.

برای افزایش بیشتر تجربه بصری، HyperOS از رندر پیشرفته‌تر و پیچیده‌تر پشتیبانی می‌کند و تصوری از اشیاء واقعی‌تر و عناصر طراحی متریال ایجاد می‌کند. ما در مورد تجسم آب و هوا، انتقال نور، عناصر شفاف، بافت ها و غیره صحبت می کنیم. با این حال، این ویژگی توسط تلفن های قدرتمندتر پشتیبانی می شود، زیرا به منابع سخت افزاری بیشتری نیاز دارد.

تعامل با پنجره ها بدون در نظر گرفتن فاکتور شکل، بدون درز انجام می شود. ویندوز منعطف است و با انواع مختلف نمایشگر سازگار است، که به نوبه خود به این معنی است که HyperOS تاشوتر و سازگارتر با تبلت است.

از نظر ذهنی، HyperOS فقط یک نسخه صیقلی‌تر از MIUI است. جلوه‌های شیشه‌ای مات، بافت‌های برجسته و جلوه‌های HDR مانند برخی دیالوگ‌ها باعث می‌شود همه چیز ظریف‌تر و نرم‌تر به نظر برسد.

سفارشی سازی ها

ویژگی‌های سفارشی‌سازی معمولی با برخی تغییرات و اضافات جدید وجود دارد. در اینجا گزینه های صفحه قفل موجود است. می توانید یک تم را از ابتدا بسازید یا از یک سبک خاص استفاده کنید و آن را مطابق میل خود تنظیم کنید.

و در اینجا سبک های جدید صفحه قفل نیز وجود دارد. شما می توانید یک تصویر را انتخاب کنید و افکت های مختلف را اعمال کنید.

انتخاب گسترده ای از تصاویر پس زمینه، تم ها، فونت ها و نمادهای جامعه مانند همیشه در دسترس هستند. ویژگی Always-on نیز بسیار قابل تنظیم است اما بدون هیچ تغییری در مقایسه با MIUI.

بقیه کارها طبق معمول انجام می شود، با این تفاوت که دیگر نمی توانید بین سایه اعلان سبک کلاسیک و مرکز کنترل انتخاب کنید. مورد دوم اکنون تنها گزینه است. گوشی‌هایی که در ابتدا با MIUI عرضه شدند، هنوز هم دارای اعلان‌های سبک قدیمی هستند.

وقتی صحبت از سایه اعلان شد، تعداد کمی سفارشی سازی در دسترس است.

می‌توانید از سبک کارت اعلان HyperOS با نمادهای کامل از برنامه‌های ارسال اعلان یا کارت‌های پیش‌فرض سبک اندروید با سبک‌های آیکون مینیمالیست و مسطح استفاده کنید. سبک دوم کارت های بزرگتر و قابل ارتقا را نیز ارائه می دهد.

می‌توانید به سراغ یک کشوی برنامه یا یک صفحه اصلی ساده بروید، در حالی که منوی برنامه‌های اخیر امکان چیدمان عمودی یا افقی را فراهم می‌کند.

دستگاه های متصل و چند وظیفه ای

HyperOS ادغام عمیق‌تری با دستگاه‌های متصل به شبکه خانگی شما و دستگاه‌هایی که به حساب شخصی شیائومی شما وارد شده‌اند، ارائه می‌کند. البته این برای کاربران MIUI جدید نیست، اما HyperOS ادغام کمی عمیق‌تر با سایر دستگاه‌های دارای قابلیت Mi Share ارائه می‌دهد.

اکنون می توانید چند کار را انجام دهید و صفحه نمایش خود را به دستگاه های دیگر (تبلت ها و رایانه های شخصی) ارسال کنید، نه فقط فایل ها را ارسال کنید. اگرچه این یک تجربه کامل شبیه دسکتاپ نیست. سامسونگ و موتورولا همچنان در این زمینه دست بالا را دارند.

با این حال، شیائومی به حس تداوم دست یافت – می توانید کلیپ بورد خود را با دستگاه های دیگر به اشتراک بگذارید، با استفاده از دوربین گوشی (هنگامی که روی رایانه شخصی یا رایانه لوحی خود کار می کنید) عکسی را در برنامه Notes خود پیوست کنید و به گوش دادن به موسیقی خود از جایی که یک بار آن را متوقف کرده اید ادامه دهید. برای مثال هدفون خود را به تلفن هوشمند خود وصل می کنید. شما حتی می توانید تم ها و رنگ های خود را در بین دستگاه ها همگام سازی کنید، مشابه همگام سازی ظاهری ویندوز در بین دستگاه ها.

ویژگی های هوش مصنوعی

با HyperOS، شیائومی نیز با روندهای هوش مصنوعی همراه است. گوشی های پیکسل گوگل اولین ویژگی های مرتبط با هوش مصنوعی خود را با عرضه سری پیکسل 7 ارائه کردند و سامسونگ امسال نیز به شدت بر روی هوش مصنوعی تمرکز کرده است. شیائومی ویژگی‌های مشابهی را وعده می‌دهد و حتی کاهش تعداد دستگاه‌ها را تبلیغ می‌کند. این بدان معناست که دستگاه قادر است تمام داده‌های LLM را بدون نیاز به اتصال به ابر پردازش کند، بنابراین همه ویژگی‌های هوش مصنوعی شما به لطف بهینه‌سازی‌های NPU باید به خوبی آفلاین کار کنند.

با این حال، ما نتوانستیم هیچ یک از ویژگی های تبلیغ شده مرتبط با هوش مصنوعی را در Xiaomi 14 یا Xiaomi 13 Ultra پیدا کنیم که هر دو دارای آخرین نسخه موجود HyperOS هستند. به این دلیل که این قابلیت‌ها در مرحله توسعه بتا هستند و فقط برای آزمایش‌کنندگان بتا در دسترس هستند، بنابراین انتظار می‌رود در آینده عرضه گسترده‌تری داشته باشند.

تبلیغات

درست مانند سری پیکسل‌ها و گلکسی اس دو نسل گذشته، تلفن‌های شیائومی سازگار با سیستم عامل HyperOS می‌توانند مکالمات زنده را رونویسی کنند و زیرنویس‌ها را در فیلم‌ها و برنامه‌های شخص ثالث تولید کنند.

این دو ویژگی در برنامه‌های چت ویدیویی نیز کار می‌کنند، بنابراین لازم نیست در طول جلسه یادداشت برداری کنید، زیرا هوش مصنوعی این کار را برای شما انجام می‌دهد.

برنامه پیش‌فرض گالری نیز تقویت می‌شود. جستجو زمینه را درک می کند و جستجوی هوشمند را ارائه می دهد – درست مانند برنامه Google Photos.

شیائومی از قدرت مولد هوش مصنوعی نیز بهره می برد. علاوه بر مجموعه معمول ابزارهای ویرایش، اپلیکیشن گالری اکنون AI Portrait را ارائه می دهد. می تواند با تجزیه و تحلیل پایگاه داده عکس های موجود شما تصویری از شما ایجاد کند. با استفاده از همان پرتره ایجاد شده توسط هوش مصنوعی، می‌توانید خود را در محیطی که انتخاب می‌کنید قرار دهید – قله‌های برفی، جزیره‌های گرمسیری، شما نام ببرید.

AI Expansion ابزار ویرایش دیگری است که به شما امکان می دهد صحنه را در یک عکس موجود گسترش دهید. هوش مصنوعی زمینه را در تصویر درک می کند و پس زمینه را گسترش می دهد، از این رو نام ابزار – AI Expansion است.

امنیت

امنیت بخشی ضروری از هر سیستم عامل است و شیائومی نیز برای آن تلاش کرده است. یک سیستم امنیتی TEE که خود توسعه یافته است – امنیت در سطح سخت افزار – تمام داده های حساس شما را روی یک میکروکرنل مستقل ذخیره می کند. این اثر انگشت و داده های چهره شما و همچنین فایل ها و عکس های مخفی یا قفل شده شما را ایمن نگه می دارد. جالب اینجاست که TEE در تمام دستگاه های دارای HyperOS وجود دارد.

جمع بندی

اگرچه از دیدگاه کاربران، HyperOS اصلاح کاملی از MIUI نیست، اما یک پوسته سفارشی اندروید صیقلی‌تر است در حالی که عملکرد MIUI را حفظ کرده و حتی در این زمینه ارتقا یافته است، عمدتاً به لطف ویژگی‌های مرتبط با هوش مصنوعی.

HyperOS مثل همیشه سریع و روان به نظر می رسد و اکنون این وعده را دارد که برای سال ها استفاده به همین شکل باقی بماند.

ما فقط آرزو می‌کنیم که ویژگی‌های ذاتی اندروید بیشتری به پوشش اختصاصی شیائومی راه پیدا کنند. ما هنوز منتظر تاریخچه اعلان هستیم (ویژگی اندروید 11) و مایلیم Pro HDR را به طور کامل اجرا کنیم، نه فقط برای برنامه گالری پیش فرض شیائومی.

منبع gsmarena
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.