آیفون 15 در مقابل آیفون 15 پرو، بررسی تفاوت ها

ممکن است از خود بپرسید که آیفون 15 معمولی بهتر است یا آیفون 15 پرو. مدل پایه با نمایشگر جدید خود، گنجاندن جزیره دینامیک و انتقال به دوربین جدید 48 مگاپیکسلی، احتمالاً بیشتر از سال‌های اخیر به پرو نزدیک‌ است. با این حال، تفاوت‌ها و شباهت‌ها ارزش بررسی دقیق را دارد تا بتوان مقداری پس‌انداز یا هزینه‌های اضافی را برای یک آیفون جدید توجیه کرد.

مقایسه آیفون 15 نسخه پایه و پرو

اندازه، جنس و طراحی

نسخه معمولی و پرو آیفون 15 اس از نظر نسبت های فیزیکی بسیار شبیه به هم هستند. 15 معمولی کمی بلندتر و عریض‌تر است، در حالی که Pro با نمایه ضخیم‌تر تفاوت ایجاد می‌کند. با این حال، این دو گوشی در عمل و حضوری به طرز قابل توجهی شبیه به هم هستند و احساسی تقریباً مشابه در دست دارند.

آیفون 15 پرو با وزن 187 گرم به طور قابل توجهی سنگین تر است در حالی که وزن نسخه پایه آن 171 گرم است. با این حال در عمل، تفاوت آنچنان قابل توجه نیست.

اپل امسال با استفاده از قاب تیتانیومی به جای فولاد ضد زنگ، مانند گذشته، توانست وزن مدل های Pro را کاهش دهد و آنها را به سبک ترین مدل های پرو تبدیل کند.

آیفون 15 وانیلی به جای آن از یک قاب آلومینیومی بهره می‌برد که ممکن است انعطاف‌پذیرتر باشد و راحت‌تر خراشیده شود، اما همچنان یک ماده عالی است که ارزش یک گوشی مدرن را دارد.

هر دو آیفون دارای یک پخ جدید در اطراف قاب میانی هستند که لبه ها را نرم می کند و احساس راحتی بیشتری در دست ایجاد می کند.

از آنجایی که ما به تفاوت‌ها اشاره می‌کنیم، در حالی که هر دو مدل آیفون دارای نمایشگرهای هم اندازه با صفحه‌های تخت هستند، شکل واقعی شیشه بالایی یکسان نیست. در آیفون 15 پرو، شیشه روی قاب میانی کشیده می‌شود و سپس به سمت پایین شیب می‌دهد، که مسلماً ظاهری مدرن‌تر و ممتازتر ایجاد می‌کند. در آیفون 15 وانیلی، شیشه در قاب میانی قرار می گیرد. این یک تفاوت ظریف در طراحی است، اما یکی از معدود مواردی است که می توان بیشتر به صورت شخصی قدردانی کرد.

از نظر فنی، آیفون 15 پرو در بخش نسبت صفحه نمایش به بدنه با رقم 88.2 درصد در مقایسه با 86.4 درصد، به لطف حاشیه های نمایشگر نازک تر، از وانیل برخوردار است.

از آنجایی که جزیره دینامیک سرانجام به آیفون وانیلی رسید، تفکیک این دو گوشی از قبل کمی دشوارتر است. تفاوت فوراً از پشت به دلیل تعداد متفاوت دوربین ها آشکار می شود.

از نظر مواد دیگر و حفاظت، جدای از تفاوت قاب که قبلاً اشاره کردیم، هر دو گوشی دارای نوعی شیشه Corning-mage در پشت و همچنین شیشه محافظ سرامیکی در جلو هستند. هر دو گوشی همچنین دارای رتبه حفاظتی IP68 هستند که به آنها اجازه می دهد تا 30 دقیقه در عمق 6 متری آب شیرین زنده بمانند.

صفحه نمایش

هر دو آیفون 15 و 15 پرو دارای صفحه نمایش 6.1 اینچی جمع و جور هستند که یکی از انواع Super Retina XDR OLED است. هر دو گوشی همچنین ارقام خروجی روشنایی شگفت انگیز و یکسان 1000 نیت در حالت عادی و حداکثر 2000 نیت را تبلیغ می کنند. آیفون‌ها نسبت به اکثر رقبای مدرن اندرویدی در افزایش و حفظ روشنایی افزایش‌یافته در نور خورشید کمی محافظه‌کارتر هستند، اما با این وجود، تفاوت در خروجی روشنایی در عمل قابل‌توجه است و بسیار قابل تقدیر است.

هر دو آیفون 15 و 15 پرو نیز دارای رزولوشن نمایشگر مشابه 1179 در 2556 پیکسل هستند – در عمل کاملا واضح است.

یکی از تفاوت های اصلی در فناوری صفحه نمایش بین آیفون 15 وانیلی و پرو، گنجاندن نرخ تجدید متغیر در پرو است. اپل این ویژگی را ProMotion می نامد و همانطور که از نام آن پیداست، همچنان به مدل های پرو تنزل می یابد. واقعاً مایه شرمساری است که کوپرتینویی تصمیم نگرفته است حداقل نمایشگر آیفون 15 وانیلی را تا 90 هرتز افزایش دهد، زیرا نرخ تازه سازی بالا در دنیای اندروید امروزه بسیار پربار است و به راحتی قابل دستیابی است و همچنین با پول بسیار کمتری نیز قابل دستیابی است.

صفحه نمایش LTPO در آیفون 15 پرو می تواند تا 120 هرتز به روز شود و تا 1 هرتز پایین بیاید، این همان چیزی است که اپل برای ویژگی نمایشگر همیشه روشن خود استفاده می کند.

نمایشگر همیشه روشن نیز به‌طور آزاردهنده‌ای در آیفون 15 وانیلی وجود ندارد و دلیل آن هیچ محدودیت فنی آشکاری نیست، بلکه احتمالاً به دلیل فقدان نرخ نوسازی متغیر و تمایل اپل برای آسیب نرساندن به اعداد استقامت باتری در مدل وانیلی است.

عمر باتری

با توجه به این که آیفون 15 و 15 پرو بدنه‌های مشابهی دارند، جای تعجب نیست که بسته‌های باتری با ظرفیت بسیار مشابه را در خود جای دهند. با این حال، با وجود سخت‌افزار کمتر، وانیلی موفق می‌شود یک باتری 3349 میلی‌آمپر ساعتی کمی بزرگ‌تر در مقایسه با 3274 میلی‌آمپر ساعتی در Pro داشته باشد. واقعاً تفاوت اساسی نیست. با این حال، در عمل، آیفون 15 معمولی عمر باتری بسیار بهتری را ارائه می‌کند.

سرعت شارژ

اپل همیشه در مورد شارژ آیفون ها کمی مبهم بوده است. طبق مشخصات رسمی، هر دو آیفون 15 و آیفون 15 پرو باید بتوانند در عرض 30 دقیقه از صفر تا 50 درصد شارژ شوند. و در واقع، هر دو تلفن این وظیفه را به راحتی مدیریت می کنند و از آن فراتر می روند.

اپل در مورد اینکه چه شارژری باید برای آیفون خود تهیه کنید کمی نامشخص است زیرا شارژر داخل جعبه نیست. نرخ شارژ تبلیغ شده “با آداپتور 20 وات یا بالاتر” به دست می آید.

هر دو گوشی می توانند در عرض 15 دقیقه از صفر به 32 درصد و سپس در نیم ساعت حدود 58 درصد برسند که فراتر از وعده های بازاریابی اپل است. یک ساعت شارژر، تقریباً 86 درصد شارژ هر دو گوشی را برای ما به ارمغان آورد.

با این حال، پس از حدود یک ساعت اول، شارژ در آیفون 15 وانیلی به دلایلی به شدت کاهش می یابد و به 4 وات یا بیشتر می رسد. این منجر به زمان شارژ کلی 1:50 در آیفون 15 وانیلی در مقایسه با 1:33 در آیفون 15 پرو می شود.

تست بلندگو

بلندگوی استریو هیبریدی معمولی در آیفون 15 و 15 پرو به کار می‌رود. هدفون به عنوان کانال دوم عمل می‌کند و به بلندگوی پایین اختصاصی می‌پیوندد تا یک تجربه استریو را ارائه دهد. اپل همچنین با خروجی هر بلندگو برخی از کانال‌های مخالف، اما با صدای کمتر، کمی لغو تداخل هوشمندانه را در بلندگوهای خود انجام می‌دهد.

در حالت معمولی آیفون، خروجی صدا در اینجا عالی است. میزان بیس شگفت‌انگیزی در خروجی وجود دارد و هر دو گوشی همچنین دارای یک اجرای بسیار دوست‌داشتنی از وکال و صدای ترد هستند.

شما نمی توانید با هیچ یک از تلفن های این بخش اشتباه کنید

آیفون 15 از چیپست A16 Bionic سال گذشته استفاده می کند، در حالی که آیفون 15 پرو از آخرین اختراع اپل – چیپست Apple A17 Pro استفاده می کند. نام Bionic دیگر وجود ندارد، زیرا این قطعه سیلیکونی جدید مدل‌های آیفون را با گرافیک درجه یک کنسول و شتاب ردیابی پرتوهای سخت‌افزاری به سطح جدیدی می‌آورد – البته بازاریابی اپل صحبت می‌کند.

چیپست جدید Apple A17 Pro اولین SoC بازار انبوه است که توسط TSMC بر روی یک گره فرآیند 3 نانومتری ساخته شده است. این، همراه با پیشرفت‌های معماری، منجر به چیزی شده است که اپل آن را «کارآمدترین CPU تلفن همراه» می‌نامد و پردازنده‌ای که 3 برابر عملکرد بهتری در هر وات نسبت به «رقابت» با هسته‌های کارآمد خود ارائه می‌دهد. با این حال، ما کاملاً مطمئن نیستیم که آن رقابت دقیقاً چیست.

بحث بازاریابی خوب است و همه چیز، اما بیایید مسائل را کمی به عقب برگردانیم و به برخی از معیارهای عملکرد واقعی نگاه کنیم، از CPU شروع کنیم. A17 Pro باید حدود 10٪ سریعتر از A16 Bionic در هسته های عملکرد خود باشد. این باید به حدود 16 درصد امتیازهای تک هسته ای بهتر و حدود 13 درصد امتیازات چند هسته ای بهتر در چیزی مانند GeekBench ترجمه شود. مطمئناً این یک تفاوت بزرگ نیست.

A17 Pro در بخش GPU تقویت بیشتری می کند. برای شروع، شش هسته گرافیکی دارد که یکی بیشتر از پنج هسته A16 Bionic است. اینها ظاهراً هسته‌های گرافیکی کاملاً جدید «کلاس حرفه‌ای» نیز هستند که 20 درصد عملکرد سریع‌تری نسبت به هسته‌های داخل A16 Bionic دارند.

بزرگ‌ترین نوآوری در سال جاری، ردیابی پرتو با شتاب سخت‌افزاری است که قول می‌دهد چهار برابر سریع‌تر از ردیابی پرتوهای مبتنی بر نرم‌افزار در A16 Bionic باشد و در نهایت باید گرافیک «سطح کنسول» در آیفون را به واقعیت تبدیل کند. هنوز مشخص نیست که چه چیزی از نظر عملی مستلزم آن است. با این حال، اپل در مراسم راه اندازی خود با قول دادن به اینکه بازی های AAA از CAPCOM، مانند Resident Evil 4 و Resident Evil Village، به عنوان پورت های مستقیم به آیفون عرضه می شوند، قابلیت های چشمگیری را به نمایش گذاشت.

آیفون 15 پرو همچنین دو گیگ رم اضافی برای مجموع 8 گیگابایت، در مقایسه با 6 گیگابایت داخل آیفون 15 وانیلی دریافت می کند. اگرچه ممکن است در حال حاضر این تفاوت عمده ای نباشد، ممکن است در آینده یک عامل محدود کننده باشد. و دلیل موجهی برای اینکه آیفون 15 وانیلی ویژگی خاصی در آینده iOS را دریافت نکند.

در نهایت باید اشاره کنیم که هر دو آیفون 15 و 15 پرو اکنون دارای درگاه USB نوع C هستند و هر دو از طریق پورت مذکور و خروجی ویدئو Display Port از USB Host/OTG پشتیبانی می کنند. با این حال، تفاوت‌هایی در سرعت اتصال داده USB وجود دارد که توسط چیپ‌ست‌های مختلف دیکته می‌شود. آیفون 15 معمولی به سرعت USB 2.0 تا 480 مگابیت بر ثانیه محدود شده است. از طرف دیگر، آیفون 15 پرو از USB 3.2 Gen 2 سرعت انتقال داده تا 10 گیگابیت بر ثانیه پشتیبانی می کند.

مقایسه دوربین

همانطور که انتظار می رفت، تفاوت های عمده دوربین بین آیفون 15 وانیلی و آیفون 15 پرو وجود دارد. بیایید ابتدا با آیفون 15 وانیلی شروع کنیم زیرا ساده تر است. امسال دوربین اصلی 48 مگاپیکسلی جدید را دریافت می کند. اپل در حال انجام برخی جادوهای محاسباتی است تا به عکس‌های ۲۴ مگاپیکسلی برسد که به لطف نسخه‌ی غنی‌تر از موتور فوتونیک اپل، جزئیات بیشتری نسبت به دوربین‌های ۱۲ مگاپیکسلی آیفون‌های قبلی دارند.

آیفون 15 وانیلی همچنین دارای یک دوربین 12 مگاپیکسلی فوق عریض است که به نوعی شبیه به دوربین Pro است، اما واقعاً اینطور نیست، زیرا آنقدر قوی نیست و فاقد فوکوس خودکار است، که Pro برای عکاسی ماکرو از آن استفاده می کند. همچنین در آیفون معمولی وجود ندارد – اسکنر TOF 3D LiDAR در پشت تلفن برای داده های عمقی وجود دارد.

در جلو، هر دو گوشی سخت‌افزار سنجش عمق SL 3D را برای Face ID شرط می‌بندند که به دوربین سلفی نیز کمک می‌کند. سلفی آیفون 15 در واقع کاملاً شبیه نمونه پرو است. هر دو دارای PDAF هستند، اما آیفون 15 پرو OIS را در کنار آن اضافه می کند.

آیفون 15 پرو همچنین دارای دوربین اصلی 48 مگاپیکسلی است. از سنسور بسیار بزرگتری نسبت به سنسور وانیلی 15 استفاده می کند. اکنون می توانید تصاویر 48 مگاپیکسلی HEIF/JPG را در کنار 48 مگاپیکسل ProRAW ثبت کنید. آنها همچنین حالت‌های زوم دیجیتال معادل 28 میلی‌متر و 35 میلی‌متر را ارائه کرده‌اند، و آیفون به شما اجازه می‌دهد یکی از این فاصله‌های کانونی را به عنوان تنظیمات پیش‌فرض خود انتخاب کنید.

فوق عریض آیفون 15 پرو نسبت به نسل قبل جلوتر است. همانطور که گفته شد، برخلاف آیفون 15 وانیلی، دارای فوکوس خودکار است که به آن اجازه می دهد تا به عنوان یک تیرانداز ماکرو دو برابر شود.

آیفون 15 پرو از همان واحد 3 برابری 14 پرو استفاده می کند که اعداد آن نسبت به 13 پرو بدون تغییر به نظر می رسند. با این حال، شما یک تله فوتو اختصاصی دریافت می کنید، که یکی دیگر از مواردی است که آیفون 15 وانیلی فاقد آن است.

آخرین، اما نه کم اهمیت، همچنین شایان ذکر است که آیفون 15 معمولی به فیلمبرداری اختصاصی ProRes اپل دسترسی ندارد. ویدیوی سه بعدی (فضایی) فقط در مدل های Pro نیز موجود است.

آیفون 15 پرو به طور کلی تنظیمات و کیفیت دوربین کلی بهتری را ارائه می دهد.

جمع بندی

آیفون 15 را دریافت کنید:

  • قیمت پایین تر.
  • بدنه سبک تر.
  • گزینه های رنگی پر جنب و جوش تر.
  • عمر باتری کمی بهتر است.

و آیفون 15 پرو برای:

  • نمایشگر 120 هرتزی ProMotion تطبیقی ​​نرخ تجدید.
  • سرعت شارژ تا حدودی سریعتر.
  • چیپست قدرتمندتر و پتانسیل بازی در آینده.
  • سرعت انتقال پورت USB 10 گیگابیت بر ثانیه.
  • سیستم دوربین برتر همه جانبه با تله فوتو و فوکوس خودکار فوق عریض برای ماکروها.
امتیاز دهید
منبع gsmarena
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.