نقد و بررسی هدفون سونی MDR-MV1

MDR-MV1 جدیدترین هدفون استودیویی میکس و مانیتورینگ سونی است. این دستگاه را می‌توان جانشینان معنوی MDR-7506 افسانه‌ای دانست که بیش از 32 سال از عمرشان می‌گذرد و هنوز هم در فروش هستند.

برخلاف هدفون های قبلی سونی که برای استفاده در استودیو طراحی شده بودند، MV1 هدفون هایی با پشت باز هستند. سونی قصد دارد از اینها به طور خاص برای تسلط بر صدای فضا استفاده شود، که این روزها با ظهور Dolby Atmos محبوبیت بیشتری پیدا کرده است.

طراحی

MV1 طراحی نسبتاً استاندارد و بی تکلفی در رنگ مشکی دارد. گوشواره های فلزی سراسر مشبک هستند و تمام پشت را متخلخل می کند. یوک های پلاستیکی به هدبند متصل می شوند که با مکانیزم کشویی ساده تنظیم می شود.

هدبند دارای مواد چرم مانند در قسمت بالا با دوخت دور لبه است. قسمت زیرین دارای لایه های فومی نرم است که بیشتر در وسط هدبند متمرکز شده است و تا انتها بالا نمی رود.

گوشواره ها دارای پدهای فوم عظیم با بافتی نرم مانند مخمل هستند. عمق گوشواره‌ها قبل از تماس گوش‌ها با توری پارچه‌ای در داخل 2 سانتی‌متر و قبل از تماس با گریل پلاستیکی سخت 0.5 سانتی‌متر است. ایرپدها قابل جابجایی هستند اما تا آنجا که من می دانم سونی جایگزین نمی فروشد. دریافت پدهای جدید هنگامی که به ناچار صاف می شوند و نمایه صدا را تغییر می دهند، دشوار خواهد بود و یک بار دیگر ممکن است مجبور شوید به فروشندگان پس از فروش تکیه کنید.

طراحی MV1 - چیکاو

هدفون دارای یک اتصال یک طرفه در ایرکاپ سمت چپ است. به طور پیش فرض، MV1 با یک کابل 2.5 متری با یک کانکتور 3.5 میلی متری در یک طرف و یک کانکتور 6.3 میلی متری در طرف دیگر ارائه می شود. کوچکتر به هدفون وصل می شود و مکانیزم پیچی نیز وجود دارد که آن را در جای خود محکم می کند. همچنین یک آداپتور دریافت می کنید که فیش 6.3 میلی متری را به 3.5 میلی متر تبدیل می کند.

کیفیت کابل عالی است و استفاده از فلز برای انتهای کانکتور در هر دو طرف فوق العاده است. آداپتور ارائه شده به اندازه کافی حجیم و سنگین است که اگر گوشی را به یکی از آن وصل کردید، آن را بکشید.

کیفیت ساخت کلی هدفون خوب و راحت است. MV1 که برای استفاده استودیویی در نظر گرفته شده، لوازم جانبی زیادی در جعبه ندارد. خود جعبه ساده است و داخل آن کابل و آداپتور مذکور به همراه هدفون قرار دارد.

کارایی

مفهوم هدفون استودیویی با پشت باز برای میکس و مسترینگ به جای نظارت فقط تا حدودی جالب است. اگر از مهندسان استودیو بپرسید، آنها به شما خواهند گفت که تنها زمانی که هدفون در استودیوها استفاده می شود برای نظارت بر اجراکنندگان یا به عنوان منبع ثانویه برای بررسی مشکلات موجود در میکس است. تقریباً هیچ میکس یا مسترینگ واقعی با هدفون اتفاق نمی‌افتد، چه رسد به هدفون‌های پشت باز، زیرا این تنها حوزه مانیتورهای استودیویی است، که بلندگوهای معروفی هستند.

صدای MV1 آن چیزی نیست که من از هدفون های میکس و مسترینگ استودیویی انتظار دارم. سونی ادعا می کند که صدا “خنثی”، “دقیق” و “بدون رنگ” است اما هیچ کدام از این موارد نیست.

اول از همه، صدا نسبتا بیس است. MV1 افزایش بیس نسبتاً وسیعی در فرکانس‌های باس متوسط ​​و بالایی دارد. این کافی نیست که هدفون را باس-سنگین خطاب کنید، بلکه انرژی اضافی در این نواحی به اندازه کافی وجود دارد که صدا به طور مداوم گرم و بی صدا باشد. از آنجایی که یک طراحی پشت باز است، انرژی بیس بسیار کمی وجود ندارد، بنابراین صدای ضربه عمیق تری همراه با صدای سر و صدا وجود ندارد، که اگر به سادگی به موسیقی گوش دهید و نظارت نکنید، کمی احساس رضایت نمی کند. اگر در حال مانیتورینگ هستید، ممکن است تعجب کنید که چرا اصلاً صدای میانی بیس زیاد است و آیا در حین میکس به نحوی به مشکل خورده اید.

عملکرد سه گانه در انزوا مناسب است. تریبل بالایی گاهی اوقات می تواند کمی روشن باشد، اما به طور کلی عملکرد سه گانه با گسترش و بازتولید خوب، مطمئن و راضی کننده است. متأسفانه، میانه‌های بالایی سرکوب شده می‌تواند باعث شود که صدای تریبل بیشتر از آن چیزی باشد که هست (یک فرورفتگی قبل از اوج، اوج را بیشتر برجسته می‌کند)، که تمرکز بیشتری روی تریبل بالایی دارد.

آیا برای میکس و مسترینگ مناسب است؟

نامگذاری این هدفون به عنوان “هدفون برای میکس و مسترینگ” بسیار عجیب است!. اشاره خاص به صدای فضایی نیز عجیب است زیرا شما به محتوای مکانی روی هدفون تسلط ندارید. زیرا صدا با سر شما می چرخد ​​و هر نوع تسلط را بی معنی می کند. طبیعت پشت باز آنها همچنین آنها را برای نظارت در یک غرفه صدا مناسب نمی کند. می توانید پس از انجام میکس و مسترینگ از آنها برای نظارت استفاده کنید.

بنابراین این گجت برای استفاده در استودیو مناسب نیست اما فقط گوش دادن به موسیقی چطور؟ در اینجا، MV1 خیلی بد نیست.

با این حال، بهترین استفاده ای که از MV1 کردم، برای بازی بود. به لطف صحنه‌های صوتی جادار و کیفیت تصویربرداری عالی، MV1 در هنگام بازی بسیار خوب است.

MV1 یک هدفون بسیار آسان برای رانندگی است. شما اساساً می توانید آنها را با هر چیزی شارژ کنید. حتی با یک Shanling UA2 معمولی، MV1 با صدایی حدود 50 درصد صدای بسیار بلندی خواهد داشت. تقویت کننده دسکتاپ خوب خواهد بود زیرا به این معنی است که شما نیازی به استفاده از آداپتور بندارید.

جمع بندی

هدفون سونی MDR-MV1 با قیمت 400 دلار، یک جفت هدفون گران قیمت است. این دستگاه برای گوش دادن به موسیقی خوب و حتی برای بازی بهتر است. اما به سختی می توان آنها را برای موارد استفاده با قیمت فعلی توصیه کرد، زمانی که جایگزین های ارزان تر و بهتری در دسترس هستند.
5/5 - (1 امتیاز)
منبع gsmarena
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.