ویژگی‌های متاورس چیست؟

همان‌طور که احتمالاً می‌دانید، کمپانی فیسبوک چندی پیش نام خود را به «متا» تغییر داد. این کمپانی پُرآوازه، metaverse را آیندهٔ جهان اینترنت دانست. اکنون این جهان مجازی، سرمایه‌های گسترده‌ای را به خود جذب کرده‌است.

سلب‌ مسئولیت: بخش تحریریه‌ی چیکاو در تهیه‌ این محتوای تبلیغاتی نقش نداشته و هیچگونه مسئولیتی در قبال صحت آن ندارد.

طبیعی است فضای متاورس دارای خصوصیات منحصربه‌فردی باشد که سرعت، امنیت و آواتارهای دیجیتال موجود در آن، بخشی از این ویژگی‌ها محسوب می‌شوند. به همین دلیل در این نوشته قصد داریم که پس از معرفی این جهان مجازی، ویژگی‌های آن را همراه با جزئیات مورد بررسی قرار دهیم. در پایان نیز توضیحاتی را در رابطه با ورود به این فضا و کاربردهای آن ارائه خواهیم کرد، بنابراین تا پایان مقاله همراه ما باشید.

متاورس چیست؟

متاورس یک دنیای مجازی است که امکان تجربهٔ پدیده‌های فضای حقیقی را در یک محیط غیرحقیقی فراهم کند. درواقع metaverse با ترکیب مفاهیم واقعیت مجازی (VR) و واقعیت افزوده (AR)، تلاش می‌کند تا تجربهٔ یک زندگی آرمانی را برای کاربران خود ایجاد کند.

  • تاریخچه متاورس

همان‌گونه که واضح است، ریشهٔ کلمه metaverse از ترکیب دو لغت Meta+Universe تشکیل می‌شود. واژهٔ متا ریشه‌ای یونانی به معنای «فراتر» دارد و کلمهٔ یونیورس نیز معادل انگلیسی «جهان» است. به‌نظر می‌رسد که این اصطلاح جذاب، قصد دارد که انقلاب بسیار بزرگی در دنیای اینترنت ایجاد کند.

رمان علمی-تخیلی «سقوط برف» که در سال 1992 توسط نیل استفنسون نوشته شده‌است، جایی بود که برای اولین‌بار از اصطلاح metaverse استفاده شد. این اصطلاح در رمان ذکرشده، به‌عنوان آخرین تیر از کمان اینترنت بر پیکر نیمه‌جان دنیای سنتی شلیک شده‌است.

درباره این تاریخچه، در مقاله «بررسی دقیق تاریخچه متاورس Metaverse» می‌توانید اطلاعات بیشتری کسب کنید.

  • مالکیت

از زمان آغاز کار تا کنون، سرمایه‌های زیادی وارد این محیط شده‌است و احتمالاً حضور سرمایه‌گذاران در سال‌های آینده بیشتر هم خواهد بود. اما باوجوداین، بازهم ماهیت این فضا را می‌توان عاری از مالکیت هر شخص یا سازمانی دانست. پیش‌بینی می‌شود که جهان metaverse بدون هیچ‌گونه مالک شخصی باقی بماند، اما احتمالاً شرکت‌های بزرگ حوزهٔ فناوری مانند مایکروسافت، نقشی پررنگ را در شکل‌گیری بهتر آن ایفا خواهند کرد.

ویژگی‌های متاورس

درحال حاضر صحبت دقیق در ارتباط با ویژگی‌های متاورس امکان‌پذیر نیست، زیرا اطلاع دقیق و کاملی از جزئیات این دنیای پُر رمز و راز در دسترس نیست. اما می‌توان به برخی از ویژگی‌های آن اشاره کرد که در شناخت بیشتر این دنیا کمک خواهد کرد.

  • آواتارهای دیجیتال

یکی از جنبه‌های اصلی فضای metaverse، ایجاد آواتارهایی است که امکان بیان احساسات و عواطف را به روشی غیرمتعارف فراهم می‌کنند. این آواتارها می‌توانند کپی دقیقی از ظاهر، شخصیت و فرهنگ ما باشند که گزینهٔ سفارشی‌سازی آن‌ها، ایدهٔ گیمیفیکیشن را به کاربران القا می‌کند.

  • -زیرساخت یکپارچه

پروژه‌های بزرگ metaverse درکنار زیرساخت‌های سخت‌افزاری موردنیاز، توانایی دارد تا جهان‌های مختلفی را به یکدیگر وصل کند، دقیقاً مشابهٔ دنیای اینترنت امروز که وب‌سایت‌های متصل نامحدودی را دراختیار دارد. این قابلیت اجازه می‌دهد که کاربران به‌صورت یک‌پارچه، به این فضا نقلِ مکان کنند.

  • اشتراک تجربه‌ها

حتما شما هم با تصور تجربه‌های فیزیکی دنیای واقعی در قالب یک جهان مجازی، کمی گیج خواهید شد؛ جهان metaverse کمک می‌کند تا به جهانی بی‌نهایت قدم گذاریم. به‌عنوان مثال، در حوزهٔ آموزش، کلاس‌های مختلف با دانش‌آموزان، دانشجویان، هنرجویان و… در یک روم مجازی و بدون محدودیت در فاصلهٔ فیزیکی میان آن‌ها برگزار می‌شود.

  • امنیت

شبکه بلاکچین به‌عنوان یک فناوری انقلابی، به metaverse کمک می‌کند تا در این فضا، داده‌های شخصی را در یک محیط امن ذخیره‌سازی کند. شرکت‌های مختلف دنیا در دهه‌های گذشته، همواره با چالش بزرگی از سوی تهدیدها و حملات سایبری روبه‌رو بوده‌اند.

  • سرعت

دسترسی آنی و بدون معطلی به مجموعهٔ زیادی از اطلاعات، از مهم‌ترین ویژگی‌های متاورس محسوب می‌شود. کاربران برای جستجوی هیچ مطلبی، وقت زیادی را صرف نخواهند کرد، زیرا تمام اطلاعات در همان لحظه در اختیار آن‌ها قرار می‌گیرد.

  • همکاری

کاربران در فضای metaverse این امکان را دارند که بدون هیچ محدودیتی، برای کمک به یکدیگر از تمامی نقاط جهان اقدام کنند. این امکان همکاری، شاید جذاب‌ترین قابلیت موجود در این جهان مجازی باشد.

کاربردهای متاورس

دنیای متاورس با فناوری نو و شگفت‌انگیز خود، قطعاً برای بهبود کیفیت زندگی و آرامش انسان‌ها تلاش می‌کند. برخی از مهم‌ترین کاربردهای این فضا را مختصراً توضیح می‌دهیم:

1. آموزش

ایجاد تحولی عظیم در سیستم آموزش، قطعاً یکی از اصلی‌ترین اهداف جهان metaverse محسوب می‌شود. تصور کنید که افراد به‌سادگی و بدون هیچ‌گونه محدودیت، کلاس‌ها و دوره‌های آموزشی سراسر جهان را پشت‌سر بگذارند.

2. سلامت و درمان

این فضا می‌تواند بستری فراهم کند تا دسترسی به کادر درمان برای ارتقای سلامتی افراد ساده‌تر شود. به‌عنوان‌مثال، گجت واقعیت مجازی هولولنز (HoloLens) در حین عمل به جراحان کمک و حتی مدت‌زمان جراحی را نیز کوتاه‌تر می‌کند.

3. بازاریابی

صاحبان کسب‌وکارها یکی از خوشحال‌ترین گروه‌ها بعد از فراگیری عمومی metaverse خواهند بود، چراکه به کمک هدست‌های واقعیت مجازی، نسخه‌ای مجازی از محصولات خود را به مشتریان ارائه خواهند داد.

4. تفریح و سرگرمی

حوزهٔ تفریح و سرگرمی بدون شک یکی از مهم‌ترین کاربردهای جهان metaverse به‌حساب می‌آید. صنعت بازی‌های ویدیویی اولین حوزه‌ای است که پیشرفت چشم‌گیری در این حوزه داشته‌است، اما موسیقی، سینما و سایر موارد نیز رشد خود را در این فضا آغاز کرده‌اند.

ورود به متاورس

ورود به دنیای متاورس ممکن است برای بسیاری از افراد دشوار و پیچیده بنظر برسد، اما وارد شدن به این جهان آنچنان هم سخت نیست. تنها کافی است که پلتفرم موردنظر خود را انتخاب کنید، کیف پول ارز دیجیتال را نصب و نهایتاً آن را شارژ کنید، سپس با اتصال کیف پول به بازار مجازی، به خرید رمزارز و ساخت آواتار بپردازید. البته باید توجه داشت که استفاده از پلتفرم‌های گوناگون metaverse برای کاربران ایرانی، به‌دلیل تحریم‌های کشور آمریکا نیازمند استفاده از نرم‌افزارهای تغییر آی‌پی خواهد بود.

کلام آخر

متاورس یک دنیای مجازی است که تلاش می‌کند تا امکان تجربهٔ پدیده‌های فضای حقیقی را در یک جهان مجازی فراهم کند. اما این فضا ویژگی‌های خاصی دارد که آشنایی با آن‌ها، به شناخت بیشتر این جهان مجازی کمک می‌کند. آواتارهای دیجیتال، زیرساخت یکپارچه، اشتراک تجربه‌ها، شرایط امنیت، میزان سرعت و امکان همکاری، ویژگی‌های مهم فضای metaverse هستند که در این نوشته مورد بررسی قرار دادیم.

در پایان نیز گفتنی است که ورود به این جهان کار دشواری نیست؛ انتخاب پلتفرم، نصب و شارژ کیف پول ارز دیجیتال و نهایتاً اتصال به آن برای خرید رمزارز و ساخت آواتار، مراحل این امر را تشکیل می‌دهند. البته کاربران ایرانی به دلیل تحریم‌های آمریکا، نیازمند استفاده از نرم‌افزارهای تغییر آی‌پی خواهند بود.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.